Ga naar inhoud
JeeWee

S1 72 zou ik het durven

Aanbevolen berichten

haddock    474

Nou, ik ben 'n GROOT fan van voetponden.

Dat zijn tenminste maten waar je aan kunt relateren.

100 pond per voet, sleutel van 'n centimeter of 30, geef er 'n ruk aan van 'n ouwewetse zak aardappelen (- 10%!) en je bent in de buurt.

Hoogst begrijpelijk.

De scherpslijpers kunnen dan thuis het precieze moment nog eens uitvoeren, maar die hadden waarschijnlijk de ANWB al gebeld.

Debrexiteer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Geweldige die leuke reacties op mijn noeste werk vandaag. Iets meer on-topic doet men dat hier ook wel eens?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Post niet alleen, maar lees ook eens, zat voorbeelden.

Not me, I'm afraid, but plenty.

Desteedsmoetende

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    228

Niksnie, 14,5037737796859 psitjes per barretje.

Debargefrequenteerdhebbendeexdeadweighttester

Oeps,...ik verwarde met "standaardatmosfeer" = 1013mBar... (Gestandaardiseerde luchtdruk op zeeniveau:-))

Das 14,7psi?

Ook niet?

Te lang geleden ...het zakt weg;-)

Laat maar, is niet on topic inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    228

Achter de overdrive.

Op verzoek van topic starter wat meer op on topic richten:

Topic is: S1 72 zou ik het durven.

Tja, is het onderwerp in deze titel de S1 72,...of de ik?

Ik denk dat het onderwerp wellicht de ik is en niet de S1 72.

Die ik levert goed werk, en heeft niet echt info nodig, maar wat dan wel?

Waardering voor zo,n project is hier zeker te vinden.

Mooi ding die S1, lijkt ook in super goede staat te zijn!

echt een geschenk zo,n ding, en het zit allemaal erg mee ook blijkbaar, das ook fijn natuurlijk.

Leuk om te lezen hoe deze auto weer spik en span zal worden.

Als je info nodig hebt is er een schat aan info te vinden hier, en op andere fora.

Er zijn al eerder mensen geweest namelijk die in meer of mindere mate een XJ series 123 in orde hebben gemaakt. En sommigen hebben de lat erg hoog gelegd...Glibbo bijvoorbeeld met z,n series 1)

Verder is het hier inderdaad een wat meer losse boel dan wat je zou willen (je vraag om on topic in ogenschouw nemend) maar dat krijg je op de koop toe.

Al vermoed ik dat je vraag om het on topic te houden wellcht wat onwennig overkomt hier, op diegenen waar alle info zit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Haha dank je was ook niet zo serieus bedoeld maar ik vind zo'n topic een mooi verslag vanhet project zoals ik dat ook van anderen hier heb gelezen. Als er dan filmpjes van heidi en een diepgaande discussie over hoeveel psi 1 bar is dan denk ik. Is dat echt nodig?
Vind gezelligheid in de reacties zeker te waarderen en de keniis van de ervaringsdeskundigen hier is geweldig.
Merk ook een enorme behulpzaamheid.
Ben wel wat gewend hoor van fora en andere social media en vind het hier ook allemaal heel correct dat is een zeldzaamheid tegenwoordig.

Ik zal op mijn beurt mijn best doen de voortgang te rapporteren en tussendoor zal een vraag verstopt zitten dus waardeer jullie reacties.

Er is toch ook een stamcafe topic?.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    804

Er is toch ook een stamcafe topic?.....

Is zo maar sommige gaan gewoon door met lallen als ze het cafe uitkomen. ;)

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jaapvanthoff    75

Kees,

ik ben een van de posters welke of topic een reactie toegevoegd heeft op dit draadje.

Als het lallen na kroeg bezoek ook op mij slaat, dan vind ik deze conclusie voorbarig, onjuist geformuleerd en kwetsend.

Er zijn 107 posts op dit topic.

8 zijn duidelijk off-topic.

Dat is een “afval / uitval percentage” van 7,47 %.

En dààrvan zijn er twee welke gepost zijn na het 8 uur journaal.

Dat kan na sluitingstijd van het café zijn.

Maar we weten allemaal dat de dekkingsgraad van kroegen in Friesland aanmerkelijk lager is dan in Noord Brabant. Posts uit Zeeland zijn natuurlijk arbitrair. Maar gezien het tijdstip wil ik graag een lans breken voor deze aanstaande Duitse Enclave.

Voorbarige conclusies kunnen leiden naar foute aannames.

Bij voorbeeld; een post met gepikeerde ondertoon, gestuurd net na zes uur ’s morgens.

Heeft de scribent dan last van een ochtendhumeur, is de dag van de week de storende factor; maandag, de eerste werkdag voor veel mensen.

Of waren Bacchus wijndruiven blauw in plaats van wit waardoor een verstoring in het evenwicht ontstaan is? Verwarring dus.

Mocht mijn posts als hinderlijk ervaren worden, dan zal ik die vanavond weghalen en me beperken tot opbouwende meningen.

Al is het jammer voor onze jonge lezers, die mogelijk nog nooit van PSI en of mBar gehoord hebben. Zo komen ze nooit te weten dat de temperatuur (bij druk op zee niveau) er ook wat mee te maken heeft.

Even zelf reflectie: waar is de knipoog die dit forum zo leuk maakt?

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mike123    5

Bij voorbeeld; een post met gepikeerde ondertoon, gestuurd net na zes uur ’s morgens.

Heeft de scribent dan last van een ochtendhumeur, is de dag van de week de storende factor; maandag, de eerste werkdag voor veel mensen.

Of waren Bacchus wijndruiven blauw in plaats van wit waardoor een verstoring in het evenwicht ontstaan is? Verwarring dus.

De jonge lezer waardeert anders ook jouw gevoel voor humor. Keep going! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Juist!

Voor 'n droog, terzakekundig en gründlich forum zijn er andere automerken.

Denathals

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Waar maak ik de cardanas het beste los? direct achter de overdrive? 

WAAR je 'm het beste loshaalt weet ik niet, maar WEL dat je effe het boutje/gaatje moet markeren.

Bij sommige auto's is dat dusdanig gebalanceerd dattie op dezelfde manier terug moet. 

Bij de Capri haal ik de aandrijfas van het diff los. Daar ook boutje/moertje/gaatje markeren. 

Vervolgens schuift bij mij de as uit de bak - en begint ie spontaan te lekken,

gezien de seals OM DE AANDRIJFAS sluiten. 

Weet niet of dat bij een Jag ook zo is... maar ff melden, je haar (indien aanwezig) stinkt nog weken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Kees,

ik ben een van de posters welke of topic een reactie toegevoegd heeft op dit draadje.

Als het lallen na kroeg bezoek ook op mij slaat, dan vind ik deze conclusie voorbarig, onjuist geformuleerd en kwetsend.

Er zijn 107 posts op dit topic.

8 zijn duidelijk off-topic.

Dat is een “afval / uitval percentage” van 7,47 %.

En dààrvan zijn er twee welke gepost zijn na het 8 uur journaal.

Dat kan na sluitingstijd van het café zijn.

Maar we weten allemaal dat de dekkingsgraad van kroegen in Friesland aanmerkelijk lager is dan in Noord Brabant. Posts uit Zeeland zijn natuurlijk arbitrair. Maar gezien het tijdstip wil ik graag een lans breken voor deze aanstaande Duitse Enclave.

Mocht mijn posts als hinderlijk ervaren worden, dan zal ik die vanavond weghalen en me beperken tot opbouwende meningen.

Al is het jammer voor onze jonge lezers, die mogelijk nog nooit van PSI en of mBar gehoord hebben. Zo komen ze nooit te weten dat de temperatuur (bij druk op zee niveau) er ook wat mee te maken heeft.

Even zelf reflectie: waar is de knipoog die dit forum zo leuk maakt?

Geweldig betoog met meerdere verfijnde lagen van humor. Heerlijk.

Nog steeds erg blij me de gehaalde PSI tjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Juist!

Voor 'n droog, terzakekundig en gründlich forum zijn er andere automerken.

Denathals

Waarvan akte. Bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    549

WAAR je 'm het beste loshaalt weet ik niet, maar WEL dat je effe het boutje/gaatje moet markeren.

Bij sommige auto's is dat dusdanig gebalanceerd dattie op dezelfde manier terug moet. 

Bij de Capri haal ik de aandrijfas van het diff los. Daar ook boutje/moertje/gaatje markeren. 

Vervolgens schuift bij mij de as uit de bak - en begint ie spontaan te lekken,

gezien de seals OM DE AANDRIJFAS sluiten. 

Weet niet of dat bij een Jag ook zo is... maar ff melden, je haar (indien aanwezig) stinkt nog weken.

Het werkt bij de XJ6 ietsiepietsie anders Mario. Je kunt hem bij de bak los halen en bij het differentieel zit een zelfde flens. Maar in het midden zit een hulplager en de cardanas bestaat dus uit twee delen met ieder twee kruiskoppelingen.

Dat hulplager hangt aan twee rubber blokken en als die stuk gaan blijft het spul hangen op twee kleine bouten met grote koppen, zodat de boel niet op straat valt en je de achterwielen blokkeert. Hij meldt dat uitvoerig want als je gas geeft lijkt het of iemand met een betonboor door de bodem heen wil.

Het blijft apart volk, die Engelsen.

De staart van de versnellingbak eindigt ongeveer tussen de stoelen en iedere fabrikant zou een cardanas uit een stuk maken, maar hier moest een lager in het midden. Het zal wel een hoger doel hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JeeWee    22

Ah dus ik teken hem af op beide punten haal hem dan bij de diff eerst lost want daar kun je het beste bij. Dan kun je de as ook draaien om de voorste bouten los te maken want die zijn iets lastiger bereikbaar. Haal ik dan de tussenlager nog los en je hele as er onderuit of laat je hem aan het tussenlager hangen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Het zal wel een hoger doel hebben.

Ja, een lager onafgeveerd gewicht. Doel: meer comfort, betere wegligging.

Een oudere Capri heeft dat ook. Ach ja, een iets drogere natte krant.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    549

Het heeft niets met onafgeveerd gewicht te maken amigo. De final drive van de XJ6 zit bij het afgeveerd gewicht en de remschijven achter zitten tegen het differentieel aan. Het enige wat niet afgeveerd is zijn de achterwielen en een deel van de as waar ze op zitten.

Maar het ging over de cardanas, die is relatief vrij kort, maar bestaat niettemin uit twee delen en in het midden zit een groot lager.

Het waarom daarvan ontgaat mij. Bij de oudere Alfa's zat de versnellingbak bij de final drive en een vrij lange cardanas welke het motortoerental draait loopt vanaf de drukgroep naar achteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Het heeft niets met onafgeveerd gewicht te maken amigo. De final drive van de XJ6 zit bij het afgeveerd gewicht en de remschijven achter zitten tegen het differentieel aan. Het enige wat niet afgeveerd is zijn de achterwielen en een deel van de as waar ze op zitten.

Da's waar ook Han. Nou bij de Capri helpt het in ieder geval ook niks, borrelglaasje op de zee...  (da's een starre as).

Dan weet ik ook niet waarom dat is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    549

De achterbrug van de XJ6 komt van de E type, de oude S type en de 420 en is pure formule 1 techniek van de jaren 60, alleen wel ietsje zwaarder uitgevoerd. En dat is goed te merken als je de XJ naar zijn grenzen gaat jagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Ik vinnum toch welheelwat beter dan zo'n 'sportieve' Capri... 

Maar ja, dat kan je dan ook 'opwindend' noemen, zo'n wegligging van een plee. 

Entertainment gegarandeerd dat dan weer wel. Bruine strepen soms ook. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Ik ben nog niet dwars geweest met de Jag. Angst?

Nou nee, ik denk gewoon goede wegligging + verantwoordelijk rijdende bestuurder + nog geen spekgladde weg gehad. 

Hou in de gaten dat de limiet, hoe verder die weg ligt, ook 'nauwer' wordt. 

Een Capri begint al te glijden als ie een bocht ruikt. Maar voordat je er echt uit vliegt heb je heel veel speling.

Wanneer je met een onafhankelijke achterwielophanging begint te glijden gaat het al een stuk harder. 

Het moment dat je er dan ook echt af vliegt zit een stuk dichterbij. 

En ik kan 't weten (Fiat X1/9 met middenmotor...).

Overigens kan ik met de Jaguar S-type ook wel dwars hoor. Zowel op snelheid als 'op vermogen'.

Zeker weten dat het met een 'series' ook kan. Ik zou het een keer proberen als er sneeuw of ijs ligt of zo. 

Dan weet je wat ie 'doet' (groot parkeerterrein opzoeken). Of het circuit er mee op.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen