Henkiebb Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Mijn '69 (2+2) E-type heeft nu een matching number automatische versnellingsbak, die t.z.t. gereviseerd moet worden (slipt al in zijn 2). Nu zit ik mij af te vragen voor welke optie ik ga! 1. originele bak laten reviseren (volgens Rolf Ander is dit een "bad idea" daar dit type automaat kwalitatief erg slecht zijn) 2. upgrade naar een XJ automatic, zie link (volgens Rolf "the way to go") 3. ombouwen naar 5-versnellingsbak hand geschakeld Heeft iemand zijn E-type omgebouwd? http://www.jagwebworld.com/index.php/2010/06/jaguar-parts-review-automatic-gearbox-conversion-kit/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Afhankelijk van wat jij met de auto wil: op korte termijn verkopen(originele bak reviseren) of gewoon houden en prettig/comfortabel rijden? ( andere gereviseerde of handbak) Wat je ook doet altijd je matchingnr bak houden en wanneer men een ruil revisie voorstelt een andere oude/slechte bak bijkopen en die inruilen. Ik denk dat ik in jouw positie zou gaan voor de handbak, lekker sportief en leuk projectje om te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaguar38s Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Hallo, Die Jagweb link is erg oud (2010), heb er 2 jaar geleden eens een mail naar gestuurd. Maar die bestond toen al niet meer. Er is in de UK wel een bedrijf die deze Kit verkoopt ( http://gwautos.com/ ), maar deze is wel heel erg duur, iets van 5000 pond. Een goedkopere oplossing is van http://www.johnscars.com/mark/markqb.html Maar dan moet je wel zelf een bak op de kop tikken, lastig in nederland. Ombouwen naar een handbak is ook een dure grap, maar voor wat sportief rijden wel de voorkeur. Groeten, Peter Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Het schijnt dat de overdrive bak van de XJ6 series 1,2 ook past. Kost ~700 euro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted January 27, 2017 Share Posted January 27, 2017 Desnoods optie 2, eventueel optie 3, afhankelijk van je eigen voorkeur, maar in beide gevallen absoluut de originele bak erbij houden en liefst t.z.t. ook vast reviseren. Voor de matching numbers en de originaliteit ja. ZEKER NIET OMRUILEN! Dan kan je niks gebeuren. Niks mooiers dan alles origineel, en dat zullen kopers ook vinden. Ik heb zelfs mijn kapotte aircopomp niet ingeruild. Gewoon gehouden en zolang andere gereviseerde erin gehangen. De oude wordt t.z.t. gereviseerd en gaat er gewoon weer terug in. Zelfde met de originele radiator. Maar goed, ieder zijn ding...solo mis diez pesos... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrys_posthuma Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Dat een Borg Warner 8 "slecht" zou zijn: de originele heeft het inderdaad maar 50 jaar uitgehouden, wat een waardeloos ding De Borg Warner 8 is niet slecht, hooguit slecht begrepen, en door zijn volledig mechanische aansturing (kickdown-kabel mechaniek) gevoelig voor slijtage van datzelfde mechaniek. Met ombouw naar een XJ automatic bedoelt Rolf wellicht het opbouwen naar een Borg Warner 12. Dezelfde bak, maar dan met een beter kickdown systeem, want dat werkt nu op het motorvacuum. Hoe minder vacuum (gas verder open), hoe meer bakdruk. Geen vacuum = gas wijd open = downshift. IHC noemde dezelfde bak T28. De bak is verder toegepast door Studebaker (o.a. Avanti) en is vergelijkbaar met de ford-o-matic, cruis-o-matic en FMX. Waar ik die kennis vandaan heb? Uitgebreid googelen en bellen met GW Autos een paar jaar geleden, toen mijn eigen bak kuren vertoonde (schakelde niet op, met hulp zelf uitgevonden dat een klep vastzat, na vervanging van het kleppenhuis deed hij het weer). Ik heb toen veel gehad aan deze site: http://www.myds420.info/servmanE1021-1.html . Op deze pagina: http://www.myds420.info/servman/E1021-1/s1.D-19.l.html en verderop staat de "road test". Die test raad ik je van harte aan, om uit te zoeken waar het probleem nu echt zit. Het kan zo simpel zijn als het opnieuw afstellen van de front brake band. Veel lees en testplezier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-type Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Misschien een ( te ) late reactie maar ik zou het origineel houden en de bak reviseren.Is misschien ook het makkelijkste. Gewoon naar Kolvenbach brengen, Ben heeft deze zo weer 100% in orde. Heb je weer jaren rij plezier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 hoi als je er weinig mee rijd,is het goedkoopste de 2degang te laten maken,,,,wel het meest risico Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted May 2, 2017 Share Posted May 2, 2017 Je kunt volgens mij die rembanden stellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 hoi ja zeker,,eerst proberen te stellen,,,welicht zit er nog genoeg voering op,,,,er worden veel bakjes vernield door te lang me door te rijden met slip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiebb Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 hoi als je er weinig mee rijd,is het goedkoopste de 2degang te laten maken,,,,wel het meest risico Django, Wat bedoel je met risico? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 hoi als je het zelf kunt kost het niets,ook als het niet meer gaat [versleten band].. laat je het doen [garage] kost geld,,ook als het niet meer gaat [versleten band],,,,daar zit het risico Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Austin Powers Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Henkiebb, ik heb ook een 2+2 automaat gehad waarvan de bak slipte. zorg er voor dat de kick down kabel goed werkt en afgesteld is (vreselijk om bij te komen) Vergis U niet de kabel heeft erg belangrijke functie bij de BW 8, deze regelt ook de oliedruk in de bak en daarmee ook het schakelpatroon. Het is weer even geleden maar ik meen dat het van hart gat tot aan de voorkant van de buitenkabel op+/- 81 mm moet staan, als ik Uw probleem lees eerder iets langer dan korter maken ! langer is meer druk (tegen de klok in ) ook het C stangetje tussen gasklepmechaniek en kabelmechaniek moet goed zijn ik geloof dat die afstand hart op hart 51 mm was de kabel MOET meewerken NOOIT los gooien . Om een testrit te maken of de bak nog te redden is zou U de C clip tussen kabelbediening en het gas-stangetje wel los kunnen maken en dan helemaal naar achter drukken net voor het punt van de "klik" van kickdown schakeling. Dan is de kabel vol ingedrukt en de oliedruk het hoogst in de bak . De slip zou dan weg moeten zijn en de overschakeling tussen de versnellingen gaat dan met harde schok . Als er dan nog slip is, dan moet de bak op de operatietafel ...helaas. OJA , dit is zeker geen slechte bak hooguit een beetje zwaar net als de" torqueflite" van chrysler . 1 is uw ATF olie nog rood of bruin ? 2 hoe lang slipt de bak al ? Rood is misschien alles nog te redden, maar bruin houd meestal verbrande koppelingsplaatjes in de voorste koppeling in de rembanden houden het meestal langer vol! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.