Ga naar inhoud
Robbert O.

Lambda (Oxygen) sensoren vervangen

Aanbevolen berichten

Robbert O.    20

Dit weekend heb ik mijn lambdasensoren vervangen. Dat lijkt simpel, maar bij een X300 toch nog een heel gepriegel. Vandaar dat ik wat foto's heb gemaakt om mede-forumleden te helpen wat sneller door de procedure heen te komen.

Allereerst de aanleiding. Het verbruik liep de spuigaten uit. Zie onderstaande grafiek.

post-4660-0-10536400-1487154760_thumb.png

Er was geen brandend controlelampje dus dan denk je er niet zo 123 aan. Maar het schijnt dat die sensoren gemiddeld maar 80.000 km meegaan. Aan zo'n sensor kunnen twee dingen kapot: de sensor zelf en het verwarmingselementje. Je kunt hem doormeten, maar pas op: als je de weerstand meet van de sensor gaat ie kapot. Je mag alleen de weerstand van de verwarming meten.

Allereerst heb ik 2 sensoren gekocht. Inclusief de BTW en verzendkosten kwamen die op krap € 140,- per twee. De oude sensoren heb ik even met wat WD40 ingespoten. Vervolgens de stekkers loshalen. En dat is uitdaging nummer 1.

post-4660-0-13148100-1487155128_thumb.jpg

Ze zitten tussen het inlaatspruitstuk en schutbord. De twee stekkers zijn verschillend in de aansluiting. Die voor cilinder 123 heeft een blauwe draad (plus een witte met groene stippen, blauw met roze stippen en blauw met paarse stippen) en de stekker voor cilinder 456 heeft een rode draad (plus verder dezelfde drie kleuren als die andere). Bij mij zat er om de kabelboom naar stekker 1 een blauw stukje tape. Dat is wel handig want beter zichtbaar.

De stekker moet je aan de bovenkant inknijpen en naar boven toe lostrekken. Het is handig om die grote stekker ernaast even los te halen, dan heb je wat ruimte. Vervolgens heb ik in de bij stekker 1 behorende contrastekker een blauwe stip getekend met een watervaste stift.

post-4660-0-25147300-1487155568_thumb.jpgpost-4660-0-39571900-1487155600_thumb.jpg

Dan komt de uitdaging om de contrastekkers los te krijgen. Ik heb van installatiedraad een haakje gemaakt (plat slaan en ombuigen). Daarmee kon ik de weerhaak open trekken en vervolgens moet je de contrastekker naar beneden duwen.

post-4660-0-49057800-1487155720_thumb.jpg

Daarna moet je de kabels losmaken. Ze zitten met drie clips aan de versnellingsbak. Twee achter het motorblok (heb ik geen foto van) en daar moet je ze uit wurmen door ze naar achteren te manoeuvreren. Kleine handjes en een lange schroevendraaier zijn hier handig. De derde clip zit vast met een torx T50.

post-4660-0-85343300-1487155884_thumb.jpgpost-4660-0-86460100-1487155909_thumb.jpg

Vervolgens heb ik de sensoren even doorgemeten. (Mijn eerste vlog :sarcastichand: )

Overigens was 5,3 ohm wel normaal. De nieuwe sensor die ik mat, had een weerstand van 5,5 ohm.

Daarna kun je de sensoren losdraaien. De onderste (van cilinder 123) is van onderaf makkelijk toegankelijk. Even op de krik en voor de zekerheid een blokje eronder. Ik heb ook het wiel er nog afgehaald, maar dat was niet echt nodig. Ik heb de draad doorgeknipt en toen kon mijn ringsleutel er mooi omheen. Je moet trouwens wel een platte ringsleutel hebben, niet zo een met een knik erin. Tikkie met de hamer en los. De andere sensor is lastiger. Uiteindelijk heb ik daar de stekker netjes af gepeuterd (gele insert eruit, met een microschroevendraaier de clipjes wegduwen en tegelijk mijn zoon de draden eruit laten trekken) omdat die sensor nog goed was, en daar een pijpsleutel omheen gedaan. Er is een speciaal gereedschap voor, maar dat heb ik natuurlijk niet.

post-4660-0-36627500-1487157483_thumb.jpgpost-4660-0-82578900-1487157502_thumb.jpg

Als het goed is zie je dat de blauw gemarkeerde stekker bij de onderste sensor hoort (in de uitlaat van cilinder 123). De nieuwe sensor op dezelfde wijze markeren, scheelt later wat geklungel.

Indraaien is makkelijker dan eruit want het hoeft niet vreselijk vast. Bij de onderste is een assistent wel makkelijk die helpt om de kabel mee te draaien als je de sensor erin schroeft. Vervolgens goed opletten dat de sensoren op de correcte stekker wordt aangesloten.

Tenslotte nog even de nieuwsgierigheid bevredigen: wat zit erin?

post-4660-0-28419800-1487157932_thumb.jpgpost-4660-0-98598100-1487157955_thumb.jpg

Het is een stift met 3 lagen keramiek. De binnenste lijkt de sensor (die steekt ook uit), daaromheen zit een soort vlechtwerkje, dat zou de verwarming kunnen zijn, en daaromheen een huls die volgens mij niets doet, alleen isoleren.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    353

Wat bracht je er toe zonder storing om de sensoren als verdachte aan te wijzen voor het verbruik?

Een 4-gastest is een zeer betrouwbare diagnose voor een verhoogd verbruik.

Vaak zit het probleem in een lek uitlaatspruitstuk of een verkeerde berekening van de LMM.

Als er werkelijk een O2 sensor defect is dan gaat het motorlampje aan.

Laat even weten of je verbruik nu naar behoren word.

Verder een HEEL mooi verslag!!!

Prachtig..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    53

In navolging op Isabella, als je motor te heet word vervang je toch ook niet de Tempsensor?   Bj deze motor weet ik het niet, maar bij de X-type 3.0v 6 moet je ook opletten wat voor sensor je koopt, voor en na de kat zijn niet hetzelfde. Dit in tegenstelling tot bedrijven die ze verkopen, die bewering soms anders!! 

na de kat zitten :oude types, wide band, die kunnen allen aan geven arm of rijk (goedkoop). Voor de kat zitten narowband, die geven ook aan hoeveel te arm of te rijk(deze zijn een stuk prijziger).

De weerstandsmeeting voorverwarming  is leuk, maar het is een PTC dus de weerstand die je meet is afhankelijk van de temperatuur van de sensor (en viseversa de ECU kan aan de hand van de voorverwarmng een grove temperatuur inducatie doen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Dank je Isabella. Ja het verbruik is nu weer normaal. Tenminste volgens de trip-computer. En die werkt bij mij nog perfect. :scout:

Ik was op het spoor van de sensoren gebracht door een paar slimmeriken op de X300 facebook groep. Dat het motorlampje niet aangaat, komt volgens mij omdat de sensor zelf niet kapot is, maar alleen het verwarmingselementje. Als ik een stuk had gereden, en tussendoor ook even flink het gas erop, ging het verbruik omlaag. Ik verklaarde dat met het opwarmen van de sensor door het uitlaatgas. Ook kon ik bij een halfwarme motor (10 km) een flinke benzinelucht uit de uitlaten ruiken, maar als de motor echt goed warm was (meer dan 25 km) dan rook ik dat niet (beide keren uiteraard met stationair toerental, want anders kon ik er niet achter staan :picknose:).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    53

Als de verwarming niet werk, duurt het langer voor dze begint, maar normaal eens op teperatuur blijft hij het zonder verwarming ook wel doen.  Toch vreemd, bij mij was het sensor deel prima, alleen begon het lampje al te branden omdat de voorverwarming defect was.  

Mooi dat je verbruik weer goed is , ondanks de luky gues. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    772

Bj deze motor weet ik het niet, maar bij de X-type 3.0v 6 moet je ook opletten wat voor sensor je koopt, voor en na de kat zijn niet hetzelfde. Dit in tegenstelling tot bedrijven die ze verkopen, die bewering soms anders!! 

na de kat zitten :oude types, wide band, die kunnen allen aan geven arm of rijk (goedkoop). Voor de kat zitten narowband, die geven ook aan hoeveel te arm of te rijk(deze zijn een stuk prijziger).

Een X300 heeft Titanium dioxide lambda sensors en alleen na de de downpipe katalysator en geen ervoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Bj deze motor weet ik het niet, maar bij de X-type 3.0v 6 moet je ook opletten wat voor sensor je koopt, voor en na de kat zijn niet hetzelfde.

De weerstandsmeeting voorverwarming  is leuk, maar het is een PTC dus de weerstand die je meet is afhankelijk van de temperatuur van de sensor (en viseversa de ECU kan aan de hand van de voorverwarmng een grove temperatuur inducatie doen)

De X300 heeft maar 1 type en die zit tussen de kats in. Is niet te vergelijken met de X-type.

Dat van die PTC en de temperatuurmeting door de ECU wist ik niet. Interessant. Bij de meting doet de exacte weerstand er natuurlijk niet echt toe. Als er geen stroom wordt doorgelaten is hij sowieso kapot. :focus:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Als de verwarming niet werk, duurt het langer voor dze begint, maar normaal eens op teperatuur blijft hij het zonder verwarming ook wel doen.  Toch vreemd, bij mij was het sensor deel prima, alleen begon het lampje al te branden omdat de voorverwarming defect was. 

Misschien dat ze bij de X-type ook voor de verwarming een storingscode hebben bedacht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Nog wel een aardige anecdote.

Toen ik de motor voor het eerst wilde starten met de nieuwe sensoren, sloeg hij eerst netjes aan, maar daarna ging het toerental omlaag, en omlaag, en omlaag, en toen sloeg hij af. Dat is gek. Nog eens starten. Niet veel meer dan wat gereutel en gesputter. Het zal toch niet... Onder de motorkap zoeken. Wat heb ik allemaal los gehad? Niet zo veel... Waarom zit die Jaguar zo ingewikkeld in elkaar? Zweet, zucht, bonkend hart. Met stalen zenuwen nog maar eens instappen. Sleutel omdraaien, en zowaar enig gepruttel op 500 toeren. Beetje aanmoedigen met het gaspedaal en ja! Hij komt op gang. Na een paar seconden is alles weer normaal. Zweet in de nek, hart in de keel, maar ook een zucht van opluchting. Weer echt normaal? Ja echt normaal. Proefritje gemaakt en meteen weer een normaal verbruik. Lange rechte weg in de stad, 50 km/u, tripcomputer geeft 8 l/100km aan, was sinds enige weken 12 tot 16. Niet eerder dan dat ik op mijn eigen oprit sta durf ik de motor af te zetten. Nog eens starten en weer alles normaal.

Hoe kan dat nou? De verklaring zou kunnen zijn dat de ECU nog ingesteld stond op de waarden van de oude sensoren. Ik heb ergens gelezen dat de ECU eigenlijk opnieuw moet worden ingeleerd nadat je de O2-sensoren hebt vervangen. Iemand anders beweerde weer dat dat niet nodig was. Ik geloof dat de Jaguar-monteur officieel netjes de ECU zal resetten na het vervangen van de sensoren en dat hij dan meteen goed start. Maar als je die apparatuur niet hebt, kun je kennelijk hetzelfde doen door de auto een paar keer te starten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    53

Geen zorgen, ja de ECU is weg geleerd door de evt. defecte sensoren, geen probleem die leert ook gewoon weer de juiste waarden. (dit in tgenstelling met sommige peugeots, waarbij zelf de dealer niets kan resetten :( )

Wat is het bouwjaar ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    772

Accu polen los bij het sleutelen om ongelukjes te voorkomen en dan is de ECU vanzelf gereset.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    353

de sensorwaarde word pas actief een regeling als de motor meer als 66 graden is.

Eerder niet.

Het feit dat de motor even hikte is dat of de accu los is geweest, of te lang op contact heeft gestaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    772

de sensorwaarde word pas actief een regeling als de motor meer als 66 graden is.

Eerder niet.

In de electrical diagnostic manual van de X300 staat dat de sensor zijn werk al doet vanaf 20 seconden na het starten, dan heeft de sensor zijn actieve temperatuur bereikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    53

Nu weet ik niet exact de ins en outs van de Jaguar ECU, maar de accu  loshalen om de trim waarden op 0 te krijgen werkt bij de meeste ECU's al 10 jaar of langer  niet meer. Waarden worden gewoon weggeschreven in het geheugen , en blijven gewoon bewaard, met of zonder permanente voeding .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
pimgmx    145

de laatste X300 rolde ruim vóór de millenniumwisseling van de lopende band...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    772

Een X300 is ook al ruim 20 jaar oud ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Geen zorgen, ja de ECU is weg geleerd door de evt. defecte sensoren, geen probleem die leert ook gewoon weer de juiste waarden.

Wat is het bouwjaar ?

Dat denk ik ook.

1996

Accu polen los bij het sleutelen om ongelukjes te voorkomen en dan is de ECU vanzelf gereset.

Euhmmmm, vergeten  :huh: 

Het feit dat de motor even hikte is dat of de accu los is geweest, of te lang op contact heeft gestaan.

Allebei niet :dontknow:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Effe een update. Het verbruik is weer normaal, en zelfs beter dan sinds lange tijd :imsohappy:. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik hem ook een slok zeep van de Valvoline heb gegeven. Want hij stotterde soms een beetje op de snelweg. Dat is nu ook over (denk ik).

post-4660-0-22379700-1491598848_thumb.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

is er iemand die toevallig het onderdeel nummer heeft van de sonde of weet welke en waar deze te bestellen zijn?

thanks

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    20

Ik heb ze bij SNG Barratt gekocht. Onderdeel LHE1682AA.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank, heb ze al een paar weekjes in bestelling staan maar ze zijn niet te leveren! Wel super vriendelijk lui, maakt een hoop goed! Hoop dat ze deze week binnen komen! Einde van week ga ik hem richting Frankrijk sturen! ;) zin in

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen