sjoerdk Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Waarde forumleden, Wellicht geen hele vreemde constatering maar het valt mij op dat veel X308's, en dus ook die van ons last hebben van roest. De ene meer dan de ander, maar toch. Zojuist zijn bij onze, prachtige in Emerald Green gespoten 2001 4.0 V8 Sovereign beide voorschermen en ook de dorpels hersteld. Door mijn werk binnen de automotive is mij al een aantal keren ter ore gekomen dat de roest van binnenuit komt, en de mogelijkheid dus bestaat dat hetterugkeert. Wat kun je behalve het goed converseren van in dit geval de wielkastranden door middel van schoonhouden en in de was zetten nog meer doen om terugkeer van roest zoveel mogelijk te voorkomen? Uiteraard ben ik benieuwd of er meer forumleden zijn welke in het verleden al reparaties uit hebben laten voeren aan diverse delen van hun kostbare bezit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Gebruik de zoekfunctie en je zult er eea over vinden. Zowel de X300 als de X308 kent diverse zwakke plekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Anders volg het topic van Wimb 308 vanaf HIER 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wvdl Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Zie ook hier: https://www.jaguarforum.nl/forum/classifieds/item/1612-workshop-roestpreventie-wielkasten/ Heb mijn XK8 door Ko laten behandelen (preventief) en ben zeer tevreden. Is bij Jaguars van dezelfde leeftijd (ook X300 en X308 dus) inderdaad nodig, logisch op zo'n leeftijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 @Kees: je bent me voor. Tja, helaas. Maar een roestbestendige X30x is toch een illusie. Hier in het dorp nog een hele tijd een 308 mogen zien. De laatste paar maanden groef het roestmonster zich wel heel enthousiast een weg door de wielkastranden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjoerdk Posted June 6, 2017 Author Share Posted June 6, 2017 Vanaf oktober staat de Jag altijd in een verwarmde garage en wordt er per jaar nog maar maximaal 10.000 km mee gereden. Dit zal - welliswaar gedeeltelijk - de roestpreventie toch ook ten goede moeten komen... Komende week zal ik na het nu net uitgevoerde spuitwerk de auto nog een keer in de wax zetten - Autoglym HD, een aanrader! - en het schoonhouden van ook alle moeilijke plekken nog meer in de gaten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauluspp Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Mijn 308 heeft een Dinitrol behandeling gekregen (2012) waarbij alle wielkappen en binnenbekleding los is geweest. Geen roest te vinden. Is wel vanaf nieuw binnenslaper! Na stomen en drogen volledig het binnenwerk en bodem behandeld. Bij hoge buitentemperatuur loopt er af en toe wat tectyl uit. Ik ben er blij mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkXKR Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 "Vroeger", toen alles beter was en er geen electrische ramen waren, kon je deuren een anti roestbehandeling geven door ca. 1 cm boven de onderkant een gaatje te boren en met een spuitbus tectyl, voorzien van eeen slangetje, eens flink wat tectyl (damp) naar binnen te spuiten. Zou dit met de huidige electronica in de deuren ook nog een goed idee zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauluspp Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Een vakkundig bedrijf weet wat wel en niet kan, neem ik aan. De binnenkant van de deuren zijn bij mijn auto wel gedaan. Tot nu toe werkt alles nog prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Volgens mij kan je wel wat tectyl in de deur laten lopen, bijvoorbeeld door de onderste gaatjes waarmee het deurpaneel vastzit. Moet je wel heel zeker weten dat er geen vocht in staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts