Austin Powers Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Hallo, sinds kort heb ik een jaguar E -type FHC Als ik de auto koud start loopt hij goed maar als er een 20 min mee gereden is begint de ellende..... stotteren niet doortrekken en inhouden op vast toerental. heeft iemand dit ook wel eens gehad en wat zou de oplossing kunnen zijn ? Ik heb steeds meer het gevoel dat het contactslot de boosdoener is. Het slot is warm en dat hoort toch niet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Nope, dan zit er teveel weerstand ergens. Weerstand = stroomverbruik = warm worden. Niet goed. LUCAS staat bekend om de rottige aansluitingen, stekkertjes eens nakijken. Contactslot zelf kan ook, dan heeft er iemand zitten smeren met olie/grafiet/WD40. Dat gaat icm metaalslijpsel zowaar zelfs stroom geleiden - heb je een mini-frituurpan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shiptronic Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Nope, dan zit er teveel weerstand ergens. Weerstand = stroomverbruik = warm worden. Kan je die eens uitleggen? Bij mij weten is het nog altijd zo dat bij toenemende weerstand het stroom gebruik minder word, tot het punt dart er helemaal geen stroom meer loopt. Weerstand x Stroom = warm worden Het is wel een potentieel brand gevaar, maar testen zou simpel moeten zijn door de contacten even tijdelijk te overbruggen met een draad. Enige die eigenlijk belangrijk is de +15 van als je die even via een zekering direct aan de accu hangt zou de auto goed moeten rijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 V = I x R V= voltage I = stroom in aantal amperes R= weerstand in Ohms. Gegeven = 12 volt. Weerstand oneindig --> nul ampere (contactslot is geisoleerd) Weerstand 'iets' --> daar loopt een aantal amperes. (contactslot maakt sluiting). Dus jouw vermoeden klopt wel. Echter: V x I = P (Wattage). Wat is nu de weerstand van je contactslot? Dat weet je niet. MAAR IN IEDER GEVAL: Jij hebt daar nu een weerstand van minder dan oneindig (waar het niet hoort), hoe meer stroom daar loopt, hoe warmer die gaat worden. Het is zeker wel een brandgevaar, ik zou de stroom van de auto af halen als je er niet bij bent. Want: Behalve dattie wellicht de accu leeg trekt ook nog dit: Je hebt kans dat bij het warm worden de olie tussen de delen uit druipt - en die wordt heet. En hoeveel stroom loopt er? Kan je dat meten? Als er directe sluiting komt, staat je draadboom binnen de kortste keren in de fik, dus kijk uit. Plastic isolatie smelt namelijk heel snel van de bekabeling af als ie het volle vermogen op de dunne draadjes zet. Contactslot niet goed is best wel link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Bedankt voor de reacties ! Zal direct het contactslot er eens "even" uithalen en aan een grondige inspectie onderwerpen zou dit invloed kunnen hebben op de ontstekingssysteem? De accu gooi ik trouwens altijd los in de garage ik ben mij er van bewust dat dit makkelijk fout kan gaan .ben al een tijdje met oldtimers bekend Deze jaguar heeft dubbele stromberg cd 175 carburateurs en loopt erg arm op de huidige gasnaalden B1AF en de voorste carburateur een B2AZ? ik heb nu bij barrat 2 nieuwe B1E gasnaalden besteld dat zou volgens hun de goede naald zijn voor een 4.2 uit 1969. zou de moderne benzine invloed hebben op het mengsel ? het komt pas in de goede richting met de naalden 2 slagen rechtsom dus maximaal rijk =koffiebruine bougies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Een gaar contactslot kan wel storing veroorzaken, al heb ik nooit gehad dat de auto er niet goed door liep. Wel dat ie beroerd startte, omdat wanneer je via het contact de startmotor liet draaien, er geen ontsteking was... Pas als je de sleutel terug liet springen kwam er dan ontsteking, gevolg: een vette knal in de uitlaat... Qua naalden, bestel ook een (stel) zetel(s) die lubber(t/en) ook uit na verloop van tijd. Wat er waarschijnlijk meer mee heeft te maken is 1 of andere klojo-zonder-verstand die er aan draait bij de APK... En dan de ene carburateur arm draait om de uitstoot norm te halen maar de andere vergeet. Op dezelfde manier kom je aan 2 verschillende gasnaalden - daar heeft een eehhh... 'expert' aan gezeten. Moderne benzine heeft wel invloed (vooral als je er E10 in gooit...) maar dan natuurlijk niet meer op de ene carburateur dan de andere. NB kende je deze al: http://www.bccp.eu/contents/nl/d47.html Heb je de hele berg compleet: http://www.bccp.eu/contents/nl/p3078.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Mahh jongens, We moeten AP er van overtuigen dat hij met een brandbom rond rijdt. Das link. En we willen niet dat iemand iets overkomt. Ik stel voor € 1.000,- voor de rode dame. - is ie er van af. Ik koop ujm wel. Ik weet het: 't is veel. Maar in het kader van maatschappelijk belang moeten we wat doen. Terug naar het onderwerp: Weerstand is warmte. Bij toenemende weerstand, toenemende warmte. Ik zou me zorgen maken en zeker niet zonder brandblusser de weg op gaan. Linda roept naar me: Waarom moet jij altijd met geld over de brug komen voor barrels? Tjaa.. O ja, even een vraag van persoonlijke aard: Wat staat er onder het andere hoesje geparkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 ]Ja dat vraag ik me nu af, het "moderne" euro 95 mengsel is nu zo arm dat als ik de choke er op trek tijdens het rijden de auto pas echt lekker loopt . Dat is dan toch wel heel ver uit de buurt van de destijds gekozen gasnaalden.... ben wel nieuwsgierig of de nieuwe naalden dit gat gaan dichten. zou de benzinedruk ook nog uitmaken ? ik heb de (originele) pomp getest met een slang rechtstreeks in een emmer en binnen een halve minuut heb ik een liter ongeveer , maar er staat niet veel druk achter ik druk de slang zo dicht met mijn vinger. Stationair is regelmatig en de jag start makkelijk dus valse lucht sluit ik uit Het contactslot heb ik open gemaakt, alles was zwart en vettig dus alles schoon gemaakt en de contacten opgezuiverd met korrel 280 werkt nu weer goed . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 ]. zou de benzinedruk ook nog uitmaken ? ik heb de (originele) pomp getest met een slang rechtstreeks in een emmer en binnen een halve minuut heb ik een liter ongeveer , maar er staat niet veel druk achter ik druk de slang zo dicht met mijn vinger. Gelukkig ! anders zouden de vlotter kamers overlopen en dat spul wil je niet op een hete motor hebben. Alleen bij een injectieblok wil je druk hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Kijk dus dat contactslot is nu geregeld (zou toch een nieuwe kopen...). BTW met een brandblusser ga je het ook niet redden, want hij begint waarschijnlijk niet bij het contactslot te fikken, maar ergens bij de bedrading waar het plastic van af smelt en de vraag is of je dat ziet voordat de vlammen er uit komen. Mengsel heeft geen bal te maken met 95 of 98 of E10. Het mengsel is gewoon de verhouding lucht/brandstof. Kortom hoe groter het gat dat je naald open trekt wanneer ie de zetel verlaat, hoe meer peut er in de motor komt (hoe rijker dus). En dat kan je dus zelf omhoog schroeven. Te rijk is overigens ook niet goed, dan smoort ie en rookt nog als wat ook. De vorm van de naald is belangrijk - een 'constant vacuum carburateur' trekt vanzelf de naald omhoog, afhankelijk van de aangezogen lucht. De naald heeft een bepaalde 'tapsheid' dus je moet de juiste naald bij de motor hebben. Brandstofdruk hoef je niet wakker van te liggen bij carburateurs. Als er maar voldoende peut toestroomt is het goed. De vlotterkamer aan de zijkant van je carburateur stopt de stroom vanzelf. Behalve als je vlotter zinkt (lek is...) of niet goed afdicht. Vanaf die vlotter slobbert door de luchtstroom vanzelf de juiste hoeveelheid langs je naald zo de motor in. NB een halve liter per minuut is zat toevoer, want zoveel gebruikt ie niet... hopen we. Stel je rijdt 200 km/uur, hij neemt 1 liter per elke km, dat is dan 200 liter per uur... OK dan moet je een dikkere pomp kopen, want die van jou haalt maar 2 liter per minuut (120 liter per uur). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Een Mercedes pagode Jaap deze foto is bij Innes barnett in Schotland waar ik mijn Jaguar kocht afgelopen oktober! en dat was geen 1000 euro.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Dat begrijp ik allemaal wel Pizzaman maar je mist mijn punt, ik heb het over het verschil van ouderwetse gelode benzine destijds en de nieuwere moderne euro soorten op dezelfde gasnaalden er is te veel verschil waarneembaar nu Het lijkt mij sterk dat de gasnaalden twee volle slagen extra omhoog moeten ? De gasnaald moet ongeveer gelijk staan met onderkant zuiger dacht ik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Nou dat ze dan 2 slagen omhoog moeten is inderdaad raar, maar had jij dan tot gisteren nog ouderwetse gelode benzine? Echter, wat wel degelijk zo is: het lood in de benzine smeerde niet alleen de kleppen, maar ook de naalden. Het zou best kunnen dat ze van de moderne benzine meer slijten. Maar dan nog, twee slagen? Ik heb bij de Minis niet gemerkt dat het wat uitmaakte, die hebben eenzelfde soort carburateur (SU HIF44). Het zal dus wel aan iets anders liggen - of je aan het missen van het lood inzake je kleppen, dat zou nog kunnen. Maar dan zzou je dat ook op andere manieren moeten merken. Echter, de verbrandingswaarde is gelijk dus het moet niet uitmaken. Ik kan me in de verste verte niet voorstellen dat het mengsel om die reden veranderd zou moeten worden. Volgens mij ligt het gewoon aan slijtage van je naalden (of de zittingen). Bij een SU carburateur zit de naald vast in de zuiger, bij een Solex/Stromberg toch ook? De naald kan er bij een SU maar op 1 manier in, met het rechte stukje in de zuigerbodem en dan vastzetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Overigens vind ik het niet gek dat je auto dan vreemd loopt, met twee verschillende naalden in de carbs. Stationair zal het weinig schelen, maar bij een beetje meer toeren speelt het "profiel' van de naalden. Verschillende naald - verschillend mengsel. Dan heb je nu dus twee onafhankelijk gemengde driepitters, zogezegd. Je hebt de wagen sinds kort. Heeft ie goed gelopen en is het een 'nu opduikend iets', heeft ie misschien lang stil gestaan? Het kan 'gum' zijn in de vlotterkamers, of in de leidingen, een vuil brandstoffilter.... (resultaat van oude benzine). Kan ook nog de ontsteking zijn waarvan bijvoorbeeld de vervroeging vastzit. Maar die verschillende naalden dat gaat in ieder geval niet helpen om 'm zuiver lopend te krijgen. Gezien ie 'koud' (met de choke) niet vreemd doet heb je wel de hoofdverdachte te pakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Even afwachten wat de nieuwe gasnaalden voor invloed hebben ! Heeft er iemand ervaring met de 123 ignition speciaal voor Jaguar XK (E) motoren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 1-2-3 ignition werkt gewoon goed. Op een Mini, en op een Fiat 500 ook. De Fiat (2-pitter) ploft niet eens meer in de uitlaat bij gas los... en loopt zuiniger en sneller. je kan elke halve PK merken bij zo'n ding, dat dan wel weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Als je het hebt zou je de ontsteking van een XJ series 3 ook kunnen proberen (blauwe verdelerkap). Is zonder contactpuntjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 XJeej ,Moet je daar dan niet een soort transistor-unit bij monteren ergens? Meestal is dat geen losse verdeler ,maar een verdeler een berg kabels en een kastje wat ergens op het schutbord of binnenscherm bevestigd moet worden. In mijn ogen is een losse 123 verdeler voor een E- type juist het handigste (samen met de regelbare vervroegingscurve) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Als t goed is een vonkversterker (klein zwart kastje). Forumlid Jagger heeft het ooit beschreven, ergens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 25, 2017 Author Share Posted May 25, 2017 Gasnaalden staan er in .. een wereld van verschil . problem solved Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 Nou, problem solved - bijna, nou nog goed afstellen dan ga je schrikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 26, 2017 Author Share Posted May 26, 2017 Ja klopt, kom net terug van lange proefrit . Gewoon heel blij met het resultaat de auto trekt als een lier en loopt vlot naar 100.....mile de puntonsteking vanmorgen helemaal nagelopen nieuwe puntjes +condensator nu eigenlijk de carburateurs nog op 3 .5%co laten stellen ergens eigenlijk beetje hoog maar daar houden de oude xk motoren wel van ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 Je moet wel iemand vinden die de SU's op het gehoor af kan stellen. Of eentje die goed om kan gaan met zo'n balans-meter. Als ie echt goed loopt... ga je nog wat beleven. Het is wel een KUNST om 'm goed af te stellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 26, 2017 Author Share Posted May 26, 2017 Die KUNST bezit ik denk ik , nu nog een CO meter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 Die KUNST bezit ik denk ik , nu nog een CO meter! Die heb ik, ik heb een PID-meter (4-gas meter). Want ben milieutechnoloog.... Dus als je in de buurt zit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts