Jump to content

Nu even niet......


isabella
 Share

Recommended Posts

Haha, 

 

Ik weet inmiddels wat meer na wat meten en opzoeken.

 

Ik weet dat de AMP slecht kan worden en weet je .....

 

Problemen oplossen voor klanten en problemen aan je eigen auto zijn 2 HELE verschillende dingen.

 

Op de 1 of andere manier kan ik niet helder denken en denk steeds...niet heel erg kapot, nee...wil ik niet.

 

Erg dom, ik weet het...

 

 

Maar nog steeds, het eerste wat in me op kwam is de AMP, die dag dat het fout ging al en daar denk ik nog steeds aan.

 

Ik heb wel wat verstand van elektra en kan je vertellen dat als er een component heet word er een sluiting is of een doorgang over een component met hoge stromen richting massa.

 

Ik heb de AMP ontleed en de componenten goed bekeken en gemeten, lullige is dat als de dingen niet heet zijn alles gewoon werkt, en dat klopt ook met de motor, als de AMP niet heet is gaat alles goed., wel heet, alles rot.

 

 

Ik verdenk nu toch echt de condensator die de boosdoener is en die op zijn beurt het regelapparaat defect maakt.

 

Let trouwens erg op met die meuk!!!!!!!

 

In dat zwarte dingetje genaamd versterker hebben ze gebruik gemaakt van byrilia ????

 

Ok, dat is DODELIJK.!!!

 

Als je dus dat apparaat open slijpt op breekt ga je op zeker kennis maken met de heer.

 

Nou...toch maar wachten op de nieuwe en dan uitzoeken of die ook warm word.

 

Zo ja, dan op zoek naar de oorzaak van die warmloper zeg maar of gewoon in 1 keer goed en een mooi avontuur beleeft.

 

 

Ik ken zo zachtjes aan de voorkomende dingen al een beetje.

 

 

Als voorbeeld...

 

Vandaag een prachtige Daimler super V8 afgeleverd aan een tevreden klant en net op het moment dat de beste man weg wil met zijn nieuwe trots valt de motor uit en niet meer starten.

 

Sta je er dan op.....

 

Maar goed, al snel samen met de klant ontdekt dat er geen brandstofdruk was, de inertiaswitch  ingedrukt, niks, de inertia uitgewisseld en niks.

 

Ok, dan is de brandstofpomp defect.....

 

Meten....

 

Ja hoor...

 

Tank er uit en morgen zonder schaamrood de auto alsnog leveren.

 

Zie je wel?

 

2 minuten en klaar........

 

Net als de broodjes van Kempenaar,...

 

En dan een XJS.......2 minuten al lang voorbij......grrrr....

Link to comment
Share on other sites

Ach ja, als iets elektrisch erg heet wordt en het is geen kookplaatje is het meestal stuk.

Dus wat dat betreft treft jou geen blaam. Het is ook vreemd dat een ander 'known good' exemplaar niet heet wordt, vind je niet?

 

Vaak overzie je het voor de hand liggende. 

Ik heb bij m'n Fiat wel eens 10 condensators in een maand 'versleten'.

Totdat ik in de gaten had dat het stekkertje waar ie aan zat gewoon naar de kl... was. 

 

Met een Mini, heel het ding afgesteld, maar lopen, ho maar...

Zie ik (na 4 uur aanklooien) dat de koolstofstift in de (nieuwe) rotorkap....

...niet aanwezig is... @^$@%##@!!! 

 

Ja dan sta je er op, idd. Ook al ken je de veelvoorkomende dingen.. 

Link to comment
Share on other sites

Haha, 

 

Ik heb wel wat verstand van elektra en kan je vertellen dat als er een component heet word er een sluiting is of een doorgang over een component met hoge stromen richting massa.

 

Ik heb de AMP ontleed en de componenten goed bekeken en gemeten, lullige is dat als de dingen niet heet zijn alles gewoon werkt, en dat klopt ook met de motor, als de AMP niet heet is gaat alles goed., wel heet, alles rot.

 

 ....

Bepaalde componenten hebben een positieve temperatuurscoëfficiënt en andere een negatieve. Dat kan som leiden tot een sneeuwbal effect met desastreuze gevolgen (e.g Kapot) of een schakeling die niet langer werkt volgens initiële ontwerp idee.

Link to comment
Share on other sites

"De bougies die vervangen zijn heb ik niet op opening gesteld, dus de contactpuntopening, die moet 0.25 Inch zijn, komt uit de doos met .33

 

Sorry...ik vond het niet nodig, daardoor was het tijdstip dus NET iets anders en is het probleem van de lichte detonatie opgelost...

