Jump to content
Jorisk

Kunststof onderdelen 3d geprint

Recommended Posts

Jorisk    5

Sommige kunststof onderdelen in mijn Jaguar drogen uit. Zo ook de logo kapjes van mijn velgen, de kunststof klemmetjes waren afgebroken.

Ik heb het klemsysteem opnieuw getekend en uitgeprint in ABS. Nu zitten ze weer als nieuw. Voor de geïnteresseerde ik heb nog wat fotootjes in het fotoarchief geplaatst. 

post-6319-0-94907500-1489917609_thumb.jpg

• Like 2

Jorisk    5

De echte vind ik wel een stuk mooier dan die ik in het Ebay linkje zag :wink:).

Qua prijs is mijn refit printje natuurlijk stukken goedkoper dan de 8 euro (imitatie) of 20 euro per stuk, mijn kosten zijn 14 gram abs per kapje. (ex de printer natuurlijk :wink:)

Met 3d printen kan je sterke prints maken en qua constructie is erg veel mogelijk. E.e.a. ligt aan het materiaal dat je gebruikt en de constructie die je kiest. Abs is bijvoorbeeld taai en minder vormvast, Pla is hard, vormvast maar breekbaarder etc.

Zo heb ik heb een drone ontworpen en geprint http://www.thingiverse.com/thing:1736137 deze kan circa 5 kilo liften ,maar ook onze beamer ophangbeugel komt uit de printer. 

Als je iets specifiek moet maken omdat het onderdeel er niet meer is of moet worden aangepast etc. dan kan erg veel met 3d printen. Maar standaard onderdeeltjes die ruim op voorraad zijn daarvoor hoef je natuurlijk niet te gaan printen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om zelf je onderdeeltje te fabrieken!

• Like 1

wimb    544

En natuurlijk is 3d-printen een cruciale ontwikkeling om onze youngtimers op de weg te houden.

Jorisk    5

Jorisk    5

Klinkt als een leuk projectje maar ik heb zelf geen x-Type. Heb je een afbeelding van dat onderdeel of nog beter wellicht een 3d tekening van dat onderdeel? Dan kan ik eens kijken of dat inderdaad een goed item is om te printen.

sonsan    474

Klinkt als een leuk projectje maar ik heb zelf geen x-Type. Heb je een afbeelding van dat onderdeel of nog beter wellicht een 3d tekening van dat onderdeel? Dan kan ik eens kijken of dat inderdaad een goed item is om te printen.

Dit is een compleet setje:

post-5412-0-32387300-1490011976_thumb.jpeg

Jorisk    5

Zo te zien zijn het kleine deeltjes, maar lijkt mij prima te printen. Als je dezelfde foto met een liniaal ernaast kan maken is het nog beter te zien wat de afmetingen zijn.

Het zal een beetje spelen zijn met de toleranties van het materiaal aangezien dit waarschijnlijk in ABS moet worden geprint. Zie deze linkjes dit zijn vergelijkbare onderdeeltjes:

https://www.youtube.com/watch?v=xA_AQqZLcyE

https://www.youtube.com/watch?v=V_vp-hgRAh0

Deze is ook leuk, een geheel geprinte Shelby Cobra

https://www.youtube.com/watch?v=HXvIMRklWiM

sonsan    474

Zo te zien zijn het kleine deeltjes, maar lijkt mij prima te printen. Als je dezelfde foto met een liniaal ernaast kan maken is het nog beter te zien wat de afmetingen zijn.

Het zal een beetje spelen zijn met de toleranties van het materiaal aangezien dit waarschijnlijk in ABS moet worden geprint. Zie deze linkjes dit zijn vergelijkbare onderdeeltjes:

https://www.youtube.com/watch?v=xA_AQqZLcyE

Deze is ook leuk, een geheel geprinte Shelby Cobra

Dit is een eerder gemaakte foto. 1setje is al ingebouwd de andere heb ik nog. Ik zal daar een nieuwe foto, met liniaal, van maken.

arie-jag    504

Ik heb voor mijn XJ6 serie 2 ook gebruik gemaakt van 3d printen voor niet leverbaar/slecht te vinden onderdelen.

Pracht oplossing voor de klassieker/youngtimermarkt.

In mijn geval door iemand laten doen en dan zijn er ook kosten voor het intekenen en dan word het wel al wat duurder dan dat je dit hobbymatig doet en zelf de spullen hebt(3d printer enzo)

post-5683-0-65011300-1490030360_thumb.jpg       post-5683-0-77458600-1490030396_thumb.jpg  

post-5683-0-95857900-1490030452_thumb.jpg       post-5683-0-12787500-1490030485_thumb.jpg

Het is economisch misschien niet altijd intressant maar het is wel heel leuk uiteindelijk zelf onderdelen te (laten)produceren zodat je een oplossing hebt voor jouw auto.

Jorisk    5

Hi Arie, als je de cad tekeningen (stl files) wilt delen dan zijn er wellicht andere forum leden die gebruik willen maken van deze files en zo ook kunnen printen. Misschien is het een idee om in de toekomst digitale Jaguar onderdelen te verzamelen via het forum.

Robbert O.    22

Ik heb het klepje geprint voor de afstandsbediening. Ben er ongeveer een jaar mee bezig geweest. Nu eindelijk zover dat het volledig functioneel is. Zit helaas nog wel veel nabewerking aan omdat de resolutie van het printen nog te laag is.

post-4660-0-38705100-1490296702_thumb.jpgpost-4660-0-80510900-1490296731_thumb.jpg

wimb    544

Ook dat kun je ook printen.

Daar heb je speciale stickervellen voor.

Die kun je bij de boekhandel kopen.

Of bij Hema.

Al jaaaaren.

Maar dan heb je wel zo'n inktjetprinter nodig.

Die kun je kopen bij Kruidvat.

Of bij Kijkshop.

Of bij BCC.

Of bij MediaMarkt.

Al jaaaaren.

En dan eindeloos in Word pielen.

• Haha 1

exlid1    3

Ja, met een lekkere vetzwarte ondergrond en witte opdruk, en dan één keer een natte vinger en alles voor niks geweest.

En lekker rondjes snijden, met één vlakke kant, met een mesje van de Action, en zo'n pieperdepiep leapertje erop printen, en, en, en...

sweetspeed    72

Er zijn printers die inderdaad met twee draden filament tegelijk kunnen werken.

Let even op met het online zetten van ontwerpen; je maakt inbreuk op het Intellectuele Eigendom van de ontwerper of rechthebbende van het ontwerp als je dit aan derden ter beschikking stelt. Formeel zijn de 3D kopiëen enkel voor eigen gebruik. 

• Like 1

Robbert O.    22

Ja, mooi verhaal Robbert, maar het stikkertje dan???

Als jij het stickertje kunt scannen, dan kan ik er wel een maken. Dat is idd het enige dat er nog aan ontbreekt.