Jump to content

lambdasondes, benzine, olie

Recommended Posts

bikkel    3

Mijn X330 4.0 heeft inmiddels nieuwe banden, schokbrekers, en een nieuwe accu (radio code stond godzijdank in de manual met pen geschreven).

Ik heb de roofkat puur gekocht om de schoonheid van het model en het rijgenot en ik wil niet bezuinigen op het onderhoud. Helaas ben ik geen techneut, maar een liefhebber en ik lees veel op dit forum. Top!

Mijn eerste vraag betreft de lambadasondes. Ik heb gelezen dat iedere 5 à 7 jaar het raadzaam is om deze te vervangen. De auto is volgens het onderhoudsboekje bij de dealer onderhouden (nu 156.000 km) maar ik heb geen oude rekeningen. Raden jullie aan om ze preventief te vervangen?

Het verbruik is nu aan de hoge kant , 1op 7,5 en bij de keuring was de uitstoot bij een koude motor niet conform, maar na een half uur rijden wel.

Eerst dus uitlezen of direct vervangen.

Mijn tweede vraag betreft de benzine. Is 98 beter dan 95? Ik rijd ca. 5.000 km per jaar, voornamelijk korte afstanden.

Tot slot de olie. Ik lees op het forum 10W40 semi synthetisch. Is dat de enige echte?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie. Als beloning staat voor jullie de rosé of witte wijn koel hier in Zuid-Frankrijk (Fayence in de Var)

keesh    1277

Het is moeilijk te zeggen wanneer een O² sensor stuk gaat. Ik zou eerst eens de Jag uit laten lezen met de juiste apparatuur en onderzoeken wat de oorzaak is van het hoge verbruik.

Euro 98 is beter maar veel korte afstanden is slecht voor een Jag. Af en toe eens een stevige rit maken doet wonderen.

10W40 is inderdaad de beste olie onder Europese omstandigheden.

haddock    606

Wit of Rose, niets voor mij.

4.0 AJ16 echter, good motor!

Een op zevenenhalf is wat mijn geblazene doet, dus da's wat veul.

Niet te snel vervangen waarvan je niet weet wat het doet.

Deookknaker

wimb    600

Het verbruik met koude motor is aanzienlijk hoger dan wanneer hij op bedrijfstemperatuur is. En in stadsverkeer (optrekken, remmen, stilstaan, etc.) lust 'ie ook wel een slok.

Als het inderdaad een combinatie van die twee is dan vind ik het verbruik niet bijzonder hoog.

Shiptronic    57

Het is moeilijk te zeggen wanneer een CO² sensor stuk gaat. .

Die gaat nooit stuk, wan die zit er niet in ;)

De bedoeld waarschijnlijk de Lambda-sensor en dat is een O2 sensor, zomaar vervangen is zinloos. Eerst diagnose stellen, en dat doe je door de waarde van de O2 sensor te vergelijken met een 4-gastester.

Maar met een OBD-tester (dongel+ smartphone?) kan je iets over de werking te weten komen, maar hierbij moet je wel weten wat je meet. Daarbij komt het maar al te vaak voor de sensor de schuld krijgt maar het probleem in het voor traject zit. Don't shoot the messenger !   Daar het een O2 (zuurstof) sensor is , kan een lek in de uitlaat al voor flink wat verstoring zorgen! De ECU ziet dit dan als een te arm mengsel en zal (te) rijk gaan bij sturen.

bikkel    3

Tot zover veel dank voor jullie reacties !

Ik laat het meten, en ook de uitlaat checken.

Maar wie komt er nu 'n glas (evt. 2) drinken?

keesh    1277

Die gaat nooit stuk, wan die zit er niet in ;)

De bedoeld waarschijnlijk de Lambda-sensor en dat is een O2 sensor, 

Goed gezien, ja ik bedoelde namelijk de O² sensor :)

jaapvanthoff    354

Mijn tweede vraag betreft de benzine. Is 98 beter dan 95? Ik rijd ca. 5.000 km per jaar, voornamelijk korte afstanden.

Gewoon 95.

98 is nutteloos, duurder en lokt op fora altijd hevige discussies dat het beter is. :money:

Waar ik wel in geloof is regelmatig een flesje injector reiniger in de tank kieperen.

