Jump to content
JagS3 4.2

Even voorstellen met XJR uit 1996

Recommended Posts

john37    52

Hangt o.a. af van construtie en constructie periode. En of de auto leverbaar was met verschillende maten velgen en banden. Fabrikanten willen graag voorkomen dat je harder gaat dan dat de teller aangeeft. Geeft zoveel bonnendiscussie.

JagS3 4.2    39

de maat banden is 255 45 17 volgens mij.

dat is al een stuk groter dan een normale x300,

de geklokte tijd was idd op de teller. (in D met de rem los)

bernhardn    21

Toch nog een vraagje. Hoe heb je gemeten dat je aan 100km/u zat, op de teller of de GPS?

In het filmpje lijkt het niet gemeten op de teller maar op een extern (meer betrouwbaar) toestel.

Ik merk bij al mijn X 30X'en dat de teller ong. +10% te veel aangeeft t.o.v. de GPS (van gerenommeerd merk).

Dat betekent wel dat je bij je gemeten acceleratietijd een kleine seconde moet bijtellen, want als je 100/u op de teller leest zit je nog maar vooraan in de 90.

(Die afwijking is blijkbaar merkgebonden. Bij mijn Xsara bijvoorbeeld is de teller juist of zelfs iets te weinig (-2%))

Elke teller van welk merk dan ook hoort teveel aan te geven, dit is een wettelijk dingetje.de afwijking varrieerd per merk en model, als je er andere banden onder legt met een andere diameter is je afwijking ook weer anders, is dit misschien met je Xara aan de hand?

GPS in een open ruimte dus met minimaal verbinding met 5 satellieten is het betrouwbaarst! 

JimmyB    25

Neen, de bandenmaat onder de Xsara is OK.

Die op mijn XJ's ook.

Voor een 17inch wiel heb je inderdaad 255/45 nodig.

Anyway, de acceleratietijd meten op je snelheidsmeter zonder correctie (-10%) lijkt me met voorafgaande info niet correct

Maar langs de andere kant: zit er niet wat vertraging op je snelheidsmeter wat de overschatting kan compenseren?

Ik ga i.i.g. mijn XJR6 es chronometreren bij eerst volgende rit. Benieuwd!

keesh    1169

Ik ga i.i.g. mijn XJR6 es chronometreren bij eerst volgende rit. Benieuwd!

Voor de juiste gegevens zal je toch elektronische apparatuur moeten hebben die gekoppeld is aan de auto elektronica om vertragingen en reactie tijd te voorkomen.

JimmyB    25

Voor de juiste gegevens zal je toch elektronische apparatuur moeten hebben die gekoppeld is aan de auto elektronica om vertragingen en reactie tijd te voorkomen.

Dus ... misschien is het in het filmpje toch betrouwbaar gemeten (blijkbaar is het meten van acceleratietijden hun scope)

Misschien is het als non-professional makkelijker om 'dragtijden' te meten, bijv. tijd tot 0 - 1km. Daar bestaan ook wel referenties voor. Bijv. Automobile-Catalog: http://www.automobile-catalog.com/auta_perf1.php

keesh    1169

Dus ... misschien is het in het filmpje toch betrouwbaar gemeten (blijkbaar is het meten van acceleratietijd hun scope)

Daar ga ik vanuit. Auto's van twintig jaar oud hebben verliezen op de motor bij minder/slecht onderhoud. en ook de automaatbak kan meer slip hebben dan een nieuwe, ook weer door onderhoud of niet juiste olie.

keesh    1169

Misschien is de G-Tech Performance meter wel een optie en betaalbaar.

post-885-0-37829400-1498979943_thumb.jpg

G-Tech Performance meter
“high tech” en ongelooflijk accuraat.

Hoe werkt het
De G-tech heeft een sensor, die metingen verricht, die gebaseerd zijn op de aantrekkingkracht van de aarde, oftewel “G”kracht, welke 9.81 meter per seconde bedraagt. De G-Tech meet constant de snelheid en afstand, die wordt afgelegd bij toenemende acceleratie in een bepaalde tijdsperiode, die boven die 9.81 meter per seconde ligt. Doordat hij, in deze tijdsperiode, elke 2.5 milliseconde deze meting doet, is de eindmeting zo ongelooflijk accuraat.

Welke metingen kan hij verrichten ?
Met G-Tech kan je de volgende metingen doen :
0 > 100 km tijd
100 > 0 km remafstand
400 meter sprint eindtijd
bereikte topsnelheid bij 400 meter sprint
pk meting aan de wielen
moment meting G kracht
continu meting G kracht

Hoe monteer je hem je en hoe accuraat is hij
De meter wordt via een zuignap op de voorruit bevestigd en middels een adaptor in de sigarettenaansteker van stroom voorzien. Voor snelheids-, afstand-, rem- en pk metingen moet de G-Tech, zo horinzontaal mogelijk, naar voren gericht worden.
Voor G-krachtmetingen moet hij overdwars gezet worden, maar ook weer zo horinzontaal mogelijk. Dit kan je op de display aflezen. De sensor zelf kan maximaal 1/100e% afwijken en deze afwijking is altijd of naar boven of naar beneden. Deze wisselt dus niet. Tijdens metingen kan de afwijking maximaal 1/10e% bedragen, anders slaat de G-Tech op tilt. Deze tolerantie is nodig, omdat een weg of baan nooit exact vlak is.

Hoe moet je meten en waar moet je op letten
Alle snelheids- en pk metingen moeten niet alleen vanuit stilstand gedaan worden, maar ook naar 2 richtingen. Doordat de metingen van de G-Tech “real life” metingen zijn, zijn de resultaten sterk afhankelijk, onder welke omstandigheden deze metingen worden gedaan. Je kan dit natuurlijk op een sterk aflopende weg doen met windkracht 9 in de rug, zodat je een prachtige tijd maakt en meer pk’s, maar dat is je zelf voor de gek houden. Je moet een zo vlak mogelijk traject zoeken, maar omdat je nooit exact weet of deze op- of afloopt, moeten de runs naar beide richtingen gedaan worden en het gemiddelde van deze metingen als eindresultaat nemen. Ook de weersomstandigheden tellen mee. Heb je een auto met een hoge CV waarde, dan ondervindt deze meer weerstand bij koud weer, dan één met een lage CV waarde en deze weerstand loopt in het kwadraat toe, naargelang de snelheid toeneemt. Hierdoor liggen de metingen met een G-Tech altijd een paar procent lager, dan metingen op een testbank, daar er maar weinig banken zijn, die hiermee rekening houden.
Met G kracht metingen kan je bepalen, wat de beste ophang-setting is of type band je moet gebruiken op een bepaald traject of onder verschillende weersomstandigheden. Ook kan je meten of je dempers minder worden en of de remmen nog goed zijn.

Voor wie is het interessant
Voor iedereen, die wil weten hoeveel echte pk’s zijn auto op de weg overbrengt. Je kan dan wel prachtige uitdraaien hebben, maar als de auto in praktijk niet presteert, heb je daar weinig aan. Daar kunnen veel coureurs over mee praten.
Voor diegenen, die regelmatig iets aan hun auto aanpassen en willen weten of dit nut heeft gehad. Één of twee keer naar een testbank en je hebt de G-Tech er al uit. En tenslotte voor diegenen, die willen leren, hoe ze het beste een sprint kunnen trekken.

Prijs € 165,00

Pizzaman    759

Daar ga ik vanuit. Auto's van twintig jaar oud hebben verliezen op de motor bij minder/slecht onderhoud. en ook de automaatbak kan meer slip hebben dan een nieuwe, ook weer door onderhoud of niet juiste olie.

Kan nog wel dommer, bij veel ouwetjes die ik heb kon ik zomaar 20% vermogen extra er uit peuren.

Door het in alle jaren totaal platgestampte gaspedaal terug te buigen en/of de gaskabel af te stellen...

JagS3 4.2    39

haha mooie discussie dit, oh en wat betreft de snelheidsmeting, mijn bmw 3 coupe wijkt niets af, exact de snelheid, mijn saab cabrio uit 1987 ook, de panda van ons pa daarentegen wijkt zomaar 10-12% af.

ik vind de exacte snelheid ook het fijnste eerlijk gezegd.

hoe dit is bij de xjr moet ik n keer op de gps meten :)

JagS3 4.2    39

t R'etje vandaag s gewassen, ik moet er nog steeds aan beginnen maar momenteel even bezig met een mini classic (ook heel leuk)

de R moet dus nog even wachten, ik heb ook nog de tijd, want mijn 3-serie loopt nog prima.

De R gaat in ieder geval uiteindelijk de bmw coupe vervangen:)

Xjr1717    0

Oké.

Wat zou de vermogens toename kunnen zijn?

zou het verbruik ook kunnen dalen?

Alleen pully en riem verwisselen of ook motor anders afstellen?