Jump to content

welke olie voor 2002 XJR

Recommended Posts

Wat voor soort olie gebruiken de leden voor hun XJR?

Ik heb er nu een 5W30 in, maar ik moet de komende weken de olie verversen. Dus ik zat even te zoeken bij op het internet en verschillende oliemaatschappijen (bijv, Gastor, Kroon, Shell) 

Dan komt er vanalles uit de advies-papjes: 0W30, 5W40, 5W30 etc. In ieder geval zo te zien wel allemaal vol synthetisch.

Zat ook nog even in de onderdelen catalogus te kijken naar het oliefilter. Daar kwam ik ook een Oil filter Adapter NCA1702AB tegen. Weet iemand wat dit is. Is dit iets speciaals voor de Amerikaanse Jaguars. (Die van mij komt uit de USA)

Jeroen 

Iksjeezesel    417

Wat voor soort olie gebruiken de leden voor hun XJR?

Ik heb er nu een 5W30 in, maar ik moet de komende weken de olie verversen. Dus ik zat even te zoeken bij op het internet en verschillende oliemaatschappijen (bijv, Gastor, Kroon, Shell) 

Dan komt er vanalles uit de advies-papjes: 0W30, 5W40, 5W30 etc. In ieder geval zo te zien wel allemaal vol synthetisch.

Zat ook nog even in de onderdelen catalogus te kijken naar het oliefilter. Daar kwam ik ook een Oil filter Adapter NCA1702AB tegen. Weet iemand wat dit is. Is dit iets speciaals voor de Amerikaanse Jaguars. (Die van mij komt uit de USA)

Jeroen 

Ik heb Raymond laten kiezen (Kroon olie= de beste) :-) dan zal het wel goed zijn....

In de US is alles anders op oliegebied. (jij weet het denk ik;-))

Olie verversen is daar net zoiets als je lawn mowen,..vooral voortuin dus he... (je weet wel, om te laten zien dat je goed zorgt voor je spullen,....30000KM olie wissel interval op nieuwe EU autoos van nu is daar vol onbegrip..)

Ze gooien er om de paar miles nieuwe frituurolie in..(mineraal olie:-)?)

Of niet?

Oeps off topic.

Weet niet waar de adapter voor is eigelijk. (maar heeft misschien te maken met de ander olie cultuur aldaar?)

Avos    23

De 0w heeft mijn voorkeur, omdat deze wat sneller de viscositeit bereiken na koude starts. Voor wat betreft de viscositeit categorie heeft dan weer de 40 de voorkeur en dan specifiek de 0w40 van M1. De hoofdreden is dat deze een betere protectie geeft tegen slijtage, wat gemeten wordt met de HTST test (High Temp, High Shear), en de M1 heeft 3.8 waarde. Hoe lager je gaat in categorie, hoe lager de protectie. De keerzijde is weer dat hoe hoger de protectie, hoe hoger het verbruik. Het is natuurlijk allemaal veel complexer dan alleen deze simplistische weergave, en eigenschappen verschillen ook nog eens sterk binnen de categorieen. Helaas heb ik geen grafieken die aangeven hoeveel langer een motor zal leven met een hogere htst olie, met het betreffende verbruik erbij, maar persoonlijk ga ik in ieder geval voor bescherming/langere levensduur.

Persoonlijk denk ik dat alle merk oliën echt wel ok zijn, en zolang je je houdt aan de viscositeit die is voorgeschreven en olie wissel intervallen voor de motor en kan je bijna niet fout zitten.

isabella    754

Hellar SP van Kroon met een origineel filter van Jaguar..

We hebben er lang, lang, lang over gedacht en verschillende olieboeren op nagezien en dit is voor ons al jaren het antwoord.

Niet goedkoop, maar dat is een verkeerde olie voor je motor ook niet...

Er zijn andere merken ook goed, maar hier zweer ik bij...

Maar vooral een ORIGINEEL filter...

Is niet heel makkelijk op de hoek van de straat te halen, ik heb ze op voorraad..

Ik heb Castol Edge 05W30 gekocht, confirm het olieadvies op de Castrol site. Zat al Castrol in, maar een 5W30. Ook een origineel Jaguar filter opgehaald bij mijn lokale Jaguar dealer. 

Heb de olie online besteld bij de olie concurrent. Makkelijk en goedkoop. Wordt voor Euro 3.75 thuis bezorgd 2 x 5L. Op een 5L verpakking scheelde een paar tientjes met bijvoorbeeld Brezan.

Inderdaad, het juiste oliefilter is belangrijk. Op veel autofora kun je eindeloze verhalen lezen over wat wel niet de beste olie zou zijn. Weinig aandacht voor filters. Ik heb in het verre verleden onderzoek gedaan naar smeerollieen en filtertechnieken op (maritieme) medium speed diesel motoren. We hebben indertijd een jaar lang verschillende (merken) olie getest aan boord van schepen. Aan het begin en aan het eind van het jaar metingen gedaan aan de  motoren. 

In het kort gezegd kwam het erop neer dat iedere olie (duur of goedkoop) die maar voldeed aan de motorfabrikant specificatie voldeed, met geen significante verschillen in slijtage. Maar de verschillende filter en seperatietechnieken leverden een significant verschil in slijtagepatronen op!

Overigens de koelwatertemperatuur was ook een belangrijke factor in slijtage! Dus zorg dat je je motor, zonder teveel belasten, op temperatuur komt en vervang je thermostaat als dat niet meer lukt.

Jeroen

• Like 1

arno overman    14

Op dit moment krijgt mijn X een grote beurt en dus ook nieuwe olie te weten Castrol edge titanium 5W-30 longlife.

Om het oliepijl op niveau te houden het aankomende jaar heb ik ook bij olieconcurrent dezelfde olie besteld wat maar liefst €40,- goedkoper is dan elders.

Inmiddels is de fles binnen en ik zie ECHT geen verschillen met de €40,- duurdere fles van de garage.

Mijn garage heb ik getipt over deze site maar hij wil er niet aan omdat hij zegt dat dit hoogstwaarschijnlijk gerecycelde olie is die opnieuw is verpakt en verzegeld zodat het nieuwe olie lijkt met alle risico's voor de motor van dien.

Ik weet dus 100% zeker dat de juiste olie er nu in gaat en ik hoop maar dat de olie van olieconcurrent gewoon dezelfde nieuwe olie.

Ik kan nergens berichten vinden dat dit zo zou zijn maar waar komt anders het zeer grote prijsverschil vandaan?

Heeft iemand goede of slechte ervaringen hiermee?

greetz,

Arno.

wimb    580

De garage koopt de olie ook goedkoop in.

En dat kun je zelf bij de Kwik-flut controleren. Oliewissel plus nieuw filter kost daar minder dan wanneer je de spullen zelf bij bijvoorbeeld een Brezan zonder korting haalt.

keesh    1246

Ik koop al jaren motorolie op internet bij olietekoop.nl met lage prijzen. Zelfde verpakking als bij de garage. Er is goedkopere olie van het zelfde merk en viscositeit maar dan is de verpakking en naam anders.

keesh    1246

De garage koopt de olie ook goedkoop in. Maar dat gaan ze je niet vertellen. ;)

En een garage koopt meestal een drum van 60 liter of meer en dan halveert de prijs per liter. ;) Maar jij moet nog het volle pond betalen per liter plus extra kosten. Maar dat is overal en met alles zo :)

Er moet wel verdiend worden natuurlijk.

arno overman    14

wat ik me vooral afvraag is of er gefraudeerd wordt met olie in de vorm van gerycycelde olie in flessen doen en als nieuw verkopen met alle gevaren voor je motor van dien...

keesh    1246

wat ik me vooral afvraag is of er gefraudeerd wordt met olie in de vorm van gerycycelde olie in flessen doen en als nieuw verkopen met alle gevaren voor je motor van dien...

Ik denk het niet. De kwaliteit van olie is wel belangrijk maar staat meestal op het etiket, is volgens mij verplicht. Er is goedkope olie met lage specificaties te koop dus ik denk niet interessant om olie te recyclen en in flessen te doen.

sweetspeed    72

Het schijnt dat ze die stiekum verwerken in stookolie voor de scheepvaart met giga-dioxine uitstoot tot gevolg.

In de Rotterdamse haven hebben ze er vorig jaar een oliegroothandel voor binnengevallen.

Gemeente heeft oogkleppen op en weert intussen alle liefhebbers met (mooie) oldtimers en minder kapitaalkrachtigen met (gewoon) oude auto's uit de stad.

• Like 1

wimb    580

Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen. Bijvoorbeeld het kleurverschil. Nieuwe olie is licht van kleur, gebruikte donker. Nieuwe olie ruikt ook duidelijk anders dan gebruikte olie.

Wil je gebruikte olie als nieuw verkopen dan zul je die op zijn minst moeten bewerken (=schoonmaken). Dat lijkt me veel te veel moeite om frauderen financieel interessant te maken.

Wat wel een feit is, dat er meer olieleveranciers zijn dan producenten: ze kopen bij elkaar.

Het schijnt dat ze die stiekum verwerken in stookolie voor de scheepvaart met giga-dioxine uitstoot tot gevolg.

In de Rotterdamse haven hebben ze er vorig jaar een oliegroothandel voor binnengevallen.

Gemeente heeft oogkleppen op en weert intussen alle liefhebbers met (mooie) oldtimers en minder kapitaalkrachtigen met (gewoon) oude auto's uit de stad.

Nee hoor, voorlopig mag je weer gewoon Rotterdam in met je oldtimer! Recente uitspraak van de rechter.

keesh    1246

Nee hoor, voorlopig mag je weer gewoon Rotterdam in met je oldtimer! 

Als het maar geen diesel uitvoering is ;)

sweetspeed    72

Ik weet het. Maar ze proberen het wel. En het zijn juist vaak mensen die simpelweg geen geld hebben voor een schone auto die de dupe zijn, terwijl de overheid de afgelopen jaren miljarden subsidie heeft verstrekt aan plug-in s die zelden aan de stekker hingen en na de lease richting Oostblok zijn geëxporteerd

arno overman    14

Ik heb inmiddels de olie die ik €40,- goedkoper gekocht heb vergeleken met de olie die de garage bij mijn grote beurt erin gedaan heeft.

Allebei 5 liter Castrol 5W30, de flessen zijn precies hetzelfde ook de verzegeling is precies hezelfde.

Ik heb toen de kleur en de geur bekeken en geroken en weer precies hetzelfde, ook de viscositeit lijkt precies hetzelfde.

conclusie:

er wordt niet gefraudeerd maar wel schandalig veel verdiend op de normale prijs van olie.

keesh    1246

er wordt niet gefraudeerd maar wel schandalig veel verdiend op de normale prijs van olie.

Niet alleen met olie, dat is met veel producten zo ;)
  • Like 1

sweetspeed    72

Als jouw garage met losse flesjes werkt dan is dat niet zo gek; je garage betaalt inkoop ongeveer hetzelfde als jij en moet daar nog wat op verdienen.

Maar de meeste garages kopen de olie per vat, niet per fles. Dus dat is wel een beetje vreemd.

EricX350    4

Sinds augustus 2012 gebruik ik Castrol 5W30 Edge. Eerst voor de BMW E39, de S40 van mijn vrouw en aansluitend de XJ8. Alle auto's bij elkaar 230.000 km.

Ik bestel rechtstreeks bij een oliegroothandel die als kleinste verpakking een doos van 4 x 5 liter levert. Alle 16 flessen á 5 liter hadden een verzegeling en er kwam nieuwe olie uit. In september wordt het 5e doosje besteld. Ik zal de prijs vergelijken met verschillende websites. Ik zie weinig prijsverschillen echter wel verschillen in verzendkosten...

Alfriedel    8

• Ik gebruik al jaren MPM C3 5w40 in mijn Saab 9000 turbo 200pk die na 330.000km ong. een halve liter op 10.000km verbruikte!

Nu gebruik ik het ook in mijn X-Type van bijna 200.000km en die loopt er als een zonnetje op, gebruikt wel iets meer als de Saab (ong. 1 ltr op 8000km) maar dat was al toen ik hem kocht bij 157.000km zal wel bij een zes cilinder horen.