Jump to content
Sign in to follow this  
robjag

Remmerij rechtsvoor

Recommended Posts

robjag    1

Auto trekt naar links (deels wat heftig) bij het remmen. Gisteren beide remmen voor bekeken. Resultaat rechtsvoor: zie foto. Rechterblok (in rijrichting bekeken) is 2x zo hard versleten als de linker. Stofhoesjes zoals je ziet volledig kapot bij de 2 rechter (hulp?) zuigers. Stofhoes bij de linker (hoofd?) in orde. Mijn conclusie: Die linker (hoofd?) zuiger zit vast. Volledige remdruk op de 2 rechter. Daardoor veel harder versleten. Dat stofhoesjes gaar zijn speelt denk ik voor dit probleem dan geen rol.

Zien jullie dit ook zo?

Hoe krijg je de blokken er decent uit? Linkerremklauw ook even bekeken en 1 blok kreeg ik er redelijk goed uit. De ander zal na wat tikken ook wel zijn gekomen. Maar de blokken bij de rechterklauw geen sjoege. 

Kun je de stofhoezen makkelijk vervangen als de blokken eruit zijn? Is de klauw te reviseren door hem er helemaal af te halen, dan de 3 cilinders eruit, schoonmaken en nieuwe seals en stofhoezen erin? Hoe plug ik de remleiding af bij de overgang naar de flexibele hydraulische slang?

Het project lag door omstandigheden een jaar stil, maar we willen nu wat dingen gaan oppakken. Daardoor kom je van de regen in de drup natuurlijk. Zie andere topic. We hebben weinig to geen know how. Wel de Haynes boeken en spirit om het zelf te willen doen, daar waar het kan :-)

Oeps nu eerst een URL voor de foto maken, volgt dus nog.

Remklauw rechtsvoor

XJeej    219

Ik gebruik wel eens een nijptang, of een oude schroevendraaier als hefboom. Het is vooral veel wrikken. Misschien handig om remmen van een series 3 te plaatsen? Jonger, geventileerde remschijven en klauwen met 4 gelijke zuigers. 

Houd een stuk hout op rempedaal, tegen de stoel aan. Hoeft maar klein beetje. 

robjag    1

Snelle reactie, bedankt. Ik zoek me een ongans hoe je een foto moet plaatsen. Geen idee hoe dat moet. Terwijl ik een jaar terug wel foto's heb kunnen plaatsen. Geen idee wat ik verkeerd doe nu. Kun je ze copy/pasten? Moeten ze geupload worden of hoe zit het nu precies?

De stuk hout truuk doe je als je klauw (of leiding) eraf haalt? Dan piest het toch enorm als je de leiding losdraait? Of bij de plug zeker even aftappen zodra je het rempedaal gaat fixeren en dan daarna de boel losdraaien?

Bedankt voor de vervangtip, maar zolang ik de boel met zo min mogelijk kosten draaiend kan houden, dan kies ik voor nu even daarvoor.

hansvh    392

De optie om foto's (bestanden) te uploaden wordt zichtbaar zodra je rechtsonder op 'Meer opmerkingsopties' klikt.

Ik heb zelf de remklauwen los van de auto gereviseerd, lijkt me ondoenlijk terwijl ze op de auto zitten. Is ook niet zoveel werk terwijl je overal veel beter bij komt. De zuigers gingen bij mij in ieder geval los met perslucht (houtje tussen de zuigers) . Revisie is daarna een eitje en je kunt de staat van de onderdelen beter beoordelen. Revisiesets zijn te koop bij SNG. Bij het loshalen van de klauwen moet je wel letten op de positie van de shims die eruit komen vallen als je de bevestigingsbouten van de remklauw loshaalt. Die shims moeten op dezelfde positie terug.

robjag    1

Bedankt Hans voor de beide tips.

"De optie om foto's (bestanden) te uploaden wordt zichtbaar zodra je rechtsonder op 'Meer opmerkingsopties' klikt." Zelfs deze optie zie ik niet ....grrrrrrrrrrr

Ik wil de klauw er juist afhalen. Dat is zeker het idee. Maar dan zegt Haynes dat je die flexibele leiding even moet pluggen. De truuk van Marco lijkt me een goede.

Waarom houtje tussen de zuigers? Je bedoelt denk ik tussen de tegenoverliggende zuigers? Zodat ze niet beschadigen mochten ze er hard uit komen?

Perslucht, tja, ik wist dat ik zo'n ding al had moeten hebben...

robjag    1

Pfffffffff, via 'mijn media' en dan weer eerst uploaden, dan lukt het. Gebruiksvriendelijk is ook anders...

Heb deze klus ook gedaan. Afpluggen is eigenlijk nergens voor nodig gewoon bakje er onder. Je remolie is waarschijnlijk toch al erg oud en die is dan gelijk vervangen. Ontluchten moet je toch en die halve liter remolie maakt dan ook niet meer uit. En inderdaad je klauwen er af halen. Controleer goed of je schijven nog in orde zijn dikke kans dat deze vervormd zijn of scheef afgesleten doordat je klauw een hele tijd niet lekker zijn werk heeft gedaan. Tevens de blokken vervangen uiteraard.

john37    52

Voorkomen leeglekken:

Optie 1: slang afklemmen met slangenkoppen

Optie 2: rempedaal 2 cm ingedrukt houden met stuk hout.

Ongelijk afgesleten blokken:

remklauwgeleidepennen niet goed gangbaar EN eventueel ook cilinders die vast zitten.

Blokje hout tussen de cilinder bussen is om te voorkomen dat ze wegschieten als je er perslechte op zet.

Succes met sleutelen. Aan het weer zal het niet liggen.:wink:

• Like 1

Pizzaman    755

Als je remklauwen er zo uitzien zou ik de slangen ook ff nakijken. Overigens, als je de zuigers er zo uit kreeg zaten die NIET vast.

Zuigers die vast zitten dan kan je de remklauw weggooien, krijg je er NOOIT MEER uit. (en ik kan het weten...)--> volkomen vastgerot.

...maar 1 van de dingen waardoor je remmen vast gaan zitten is wanneer je slangen gaar zijn,

dan komt er rubber-prut (de weggerote binnekant van de slangen) in dat verstopt de boel. 

• Like 1

Han    552

Als de stofhoesjes zijn gescheurd of verteerd, dan roesten de remzuigers en kun je er gewoon beter nieuwe in zetten. Ik heb bij een Volvo wel eens een achterklauw vervangen met schijf omdat die al jaren niet meer meedeed.

Het reviseren kostte meer dan een nette klauw en schijf van de sloop.

Maar als de voorrem van je Jaguar zo ver heen is dat je de remzuigers er niet meer uit kan krijgen, dan dien je een donker hoekje op te zoeken om je 24 uur te gaan schamen.

Dus: bij een Jaguar ga je de boel gewoon vernieuwen, het is potdomme geen Volvo !!

• Like 2

robjag    1

Bedankt voor alle reacties!

Nieuwe klauw is wel een optie, maar we vinden het ook leuk om de boel uit elkaar te peuteren en er wat van te leren. Waar we het ooit nog voor nodig gaan hebben...geen idee.

Schijf is zowat nieuw, bijna 13mm dik en met remmen geen getril, dus ook niet krom. Die wil ik dan wel houden.

Kun je de 4 bouten van de klauw los draaien en zo de 2 delen waar de zuigers in zitten los van elkaar krijgen?

Als de klauw eraf is, is dan perslucht de enige manier om ze eruit te duwen (of in dit geval dan persen)? Of kun je ze trekken op de een of andere manier? 

First things first...nu het raam linksvoor dicht is...even de elektronica aldaar afronden.

Han    552

De klauw moet je niet uit elkaar gaan halen, wordt ook afgeraden in de manual en hoeft ook niet. Ik zie op je foto dat de beide stofhoesjes van de kleine zuigertjes zijn gescheurd. Dus dat moet even uit elkaar en als het met perslucht niet lukt zitten ze echt vast.

Wat je kunt doen is de blokken er uit halen en dan met een paar keer op de rem trappen de zuigertjes een stuk naar buiten drukken. Wel even een bak er onder voor als je ze er uit trapt, wat ook niet erg is want ze moeten er toch uit en die remvloeistof wil je ook liever verversen.

Het zijn simpele remklauwen, geen ingewikkeld zelfstelmechanisme, gewoon en remklauw met drie zuigers en verder niks. Zuigers goed bekijken of ze niet zijn ingeroest en anders nieuwe monteren. Nieuwe O-ringen, nieuwe stofhoesjes, de boel goed schoonmaken,  invetten met remvet, in elkaar zetten, monteren, remmen ontluchten (nieuwe remslangen als ze al oud zijn) en lekker gaan rijden.

• Like 1

Pizzaman    755

Het wordt in het algemeen niet aangeraden de remklauw te delen. ASlthans, bij andere merken, dus zal bij een Jag ook zo zijn. Reden:

De bouten hierin zijn meestal 'pre-stressed' en als je 'm dan weer in elkaar zet moet je nieuwe hebben die je dan met bepaald koppel aandraait.

De zuigers zou je er met luchtdruk uit moeten kunnen krijgen. Maar het kan ook anders.

Je kan ook een VETSPUIT gebruiken, het wordt wel een smurrie, maar lukt ook. 

Moet je wel het juiste verloopje hebben maar dat is vast wel te vinden.

Twee (pas)kansen: OF de aansluiting van de remslang, OF de ontluchtingsnippel.

Er bestaan ook speciale 'remzuigertangen'. Meestal koopje echter TE goedkope (merk Pangau -> PANG.... AU...)

Wat ook nog kan, de klauw loshalen van de veerpoot, en zachtjes op het pedaal trappen... 

Let wel als je luchtdruk/vertspuit/rempedaal gebruikt: hier staat DRUK OP.

Dus let op dat je geen remzuiger ergens doorheen lanceert (bv door je voorhoofd) - plankje ertussen.

En kijk uit met remvloeistof het is gore zooi en vreet vlekken/gaten in je lak. 

Als je je zuigers zo los krijgt zonder al te lomp tekeer te moeten gaan zitten ze NIET vast. 

Echter: ook niet-vastzittende, gepitte zuigers/roestige/met randjes/et cetera... niet meer gebruiken. 

Enne... let op de slangetjes he. 

• Like 1

robjag    1

Super tips, bedankt.

Slangen zijn goed, zien er best nieuw uit. 

Ik voel veel voor de methode om te proberen de blokken eruit te krijgen en dan met remdruk de zuigers eruit.

Maar ik verwacht dus dat links (de grote) vastzit. De 2 kleine (ondanks kapotte stofhoezen) niet, omdat het blok aldaar wel is versleten.

Pizzaman    755

Versleten blok zegt niet zoveel, ze kunnen ook in de 'uitstaande stand' goed vastrotten.

Vooral als de stofhoes er af ligt. Dan kan de rommel (zout?) van de weg er goed bij. 

En het hete slijpsel van de remmen zelf ook (dat vreet ook altijd zo lekker in in je velgen...).

Vaak gaan die hoezen er ook aan omdat de zuiger lekt, dan drukt ie de hoezen er af met de remvloeistof.

NB als je een beetje zooi niet erg vindt, remklauw van de schijf/veerploot los halen,

stuk schuimrubber tussen de zuigers doen, heel het spul in een plastic zakje, remklauw aan stuk ijzerdraad ophangen aan auto,

motor starten (rembekrachtiging...) dan voet fiks op de rem pompen... je hebt kans dat er maar 1 zijde los komt, dat wel. 

Maar loskomen zal ie.... 

robjag    1

Yep, zoiets dus...

Remklauw is niet van de schijf af te kantelen als ik het goed lees. Jammer. Dus echt even demonteren.

robjag    1

Dank u...

En meneer Pizza. Als aan een zijde de zuiger of zuigers wel gangbaar zijn, dan vliegen die eruit en degeen die vastzit blijft vastzitten. Hoe dit dan op te lossen?

Wat je kunt doen is de blokken er uit halen en dan met een paar keer op de rem trappen de zuigertjes een stuk naar buiten drukken. Wel even een bak er onder voor als je ze er uit trapt, wat ook niet erg is want ze moeten er toch uit en die remvloeistof wil je ook liever verversen.

Dit wordt de preferred methode. Maar dan zijn ze er (hopelijk) pas half (?) uit. Klauw eraf en dan eruit trekken/draaien? (Ik heb geen perslucht)

Pizzaman    755

Dank u...

En meneer Pizza. Als aan een zijde de zuiger of zuigers wel gangbaar zijn, dan vliegen die eruit en degeen die vastzit blijft vastzitten. Hoe dit dan op te lossen?

Je kan ook een plankje er tussen drukken ipv een spons, afhankelijk van de dikte van het plankje KAN je ze dan allebei los krijgen.

Degene die los komt kan je er ook in klem zetten met bv een griptang zodat de andere er uit komt. MAAARRRRR...

Als er na veel moeilijk gedoe slechts 1 vrij komt... Die ene die los kwam schoonmaken en er weer in drukken, 

vervolgens met een stuk plat staal in de bankschroef de beweegbare zuiger klem zetten, en dan de vetpomp er op.... 

En dan maar pompen totdat de andere ook los komt... desnoods 'effe helpen (met grof geweld)... dat wordt wat.

Let wel met dat vet zet je 100x meer kracht dan met lucht. OOK meer kracht dan met je rempedaal.

ALS die dan NOG blijft vastzitten, en hij komt er ooit uit, nou, dan is je zuiger gegarandeerd niet meer bruikbaar,

en zal je je remklauw inderdaad moeten 'splitten' en dan de cilinder uitkotteren en een bus monteren of zoiets want die is dan ook goed rot. 

Ik heb dat maar 1x gedaan (eigenlijk 4) bij een Mini-Cooper-S remmenset, zeldzaam als haren op een kikker (1000 pond voor een gare set).

Lijkt me stug dat die van jou zo vast zitten. 

Han    552

Dit wordt de preferred methode. Maar dan zijn ze er (hopelijk) pas half (?) uit. Klauw eraf en dan eruit trekken/draaien? (Ik heb geen perslucht)

Wat Mario zegt, degene die wel beweegt vast zetten met een lijmtang en flink pompen. Met perslucht haal je hoogstens 10 bar, een hydraulische pomp van een graafmachine haalt wel 350 bar en de pomp van een Citroen met veerbollen haalt 250 bar. Ik denk dat je met een vetspuit ook wel 100 bar haalt.

Pizzaman    755

Wat Mario zegt, degene die wel beweegt vast zetten met een lijmtang en flink pompen. Met perslucht haal je hoogstens 10 bar, een hydraulische pomp van een graafmachine haalt wel 350 bar en de pomp van een Citroen met veerbollen haalt 250 bar. Ik denk dat je met een vetspuit ook wel 100 bar haalt.

Met een eind pijp op de hendel ook wel 200... (voetbediening... en anders ook nog die hele zooi in de bankschroef...eg wel...)!

Uhhhh... wel uitkijken als je zoiets doet, ik heb er wel eens een slang mee opgeblazen (gaf behoorlijk zooi).

Wat ik meestal doe is ik draai een dikke vetnippel in het ontluchtingsgat van de remklauw. 

Maar ik had toen toevallig een slangetje wat precies tussen de vetspuit en het originele remslanggat van de klauw paste... 

Tegenwoordig gebruik ik dan het stalen buisje aan de vetspuit, en niet meer het slangetje.

robjag    1

Uiteindelijk besloten om het in Helmond te laten doen. Maar goed ook. Er zaten nog de originele hydraulische slangen op! Van buiten schatte ik ze als nieuw in. Bij één slang kwam er niets meer doorheen, daarom blokken ook scheef afgesleten.

Remmerij is nu weer perfect.

Wel meteen mijn wensenlijstje (dan wel to-do's) mogen aanpassen. Beschermingskappen bij de voorwielen zijner niet, maar zouden er wel moeten zitten volgens de garage. Klopt dat?

En hij staat ietwat laag op zijn voorpoten. De veren voor zijn verkeerd ingebouwd. Totaal verwrongen. had ie nog nooit gezien zo. Maar hij veert goed. En de lage look vind ik wel ok. Maar toch op termijn vervangen. Is echter nogal wat arbeid (5 a 6 uur), dus prijzig.

Beschermingskappen horen er wel op. Zou je een foto van de voorveren kunnen laten zien dan is het makkelijker om te bepalen wat er aan de hand is. Met het juiste gereedschap is het niet zo veel werk om ze te vervangen.

arie-jag    484
Op ‎16‎-‎8‎-‎2017 om 0:51 PM, robjag zei:

En hij staat ietwat laag op zijn voorpoten. De veren voor zijn verkeerd ingebouwd. Totaal verwrongen. had ie nog nooit gezien zo. Maar hij veert goed. En de lage look vind ik wel ok.

Heb je een foto van de zijkant van de auto op wat afstand zodat wij kunnen zien hoe laag hij voor ligt?

robjag    1

Dit is even een plaatje zijkant iets verder weg. Ik weet niet of het duidelijk genoeg is. Maar de voorkant staat lager dan achter. Ik hou dan even bv. de deurgrepen als horizontaal aan.

Foto van veren volgt. Ik moet er dan even onder kruipen. Maar je denkt dat het in minder dan 5 uur kan Rob? Er moet naar ik heb begrepen, nogal wat uitgebouwd worden.

Herschaalde kopie van IMG_0758.jpg