Jump to content
Noud

Series 1, Bijna 50

Recommended Posts

Noud    56

Vandaag een oudje aangeschaft. Een Series I uit 1968, dus bijna 50. Overgenomen van een plaats- en forumgenoot uit Haarlem. 

Deze auto heeft wel wat aandacht nodig. Veel roest, eigenlijk moet alles opgeknapt worden. Ik heb nog geen vastomlijnd plan, eerst maar eens goed kijken wat dringend is en wat nog even kan wachten. Een projectje dus.

Groeten, 

Noud

post-6101-0-23579400-1493494390_thumb.jpg

Hieronder een linkje naar fotoalbum:

https://www.jaguarforum.nl/forum/gallery/album/243-xj-series-1-80-30-ge-dag-1/

• Like 1

JWT67    44

Gefeliciteerd met de aankoop Noud. Zit inderdaad wel wat werk aan maar ik zie dat je de lak al onder handen hebt genomen. Een wereld van verschil, lang leve de dap :)

Jag42    148

Met alleen poetsen gaat dit niet lukken. Wat een project. Wel gaaf dat je dit aandurft. Nog een paar jaar verder en hij had in mijn lijfblad op de pagina 'Verkeerd Afgelopen' gestaan.

Succes.

PS weet niet of jij goede plaatwerkbronnen hebt, ik zie regelmatig op Ebay.de voorspatborden, SWB deuren etc voorbij komen van de Series 1.

Noud    56

Vandaag geimproviseerde fix aan de dynamo gerealiseerd. Het achterste bevestigingspunt was afgebroken, met een metalen strip tijdelijk vastgezet. Kosten ongeveer 5 euro bij de Praxis. Hij (zij?) rijdt weer enigszins behoorlijk, zowel op gas als benzine. Als we de kosten zo laag weten te houden dan heb ik straks voldoende over om het plaatswerk te laten doen. Al een bumper gevonden op eBay voor 50 pond, eentje zonder gaten. Moet nog wel opnieuw verchroomd worden. Het voorlopige motto: eerst de basics voor elkaar om te kunnen rijden, dan het plaatwerk laten doen. Interieur komt voorlopig op de laatste plaats.

arie-jag    468

Leuk, originele in NL geleverde auto.

Inderdaad plaatwerktechnisch stevige uitdaging.

Zag deze auto bij een dame van dit forum te koop staan?

Serie 3 voorschermen passen ook gewoon hoor alleen knipperlicht openingen overzetten uit de oude schermen.

Noud    56

Arie, goeie tip over de voorschermen. Auto stond inderdaad op dit forum geadverteerd. Dicht bij huis, ik was al met de auto bekend. Enigszins verwaarloosd dat wel. Ik heb nog geen onderdeel gevonden wat geen aandacht behoeft. Dit wordt een hele uitdaging.

Iksjeezesel    367

Arie, goeie tip over de voorschermen. Auto stond inderdaad op dit forum geadverteerd. Dicht bij huis, ik was al met de auto bekend. Enigszins verwaarloosd dat wel. Ik heb nog geen onderdeel gevonden wat geen aandacht behoeft. Dit wordt een hele uitdaging.

Noud, het lukt je.

Ik heb ook zo,n project gedaan en het is enorm leuke en belonend (misschien niet in financieel opzicht.

De mijne was plaatwerktechnisch beter (en dat voor een s2) maar mechanisch alles stuk, liep zelfs niet...

Gooi er 2500 euro tegenaan en je hebt weer een goede (buiten het plaatwerk, en spuiten)

Ik schat dat ie voor 5000 incl aanschaf weer respectable is, als je het allemaal zelf doet.

Dan heb je alles weer okee.

Ik weet niet hoe de bodem en kokers zijn natuurlijk.

Er zijn autoos die niet te redden zijn, maar dat zijn meestal geen Jaguars..

(:wink: ik had een Mini (JA ook ik!) die over 80%van het plaatwerk, maar 20% van de dikte had....en 15 % had 0% plaatdikte....

Succes! (Leuk!)

Ik twijfelde ook toen ik de advertentie zag....maar heb geen plek binnen.

Leuk om mijn oude Jag weer eens terug te zien!

Heb hem 10 jaar gereden van +/_ 1986-1996, was toen mijn enigste auto en heb er 100.000 km mee gereden.

Had hem nooit moeten verkopen(zag er toen ik hem weg deed beter uit) want je zult het misschien al onderzocht hebben dat het een hele vroege orginele NL auto is.

Volgens wat ik nog terug heb kunnen vinden iets van NR 11

Toen geloofde bijna niemand dat want eigenlijk zijn de XJ pas vanaf 1969 werd me toen verteld.

Ik heb hem gekocht met het kenteken 55-52-ZX en heb daarna toch nog alle orginele papieren en gegevens op weten te vragen.

Succes ermee en wellicht zie ik hem nog eens in volle glorie.

Ps,

In 2011 stond hij op marktplaats in oude tonge te koop, ben toen gaan kijken en me toen al rot geschroken van de staat waar hij in verkeerde.

Durfde hem niet terug te kopen!!!

Noud    56

De verlengde winterslaap is voorbij, we zijn weer begonnen!

Plan voor de komende tijd: auto strippen, laswerk laten doen (dorpels, bodem, spatborden en wat we eventueel nog meer tegenkomen), schuren, strak maken en spuiten. Daarna zien we wel weer verder. Ik heb wat plaatwerk verzameld: twee deuren, motorkap en de zeer zeldzame front wings. Waarschijnlijk halen we de motor eruit en gaan de motorruimte ook spuiten. 

We zijn nog op zoek naar een redelijke 4.2 L motor, dus als er nog forumleden zijn die er nog eentje hebben liggen dan hoor ik het graag.

Noud

IMG_20200330_144559.jpg

IMG_20200330_152718.jpg

IMG_20200330_152728.jpg

IMG_20200330_171940.jpg

• Like 2

arie-jag    468

Las pas dit draadje weer en vroeg me al af hoe het met deze serie 1 was.

Je bent in ieder geval lekker bezig Noud!

4.2? geen 2.8 meer?

Ik heb nog nooit met een 2.8 gereden dus weet niet of dat underpowerd aanvoelt wanneer je een 4.2 gewend bent?

Noud    56

4.2 of toch de originele 2.8 laten zitten - that’s the question. 

De huidige motor loopt niet mooi en er zit een lelijke tik in. Kan zijn dat het de distributieketting is. In dat geval is het misschien niet al te moeilijk te verhelpen. Het kan natuurlijk ook in de kop zitten of erger, nog dieper in de motor. Ik ben bang dat het snel veel gaat kosten, en daarom denk ik nu dat het goedkoper en makkelijker is om een ruilmotor erin te zetten. Dan ligt een 4.2 meer voor de hand. Ik kan altijd de 2.8 bewaren mocht ik hem later weer origineel willen maken. 

Voorlopig eerst concentreren op het plaat- en spuitwerk.

Noud    56

Afgelopen week druk geweest met het strippen van de auto. Interieur, ramen, binnenwerk portieren, LPG installatie, ruitenwissers, zo'n beetje alles rondom de motor is verwijderd. Vandaag is de lasser begonnen. Die heeft nog aardig wat te doen:

- vloeren

- dorpels

- spatborden achter

- diverse gaatjes binnenpanelen

Motor, versnellingsbak en voorwielophanging gaan er morgen uit.

Wordt vervolgd...

20200406_150214.thumb.jpg.467600e9db1184bc671abda22b970726.jpg

• Klasse 2

XJeej    205

Kijk goed naar de stabilisatorstang op de foto. Deze type zitten alleen op de allereerste XJ's. 

• Like 1