"
 

 

 Dus de contactopening is nog steeds te groot? Dit verandert de benodigde stroom in de bobine. Kan het  zijn dat amp daardoor  heet wordt? Is maar een theorie 
Evert
Link to comment
Share on other sites

Vandaag nog een half uurtje tijd gemaakt...

 

Jeffery onze monteur had de bougies vervangen en gesteld op .25 inch.

 

Dus dat was wel goed, uitgesloten dus.

 

een aantal stekkers vervangen en e.e.a. gecontroleerd tegen beter weten in, maar ik moet nou eenmaal wachten op de nieuwe AMP.

 

- Ontsteking nog even gecontroleerd en stond exact op 18 graden voor TDC met vacuum los.

 

- Op 0 graden met vacuum los op stationair en op 8 TDC met vacuum er op op stationair.

 

Spot on dus allemaal.....

 

Let op als je deze werkzaamheden doet...in de manual staan soms andere waarden maar geloof je sticker onder de kap, die is bindend!

 

Dus eigenlijk kon ik er weer een 10 tal minuten rijden en weer klaar, weer omdat de AMP heet werd.

 

Ik blijf dus echt bij de AMP.

 

Hopen dat de boot windje mee heeft uit Engeland, ik heb er zin in om de nieuwe AMP te plaatsen en of het misterie te vegroten of op te lossen.

 

Oh ja, nog even 4 - gastest gedaan en werkelijk alles als NIEUW....

 

co was zelfs 0.046, kan een moderne nog een puntje aan zuigen.

 

Maar goed , niet te veel prijzen......eerst verder als 10 km kunnen rijden..haha.

Link to comment
Share on other sites

Nou.......

 

 

Geen tijd vandaag dus nu (vanavond) maar tijd gemaakt.

 

Vandaag cadeau's uit Engeland gehad met de stoomboot...

 

Yuppi!

 

Even snel kijken,.....

 

Waar is die onstekingsversterker, waar.....WAAR!!!

 

In back-order....zucht.

 

 

Maar toch....

 

Ik had ook nog andere dingen mee laten komen (ikke nie gek..) haha.

 

Waaronder de 2e verdachte, de HAL-zender....

 

Dat is het dinges die de AMP verteld wanneer een vonk naar verdeler te doen.

 

Hop, ding er in....

 

 

Ik dacht ik heb hem toch en die ander is niet nieuw meer (toch?)

 

Als je dacht dat je dat "even" doet dan heb je het mis.....

 

 

 

- Verdelerkap er af,

- Bliksemding weg,

- HAL-gever tandwiel er af ?

 

Noop...zit vast.....ok, voorzichtig...

 

- Goed, 30 minuten later.....tandwiel dus er AF..

- 2 schroefjes....

- Haldinges weg....

 

Ah!, daar hebben we bekend probleem 1...vastzitten van de centrifugaalvervroeging, ik had dat al gecontroleerd maar toch even uit elkaar nu ik toch ben, even smeren en controleren.

 

Was toch echt goed...

 

post-2450-0-72596100-1489788017_thumb.jpg

 

Doet het.....

 

- Nieuwe HAL gever er op,

 

Nu komt het trikkypart........

 

AFSTELLEN........JA, LET OP!..afstellen....

 

post-2450-0-88239900-1489788065_thumb.jpg

 

post-2450-0-28979300-1489788533_thumb.jpg

 

Hier zie je de HAL-gever los en met de schroevendraaier wijs ik aan waar je tov de zender en de gever moet stellen.

 

- Op 0.5 mm ten opzichte van het tandwiel, echt HEEL belangrijk!

- Goed, vacuumding en HAL-ding er op , gesteld en vast...

- Alles controleren.....

- Tandwiel vast?, hmmm....

 

post-2450-0-86681300-1489788105_thumb.jpg

 

 

Waarom?

 

Segering er weer af, spannerring weg, controleren...goed, alles weer terug....vast...(hoezo gecompliceerd)

 

Ik laat de spanring weg, segering er op, doet het.....

 

post-2450-0-87054200-1489788142_thumb.jpg

 

Ik snap wel dat vroeger een beurt 8 dagen duurde....man!

 

 

 

Goed!

 

- Rotor er op,

 

post-2450-0-01424300-1489788251_thumb.jpg

 

- Verdeler er op, (maak die schoon, er zit nog rommel in van het frezen...)

 

post-2450-0-89387500-1489788216_thumb.jpg

 

- Kabels... 

 

post-2450-0-03834800-1489788291_thumb.jpg

 

- Vaccumgeval voor explosieprefentie (ingewikkeld allemaal),

- Middelste kabel er op....

 

Gaan!

 

Doet het....

 

ok...

 

Even rijden....

 

Hmmm.....doet het langer dan 10 minuten.......cool!

 

Hmm, doet het langer dan 15 minuten, al beter toch?, was 8 minuten.

 

Maar het is kouder nu en het regent....(?)

 

Ok, terug naar de garage en koffie terwijl de auto aanstaat......ok

 

 

post-2450-0-14153800-1489788342_thumb.jpg

 

Nu gaat het minder goed.....af en toe overslag, af en toe minder stationair......toerenteller blijft actief...(anders heb je een electrisch probleem).

 

Valt uit......goed!

 

Is al 20 minuten, halen we Goes in ieder geval.....haha.

 

 

- Meten op de inlaat....

 

 

post-2450-0-62140400-1489788404_thumb.jpg

 

Even meten op de AMP.....HEET.

 

 

post-2450-0-31500300-1489788434_thumb.jpg

 

 

Dacht ik al...

 

Maar ik moet zeggen dat de HAL-gever wisselen toch verbetering gaf, nu maandag ontsteking controleren (moet met 3 man, 1 persoon 3000 RPM, 1 onder de auto, 1 stellen op de verdeler...zucht....)

 

Ok, wachten op de AMP/......

 

Maar... beter.

 

Nu nog even de gasklepstangrubbers vervangen, die zijn vergaan en is de kans groot dat de gaskleppen onderling verkeerd tov elkaar staan.

 

Houd je van de straat,.......

 

Als alles weer werkt dan gaan we verder voor de Injectoren en andere zaken.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisteren nog even bezig geweest met verder onderhoud, want de AMP staat in back order.

 

Ik heb naar Engeland gebeld en gevraagd wanneer de AMP werd verwacht.....2e week April.

 

Ok,

 

Ik heb  nog 3 van die dingen liggen en probeer nu e.e.a. eens beter te bekijken.

 

 

Eerst zeker weten dat de merktekens van het tijdstip op de puley en op het plaatje goed zijn, zorg ook dat het plaatje goed op zijn plek zit, die kun je afstellen.

 

Ga er niet van uit, maar je zoekt je blind als iemand ooit eens dat plaatje los heeft gehaald en verzet.

 

 

Goed, ik zag geen bewijs dat deze los geweest was en het merkteken op de puley was er echt en er stond een letter A bij.klopt wel dus.

 

Na onderhoud aan de verdeler is de curve bijna perfect, op vacuum en centrifugaal.

 

 

Ok,

 

- Alle belangrijke sensoren gewisseld, moet toch wachten en kan verder geen kwaad.

- Alle bedrading nagezien, terwijl de motor loopt aan alle draden getrokken en gerommeld, geen effect.

 

ok...

 

- Gaskleploopwerk (die rubbers aan de zijkant) vervangen (ik had niks te doen haha)

- Stekkers vervangen....

- Bedrading doorgemeten (tegen beter weten in, maar goed kan geen kwaad),

- Alles op en in orde.

 

zucht....

 

Motor start prima, ik ga geen compressie meten daar loopt hij te mooi voor...

En het is en dag werk.....

 

Nou....

 

Nu 1 van de Bobine's wisselen de voorste is het makkelijkst en ik heb er 2 liggen op voorraad...

 

 

Waarom 2 Bobines in de auto????

 

Ah...die is leuk!

 

Bobine 1 is voor het onderste toerengebied, de 2e helpt in de eerste instantie mee voor de boventoeren.

 

vroeger waren er (nog) geen bobine's die een korte laadtijd hadden, genoeg voor een 12 cilinders op toeren, dus deden ze het volgende..

 

- Neem een 2e Bobine en plaats die elders en trek een draad naar de eerste, nu laden er 2 op als je verbreekcontact geeft dan lopen er dus 2 mee en is de laadtijd dus korter...ze hadden 1.4 milliseconden nodig voor een 12 cilinder op toeren.

 

Als een Bobine oud word dan word bij warm, ja je leest het goed , bij warm....de weerstand hoger en word je AMP dus warm vanwege het harde werken, als je 2 Bobines hebt dan word dat minder zichtbaar, zeker omdat er 1 voor onder en achter de grille ligt.

 

Waarom heb ik dat  niet eerder gewisseld?

 

omdat je een Bobine kunt meten....en dat was goed.

 

 

 

Verder nog wat dingen vervangen en nagezien, ongeveer alles wat er op voorraad ligt op de auto gezet...(wachten)

 

Nu maar eens opnieuw bekijken..

 

- Massakabel gelegd, geen reactie, gemeten over massa, geen weerstand, dus goed.

 

- Starten met AMP los, start niet, AMP tegen massa, start en vonken trekken naar massa, dus goed...

- Gaskleppotentiometer los, loopt langzamer, gas geven, gaat goed genoeg..

 

Ding weer vast, gas geven, gaat ook goed, maar beter dus is wel goed...(ik ga hem maandag op de scope zetten om uit te sluiten, maar denk van niet)

 

ok...ik had al eerder de behuizing van de AMP geopend en gekeken wat de boosdoener is, ik dacht de ontstekingsversterker zelf.

 

Ik heb er 3 liggen...

 

1 nieuw, de verkeerde (zitten andere componenten in en geen zenerdiode)

En 2 stuks die verdacht zijn en nu ik er over nadenk.....1 er van was van een klant die na opwarmen van de motor hetzelfde had als ik, rot lopen en uitvallen...

 

Goed, die dan ...je kan er niks aan meten...tenminste....met meten niks uitsluiten, laat ik het zo zeggen.

 

Die er op...

 

Starten, doet het 500 rpm, minder mooi stationair.

Die van mij weer terug, 700 rpm, redelijk mooi stationair.

De nieuwe...750 rpm, goed stationair maar anders...(verkeerd type)

 

ok...

 

Rijden met de nieuwe..

 

Doet het.....maar niet lekker, word ook heet.

 

Nou is het zo dat die dingen redelijk heet worden hoor, ook als het goed is allemaal, maar deze blijft toch kouder als die andere 2.

 

Goed, die van de klant van toen er op.....

 

Doet het en valt na 8 minuten uit,

 

Die van mij deed hetzelfde.

 

Nu gaan we onderdelen uitsluiten....

 

De versterker in de behuizing wisselen onderling...

 

- Eerst de behuizing van mij, versterker van de klant van toen.

 

- Doet het...binnen een  minuut heet en uitvallen.

Nu die van mij in die van de klant van toen.

- Doe het....na 10 minuten (ongeveer) rot lopen en uit...

 

ok, dus we kunnen stellen dat die van de oude klant op meerdere dingen defect is.

 

- nu behuizing en versterker oude klant opzij....

 

- Behuizing van mij met versterker van de nieuwe uit de voorraad....

 

Doet het....lang.......

 

Rijden.....

 

lang........45 minuten, loop niet perfect, af en toe een slag over maar doet het.....stationair kan beter.

 

ok, mooi....dan meer tijd om verder te kijken.

 

Tijdstiplamp er op  (een goedkope), ik had een hele goede Cudos maar die is defect en word gerepareerd is 24 jaar oud maar een perfect ding voor afstellen...

 

Dus even met de "gewone strobo"

 

Ah!

 

Valt af en toe weg....ok, is dat de lamp of werkelijk waar (goedkoop ding van 50 euro, sorry maar ik moet alles meenemen)

 

Ik zeg niet dat deze niet goed zijn, maar met dit soort problemen moet je alles uitsluiten, ook nieuwe onderdelen, vaak is dat het probleem en dacht je er als laatste aan.

 

maar even verder....

 

Loopt nog steeds, AMP heet.....ken het .....

 

Dan de vonk per bougie maar eens zien...

 

Af en toe niet, maar ik hoor niks aan de motor.....dus toch de lamp dan?

 

 

Laat maar.....

 

ok....

 

Injectoren...

 

Loopt nog steeds en word erg warm hier onder de kap, meters op dasch staan op iets hoger als normaal maar is goed....

 

Meten met de temp. meter....ook goed, mooi dus motor wel goed.

 

Dus Injectoren...

 

1 voor 1 stekker er af, echt wel duidelijk verschil!

 

ok, zijn goed (genoeg), ik zal ze later wel reinigen, nu niet ik wil stap voor stap alles uitsluiten niet alles tegelijk dan weet je na de oplossing

niet wat het was.

 

 

Ok, alles goed dus.

 

Even terugdenken.....

 

Doet het wel veel langer nu?, waarom???

 

Ik heb al eerder een AMP gewisseld van dat andere type, maar niet uit de behuizing gehaald en in die van mij gezet,

 

ok, dus we kunnen stellen dat de behuizing van mij goed is.

 

Maar ik heb ook de 2e Bobine gewisseld omdat dat toch makkelijk kon...

 

Normaal doe ik geen 2 dingen tegelijk wisselen, precies om deze reden, WAT gaf het verschil???

 

 

- Ik had al eerder een bobine uitgesloten, ik heb en 'test'Bobine liggen en die kun je snel aansluiten, deed het goed hier op....

 

 

- Maar wat ik NIET heb uitgesloten is wat een Bobine doet als hij warm word...grrr....oh ja, oud denken.......

 

 

Dus OF de AMP van de nieuwe inde oude behuizing was het verschil OF de nieuwe Bobine...

 

 

Maar het is nog niet goed.......wel beter.

