JWT67 48 Report post Posted July 23, 2019 En toen was de handrem ineens loos...... vreemd onlangs alles gereviseerd. Bleek ik een remvoering te missen. Bij demontage van de (hand)remklauen vielen de andere remblokken er ook af. Het waren nieuwe remvoeringen die ik ooit gekregen had, merk onbekend. Morgen een nieuw, goed, setje blokken halen en de zaak weer monteren wat gewoon weer een fijn klusje is :). Voor het synchroniseren van carburateurs een ander apparaat aangeschaft omdat met wat ik al in bezit heb het nooit echt lekker ging vanwege de beperkte ruimte, uitstekende tapeinden en andere hobbels. Dit synchro apparaat werkt echt super had ik veel eerder moeten kopen. Wel even een pvc bochtje high tech moeten inkorten om het synchro apparaat te kunnen gebruiken. Een aanrader voor carburateur motoren! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
hendrik 1 Report post Posted February 15, 2020 Op 1/29/2018 om 7:29 PM, JWT67 zei: Die shimplaatjes Arie zitten echt overal waar je wat losdraaid......... Tussen de flens en het differentieel, tussen de uitgaande as en de remschijf en tussen de remschijf en de aandrijfas.........gek wordt je ervan Maareh ik doe mijn best om zo af en toe wat te posten maar dan moet je ze wel lezen hoor Arie Inderdaad de shims zitten overal, ik ben het achtersubframe van een serie 1 aan het schoonmaken en kom meer dan 1 cm shims tegen. Ze zien er onverwacht roestig uit. Ik wil ze vervangen. Ook moeten de remklauwen vervangen worden. Ik neem aan dat de shims er zitten om de remschijf precies in het midden van de klauwen teplaatsen. Waar moet ik op letten bij het plaatsen van de shims? gr,Harry Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted February 15, 2020 4 uren geleden, hendrik zei: Inderdaad de shims zitten overal, ik ben het achtersubframe van een serie 1 aan het schoonmaken en kom meer dan 1 cm shims tegen. Ze zien er onverwacht roestig uit. Ik wil ze vervangen. Ook moeten de remklauwen vervangen worden. Ik neem aan dat de shims er zitten om de remschijf precies in het midden van de klauwen teplaatsen. Waar moet ik op letten bij het plaatsen van de shims? gr,Harry Zojuist nog maar eens goed in mijn geheugen gegrift en de boeken erop nageslagen en het zit toch iets anders dan ik eerst zei. De shims achter de remschijf bepalen inderdaad of de schijven in het midden van de klauw zitten. Als je deze aanpast omdat je b.v. andere remschijven monteerd pas je ook meteen de camber aan. Dit kan je dan weer tegengaan door de shims tussen de schijf en de aandrijfas aan te passen. Ik heb met het plaatsen van nieuwe remschijven de shim, ik geloof 0.5mm dik, gewoon laten zitten. Het beetje wat de schijf uit het midden zou kunnen zijn vangen de remzuigers wel op ga ik vanuit...... Quote Share this post Link to post Share on other sites
hendrik 1 Report post Posted February 16, 2020 Ok, bedankt voor je reactie, ik ga de shims zo terugplaatsen dat de remschijf in het midden van de klauw komt te zitten, later zie ik dan wel of er tussen de remschijf en de as b, gr, Harry Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted July 24, 2020 Vandaag de versnellingsbak, Borg Warner M12, er onder vandaan gehaald om hem te laten reviseren. De bak was nog prima om gewoon mee te rijden maar niet meer foutloos onder alle omstandigheden. Ik heb er wel even over getwijfeld om er zelf aan te gaan beginnen maar dit keer laat ik het toch maar de vakman doen....... Volgens de manual moet je eerst de bak compleet met de motor verwijderen en dan pas scheiden. Nu weet ik, ook uit eigen ervaring, dat dit niet perse nodig is. Vroeger heb ik het eens gedaan met de auto opgebokt maar nu lekker op de brug en dat scheelt heel veel bloed zweet en tranen en de volgende dag spierpijn. Het is toch nog wel een dagje sleutelen voordat ie er onderuit is. Je hebt overigens wel een nestje verlengstukken nodig anders ga je het niet fiksen Volgende week naar vakman en dan na de vakantie het spul er onder zetten en weer genieten van een 'boterzachte' Borg Warner...... 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Poelie 43 Report post Posted July 24, 2020 Zou je hem niet willen upgraden naar 4 versnellingen? Dat is nu een ideaal moment. Vooral als de auto toch gestald kan staan. Het is een compleet hydraulisch gestuurde bak dus het maakt geen zak uit wat je er achter plakt zolang het past en zolang de bak het koppel aan kan. In principe niks mis met de BW met 3 versnellingen maar een 700R4 met 4 versnellingen moet de auto toch echt wat vlotter maken en ook een stuk zuiniger op de lange baan vanwege een lockup. De 700R4 kan ook een berg koppel aan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted July 24, 2020 Grappig, jaaaren geleden heb ik hier best wel veel over gelezen en toen ook wel enthousiast geworden. Echter vind ik nu de orginaliteit belangrijker geworden dan dat ie zuiniger, sneller, etc is. Zo is ie af fabriek ook nooit bedoeld geweest ;). Kortom het zou een mooi project kunnen zijn maar het wordt gewoon een revisie van die gietijzeren BW bak 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted July 25, 2020 Lekker bezig Jan Willem! Had vorig jaar aan het eind van de vakentie ook wat strubbels met mijn bak, uiteindelijk ook eruit en laten reviseren. Rijd weer als een zonnetje! Grappig dat ik er nu pas achter kom dat de vroege 12cylinders dezelfde bak hebben als de 6 cylinders. Heb nog een serie 1 4.2ltr met deze bak erachter. Had niet lang geleden ook al zo'n motorruimte balk gekocht, leek me wel makkelijk, werkt goed zo te zien. Wil m gebruiken voor wanneer ik de voortrein wil aanpakken, kan het motortje lekker op zijn plek blijven hangen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted July 25, 2020 45 minuten geleden, arie-jag zei: Lekker bezig Jan Willem! Had vorig jaar aan het eind van de vakentie ook wat strubbels met mijn bak, uiteindelijk ook eruit en laten reviseren. Rijd weer als een zonnetje! Grappig dat ik er nu pas achter kom dat de vroege 12cylinders dezelfde bak hebben als de 6 cylinders. Heb nog een serie 1 4.2ltr met deze bak erachter. Had niet lang geleden ook al zo'n motorruimte balk gekocht, leek me wel makkelijk, werkt goed zo te zien. Wil m gebruiken voor wanneer ik de voortrein wil aanpakken, kan het motortje lekker op zijn plek blijven hangen. Hey Arie, dat de series 1 ook een BW 12 hebben wist ik ook niet . Er zijn trouwens wel verschillen in deze transmissies want voor de carburateur motor is het een ander type dan voor de injectie motor. Bij limora is de revisie van een 'carburateur' Borg Warner 500,- duurder. Ik heb geen idee waar dat in zit. Die motor steun werkt inderdaad super en dat voor een paar tientjes! Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted July 25, 2020 Helemaal zeker weet ik het ook niet maar hij lijkt precies op mijn bak achter de reservemotor alleen mijn bak heeft geen typeplaatje meer. Engelse wiki gecheckt en daar zou het zo moeten zijn... Vanavond thuis eens mijn mini jaguar xj6/12 bibliotheek raadplegen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted July 25, 2020 Ik verwacht uiterlijk weinig verschillen. Hier de verschillende types BW op de series. https://www.limora.com/en/british-cars/jaguar/jaguar-xj12-and-daimler-double-six-series-i-iii-1972-1992/gearbox/automatic-gearbox-borg-warner-model-12-outer.html https://www.angloparts.com/en/catalogues/group/2248/jaguar-xj-automatic-gearbox-xj6-xj12-rebuild-borg-warner-gm- Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 473 Report post Posted July 25, 2020 Bij een Serie I is vanaf de start een BW35 gemonteerd (2.8 motor) en een BW8 (4.2 motor). Alle Series II modellen hadden een BW12, met uitzondering van de 2.8 modellen die waren voorzien van een BW35. De Series III V12 was voorzien van een GM400 bak, de zescylinders hadden een BW65. Bovenstaande info is afkomstig uit de persmap die Jaguar bij introductie van de verschillende modellen heeft opgesteld. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted July 25, 2020 Serie 1 zou je gelijk in kunnen hebben Hans, maar serie twee hadden een BW65(vroege types wellicht nog de voorganger?) Serie 3 hadden de BW66 Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted July 25, 2020 Ik zou zeggen kijk eens bij Limora op site voor welk type bak bij welke auto hoort. Er wordt namelijk tussen de series en verschillende landen andere types gebruikt. Maar ik zet mijn geld voor nu op Arie De GM 400 bak is b.v. ook nog op de series 2 gebruikt (model: GM400, identification code: 78ZA, 79ZA, 80ZA or 81ZA - Series II from engine no. 7P32898, Series III to engine no. 7P45000) Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 473 Report post Posted July 25, 2020 Ehhh, de info zoals ik die noem komt van Jaguar zelf. Natuurlijk kan het allemaal gaandewege de modeljaren aangepast zijn, maar bij introductie was het zoals aangegeven. (?). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted July 25, 2020 Verloop als volgt series 1 4.2 BW model 8 Vanaf 1969 BW model 12 2.8 BW model 35 5.3 BW model 12 Series 2 3.4 BW model 65 4.2 BW model 12 en vanaf midden 1973 Dus na 2 maanden krijgt de 4.2 al de BW model 65 5.3 BW model 12 en vanaf april 1977 GM TH400 Series 3 3.4 BW model 65 en vanaf juni 1979 BW model 66 4.2 BW model 65 en vanaf juni 1979 BW model 66 5.3 GM TH400 allemaal een soort van gelijk dus Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted August 16, 2020 Nou de gereviseerde transmissie van de week opgehaald en weer gemonteerd. Wat een verschil en genot om er mee te rijden! Bij het bedrijf nog even gehad over het feit dat ik vond dat de bak relatief snel achteruit was gegaan. Zij zien dat vaker voorkomen bij oldtimers. Volgens hun komt dat doordat ze vaak lang stil staan en dan b.v. delen van de rembanden droog komen te staan. Die krijgen dan redelijk op hun donder als hij weer gebruikt wordt met als gevolg dat er op den duur stukjes van de voering afbreken en als dat proces eenmaal in gang is gezet.......... Kortom vaker rijden met het hok 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.