Jump to content

Klussen aan mijn xj series 2

Recommended Posts

Iksjeezesel    505
1 uur geleden, JWT67 zei:

20180114_132255.thumb.jpg.d74140b543660a94c1331b4fec1f3387.jpg

Vandaag de achteras unit onder de auto vandaan gehaald en getransporteerd naar mijn schuurtje thuis.

Wat opviel is dat de vulkanisatie van 1 van de "ophangsteunen" los had gelaten dus de unit zat nog maar met 3 stuks vast.

De andere steunen maar eens goed inspecteren...........

1 Radius arm kreeg ik niet los van de body, binnenkort een tooltje maken om hem alsnog los te krijgen.

Wat ik in ieder geval wil doen is

Ontvetten

Opnieuw in de lak

schijven en blokken vervangen

zuigers remklauwen inspecteren

handremmen inspecteren

Keringen aandrijfassen vervangen (lekken, nog, niet)

etc.... :)

Goed bezig hoor!

Zo slecht ziet er niet uit! (al vermoed ik, gezien de superstaat van je XJ dat het wel uit de toom valt nu...)

Ik heb de klus ook eerder gedaan, heb toen 4 nieuwe ophangrubbers gemonteerd

Dat zag er zo uit..:

Ik heb de boel in grijze verf gezet toen. Maar ben intussen ook meer van het origineel houden..

Ik heb zo,n vermoeden dat bij mijn S1 het ook weer nodig is.

Succes!

post-5862-0-83736500-1441453970.jpg

post-5862-0-84819600-1446224782.jpg

JWT67    48

Hij ziet er zeker niet slecht uit maar hij is nu vooral vet en vies. Ik heb hem al eens eerder (1992) onderhanden genomen.....

5a5bc34680c4f_RestauratieJaguar09-VL-07-143.thumb.jpg.7e7ba5d6b7ed750b2fab4384799b0239.jpg

Daarvoor zag ie er zo uit :)

Ik vind het zilver zoals jij hem gemaakt had Rob erg mooi maar ook ik ga voor "orginaliteit" . 

In het voorjaar moet ie klaar zijn dus heb alle tijd.........

JWT67    48
7 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Ik zie dat er bij jou rubber ringen tussen de veren zitten waarom is dit gedaan?

voor de rest leuk werkje heb ik vorig jaar ook gedaan.

De spiraalveren zijn in de loop van de jaren wat slapper geworden en met 2 volle tanks en een goed gevulde gereedschapskist in de kofferbak zakte hij iets verder in dan gewenst. Tja dan zijn nieuwe veren of van die speciale vulringen een optie maar ik kwam deze neopreen ringen/rubbers tegen op een beurs. Afhankelijk waar je ze in de spiraalveer plaatst geeft dit een andere rijhoogte.

Zie http://www.niveauplus.nl/products-page/product-category/1315-kunststofringen/

• 2 weeks later...
JWT67    48

De achteras unit gedemonteerd en gezien dat er toch weer genoeg werk aan zit.

20180127_170848.thumb.jpg.dce2eec830af2de8bf2d27c4382f5beb.jpg20180127_092029.thumb.jpg.bcf941c96a7efaed176a54c29d268c8d.jpg20180127_092018.thumb.jpg.21447b7f4c8f6b5acc996a80280dc137.jpg

De remblokken van de handremmen waren erg schuin afgesleten terwijl ze wel gangbaar zijn. Ook maar aan een nader inspectie onderwerpen

De remschijven zijn niet meer bruikbaar denk ik, heb nog wel geprobeerd met een beetje lijm........ :)

20180127_121238.thumb.jpg.e949bd28ad021b035db45d628e202b39.jpg

Ook nog heel even bezig geweest met de output shaft uit het differentieel te verwijderen. Ik wil namelijk preventief de keerringen vervangen. Eerst de 5 bouten verwijderd en daarna voorzichtig wat kloppen en trekken maar op een paar mm na zat er nog weinig beweging in.

Iemand ervaring mee hoe vast deze uitgaande as in de lagers zit? Volgens de manual pak je hem er zo af...........

20180127_155356.thumb.jpg.5f601a3b7028c20c885d9d2f4fa82754.jpg

Iksjeezesel    505

Goed bezig JW!

Ik zie er een beetje tegenop om de IRS weer helemaal van voor af aan terug als nieuw te maken... (heb teveel geklust aan de XJ de laatste maanden, en wil nu gewoon eerst effe rijden....)

Maar jij hebt dat probleem niet zie ik!

Die moeren bovenop zijn lastig inderdaad.

Misschien toch gewoon vaste moeren oplassen?

Je remschijven zijn inderdaad niet meer te redden.

Rem je zo weinig? (of rij je überhaupt te weinig:-)) want ze zijn meer geroest dan de mijne na +6 jaar stilstaan...

JWT67    48
25 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Goed bezig JW!

Ik zie er een beetje tegenop om de IRS weer helemaal van voor af aan terug als nieuw te maken... (heb teveel geklust aan de XJ de laatste maanden, en wil nu gewoon eerst effe rijden....)

Maar jij hebt dat probleem niet zie ik!

Die moeren bovenop zijn lastig inderdaad.

Misschien toch gewoon vaste moeren oplassen?

Je remschijven zijn inderdaad niet meer te redden.

Rem je zo weinig? (of rij je überhaupt te weinig:-)) want ze zijn meer geroest dan de mijne na +6 jaar stilstaan...

Ja het is toch weer even een klusje hoor maar als ie ergens in het voorjaar weer klaar is ben ik tevreden. Ik snap wel dat jij nu eerst wil rijden.......... 

Tja die remschijven zijn al ruim 30 jaar oud denk ik en in combinatie met dasty ontvetter willen ze wel roesten 😊

Ik zet er waarschijnlijk Brembo's op in plaats van de "originele" schijven die 300 euro kosten, vind ik net effe teveel van het goede

Leuk klusje JW!

Die halfshaft zou je inderdaad na het verwijderen van de 5 bouten zo er uit moeten trekken. De lagers zitten in het gietstuk dat je er uit trekt. Dus weerstand van lagers heb je niet. Het enige wat weerstand kan bieden is een paar rubber ringetjes en roest. En mogelijk pakkingkit als iemand hier al een keer mee bezig is geweest.

Je zou het deksel van het diff er af kunnen halen dan zie je iets meer. 

Het gietstuk kan vrij rond draaien dus je kunt met een koperen hamer proberen hem in een ronddraaiende beweging los te tikken.

JWT67    48

Hey Rob het verwijderen ging uiteindelijk gewoon soepel hoor. In de kieren 2 dunne beiteltjes en met een beetje wrikken poepten ze er zo uit 👍.

Meestal wordt ik niet echt gehinderd door extreme voorzichtigheid en beleid maar dacht laat ik hier toch eens de vraag deponeren voordat ik ga rammen 😎.

20180128_142804.jpg

Mooi te horen dat het gelukt is. Als je nu toch al zo ver bent zou ik adviseren om die afdekplaat van het diff er af te halen en de binnenkant schoon te maken. Zit waarschijnlijk veel drap in en ranzige olie.

arie-jag    567

En waar zitten nu al die shimplaatjes die je op de zelfde plek terug moet aanbrengen?

Je hoort het, ik ben hier nog niet aan begonnen dus extra leerzaam voormij JW.

Ziet er allemaal redelijk recent(paar jaar) geverfd uit, is dit nog van vorige eigenaar of heb je dit spul zelf al eens los gehad?

JWT67    48

Die shimplaatjes Arie zitten echt overal waar je wat losdraaid......... Tussen de flens en het differentieel, tussen de uitgaande as en de remschijf en tussen de remschijf en de aandrijfas.........gek wordt je ervan😉

Maareh ik doe mijn best om zo af en toe wat te posten maar dan moet je ze wel lezen hoor Arie :)

• Like 1

XJeej    276

Bij mij gingen de halfshafts er ook vrij makkelijk uit. Heb je de seals al vervangen? Er zit een crush sleeve in die ingedrukt moet worden. Hier heb ik een baco voor gebruikt met een 1.5~m staaf. Hebben jullie dit ook zo ervaren?

JWT67    48

Een aantal bestelde onderdelen staan op nalevering dus ik moet nog even wachten. Ik kan in de manual jouw uitleg over de crush sleeve zo 1 2 3 niet terug vinden dan wel beredeneren. Maar dat komt vast wanneer ik het spul in mijn handen heb wanneer ik er mee bezig ga! 

JWT67    48

Het schuim in de zitting van de bestuurdersstoel heeft in de loop der jaren wat aan veerkracht ingeboet. 

20180204_124710.thumb.jpg.78612ce55eb85151ee05f2f595975661.jpg

20180204_125851.thumb.jpg.ed19651269b6b371405d5fe07e9d35ff.jpg

Het schuim is niet vergaan dus heb ik hem lekker laten zitten en alleen wat meer onder druk gezet met een plaat stevig schuimrubber van zo'n 2 cm dik. 

Met in het middelste van het zitgedeelte nog een extra stukje schuim. 

20180204_132116.thumb.jpg.bd39063199bc0d61f5732d1a888d0f7e.jpg

20180204_132305.thumb.jpg.33c10aa541e68d9038f507390d2e57d1.jpg

20180204_155656.thumb.jpg.7548ba92c66e95629b3f23818fe689f9.jpg

De stoel voelt weer stevig aan en meteen ook maar weer in het vet gezet.

• Like 1

Iksjeezesel    505

Goed bezig!

Ik heb ook 2cm schuim toegevoegd maar maakte de fout om dat direct onder de bekleding aan te brengen waardoor de zitting wat van de vorm verloor..

Kan nog een keer opnieuw bij mij eventueel,...gelukkig

JWT67    48
36 minuten geleden, hagstrum zei:

Mooi werk!

Ja en vooral ook eens lekker simpel voor de verandering :)

JWT67    48
7 uren geleden, arie-jag zei:

Is je schedel nog wel vrij van het hemeltje met al die opvulling?  :sarcastichand:

Ik heb ter hoogte van mijn hoofd preventief het hemeltje verwijderd:).

Maar ik snap het wel hoor Arie jij bent gewoon een beetje jaloers......... geeft niks hoor zou ik ook zijn op zo'n fantastisch idee en dito uitvoering :P

arie-jag    567
47 minuten geleden, JWT67 zei:

Ik heb ter hoogte van mijn hoofd preventief het hemeltje verwijderd:).

Maar ik snap het wel hoor Arie jij bent gewoon een beetje jaloers......... geeft niks hoor zou ik ook zijn op zo'n fantastisch idee en dito uitvoering :P

:lol:

Grappig genoeg was het bij mijn bestuurdersstoel net andersom.

Kwamen met herstellen stiknaden achter dat vorige eigenaar? extra matriaal in stoel had aangebracht.

In combinatie met een 'zwaar" hemeltje vond ik dat ik te hoog zat daar mijn haar contact maakte. :sarcastichand:

Extra vulling er uit gehaald en nieuw hemeltje en nu is het goed voor mij.

JWT67    48

"Hey JW het zou wel heel goed uitkomen als jouw auto naar een andere plek in de loods verhuist. Okay, wanneer dan? nou het liefst dit weekend........."

Tja heb je net de achteras onder de auto vandaan maar goed met de juiste spullen en voorbereiding geen centje pijn :)

IMG-20180210-WA0003.thumb.jpg.1d10da94af376cd204ab052b04550814.jpg

En het voordeel is dat ik op mijn nieuwe plek een brug heb staan en daar ben ik heel blij mee..........

20180210_121548.thumb.jpg.daa2aefa0ee99396a7fa759c9d83a3e6.jpg

Nog wel een beetje opruimen en inrichten.

• Like 2