En lambda sondes preventief vervangen: ik zou eens naar Heinkenszand bellen voor een goed advies. Ik geloof niet in preventief dit onderdeel vervangen.

Je rijdt 5.000 km per jaar met de mooiste GT auto? En dan nog korte stukje ook? Driewerf foei! Gevangenisstraf. Kielhalen. Met je oor op het dek vast getimmerd worden. Royement op dit forum. Verplicht een Solex aanschaffen.

Ok weer terug naar nuttig:

Wat ik je in elk geval zou willen aanraden is elk jaar de olie te verversen.

keesh    1277

Waar ik wel in geloof is regelmatig een flesje injector reiniger in de tank kieperen.

kijk dat vind ik dan weer nutteloos, benzine in Nederland is zo goed dat het echt niet nodig is ;)

haddock    606

En ik vind het steeds terugkerende gezeur nutteloos, BP's Ron-98 loopt m'n Rrrrrretje keurig en fluks op.

En er zit ook geen rotzooi in, aan het eind van het zomerseizoen gooi ik de motorfiets ook vol met 98, net als de outboardtank, deze laatste trouwens altijd.

Die peut verouderd nagenoeg niet in 'n wintertje.

bikkel    3

Benzine in Nederland misschien wel, maar moi woont in Frankrijk. Ok, ik zal meer

gaan rijden met de roofkat. Moeders is niet zo enthousiast. Hoe maak ik een Jaglover van

haar?

Robbert O.    22

Als de lambda-sensor kapot is, dan kun je het ook ruiken aan het uitlaatgas. Motor even een paar minuten laten warmdraaien (zodat de sensoren de tijd hebben gehad om op te warmen, maar de uitlaat nog niet) en als dan het uitlaatgas naar benzine ruikt heb je een goede kans dat er een lambdasensor naar z'n grootje is.

Je kunt het ook aan de tripcomputer zien. Zet hem op momentaan verbruik en ga met koude motor direct op een recht en vlak stuk weg rijden. Houd hem op een vaste snelheid, bijv. 50 km/u. Het verbruik is in het begin hoog, bijv. 15 l/100km, maar dat moet met het opwarmen van de lambdasensoren binnen 1 of 2 minuten worden bijgeregeld naar onder de 10. Als het verbruik lange tijd hoog blijft, kan dat ook wijzen op een defecte sensor.

Bovenstaande testjes zijn vooral te gebruiken om te controleren of alles goed is. Als het niet goed is, kan het zijn dat het aan de lambdasensoren ligt, maar het kan ook wat anders wezen.

Overigens was bij mij het verbruik rond de 1:6,5 toen de lambdasensor kapot was (ritten gemiddeld 20 km).

bikkel    3

Beste Robbert,

Veel dank voor je reactie. Een vlakke weg bij wegrijden van huis heb ik hier niet in Frankrijk.

Dus ik ga snuffelen aan de uitlaat

Pizzaman    764

Volgens mij zit er nog een camping-uitbater-Jag-lover in Frankrijk. 

1 op 7,5 gemiddeld vind ik niet echt gek voor een dergelijke auto. 

Als je er 5000 per jaar mee rijdt zullen het veel korte stukjes zijn ook. 

Ik zou er 98 in gooien, van BP, die van mij (een S-type 3.0) vindt dat erg lekker.

Ja daar kan ik ook 1 op 7,5 mee rijden maar dat kost dan ook 2 achterbandjes. 

Hij loopt er echter merkbaar beter op. 

• 2 years later...
Haruwi    2

Als de auto ouder is dan 15 jaar , zou ik de koelvloeistoftemperatuur sensor  vernieuwen.

zit boven op, naast het thermostaathuis.

als dit bimetaal slechter gaat werken , gaat de computer meer benzine inspuiten, hij denkt dus dat de motor nog koud is en geeft shoke.

reinig ook de LMM, zit na het luchtfilter met speciaal reinigingsmiddel van Liquid Molly( importeur in Apeldoorn.)

Deze luchtmassameter regelt ook de inspuiting.

Allebei weinig werk, makkelijk zelf los te schroeven en niet duur.