Ray Ray Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Beste forummers, Ik heb al een hele tijd last van een koelvloeistof lek dat sinds februari te gek wordt. Het koelvloeistof niveau lijkt met iedere rit die langer als een half uur duurt met een kwart te zakken. Ik heb dan ook sindsdien 2 x maal een jerrycan koelvloeistof van 5 liter gekocht en steeds op niveau gebracht. Afgelopen week heb ik de 3e jerrycan gekocht maar vind het nu wel uit de hand lopen. In de kerstvakantie ben ik in Heinkenszand geweest om mijn remmen te laten doen en heb met de monteur ook over dit lek gesproken. Hij vertelde mij dat het veel voorkomt dat bij de waterpomp de keringen vergaan. Na bij de waterpomp te hebben gekeken is dit waarschijnlijk ook het geval. Nu we 4 maanden verder zijn is het bijna wel duidelijk dat het de waterpomp is. Er zit een oranje aanslag rondom de pomp en onder de pomp is het nat na een klein stukje rijden. Op bovenstaande foto is de aanslag op de waterpomp goed te zien. Op deze foto is te zien dat het onder de pomp nat is. Mijn vraag is nu, Als de waterpomp eraf is moet ik dan alleen de pakking vervangen of ook meteen de waterpomp zelf? Ik had zelf nog een twijfelpuntje of het alleen de waterpomp is omdat als ik 10 min of langer gereden heb er damp uit de uitlaat blijft komen. Kan het dan zijn dat de koppakking kapot is? Er zit namelijk geen smurrie onder de oliedop. Dit leek mij een leuk projectje om het zelf op te lossen omdat het niet al te moeilijk lijkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauluspp Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Ik zou de waterpomp meenemen in de reparatie. Hoe is de staat van de olie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Koop een nieuwe pomp, daar zit de pakking al bij . Welke je precies nodig hebt is trouwens afhankelijk van je VIN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Ray Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 Deze olie komt van de peilstok. Ik moet nog een afspraak maken voor een beurt aangezien er een kaartje in mijn deur zit met 241000 km van Raymond. De teller staat nu op 243000 km.Ik ga in ieder geval een nieuwe pomp bestellen met pakking, hopelijk is het koelvloeistof verbruik dan minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Of je uitlaat nog dampt na 10 minuten hangt af van: - hoe lang hij heeft stilgestaan (de hoeveelheid water IN je uitlaat); - hoe koud en vochtig het buiten is (vriest het?); - hoe je rijstijl is. Ik heb wel eens rook uit sde uitlaten gehad voor een half uur. Het was min 7 en het sneeuwde. Rook hield ook niet meer op, pas toen ik de motor uit deed... BTW ik heb het dan over 'damp', het is niet dat ie de straat blauw/wit zet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shiptronic Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Ook de brandstog is van invloed, LPG bevat ook veel meer vocht, en zal dus veel meer en langer dampen dan bv benzine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toetangamen-on Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Bekend mee, was bij mij de waterpomp kering, dus hele waterpomp vervangen. Echter, hij lekt nog steeds iets maar niet alarmerend. Denk het lek gevonden te hebben, aansluiting aan de distributie kant tussen de banken is rood verkleurd, dus dat is ook een optie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Ray Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Het is ondertussen al een hele tijd geleden dat ik hierop gereageerd heb en heb dan ook al een tijdje met een nieuwe waterpomp rond gereden. Het is een simpel klusje om dit zelf uit te voeren al kon ik wel de stap overslaan waarbij de koelvloeistof afgetapt moet worden. Als volgt het stappenplan om een waterpomp te vervangen: Draai de dop van het expansievat los Haal de beschermplaat onder de voorbumper los Draai de aftap plug los en vang de vloeistof op met bijvoorbeeld een emmer, er komt aardig wat vloeistof uit. Maak de accu los door eerst de massa kabel los te halen en daarna de '+' kabel los te halen. Haal de accu uit de bak waarna ook de bak zelf uit de auto gehaald kan worden Nu de accubak uit de auto is zie je een groot wiel wat voor de waterpomp bevestigd zit, hierover loopt een riem welke verwijderd kan worden door aan de linkerkant het wiel omhoog te tillen of door een steek/ringsleutel op de moer te zetten en omhoog te halen. Als de riem los is kan het grote wiel los gemaakt worden. Deze zit met 3 bouten vast, het is handig om eerst een markering te maken om het wiel en de as zodat het wiel op de juiste plek terug terug geplaatst kan worden. Wanneer het wiel verwijderd is kun je goed bij de waterpomp. Deze zit met 8 bouten vast. Maak deze los zodat je de waterpomp los kunt halen. Voordat je een nieuwe waterpomp gaat plaatsen moet je het oppervlak waar de pakking zit schoon maken zodat de nieuwe pakking goed aansluit. Om de pakking op de juiste plaats te krijgen kun je bij de nieuwe waterpomp 4 bouten op de hoeken plaatsen en op de waterpomp de pakking. Op deze manier houden de bouten de pakking op zijn plek. Draai daarna alle bouten weer vast (op 10 Nm). Zet het grote wiel terug en plaats deze zo terug dat de markeringen uitgelijnd zijn en zet het wiel weer vast met de 3 bouten (op 11 Nm). Plaats de riem terug over de 3 wielen. Plaats de accubak terug en zet hier de accu weer in vast. Zet eerst de '+' kabel vast aan de accu en daarna de massa kabel. Plaats de aftapplug terug en draai deze aan (handvast of 1 Nm) Plaats de onderplaat terug. Nu moet het systeem weer gevuld worden met koelvloeistof, hier staat een procedure voor om zoveel mogelijk lucht uit de leidingen te halen. Haal de kap van de motor Vul het expansivat tot het MAX streepje op het vat. Bij mij heeft er altijd een oranje kleur vloeistof ingezeten. Zorg dat je dezelfde kleur gebruikt als wat er voor het aftappen in de auto zat. In de 2,5L en 3,0L V6 benzine motoren gaat 8,25L koelvloeistof. Plaats de dop terug op het expansievat en start de auto, houdt de auto continue op 2000 rpm totdat de fan aanslaat. Als de fan aanslaat moet de motor uitgezet worden en 2 minuten af laten koelen. Nu moet er een klem gebruikt worden waarmee je een slang kunt afknellen, deze moeten op de inlaatslang en de uitlaat slang geplaatst worden. Draai deze nog niet helemaal aan Als de klemmen losjes om de slangen zitten moet de motor weer gestart worden en op 2000 rpm gehouden worden. Als de motor op 2000 rpm draait moeten de slangen volledig geklemd worden. Na het klemmen moet de motor voor 2 minuten blijven draaien. Na deze 2 minuten kan de motor gestopt worden en mogen de slangenklemmen los gehaald worden. Plaats de kap op de motor terug en laat de motor afkoelen naar ongeveer kamertemperatuur. Haal de dop van het expansievat en vul deze weer bij tot aan het MAX streepje waarna de dop weer terug vast gezet kan worden. Deze informatie heb ik uit JTIS software ook wel 'Technical Service Publications'. Ik hoop hier andere mensen mee te kunnen helpen. Voor mij heeft deze reparatie gewerkt en hoef gelukkig niet meer om de week vloeistoffen bij te vullen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts