Jump to content

Jaguar XJR-15


keesh
 Share

Recommended Posts

Iedereen die de jaren negentig op een of andere manier heeft meegemaakt, kent de Jaguar XJ220. Een ondergewaardeerde supercar – mede door deze Jaguar XJR-15.

post-885-0-03833300-1486656671_thumb.jpg post-885-0-11007400-1486656685_thumb.jpg

Na het succes van Jaguar in de sportwagenracerij – waaronder Jan Lammers’ overwinning in de 24 Uur van Le Mans in 1988 – had het Britse merk wel oren naar een supercar om dat feestje te vieren. Dat gebeurde niet met de XJ220, die al sinds medio jaren tachtig werd ontwikkeld maar zag pas in 1992 het daglicht zag. De XJR-15 kende wat dat betreft een veel gemakkelijker leven: na de aankondiging eind 1990 rolden in 1991 al de eerste productie-exemplaren uit de fabriek.

post-885-0-48413500-1486656695_thumb.jpg post-885-0-93891200-1486656710_thumb.jpg post-885-0-54652200-1486656722_thumb.jpg

Nou ja, ‘productie’ – de XJR-15 was met recht een raceauto voor straatgebruik. De dik 450 pk sterke, zesliter V12 kwam bijna rechtstreeks uit de Groep C-raceauto’s van Jaguar, terwijl voor de carrosserie gebruik was gemaakt van koolstofvezel en kevlar – nog vóór de McLaren F1 officieel gebouwd werd. Slechts 50 exemplaren werden er gebouwd van de Jaguar XJR-15: velen kwamen vooral of zelfs alleen in actie op het circuit, bijvoorbeeld in een heuse cup in het voorprogramma van Formule 1 Grands Prix.

post-885-0-99523900-1486656734_thumb.jpg post-885-0-08362600-1486656751_thumb.jpg

Lange tijd waren XJR-15’s een klap meer waard dan de XJ220, terwijl die juist in de markt gezet werd als Jaguars ultieme hypercar. Vooral de atmosferische race-V12 deed de harten van echte liefhebbers sneller kloppen dan de turbo-V6 die uiteindelijk in zijn ‘opvolger’ belandde. Tegenwoordig lijken de twee supersportievelingen wat meer gelijk aan elkaar: deze Jaguar XJR-15 (met slechts 1.400 mijl op de teller) staat te koop in Engeland voor de lieve som van 400.000 pond. Voor ongeveer hetzelfde bedrag wordt een beetje courante XJ220 tegenwoordig op een veiling verkocht.

 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 years later...
  • 3 weeks later...

This Is What Makes The Jaguar XJR-15 One Of The Craziest Supercars From The 90'S

 

The 1990 JaguarSport XJR-15 built by Tom Walkinshaw Racing was pretty much a suited-up version of the XJR-9 Le Mans-winning race car.

Jaguar-XJR-15---Front.jpg

 

Liefhebbers gebruiken de term 'raceauto voor op de weg' tegenwoordig veel te lichtzinnig, en hoewel voertuigen zoals de Porsche GT3 RS en de Lamborghini Huracán Performante absoluut circuitklare machines zijn, zijn ze niet echt gebaseerd op echte raceauto's. Maar begin jaren 90 was alles radicaal anders.

In 1988 wonnen JaguarSport en Tom Walkinshaw Racing de 24 uur van Le Mans met hun XJR-9-racewagen, en om dat te vieren, produceerden ze een weg legale versie genaamd de XJR-15 - dat is nu een echte raceauto voor de weg. In feite had Jaguar zelf niets te maken met de productie van de XJR-15, die volledig werd ontwikkeld door de eerder genoemde racedochterondernemingen.

 

Met een cv dat hem vergelijkbaar maakt met die van de legendarische McLaren F1 en de Ferrari F40, werden er in totaal slechts 53 exemplaren van de Jaguar XJR-15 gemaakt, en ze werden elk verkocht voor het equivalent van meer dan $ 1.000.000 in het huidige geld. Dit is wat het een van de gekste supercars uit zijn tijd maakt.

 

De Jaguar XJR-15 was een aangeklede XJR-9 raceauto

Jaguar-XJR-15-Rear-View.jpg

Laten we de zaken rechtzetten, de weg legale XJR-15 is niet helemaal opnieuw gebouwd en deelt een paar hardware met de XJR-9 Le Mans-raceauto, en in feite was het gewoon een aangepaste versie van het eigenlijke auto. Onder toezicht van de gewaardeerde Britse ontwerper Peter Stevens, verbreedde TMR de cabine van de XJR-9 met 3 inch en verhoogde het dak met 1,6 inch om meer ruimte en gemakkelijkere toegang te bieden; ze veranderden ook de voorwielophanging van het voertuig om een meer comfortabele rit te bieden, hoewel niet veel.

 

Bovendien waren de enige andere belangrijke wijzigingen die aan de originele raceauto werden aangebracht, de aantrekkelijkere carrosseriepanelen van de latere XJR-15, hoewel zowel de buitenschaal als de monocoque van het productievoertuig koolstofvezel en Kevlar-composieten bevatten om het zo duurzaam te maken mogelijk was, en de XJR-15 was eigenlijk de eerste weg legale auto die deze constructiematerialen volledig gebruikte - ondanks de algemene misvatting die suggereert dat de McLaren F1 de eerste was die een Carbon-carrosserie implementeerde.

 

Duik in de ongelooflijke specificaties van de Jaguar XJR-15

Jaguar-XJR-15-Side-View.jpg

Onder alle koolstofvezel heeft de Jaguar XJR-15 een achteraan gemonteerde 6,0-liter atmosferische 24-kleppen V12 met elektronisch ondersteunde brandstofinjectie, die 450 pk en een koppel van 570 Nm kan produceren. Het klinkt misschien niet veel, zeker niet volgens de huidige normen, maar als je bedenkt dat het voertuig slechts ongeveer 1050 kg weegt, heeft het een benijdenswaardige vermogen-gewichtsverhouding die nog steeds moeilijk te bereiken is. De V12 is gekoppeld aan een handgeschakelde zes versnellingsbak die het vermogen naar de achteras stuurt, en de XJR-15 kan in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u schieten terwijl hij op weg is naar een begrensde topsnelheid van 308 km/u.

 

De raceauto die legaal op de weg is, is voorzien van Bilstein-schokdempers met draagarmen vooraan en horizontale dempers, en de achterwielophanging bleef onaangeroerd ten opzichte van de originele XJR-9, wat zorgt voor een extreem harde maar evenwichtige rijkwaliteit. Als voor de hand liggend resultaat biedt de XJR-15 enorme rijeigenschappen, geholpen door een responsieve, goed gewogen besturing en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling.

 

Toen Tom Walkinshaw Racing en zijn JaguarSport-dochteronderneming de XJR-15 onthulden, stond Jaguar zelf bijna op het punt zijn eigen supercar uit te brengen, de Jaguar XJ220. De verre van ideale timing van de komst van de XJR-15 betekende dat Tom Walkinshaw moest rechtvaardigen dat het bestaan ervan meer was dan alleen een feest.

 

De XJR-15 werd daadwerkelijk in races gereden

Jaguar_Sport_XJR-15_(32742619070)_(cropped).jpg

Als gevolg hiervan organiseerde TWR een raceserie genaamd de Jaguar Sport Intercontinental Challenge, een competitie van drie races met 16 XJR-15. Het bood onderdak aan enkele van 's werelds meest getalenteerde coureurs, en het evenement is nu de enige reden waarom de XJR-15 nog steeds wordt gezien als een pure en onmiskenbare weg legale raceauto.

 

Een tijdloos ontwerp maakt de XJR-15 nog groter

Jaguar-XJR-15-Front-View.jpg

Het belangrijkste verschil tussen de XJR-9-racer en de XJR-15 is duidelijk te zien aan de buitenkant, en de laatste had een volledig nieuw ontwerp dat bedoeld was om hem aantrekkelijker te maken voor kopers en tegelijkertijd trouw te blijven aan Jaguars gebruikelijke stijlthema. Aan de voorkant heeft hij een vergrendelde motorkap en spatborden met smaakvolle uitstulpingen en een gestroomlijnde voorkant die de aerodynamica en neerwaartse kracht bevordert. Aan de zijkant toont de XJR-15 zijn straaljager-koepelachtige cockpit en brede achterste heupen, evenals massieve zijskirt-inlaten die helpen de remmen van het voertuig af te koelen.

Ten slotte is de achterkant van de supercar dun en verhoogd, met gecentraliseerde dubbele uitlaatopeningen, een prachtige spoiler en weinig anders. Binnenin is het voertuig ongelooflijk kaal, en nadat je over zijn enorme dorpels bent gesprongen, vind je overal een met leer bekleed dashboard en koolstofvezel. Om het voertuig volledig aan te zetten, moeten verschillende schakelaars worden omgedraaid en verwacht u absoluut geen comfortvoorzieningen te vinden.

 

Al met al is de Jaguar XJR-15 een supercar die echt het vermelden waard is naast de meest historische prestatievoertuigen aller tijden. De release van de Jaguar XJ220 en de McLaren F1 verkortten de tijd van de XJR-15 onder de schijnwerpers, maar het is meer een echte racer dan beide, en vrijwel elke andere supercar ooit gemaakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Een machinevertaling uit Amerikaans-Engels als ik mag gokken? 🤔

 

34 minuten geleden, keesh zei:

In feite had Jaguar zelf niets te maken met de productie van de XJR-15, die volledig werd ontwikkeld door de eerder genoemde racedochterondernemingen.

JaguarSport was een joint venture van Jaguar en TWR, dus die claim snijdt weinig hout, to say the least...
Figuren als Jim Randles (chief engineer van Jaguar) waren nauw betrokken bij het raceprogramma, Walkinshaw was handiger in PR, zodat TWR vaak de meeste credits kreeg.   

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...