Jump to content
Sign in to follow this  
premiumverum

Airbag storing X300 diagnostiek en module repareren

Recommended Posts

Waar te zoeken als je het rode SRS airbag lampje hebt, een vaak voorkomende storing bij de x300?

 

Een handig documentje bij het uitzoeken van airbagstoringen is 'airbag diagnostics for dummies'. Hierin wordt uitgelegd hoe je beide airbags en de stuurcassette kunt testen. Als je de boosdoener hebt gevonden is het gemakkelijk te vervangen. Meest voorkomend is de stuurcassette.

 

Echter, wat als de airbags en stuurcassette goed blijken? De fout kan dan in de crash sensoren of de safing sensor zitten, de bedrading daar naar toe, of in de aansturingsmodule LNA 2278 AA / LNA2278AA.

 

Bij een fout in de airbagbedrading of module is de module beveiligd zodat niet per ongeluk de airbags klappen zonder reden. Dit gaat door een thermische zekering in de module door te laten branden. De module functioneert dan niet meer en moet volgens protocol vervangen worden door een nieuwe. Dit staat precies te lezen in dit jaguar trainingsbulletin.

 

Ben je een handige harry met solderen, dan kun je zelf deze zekering vervangen in plaats van de hele module in de container te gooien. Veel eigenaren van fords (de x300 is onder ford eigendom gebouwd en heeft meerdere fordsystemen aan boord) doen dit met succes. Het resultaat van mijn soldeerkunsten:

 

post-6789-0-94875600-1492962501_thumb.jpg

 

Ik verving de zekering, waarop deze direct weer doorbrandde. Een nieuwe module werkte prima, de bedrading was dus goed. De fout moest in de module zitten!

 

En inderdaad, toen ik goed keek: een paar kapotte elco's. Ze waren onderaan opengebarsten en hadden vloeistof gelekt.

 

post-6789-0-02854400-1492961771_thumb.jpg

 

De elco's zitten vlak naast een flinke transistor op een heatsink. Warm plekje dus,  elco's kunnen slecht tegen warmte en gaan dan sneller kapot. Vervangen mocht niet meer baten, de zekering bleef doorbranden, waarschijnlijk is door de kapotte elco's meer beschadigd.

 

De module die ik kocht was van een nieuwere auto (1997) en bleek geen elco's meer in de buurt van de heatsink te hebben, een geupgrade ontwerp om dit probleem te voorkomen!

 

post-6789-0-79139800-1492962313_thumb.jpg

 

De conclusie: door verlopen elco's kan de airbagmodule in de war raken en de interne zekering laten doorbranden. Vervangen van deze zekering (type thermische zekering 167 graden, 1 á 2 euro) kan de module weer bruikbaar maken, echter let op dat de elco's nog intact zijn. Het verdient aanbeveling de elco's rond de heatsink ook te vervangen (kosten 2-3 euro totaal) anders loop je snel weer tegen het probleem aan waarbij mogelijk de hele module verloren kan gaan (vervangen vanaf 30 euro op ebay met mogelijk snel dezelfde storing).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...