Jump to content
JagS3 4.2

Even voorstellen met XJR uit 1996

Recommended Posts

JagS3 4.2    17

Beste medeforummers,

na een paar jaar jaguarloos te zijn geweest heb ik het toch niet kunnen laten er weer 1 op de kop te tikken.

het betreft een X300 XJR (325 pk en 520nm koppel), welke een aantal jaren heeft stilgestaan en met wat restauratiewerk.

ik moet volgende dingen nog aan de auto doen:

- wielranden achter (nieuw plaatwerk aanwezig)

- bakrubber vervangen (aanwezig)

- onderhoudsbeurt geven (materiaal nog halen)

- remslangen, remschijven en blokken vervangen.

ik houd jullie op de hoogte.

ohja, en meteen een vraagje:

ik wil de auto naar 400pk+ krijgen, zijn daar mogelijkheden voor?

een engelse groet,

wouter

pimgmx    200

...wil de auto naar 400pk+ krijgen...

Da's erg ambitieus!

Een kleinere S/C-pulley is de bekendste en meest effectieve modificatie. 

Daarnaast kan je de ontsteking vervroegen met een 'Andybracket': een gemodificeerde beugel voor je krukassensor: https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?f=132&t=8635&sid=206a6c0e4234ac5cb07a770e6edd1dc1

Andy Stodart - die van de beugeltjes - deed ook in geoptimaliseerde ECU's voor de X300, maar ik weet niet of-ie daar nog steeds mee actief is...

keesh    1059

ik wil de auto naar 400pk+ krijgen, zijn daar mogelijkheden voor?

Ik zou hem eerst eens op de rollerbank zetten om te kijken hoeveel PK hij nu nog heeft na die jaren stilstand. Als dat goed is kan je verder.

Iksjeezesel    316

un 6 is geen V8 en un LS3 is niet Jaguar waardig...(:wink:)

Maar met een andere compressor dan de Eaton (twin?) moet het wel lukken op een motor die weinig gelopen heeft of gereviseerd is.

leuk projectje..

JagS3 4.2    17

Haha, dat is precies wat het niet moet worden:) het moet wel zoveel mogelijk bij het origineel blijven. Kan de transmissie 400 pk aan? Ik wil beginnen met een kleinere pulley op de supercharger te zetten,als ie dan voor mn gevoel snel genoeg is vind ik t prima:)

pimgmx    200

Kan de transmissie 400 pk aan?

Transmissies maken zich meer druk om N/m's dan peekaas...

Volgens de interwebs kan de GM 4L80-E 597 Newton/meter hebben, da's +/- 85 N/m méér dan een standaard X306/XJR.

Maar ik zie dat dezelfde bak óók gebruikt is in autos met een koppel boven de 600 N/m (Bentley Turbo R), misschien is er zelfs dus iets meer speelruimte.

Als je uitgaat van - ja, ik weet dat de wereld ingewikkelder is dan zo'n simpel sommetje - een evenredige PK-/koppeltoename door je modificaties heb je hiermee ruimte om een paardje of 50-55 toe te voegen en nog binnen de toleranties van je versnellingsbak te blijven.

Berekening: 85/512 N/m is 16.6% toename; 16.6% toename ten opzichte van de standaard XJR-pk's is rond de 54.

En als we toch met cijfertjes stoeien: 12.5% wordt geadviseerd als maximale modificatie van de poelie zónder verdere mods onder de motorkap.

Mocht je snodere plannen dan dat hebben, dan zijn er in de Joe Es of Ee performancekits te krijgen om het binnenwerk van je versnellingsbak te upgraden voor meer koppel...

En misschien ten overvloede: zorg vóór je met dit soort upgrades aan de gang gaat dat 1) je koelsysteem gebackflushed is (liefst door radiator en intercooler los te halen en te spoelen), 2) AL je koelslangen tiptop zijn (vervangen is een rotklus, maar geeft veel gemoedsrust in ruil...) én 3) dat je oliekoeler 100% is. Zonder dit soort preventieve maatregelen kon de pret anders van korte duur zijn... :(

• Like 1

Iksjeezesel    316

Of onze(?) snuistere (compliment bedoeld, want wereldwijd befaamde) Avos?

Het is wel geen AJV8, maar principe is gelijk (Zuurstof brandstof en temperatuur=BOOOOOOM of VROOOOAAAAMMM:-))

Avos ontwikkelde kitjes (understatement) om 370PK standaard AJ's naar een veelvoud daarvan te porren (met twin spool-(?)- compressor volgens mij)

Business case is nog zeker levensvatbaar, maar voor de techneut is het gedachtegoed alleen al bron voor heeeel veel inspiratie!

gevonden:

https://www.jaguarforums.com/forum/xk8-xkr-x100-17/another-avos-twin-screw-supercharger-kit-usa-82598/

pimgmx    200

Of onze Avos?

Een fantastische kit...

Maar...

Je hebt óf een winnend kraslot nodig, óf je moet bereid zijn een veelvoud van de dagwaarde van je XJR te investeren...

Uit hetzelfde topic waaraan iksjeezesel refereert, dit is wat iemand kwijt was aan de - uitbestede - ombouw van zijn XKR:

• Supercharger kit, related parts, intake, supporting hardware and other goodies (odds and ends): approximately $7000-8000
  • Installation (not including differential): $10,450 (lots of engine parts in that price, too)*

* een groot deel van die kostenpost was voor een motorblokwissel, dus geeft een vertekend beeld...

Dat zijn overigens geen rare bedragen, een GOEDE customised turbo- of S/C-kit zit al snel boven de 5000 € voor alle materiaal.

Een goede bekende heeft een ESS-supercharger op zijn BMW 6-clinder geknutseld en was een bedrag ergens daaromtrent kwijt.

Voor jouw straight-six XJR zou je als budget-tuning kunnen kijken naar:

• geoptimaliseerde poelie (ik gok ergens rond de 150-200€, plus een paar tientjes voor een verse aandrijfsnaar)
  • S/C-revisie: verse lagers, olie en nylon koppelring voor de 'snuit' (hele set revisieonderdelen kost op eBay rond de 120, exc arbeid)
  • gereviseerde of verse injectoren (alles tussen 50 en X-100€, afhankelijk van je keus)
  • K&N luchfilter (rond de 50)
  • Andybracket (rond de 80 inc verzenden)
  • Andy-ECU (paar honderd )

Op de revisie van de blower na zijn dit allemaal dingen die goed te DHZ'en zijn, meer dan normaal handgereedschap heb je niet nodig.

En ter overdenking: bij verbeterde PK's en N/m's is verbeterd remvermogen ook belangrijk...

Remblokken (EBC Redstuff bijvoorbeeld), gegroefde schijven en Stahlflex/Goodridge RVS remslangen zijn relatief betaalbare upgrades.

Tevens kan je overwegen X308-remklauwen voor de achteras te gebruiken, is een bekende en vrijwel 100% plug'n'play upgrade voor XJ40's/X300's.

Good luck & have fun!

• Like 1

HenkXKR    69

Typ even op Google : x300 xjr tuning en je ziet een hoop topics

Gezien de prijzen (en het werk!) die Pim noemt, lijkt het voordeliger je auto in te ruilen voor een een XKR 4.2 

JagS3 4.2    17

eerst ga ik de auto helemaal strakmaken en technisch tip-top in orde brengen.

de supercharger reviseren durf ik zelf wel, (ik heb net de complete aandrijflijn van een MK2 gereviseerd, dus een

supercharger moet ook wel lukken lijkt me zo.

enne: @Henkxkr: het is toch veel leuker met een oude xj iemand er finaal uit te rijden bij het stoplicht dan met een xkr,

niet omdat het sneller is, maar wel omdat minder mensen dat verwachten :)

Ik ga beginnen met:

- nieuwe wielranden

- hemel opnieuw bekleden

- spuitwerk van bumpers en bestuurderskant

- nieuwe voorbanden

- op nederlands kenteken zetten

daarna:

- een andere pulley

- injectoren laten reinigen

- cilinderkoppakking vervangen en dus vlakken (iets hogere compressie)

- overal nieuwe afdichtingen in.

- alle vloeistoffen vervangen en automaat spoelen

- RVS remslangen (want ik vind het remvermogen van zo'n x300 toch wat wollig)

ik heb voor mijn gevoel meer vertrouwen in de 6-in-lijn motoren van jaguar dan de V8's

je leest toch regelmatig dat daar ellende mee is. alhoewel ik het interieur van de x308 mooier vind

is dit voor mij toch een reden geweest om voor de 6-in lijn te gaan.

pimgmx    200

Dat lijstje is een meer dan goed startpunt!  :thumbup:

Als je het zo grondig aanpakt neem dan meteen de koelslangen mee: die zijn véél makkelijker te vervangen als je de boel zó ver los gooit als jij van plan bent...

john37    34

enne: @Henkxkr: het is toch veel leuker met een oude xj iemand er finaal uit te rijden bij het stoplicht dan met een xkr,

niet omdat het sneller is, maar wel omdat minder mensen dat verwachten :)

:good:  :good: :good:  :good:  :good:  :good:  

- cilinderkoppakking vervangen en dus vlakken (iets hogere compressie)

Vlakken niet nodig als hij niet beschadigd krom getrokken is door b.v. een kapotte koppakking. Tenzij je het alleen doet voor de compressieverhoging, maar dan ook klopvastere brandstof tanken om te zorgen dat hij net gaan pingelen en je dus eigenlijk vermogen aan het inleveren bent.

Er was recent een ander topic over compressie verhouding verschil van een geblazen en ongeblazen versie, van  blok met in principe zelf slag.

Pizzaman    737

Er was recent een ander topic over compressie verhouding verschil van een geblazen en ongeblazen versie, van  blok met in principe zelf slag.

Ligt aan de zuigers, bij de S/C zijn die 'dished', oftewel er zit een deuk in die de compressie verlaagt (meer ruimte boven de zuiger).

john37    34

Juist. complexe puzzel waarin de grenzen nog beter worden opgezocht.

Ontwerpcompressie verlaagt om daarna met een blower een vergelijkbare / hogere daadwerkelijke compressie te behalen.

Weet niet precies hoe ver de grens nog weg is. Kop vlakken en kleinere blower-pully geven meer werkelijke compressie.

Grotere daadwerkelijke compressie ==> grotere kans op pingelen (= motor tegenwerken)

Klopvastere brandstof helpt  hier.

Pizzaman    737

Grotere compressie = meer tegendruk van de motor = je zal ook meer moeten persen om de lucht er in te krijgen.

JagS3 4.2    17

als het goed is gaat de zuiger omlaat op het moment dat de supercharger  in aan het blazen is, wat wil zeggen dat de supercharger daar niet meer moeite voor zou hoeven doen.

MAAR, even iets heel anders,

degene die de XJR ooit nieuw heeft besteld heeft er geen cruise control op besteld :swoon: ,

zijn er mogelijkheden om een originele cruise control alsnog achteraf in te bouwen?

Pizzaman    737

Dat klopt eigenlijk wel, hij zuigt dan aan - toch zal het verschil maken, want de onderduk in de zuiger is lager dan bij een hoog gecomprimeerde motor.

Percentielsgewijs is de toename van de ruimte boven de zuiger immers kleiner (dus hij zuigt minder hard).

Qua cruise control, het zou kunnen dat de vorige eigenaar OF nooit op de snelweg kwam OF daar toch altijd plankgas reed.

Achteraf inbouwen zal zeker gaan, want als 'externen' dat spul leveren moet origineel overzetten ook lukken.

