Ga naar inhoud
Iksjeezesel

AJ27 onderzoek (wat was er mis met deze motor)

Aanbevolen berichten

Iksjeezesel    280

Beste allen,

 

Vandaag een AJ-V8 opgehaald die was afgedankt. (een AJ26S is dat volgens mij maar wellicht moet ik bijstellen naar AJ27S?..., i.i.g een 4.0L))

 

Waarom opgehaald?:

Gewoon omdat ik het leuk vind om deze motor te leren begrijpen.

Stel dat mijn XKR ook de geest geeft (nu bijna 220000km) dan wil ik dat zelf kunnen herstellen.

Dus beter a.s.a.p. beginnen met oefenen:-).

 

Waarom afgedankt?:

Het schijnt dat de auto veeeeel blauwe rook produceerde.

Ik kocht de motor van een vers (volgens mij) forumlid, die een auto kocht met een kapotte motor. (deze dus)

Intussen was de motor vervangen en mocht deze dus weg.

De motor schijnt maar 128000KM gelopen te hebben.

Maar het is wel een gigantische olieboot, dus ziet er aan de buitenkant ranziger uit dan m,n oude XJ6L blokkie destijds..

Maar dat kan verklaard worden door het volgende:

 

Intussen ben ik aan het demonteren geslagen.

Ik zie dat er bovenop de injectorrail (tussen de rechter cilinderkop en de injectorrail/inlaat) veel motorolie staat (vermengd met water, maar dat kan regenwater zijn)

 

Het lijkt erop dat het kleppendeksel veel lekte, want ik zie sporen (maar wellicht kan er ook een ander oorzaak zijn? scheur in de kop?)

Ook staan de bougies onder de olie (kopje onder)

 

De komende tijd zal ik hier mijn vrije tijd in steken.

De XKR is probleemloos nu, dus dan maar een nieuwe uitdaging:-).

 

Ik ben van plan de hele motor uit elkaar te trekken.

Eerst de koppen eraf. (ik zou graag weten of de compressie goed is voordien, maar dat moet dan wel met perslucht via de bougie gaten...)

 

Het goede nieuws:

Volgens mij is het een motor met stalen liners (cilinderbussen) want van yr2002.

De motor heeft metalen spanners, en op het eerste gezicht zijn ook de ketting geleiders helemaal up to spec:-)) (heb je niet veel aan als het blok blijkt gescheurt te zijn, maar er is i.i.g ooit aandacht aan de motor besteed)

 

Nogmaals, ik wil er vooral van leren, maar wel op zo,n manier dat ik de juiste diagnose wil stellen en als het kan de motor weer klaar kan zetten voor wanneer m,n XKR aan z,n KM limiet zit.

post-5862-0-24956400-1486838191_thumb.jpg

post-5862-0-87632300-1486838200_thumb.jpg

post-5862-0-57576000-1486838213_thumb.jpg

post-5862-0-92790800-1486838223_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wvdl    104

Een AJ26 uit bouwjaar 2002?

Is Jaguar niet al in 2000 overgegaan op AJ27?

 

Leuk studieobjectje zo! :wink:

Heb je nog eens reserveonderdelen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Een AJ26 uit bouwjaar 2002?

Is Jaguar niet al in 2000 overgegaan op AJ27?

 

Leuk studieobjectje zo! :wink:

Heb je nog eens reserveonderdelen...

 

Ik vergeet steeds hoe zit, maar ik las ergens dat toen de AJ27 uit kwam bleef de Supercharger bij de AJ26, waar dan wel weer een hoop van de wijziging die de AJ27 had meegenomen werden zoals stalen liners enzo....(Edit--> Klopt niet blijkbaar:-))

Mod heeft er maar alvast AJ27 van gemaakt:-).

En ja, reserve onderdelen zijn altijd goed om te hebben.

 

Kleine kans dat het blok niet beyond repair is.

Eerst maar een de oorzaak van het rookgordijn opsporen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    819

In 1998 was de update van de XJ8 al naar de AJ27 en in 2000 naar de AJ28 die in de S-type zit.

 

Voor de XJR was de update naar de AJ27 in 2000

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

In 1998 was de update van de XJ8 al naar de AJ27 en in 2000 naar de AJ28 die in de S-type zit.

 

Voor de XJR was de update naar de AJ27 in 2000

Zag het ook net:-)

Ik verwarde het met AJ28...

De 28 is niet naar S gegaan blijkbaar.

Mijn auto (XKR) is van begin 2000, gemaakt in 1999 en volgens mij nog een Nikasil motor (zal het eens opnieuw bekijken)

De motor die ik los gekocht heb is inderdaad zeker een 27.

post-5862-0-22693800-1486890336_thumb.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    819

Kijken we bij dat laatste plaatje naar een nokkenas?

Wat is dat voor een gek "tandwiel"?

Timing ring voor de variabele kleptiming

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    819

Op de S zit geen variabele kleptiming toch? (bij mij niet)

Nee, heeft geen voordelen meer bij een motor met drukvulling.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Inderdaad, logisch als je er over nadenkt

 

AJ26-AJ27??

(veel AJ-V8 info: http://www.super7thheaven.co.uk/components/jaguar-aj-v8 )

Had de AJ27S wel/niet die nokkenas positie ringen?

Ik denk het wel,  maar oude publicaties zeggen dat de S de oude ring hield...

Heb ik een niet lopende AJ27NA met charger gekocht?

Ik probeer motor nummer uitleg te vinden.

Kan nu alleen bouwjaar-datum-tijd vinden (niet of het een NA of SC is..(zal toch we een SC zijn, en niet een half omgebouwde NA?)

Of toch een samenstelling die niet bleek te werken..

post-5862-0-42608600-1486919640_thumb.png

post-5862-0-29696300-1486920649_thumb.jpg

post-5862-0-06095800-1486920661_thumb.jpg

post-5862-0-45976500-1486920672_thumb.jpg

post-5862-0-98177700-1486920682_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wvdl    104

Volgens wikipedia (voor wat het waard is uiteraard, maar er zullen toch wel een paar Britten of Amerikanen met een voorliefde voor feiten-die-kloppen meekijken) heeft de AJ26sc en de AJ27sc inderdaad niet de CVVT van de AJ27, AJ28 etc.

 

Maar, de AJ26 had al VVT. Dit was een vrij eenvoudige versie: aan of uit. Vandaar in continuous VVT (van CVVT) die geregeld is op het toerental. Dit continuous/continu in tegenstelling tot een discrete regeling zoals in de AJ26.

Ik weet alleen niet of dit "is blijven zitten" op de AJ26sc en AJ27sc.

Rob, ga je binnenkort nog een keer je kleppendeksel eraf halen? :wink:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Volgens wikipedia (voor wat het waard is uiteraard, maar er zullen toch wel een paar Britten of Amerikanen met een voorliefde voor feiten-die-kloppen meekijken) heeft de AJ26sc en de AJ27sc inderdaad niet de CVVT van de AJ27, AJ28 etc.

 

Maar, de AJ26 had al VVT. Dit was een vrij eenvoudige versie: aan of uit. Vandaar in continuous VVT (van CVVT) die geregeld is op het toerental. Dit continuous/continu in tegenstelling tot een discrete regeling zoals in de AJ26.

Ik weet alleen niet of dit "is blijven zitten" op de AJ26sc en AJ27sc.

Rob, ga je binnenkort nog een keer je kleppendeksel eraf halen? :wink:

Dank. Die zijn eraf. Heb geen vvt of cvvt maar wel 4 nokken op die shaft position ringen..waar de shaft position sensor naar "kijkt".

Zal wel zo horen op een AJ27S....(en klopt de documentatie niet)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Wat met opviel is dat de kettingen van verschillend type zijn.

Op google kwam ik alleen foto's tegen van de AJ-V8 met enkele ketting, en niet met het type wat op mijn motor zit.

Weet iemand of dat bouwjaar afhankelijk is of van een latere datum mod kit o.i.d?

post-5862-0-49401100-1487269704_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gijzzy    6

Ik kijk, lees en begrijp maar ik kan er niets aan doen, ik zie alleen maar een mooie tafel voor me haha. Jaloers op een Super Charger die "over is". (zegt hij met een V8 in z'n woonkamer en een V12 in aanbouw  :DD )

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Ik kijk, lees en begrijp maar ik kan er niets aan doen, ik zie alleen maar een mooie tafel voor me haha. Jaloers op een Super Charger die "over is". (zegt hij met een V8 in z'n woonkamer en een V12 in aanbouw  :DD )

Ja ik kan er altijd nog een topgear-salontafel van maken :wink:.

(Maar de supercharger ligt op reserve)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    819

Dank je, dat is dan een goede motor vanaf 2001 want geen plaatjes op google:-)

Niet alleen door de ketting maar ook door de laatste verbeterde spanners ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    819

Dank je, dat is dan een goede motor vanaf 2001 want geen plaatjes op google:-)

Je moet wel goed zoeken natuurlijk  ;)

 

post-885-0-14255600-1487277433_thumb.jpg post-885-0-64320800-1487277446_thumb.jpg post-885-0-60347700-1487277465_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Vandaag een begin gemaakt door de motor in de motorstand te monteren.

Het is echt een zware motor, maar de stand zou het gewicht moeten kunnen hebben.

Volgende uitdaging was de krukasbout van de harmonic balancer (zo heet dat ding geloof ik)

Door de motor te blokkeren en met een hulpstuk om de dop op de kop van de bout te houden kon ik uiteindelijk genoeg kracht op de bout brengen (met een hefboom van anderhalve meter, en dan nog met vol gewicht erop:-).

volgende stap is de harmonic balancer van de krukas aftrekken.

Ik heb de draadgaten in de balancer gangbaar en met een combinatie van puller gereedschappen een paar pogingen gedaan maar er zit geen beweging in helaas.

 

Mocht iemand een tip hebben, ik kan er wel een paar gebruiken.

Dat ding moet er namelijk af, voordat ik verder kan met demonteren.

 

 

post-5862-0-94818500-1487427107_thumb.jpg

post-5862-0-70074700-1487427119_thumb.jpg

post-5862-0-96290100-1487427129_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×