 

 

 

Dan kan ik wachtend op de AMP die in backorder staat mooi uitsluiten of er een probleem was waarom die AMP heet werd en daarom defect raakte of dat de AMP gewoon defect raakte.

 

Ik hou niet van wisselen van onderdelen dat niet nodig was.

 

Ik heb liever originele delen dan aftermarket wat origineel genoemd word.

 

En ik kan er wel en CRANE ontsteking opzetten, maar hoe leuk is het dat alles gewoon is wat het vroeger was....

 

 

Ik zal maandag indien tijd nog even de Bobine meten als deze warm is.

 

Dus....Bobine meten en warm maken met de feun....., dan weer meten...

 

Gaan we doen!

 

 

Maandag verder.

Link to comment
Share on other sites

Wat een mooie uitleg! Al was ik na een paar regels de draad al kwijt (ieder zo zijn vak...)

Maar ik heb je XJS afgelopen week eens goed kunnen bekijken en het is inderdaad de moeite waard om die goed lopend te krijgen!

Succes met je zoektocht!

Link to comment
Share on other sites

idd succes!

Flinke zoektocht is het.

Ik ken deze auto niet, maar weet je zeker dat het een ontstekingsprobleem is? (toch Bobine idd?)

(durf het bijna niet te vragen:-)) Kan het niets met de invloed van de motortemp (opwarmen) op de brandstofmengselregeling te maken hebben?

 

(ik las ook ergens dat er bepaalde typen brandstoffilters (nieuw) problemen kunnen geven met de flow op de V12, is er recent een brandstoffilter gewisseld, en is er sinds dien al langer dan 10 minuten gereden?)

 

grt Rob

Link to comment
Share on other sites

Klopt....

 

Brandstoffilter is nieuw, rotor en verdeler, en de bougies en kabels.

 

Vorig jaar was het redelijk goed allemaal, maar geen 10 vandaar dat we deze winter met onderhoud zijn begonnen.

 

Maar brandstof sluit ik uit omdat de druk goed is en je de Injectoren hoort klikken, en als ik een stekker los haal van een injector de motor minder goed gaat lopen..

 

En de 4-Gastester geeft aan dat er voldoende brandstof aanwezig is, en als hij rot loopt loopt het Co getal ook op.

 

Dus teveel brandstof, dus in mijn ogen de ontsteking die vaalt.

 

 

Maar gewoon lekker meedenken, het enigste verschil is dat ik een toko heb met gereedschap.

 

Verder moet ik ook gewoon monteur zijn en weet zeker niet alles.

 

Ik kom een eind, ik weet wat van Jaguars, maar dit is even wat anders, hier is het nog proeven en ruiken en gewoon met je gezonde verstand monteur zijn.

 

Alle ideen zijn welkom, doen we normaal met anderen ook.

 

XJS....wij winnen !!

 

haha..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maar gewoon lekker meedenken, het enigste verschil is dat ik een toko heb met gereedschap.

 

Verder moet ik ook gewoon monteur zijn en weet zeker niet alles.

 

Ik kom een eind, ik weet wat van Jaguars, maar dit is even wat anders, hier is het nog proeven en ruiken en gewoon met je gezonde verstand monteur zijn.

 

Alle ideen zijn welkom, doen we normaal met anderen ook.

 

XJS....wij winnen !!

 

haha..

En ook wel makkelijk/niet te vergeten,....een magazijn met onderdelen op de pak!

 

Als dit jou niet lukt, lukt niemand het. (en dus lukt het zeker)

 

(kan CO niet oplopen door een te arm mengsel, wat dus niet brand?)

Link to comment
Share on other sites

Ja inderdaad Paul, ik ben verliefd op de auto (niet doen..)

 

Een te RIJK mengsel geeft een CO verhoging, ook als de ontsteking vaalt loopt het CO op omdat er dan bij gebrek aan vonk de benzine niet verbrand en onverbrand de uitlaat in gaat, de 4-gastester geeft dan aan dat het niet klopt.

 

je kan zelfs door te kiezen in welke uitlaat je de meting doet,

Hierdoor kun je meten WELKE bank er niet of niet goed meeloopt..

 

Lambdasondes en EOB zitten er niet op...

 

 

Wat er wel op zit is een ECU voor de injectoren die voorzien is van een vacuumslang die van voor naar achter door de auto loopt (???)

 

Die slang verteld samen met de AMP aan de ECU op wat voor manier de Injectoren aangestuurd dienen te worden.

 

Di slang had ik al gecontroleerd, deze zat ook vast aan de ECU.

 

EN ik heb de ECU gewisseld voor 1 van een 6.0

 

Stinkt enorm naar onverbrande benzine achter de auto, dus de ECU zal wel werken.

 

Er is ook nog een balastweerstand/versterker voor de Injectoren, als ik daar de stekker van los doe blijft hij gewoon lopen.

 

Maar goed.....dat zou ik beter uit moeten zoeken, ik denk nog steeds aan een defecte AMP.

 

 

Uiteindelijk is de AMP is een soort schakelaar die de Bobine schakelt, met een 2e uitgang vertel je aan de ECU voor de Injectoren wat deze op zijn manier moet doen.

 

Je kan dus ook luisteren of tijden het slecht lopen de Injectoren ook kortstondig uitvallen, dat zegt dan weer alles over de AMP.

 

Of de ECU, maar dan zou de vonk niet beïnvloed worden.

 

 

Dus....

 

Ik zal morgen wat meetapparatuur plaatsten en dan een camera op een statief naast de auto zetten en gericht op de meetapparatuur.

 

Dus als volgt,

 

- Ik heb ledjes die plus en min kunnen laten zien, die zet ik in serie met de stekker van de Injectoren,

- Ik zet een strobo op de bougiekabel,

- En een temp.meter op de AMP en Bobine.

 

Nu zet ik een camera op filmen en ga verder met mijn werk terwijl de auto loopt.

 

Gaat het fout dan "zie" je terug op de film of en wa er als eerste stopte of "hikte"...grappig toch?

 

Geen EOBD, maar toch meekijken....

 

 

 

Ik ga er van uit dat er wat veranderd is NA het wisselen van de kabels, rotor en verdelerkap, en de bougies.

 

Vorig jaar was er sprake van redelijk goed lopen, redelijk stationair en wel ongeveer goed rijden, alleen af en toe en zeker met euro 95 benzine zat hij tegen detonatie aan, en dat vind ik echt eng....

 

Dus na rijden en je mag toch niet rijden omdat de auto 30 is en in de overgangsregeling zit dus 3 maanden vast aan thuis.

 

Daarom dachten we in de tussendoor uren onderhoud te doen.

 

Door de andere bougies en de rest goed afgesteld was er sprake van beter lopen, maar ik heb ook een keer met de startkabels moeten starten.

 

Let hier bij op met een XJS!

 

De kabels kun je makkelijk verwisselen als je "effe" snel opstart en dan gaat op zeker de MAP sensor er uit en waarschijnlijk ook niet best voor de AMP.

 

Maar dat is achteraf.

 

 

Ik hoop op een goed resultaat met de nieuwe AMP, het kan in ieder geval geen kwaad om verder te kijken en de rest ook maar te doen.

 

Ik moet wel zeggen dat alles beter loopt en reageert, vooral na het wisselen van de koelwater en luchtinlaatsensor.

Verder weet ik nu zeker dat de rest in goede staat is....

 

En heb ik weer even alles opgehaald....(van oude auto...)

 

 

Morgen verder.

Link to comment
Share on other sites

Alles was al 30 jaar oud en ik heb ze preventief vervangen.

 

Er was zeker direct verbetering, maar de grondslag van net probleem was er al VOOR het wisselen van de sensoren, ik heb ze meer vervangen omdat ik aan het wachten ben op de AMP.

Link to comment
Share on other sites

Je kan ook eens de stroboscoop aan een andere kabel hangen.

Wel veel werk bij een 12 cilinder. Maar bij een Mini ben ik er eens achter gekomen dat het ding 'net niet' werkte.

Gaf maar op 3 cilinders goeie ontsteking. Je kon 't duidelijk zien met de stroboscooplamp.

 

Overigens van 7 tientjes (ook niet beter dan die van 5 denk ik hahaha)

Link to comment
Share on other sites

Stoboscoop is 1 van de eerste dingen waar ik mee werk, daarmee stellen we de ontsteking af en controleren we de vonk per cilinder.

Maar het probleem is "random" ,niet perse op 1 cilinder....

 

Mooi meegedacht!

 

Ik heb een time-lapse filmpje gemaakt van het Injectorsignaal van de uitgang van de verdeler en cilinder 1B in combinatie met het vonksignaal....

1B is toevallig ook te gebruiken voor tijdstip, maar zegt nu verder niets...

 

Duidelijk te zien dat er af en toe een vonk uitvalt.

 

Goed....nu op een andere cilinder om het zeker te weten dat het niet alleen DIE is...

Noop///

 

Dus "random" uitvallen van de vonk, later zelfs ook het Injectorsignaal als alles erger word (met warm zeg maar)

Nou komt het signaal van de Injector- ECU ook van de AMP, (dus weer verdacht...)

 

Goed, in afwachting van de AMPLIFIER maar even over een andere boeg gooien....

 

WAT weten we nu??

- Sensoren nieuw en getest, vergeet dat niet, vaak is juist datgene wat NIEUW is de verdachte!

- Inlaat nog even nagetrokken, stonden allemaal los(?), na onderzoek op Internet een veel voorkomend probleem. (hielp verder niets)

- AMP uitgewisseld met diverse behuizingen, (lees) andere onderdelen.

 

Dat maakte veel uit.....ik heb nu een (gemeten) juiste en in goede staat zijnde AMP behuizing ,met daarin een goede ZENER diode en 2 goede weerstanden.

 

ook de ontstekingsversterker doet het in deze combi het beste.

 

Let wel(!)....ik heb dus 3 defecte!....dus ik blijf nog bij mijn eerste gedachte.....maar 2e week April is de nieuwe er.

- Werking van de verdeler op vacuum en centrifugaal getest....0 graden static, 18 graden op 3000 RPM (is markt EU, rest is weer anders)

- Werking Bobines...zijn goed maar weerstand nog wat hoog, ik heb er moderne op gezet met een klassieke "look" van Bosch.....

- HAL zender vervangen, afgesteld op 0.5 mm...ten opzichte van triggertandwiel.

- Tussenplaat van de verdeler gerepareerd, rotor en verdelerkap vervangen en getest....

- Bougies vervangen,

- ECU met vacuumaansluiting gecontroleerd,

- Diverse relais op werking gecontroleerd met relaistester (perfect apparaat, gebruik ik altijd)

- Weerstandsmetingen gedaan volgens Jaguargegevens voor deze auto en motor...

- Brandsstofdruk en Injectortest laat ik even achterwege omdat de uitlaatgasmetingen goed zijn..

 

 

Al de bovenste dingen waren gedaan VOOR het probleem, maar nogmaals nagezien VANWEGE het probleem.

 

OK.....

 

Waar staan we nu?

 

Ik ben gisteren nog bezig geweest en het hele arsenaal van sensoren waar ik beschikking over heb op de motor gezet en een Time-labs film gemaakt op de werking van de diverse onderdelen.

 

Nu kon ik terugzien dat er af en toe geen vonk aanwezig is op willekeurige cilinders. (random)

- Het behorende Injectorsignaal is af en toe ook weg, maar niet telkens gelijk op de zelfde cilinder die een vonk mist,

  dit zegt verder niets zo veel omdat de Injectoren aangestuurd worden per 3 cilinders en niet per stuk.

- Voltage over de Bobine valt te weinig naar mijn zin, 1.2 Volt , zou tussen 2 en 3 moeten zijn, dus bedrading.....

- Ik heb een constante voeding op de Bobine gezet om alles met daschboard uit te sluiten (contactslot,Ignitionrrelais etc.)

 

Geen effect..

 

De motor loopt erg goed en ik kan er een paar km meer rijden alvorens het gelul weer begint...

 

Er blijven maar 2 dingen over nu, en de rest zien we maar als preventief onderhoud...

1 AMP...

2 Bedrading....

 

We hebben geen amp, dus gaan we naar de bedrading kijken...

 

Auto warm, rot lopen, stop auto, contact uit en weer starten....doet het weer goed..

 

Rijden, weer rot, contact uit en aan , niet goed

Ok, dus terug en weer een constante plus op de Bobine.

 

Rijden,...... niet goed na een paar km, zelfde verhaal, nog niet goed dus.

 

Terug naar huis, even naar collega, die gaat de APK doen maandag..

Auto blijft bij hem mooi lopen......(?)

 

Zal wel.....

 

Terug naar mij...

 

weer slecht....

 

Nu ben ik het beu!

 

Kap open....draadje schudden...Motor tegen detonatie aan (?) wauw....schudden, motor goed.

 

ok...draadjes dus ook niet goed.

 

Maar open dan, niets aan te zien, isolatie van de kabelboom open...draadje meten....

 

Nu heb ik alles uitgesloten WAT er allemaal met de ontsteking te maken heeft.

 

Dus stekker voor stekker los en kijken wat er beter of slechter word...

 

Nu weet ik een heel eind WAT alles doet dus dat maakt het makkelijker.

- Cruisestekker los en los laten,

- Diverse sensoren die nu even uit mogen, los en los laten....

 

Waarom laat ik ze los en zet ze niet terug vast?

 

Omdat vaak door een aanwezige moeilijke storing je verkeerd gaat zoeken door te denken dat als er een los contact is, en je door los en vast te maken denkt dat je dat hiermee uitgesloten hebt, dat klopt op zich wel....

 

Maar er is nog iets, er kan ook SLUITING in zitten en dat kan "random" zijn en door ze los te laten sluit je ook dat uit...

 

Goed.....

 

Triggersignaal en voeding zijn voor ontsteking, trigger ziet er niet nieuw uit maar toch een halve meter er af , vooral op de knikpunten, de kabels hebben de neiging om te breken IN de isolatie......(LUCAS)

 

Starten...beter!

 

Rijden....ah!   12 km......word leuker al....

 

Eh...nee....weer rot.

 

oh ja, de AMP......

 

Zucht...er is niks frustrerender dan iets verdenken en geen vervanging te hebben.....grrr....

 

 

Maar goed, terug en nog een keertje schudden aan de draadjes....

 

Weer slechter....

 

Ok, welke dan?.....

 

Maandag verder......

 

Soms, heel soms....is het echt zoeken....

 

Dit is een mooi voorbeeld van hoe bijv. een computer hier gaat helpen met diagnose, maar "basic" monteur spelen is ook dan van belang, gewoon helder denken, de computer helpt je een richting op, je gezonde verstand in combi met een dosis geduld helpen je naar de oplossing......

 

Nu zit er hier geen uitleesmogelijkheid op en moet je gewoon lekker monteuren.....

 

Maar ik wil nu ook wel rijden hoor, zonnetje schijnt.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jajaja, denken is iets wat veel monteurs niet meer kunnen zonder computer.

Die kunnen allen maar 'vervangen wat het ding aangeeft'.

 

NB heb je de speling op de as van de verdeler al gecontroleerd.

Kunnen ze ook goed die van Lucas (geef mij maar Ducellier bij de Minis).

Echt waar Italiaanse zooi (Bosch/Marelli) is stukken beter. 

 

Check ook de axiale speling (kortom horizontaal en verticaal). 

Heb je geen speling horizontaal (geen 'uitzwaai') maar wel axiale,

dan drukt ie door de schuine vertanding de verdeler-as omhoog... of omlaag... 

...en hierdoor 'van tijd af'. Geeft de meest rare effecten. 

 

Nieuw draad wil ook nog wel eens helpen... met nieuwe stekkertjes.

Link to comment
Share on other sites

Ik mis eingelijk wel metingen met een scoop, zeker de uitgang van de Hall-sensor. De weerstands meting uit de manual is leuk, en als hij er niet aan voldoet kan je hem weggooien, maar dat hij binnen de range valt wil niet zeggen dat hij goed werkt. Helaas heb ik geen overzicht van het gehele systeem, maar als de Hall-sensor niet 100% naar 0 schakeld maar bv. 0,5-1V dan zou het kunnen dat de eindtrap niet 100% open word gestuurd en dus veel te veel vermogen staat te disiperen.  Dit zijn situaties waarbij ik de scoop tevoorschijn haal en kijk wat er gebeurt, een voltmeter is veel te traag op dit soort momenten.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de HAL als eerste vervangen, is nieuw....en gemeten.

 

Speling op de as was nummer 2 in het verhaal, was los, spelingsvrij en werkt goed en volgens grafiek.

 

Heb ik nog foto's van gepost.

 

Meten met de scope zie ik wel wat in maar ik kan niet verklaren waarom ik na de probleem en direct na wissel voor een andere AMP de auto direct weer goed loopt.

 

Daarom sluit ik de HAL uit.

 

 

Ik verdenk nog steeds de AMP, zeker omdat die zeker in staat is om al die problemen te veroorzaken.

 

Maar ik heb (nog) geen nieuwe...

 

 

Ik ga morgen de bedrading goed nalopen, daar zit ook iets niet goed en ik wil in ieder geval dat alles goed werkt VOORDAT er een nieuwe AMP op gaat.

 

Ik kan normaal redelijk snel diagnose stellen, ik heb wrang genoeg toch al echt wel moeilijke dingen voorbij zien komen en opgelost, maar het is een vast gegeven dat je eigen auto zeg maar moeilijk is om op te lossen.

 

haha......

 

 

 

Maar....ik heb geduld....

 

Jammer genoeg weinig tijd, maar wel geduld.

 

 

 

Daarna wil ik alles in de auto werkend hebben.....

 

Alles......... en daar zie ik naar uit, want dat kan gewoon tijdens het genieten van het mooie weer met de auto.

 

 

Het is een beetje lastig probleem, ik denk dat het toch echt meerdere dingen tegelijk waren en er nu nog 2 over zijn.

 

De pest is dat ik het erg druk heb en er niet volledig in kan duiken, elke keer laat in de avond of vroeg in het weekend.

 

Is beetje lastig..

 

Als ik voor een ander werk dan ga ik er mee door....en is het vaak in 1 dag op orde.

 

Ik kan moeilijk een dag vrij nemen maar ik denk er wel over....gaat een beetje vervelen dit probleem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...