Het inbouwen van de juiste hendeltjes en knopjes in het interieur is vaak nog het meeste werk.

bernhardn    21

Meer PKs (terug) krijgen kan ook op de wat goedkopere manieren; idd sproeiers reinigen

ander luchtfilter.

iets duurder; andere uitlaat, als je de kop toch loshaalt de in en uitlaat delen polijsten.

maar een oude auto is vaak veel PK's kwijt door slijtage.

Zo was er een topgear aflevering met oude musselcars en Hammond had een Mustang die een dikke 400 PK zou moeten hebben alleen op de rollebank was er nog maar 90!!!! PK over...

JimmyB    25

In dit filmpje wordt een XJR6 in 'mint condition' getest op acceleratietijd 0-100km/u.

Ondanks het feit dat de auto tijdens het testen wel het gevoel gaf snel te zijn (misschien door de herrie van de blower), valt het resultaat erg tegen.

Zou normaal 6.6 seconden moeten zijn, is slechts 8.2 seconden (niet veel beter dan een sportieve hedendaagse middenklasser?)

Het testteam ziet verschillende redenen: misschien niet zo accurate of geoptimaliseerde testmethodes destijds, technologisch verouderde GM-bak, ...

Maar de auto rijdt wel heerlijk op de autoweg, zo sluiten ze positief af, wat ik alleen kan beamen.

(en, Wouter, op mijn exemplaar mis ik eveneens de cruise control; schuifdak heb ik wel ...)

https://www.youtube.com/watch?v=zCXJqal6HHg

JagS3 4.2    17

ik heb de mijne geklokt: 7.0s, dan hebben zij waarschijnlijk toch een slecht onderdeel gehad ergens (en ik dus ook nog niet optimaal)

wat dat betreft ben ik wel gewoon een boer hoor: meer PK's en koppel= sneller optrekken

ik heb besloten de cilinderkoppakking nog even te laten zitten omdat deze nog in orde is.

volgend plan wordt uitgevoerd:

- automaat spoelen

- injectoren reinigen

- grote beurt met alle vloeistoffen

- kleinere s/c pulley

- rvs uitlaat van voor naar achteren (iets grotere diameter pijp)

keesh    1059

Ik zou eerder denken aan het onderhoud van de bak/koppelomvormer en olie kwaliteit. Te veel slip.

Een X306 automaat gaat van 0 tot 100 km/u in 6.9 sec. en met een handbak in 6.1 sec. Geen slip bij handbak.

JimmyB    25

ik heb de mijne geklokt: 7.0s

fantastisch!

Dan zullen ze in het filmpje inderdaad ondanks de 'buitengewone conditie' vd auto (ik vermoed lage kilometrage) toch met een (ongekend) probleem gezeten hebben

Zegt wel veel over het beoordelen van staat van auto's: hoe kan je als leek weten of je motor /transmissie goed functioneren? Zo'n 0-100km race zie ik niet direct doenbaar bij een testrit in een garage ... 

Khrushchev    190

Ik heb recent nog twee Andy beugels gekocht bij een meneer met een voorraad van deze in Nederland.

Mocht u zijn nummer willen hebben, stuur mij dan een PB. ik betaalde € 50,- per stuk.

JimmyB    25

ik heb de mijne geklokt: 7.0s

Toch nog een vraagje. Hoe heb je gemeten dat je aan 100km/u zat, op de teller of de GPS?

In het filmpje lijkt het niet gemeten op de teller maar op een extern (meer betrouwbaar) toestel.

Ik merk bij al mijn X 30X'en dat de teller ong. +10% te veel aangeeft t.o.v. de GPS (van gerenommeerd merk).

Dat betekent wel dat je bij je gemeten acceleratietijd een kleine seconde moet bijtellen, want als je 100/u op de teller leest zit je nog maar vooraan in de 90.

(Die afwijking is blijkbaar merkgebonden. Bij mijn Xsara bijvoorbeeld is de teller juist of zelfs iets te weinig (-2%))