Ga naar inhoud
JeeWee

S1 72 zou ik het durven

Aanbevolen berichten

Jag42    36

Bluewalls are gone, I rest my case. SchitterendūüĎć

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    14
2 uren geleden, JeeWee zei:

Direct maar weer doorgegaan en de remschijven, blokken en vloeistof vervangen. Test nog niet succesvol de auto trekt naar rechts bij het aanremmen. Doorremmen gaat we recht. dus het hele spul nog maar eens ontluchten mogelijk links nog wat lucht er in zitten.

Een andere tegevaller is de achterlagers. De links centrale bout is met geen mogelijkheid er af te krijgen ( ja de splitpen is er uit..) 

maar dan is het niet eenvoudig af te stellen omdat je met speciale opvulplaatjes moet werken.

iemand dit al eens gedaan?

IMG_2044.PNG

Dat de auto nog naar rechts trekt bij het aanremmen kan zeker aan lucht in de remleidingen liggen. Maar ook aan zuigers (links) die niet helemaal soepel gaan. Komen de remblokken weer goed vrij van de schijf na het remmen?

De lagers van de achterwielen kan je volgens mij niet afstellen, het zijn gewoon vaste lagers. Wat je met die opvulringen afstelt is de camber van de wielen. Hebben ze met de apk ook de speling horizontaal op de wielen waargenomen? Als ze alleen verticaal hebben gevoeld zou dat speling van de kruiskoppelingen van de aandrijfas kunnen zijn.

Tja die centrale moer zit wel vast maar ook weer niet onmundig (max 16.60 kgf m) dus die zou er redelijk eenvoudig af moeten kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    14

Oh ja ik heb zelf ook eens "speling" op de achterwielen gehad, bleek het differentieel niet vast te zitten in het subframe..........:(.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rob Vermeulen    34

Heb je gecontroleerd of het linkse of rechtse draad is? Weet niet hoe het bij Jaguar is maar vaak zijn dit soort moeren met linkse of rechtse draad (afhankelijk van welke kant van de auto) zodat deze door het rijden alleen vaster aangedraaid kunnen worden en niet uit zicht zelf losser gaan zitten. Zie je bijvoorbeeld bij de spinners van spaakwielen.

afstellen is inderdaad met vulplaatjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    14
3 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Heb je gecontroleerd of het linkse of rechtse draad is? Weet niet hoe het bij Jaguar is maar vaak zijn dit soort moeren met linkse of rechtse draad (afhankelijk van welke kant van de auto) zodat deze door het rijden alleen vaster aangedraaid kunnen worden en niet uit zicht zelf losser gaan zitten. Zie je bijvoorbeeld bij de spinners van spaakwielen.

afstellen is inderdaad met vulplaatjes. 

Het is voor beide zijden gewoon rechtse draad. Risico van loslopen is er niet vanwege de borging met splitpen.

Ik denk eerder dat de vorige eigenaar/ monteur hem allejesus vastgezet heeft om b.v. de speling eruit de draaien of zo.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

die speling kan komen door je radius arm, of door je of door je wiellagers zelf. als je wiellager kapot is moet je dat horen onder het rijden, rij maar eens honderd en zet hem dan maar eens in zijn vrij hoor je een zoemend of vreemd geluid van de lagers, dan zijn ze vrijwel zeker kapot. uberhoud als de auto zo lang heeft stilgestaan op de wielen, dat is ook niet goed voor je lagers.

kijk ook de lagers van de hub zelf na .en de vulplaatjes zijn om je caber {wielvlucht} af te stellen, en de moeren zijn gewoon rechtse draad.zet maar een pijp op je sleutel en los komen zal hij zeker succes .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Nog eens gekeken met de auto opgekrikt en horizontaal voel ik geen speling dus dan zouden de lagers goed moeten zijn. Verticaal wel speling ook zichtbaar achter de hub met het wiel gemonteerd. Zouden dus ook de kruiskoppelingen kunnen zijn van de aandrijfassen. 

Snap nu ook de verwarring over opvulplaatjes. Aan de aandrijfas zitten vulplaatjes waarmee je inderdaad het camber bepaald. In de hub met lagers zitten ook opvulplaatjes waarmee de lagerspeling wordt ingesteld. 

Ga denk ik eerst maar de kruiskoppelingen van de as vervangen die verdenk ik het eerste want de lagers in de hub zien er prima uit. De kruisjes kan ik ook zelf prima vervangen. Andere lagers in de hub persen heb ik toch echt hulp en tools bij nodig. Iemand hier al eens de achterlagers vervangen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

kijk eens op Youtube,  hub rebuild  jaguar xj6. perfecte uitleg kan je veel van leren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    14
1 uur terug, JeeWee zei:

Nog eens gekeken met de auto opgekrikt en horizontaal voel ik geen speling dus dan zouden de lagers goed moeten zijn. Verticaal wel speling ook zichtbaar achter de hub met het wiel gemonteerd. Zouden dus ook de kruiskoppelingen kunnen zijn van de aandrijfassen. 

Snap nu ook de verwarring over opvulplaatjes. Aan de aandrijfas zitten vulplaatjes waarmee je inderdaad het camber bepaald. In de hub met lagers zitten ook opvulplaatjes waarmee de lagerspeling wordt ingesteld. 

Ga denk ik eerst maar de kruiskoppelingen van de as vervangen die verdenk ik het eerste want de lagers in de hub zien er prima uit. De kruisjes kan ik ook zelf prima vervangen. Andere lagers in de hub persen heb ik toch echt hulp en tools bij nodig. Iemand hier al eens de achterlagers vervangen? 

Goed bericht dat het geen speling van de wiellagers betreft want  die lagers vervangen is nogal een klusje zie ik in de manual......... En inderdaad moet je die lagers ook afstellen met vulringen :). Ik heb het in elk geval nog nooit gedaan en zonder speciaal gereedschap wordt het erg lastig.

Voordat je die kruisjes gaat vervangen zou ik wel met behulp van een 2e man eerst controleren of er echt wel speling op zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Ik heb de as met de meeste speling er al af en ga het op deze manier even testen en als het nodig is vervangen.

De as ligt namelijk al op de werkbank

IMG_2088.JPG

IMG_2089.JPG

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

kijk ook even je schokbrekers na, of ze niet lek zijn ik vind de achterste nogal nat of lijkt dat maar zo.ik ben er jaren aan bezig geweest, en nog. even een foto  van mijn serie1 van 1971

DSC01022.JPG

DSC01010.JPG

DSC01037.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Mooi hoor Rene, die spaakwielen zijn heel mooi erbij.

schokbrekers zijn prima. 

Rode Koni's en allemaal droog.

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

rode Koni  schokbrekers heb ik ook sinds kort, dank zij Marco [bedankt] .een wereld van verschil heb ik gelijk met de trekhaak van Jan-Willem gemonteerd ook nog bedankt.

als wij zo elkaar kunnen helpen, blijven er nog veel jaguars op de weg wat betaalbaar blijft. ik vind het jammer dat er zo weinig onderdelen op JF markt staan voor de serie1. als we nu eens allemaal kijken wat we nog op de plank hebben te liggen, waar we niets meer mee doen.dan kunnen we elkaar zo een beetje helpen om een zoektocht te beperken tot hier lijkt mij een goed plan .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Eerste as het kruisje vervangen want die was niet fris meer.

large.IMG_2106.JPG.fe7cc85bdbf26e0d62818202522c0d4b.JPG

ondertussen ook even de uitlaat eindstukken en nummerplaten gemonteerd.

large.IMG_2109.JPG.7b91a0a24382630311a4dd82744373a7.JPGlarge.IMG_2110.JPG.daf264f15f6d36b6c72db474272201f1.JPGlarge.IMG_2112.JPG.62f107b5321a3d7775538297a694272b.JPGlarge.IMG_2113.JPG.637ac44429249c221f6deab12db0570a.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

hoe is het met de auto, zit er een beetje schot in of ligt het even stil.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

ben benieuwd hoe het met de auto is, of er al vordering is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Een ander huis gekocht en daardoor lag het even stil.

vandaag de aandrijfas achter weer terug gezet met nieuwe opvulring en de speling is nu een stuk minder en aan beide kanten gelijk.

hoe is het bij jullie als je de auto achter opkrikt en aan de bovenkant van het wiel trekt?

voel je dan ook wat speling of helemaal niets?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    14

Bij mij is wel heel iets speling voelbaar. Dit valt al jaren binnen de apk norm........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

√ó