Jump to content

Klussen aan mijn xj series 2


Recommended Posts

JWT67    48

Zo weer wat motordelen in de lak gezet. Het is diepzwart met 50% glans geworden. Op de foto lijkt het wel hoogglans maar is het niet, zeker na verloop van tijd neemt de huidige glans wat af. Het was nog wel wat werk om het grit van het stralen uit de inlaatspruitstukken te halen want deze zaten lekker vastgeplakt in de aanwezige aanslag. Ook wat kleine deukjes en beschadigingen van de luchtfilterhuizen gerepareerd en het ziet er weer uit als nieuw :)

post-2689-0-39382000-1491113787_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48

volgende week klaar jw

Ehhh volgende week. ...... nee dat ga ik net niet redden :)

Ik heb net een doos vol onderdelen binnen gekregen en die moeten ook nog versleuteld worden. Enneh ik heb geen haast, vind sleutelen minstens zo leuk als rijden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
JWT67    48

Klussen aan het huis even klaar dus meteen wat zichtwerk aan de jag gedaan.

De ribben van de kleppendeksels weer kaal geschuurd en een beetje gepolijst. Nieuwe stickers erop en de deksels zijn weer klaar om te monteren.

post-2689-0-35506800-1492268669_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
JWT67    48

Vandaag de motor verder kaal geplukt, alle beugeltjes en andere onderdelen die ik nog wil spuiten zijn er nu af. Verder nog de carburateurs met de inductiehuizen, ontsteking, de pedalbox met rembekrachtiger en remcilinder maar ook kleine onderdeeltjes zoals de radiator aftapkraantje. Dit kogelkraantje sluit niet helemaal goed af dus maar eens kijken of er nog wat te repareren valt en anders draai ik wel een bout in de radiateur. Voorkeur gaat wel uit naar repareren want als ik zie hoe vaak er wat koelvloeistof afgetapt moet worden bij een reparatie van het een of ander......  De carburateurs moesten er toch af omdat er nieuwe koelvloeistof slangen op de inductiehuizen komen en dan de carbs meteen maar even lekker poetsen. De rembekrachtiger wordt vervangen omdat deze heel iets lekt. Zelf repareren wordt wel heel lastig ik heb op een oude bekrachtiger al eens eerder flink wat kracht gezet om de 2 delen van elkaar af te draaien zonder succes. Daarnaast kan ik niet alle benodigde onderdelen vinden, kortom het is een nieuwe geworden :). De rubber afdichting  van de onderzijde van de pedalbox is beschadigd. Deze afdichting is wel van belang omdat anders water wat in de motorruimte terechtkomt via het rempedaal op de vloermat drupt en daar kunnen ze niet zo goed tegen. Nieuw is niet meer te krijgen, zelf maken is "onmogelijk" vanwege de verdiepte vormen erin. Ik denk dat ik de pedalbox ga monteren met een streepje carrosseriekit daar zie je niets van en is gegarandeerd waterdicht. De remcilinder krijgt een revisie setje want hij was heel iets vochtig, echt minimaal maar ik wil niet dat ie over een paar jaar wel gaat lekken en mijn nieuwe bekrachtiger molt. Op de ontsteking komen nieuwe veertjes voor de centrifugaal vervroeging en ook een nieuwe vacuüm verlater.

 

Het is niet alleen bij "slopen" gebleven, ik heb ook van 1 cilinderkop de juiste stelplaatjes, nieuwe nokvolgers (tappets) en de nokkenas weer gemonteerd. Van deze cilinderkop waren de bovenzijdes van alle nokvolgers in meer of mindere mate beschadigd. Zie foto van de slechtste nokvolger, overigens ziet het er op de foto er wel beroerder uit dan in het echt. 1e gedacht zou zijn dat deze te weinig olie hebben gehad maar ik heb niets kunnen vinden wat daar op duid. De nokkenas zelf als ook de lagers hebben geen slijtage sporen en alles zat ruim in de olie bij demontage. Toch voor de zekerheid alle kanaaltje en leidingen doorgeblazen maar deze waren gewoon open en er is ook geen vuil uitgekomen. Ik hou het nu op een slechte batch nokvolgers die in deze cilinderkop terecht zijn gekomen. Uiteraard controleer ik nog wel voor het dicht bouwen of beide cilinderkoppen evenveel olie krijgen maar daar twijfel ik niet aan. 

 

Dus moeten er nieuwe nokvolgers in, ik heb gekozen voor de long skirt versie. Deze zijn wat langer en hebben een iets dunnere wand. Met name doordat ze wat langer zijn zullen ze ook iets minder "tappet noise" produceren. Omdat ik niet twee verschillende types in de motor wil hebben vervang ik ze ook van de andere cilinderkop ondanks dat deze nog binnen de slijt norm zaten.

En afgelopen week nog wat leidingwerk en beugeltjes zilver gespoten wat straks weer gemonteerd kan worden.

 

post-2689-0-30180400-1493416729_thumb.jpg post-2689-0-91143000-1493416758_thumb.jpg post-2689-0-43860600-1493416776_thumb.jpg post-2689-0-02608900-1493416825_thumb.jpg post-2689-0-09171200-1493416858_thumb.jpg post-2689-0-70091800-1493416890_thumb.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Valt wel mee hoor zelf een pakking gemaakt voor het pedalenhuis.

Is makkelijker dan een V12 uit elkaar halen.... :superman:

 

Eerst een malletje gemaakt van karton en toen van kurk/rubber combi pakking.

 

post-5683-0-19685100-1493480697_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48

Valt wel mee hoor zelf een pakking gemaakt voor het pedalenhuis.

Is makkelijker dan een V12 uit elkaar halen.... :superman:

 

Eerst een malletje gemaakt van karton en toen van kurk/rubber combi pakking.

 

 

 

453.JPG

Lekker dan Arie, ik zeg dat het "onmogelijk" is en jij zegt 'het valt wel mee'....... :). Maar waar ik op doelde is dat uitstekende deel/huls wat om het pedaal zit. Heb jij dat weggelaten of op de één of andere manier aan jouw pakking vast gemaakt?

 

Enneh een V12 uit elkaar halen stelt niks voor hoor maar weer in elkaar zetten en dat ie het dan ook nog doet....... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
JWT67    48

Na veel sleuteluurtjes mezelf vandaag maar eens beloont met een ritje met de Jag. Was lekker om eindelijk weer eens te kunnen rijden :). Was vanmorgen nog wel even bezig geweest met het ontluchten van de remmen, wat niet zo snel ging, en het afstellen van de CO.  Ik denk dat ie klaar is voor de apk komende dinsdag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Goed nieuws JanWillem!

 

De V12 is back on the road!

Ben je er ook bij bij JDCH 40 jaar op 26 aug.?

 

Jemig sorry man, lees u pas dat je een wedervraag had mbt de pakking.:wacko:

Intussen heb je het zelf al opgelost maar snap eigenlijk niet goed welke "uitstekende" deel pedal je bedoelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48

Zeker goed nieuws, wel wat minder voor het milieu ......;)

Als ie het gewoon blijft doen, weet je maar nooit met die Engelsen, dan ben ik ook van de partij op de 26e! Lijkt me een prima happening.

 

Voor wat de pakking betreft ik bedoelde het deel van de pakking dat in de pedalbox en om het pedaal zit. Origineel is het niet alleen een vlakke pakking maar er zit ook een uitstulping aan die dus om het pedaal zit. Je kan deze dan ook alleen maar de- monteren als je het pedaal uit de pedalbox schroeft.

Je kan het enigzins zien op de foto van de pedalbox in mijn post van 29 april. 

 

En om een lang verhaal kort te maken ik heb gewoon een vlakke pakking gemaakt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Aha, snap wat je bedoelt.

Dat is denk ik waar bij handschakeling het koppelingspedaalzit dus bij ons overbodig.

Ik heb ook weer de gehele(incl uitstulping) pakking nagemaakt maar wel de opening terug laten komen van de uitstulping omdat deze simpelweg ook al in mijn oude pakking ook zat.

Altijd handig zo'n lastig te vinden hoekje om je xtc-pillen weg te bergen.  :lol:

 

59885ad35647b_031(2).thumb.JPG.966e2801241a221bd1bb7d5a43433d5b.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48

Vanmorgen naar de stalling  om de Jag op te halen voor de apk. En daar werd ik blij verrast met een rempedaal wat bovenin meteen hard was. Dat was ie namelijk niet. Na het plaatsen van een revisiesetje in de hoofdremcillinder en een nieuwe rembekrachtiger kreeg ik hem in eerste instantie maar moeilijk ontlucht. Toen de lucht uiteindelijk eruit was bleef het pedaal onderin en toch wat zacht, maar hij remde wel goed. Remcillinder weer uitelkaar gehaald om te kijken of ik misschien een montagefout gemaakt had maar alles zat goed.

Wat er nou in anderhalve dag gebeurd is weet ik niet maar blijkbaar kan deze auto zichzelf repareren :)

Affijn er zit weer een apkaatje op voor 2 jaar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
MennoXj6    30

Gefeliciteerd,

 

soms vind lucht zijn eigen weg naar boven na een tijdje, wat met een koppeling of rem ook vaak helpt is een nachtje een blok hout ertussen dat het pedaal indrukt blijft dan vind de lucht zijn weg naar boven.

 

werkt meestal bij oude landrover prima !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...
JWT67    48
15 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Hi JW, any news?

Mooi project om een perfecte auto perfecter te krijgen.

Was/ben benieuwd naar de status;-).

 

grt

Hey Rob,

 

De status is "still standing strong" :)

Half september ben ik nog met de Jag naar een meeting geweest en sindsdien is ie niet meer van zijn plek geweest.

Was wel de bedoeling maar mijn zoon vond het nodig om een huis te kopen wat nog niet helemaal af was zeg maar.........

Dus de beperkte vrije tijd gaat momenteel in andere klussen zitten. De verwachting is wel binnenkort wat tijd aan de Jag te gaan besteden. Ik heb namelijk ergens links achter een koelvloeistof lekje en ik wil de achterste schijfremmen vervangen want daar zit een lichte slingering in. De remmen lopen in elk geval niet aan want de klauwen zijn al een keer aan de beurt geweest en die doen het goed. Ook de hoofdsteun van de bijrijder nog opvullen want ook dat schuim is inmiddels poeder geworden.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505
5 uren geleden, JWT67 zei:

Hey Rob,

 

De status is "still standing strong" :)

Half september ben ik nog met de Jag naar een meeting geweest en sindsdien is ie niet meer van zijn plek geweest.

Was wel de bedoeling maar mijn zoon vond het nodig om een huis te kopen wat nog niet helemaal af was zeg maar.........

Dus de beperkte vrije tijd gaat momenteel in andere klussen zitten. De verwachting is wel binnenkort wat tijd aan de Jag te gaan besteden. Ik heb namelijk ergens links achter een koelvloeistof lekje en ik wil de achterste schijfremmen vervangen want daar zit een lichte slingering in. De remmen lopen in elk geval niet aan want de klauwen zijn al een keer aan de beurt geweest en die doen het goed. Ook de hoofdsteun van de bijrijder nog opvullen want ook dat schuim is inmiddels poeder geworden.

 

 

 

Gelukkig, niet de drive verloren dus:-)

Hoofdsteun is een mooi klusje inderdaad.

Mooist als je de steun uit de stoel kun halen natuurlijk.

Ik durfde de achterkanten niet van de stoelen te halen...(snel kapot)

Dus heb de hoofdsteunen laten zitten.

Daardoor kon ik er niet goed bij met het niet-pistool, en heb daarom het leer terug vast geschroefd i.p.v. geniet....

Als het plastic covertje terug zit zie je het verschil niet.

Ik heb nog effe voordat het kroost huizen gaat kopen:-) (7jr-12jr-14jr;-))

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48
38 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Gelukkig, niet de drive verloren dus:-)

Hoofdsteun is een mooi klusje inderdaad.

Mooist als je de steun uit de stoel kun halen natuurlijk.

Ik durfde de achterkanten niet van de stoelen te halen...(snel kapot)

Dus heb de hoofdsteunen laten zitten.

Daardoor kon ik er niet goed bij met het niet-pistool, en heb daarom het leer terug vast geschroefd i.i.v. geniet....

Als het plastic covertje terug zit zie je het verschil niet.

Ik heb nog effe voordat het kroost huizen gaat kopen:-) (7jr-12jr-14jr;-))

 

 

Nee hoor de drive is niet weg, alleen even naar een lagere prio verschoven.

Ik heb tijdje terug de linker hoofdsteun gedaan en ook ik durfde niet de achterkant van de stoel los te halen. En dan wordt het inderdaad wat prutsen met het nietpistool.........

Als ik de andere ga doen wordt ie waarschijnlijk ook geschroefd.

Dit kwam eruit

IMG_1768.thumb.JPG.893f8851be87521a3f73c60c8b7a72e7.JPG

 

En zo is het geworden (inmiddels zit ie wel wat beter in model.........)

 

_DSC2874.thumb.jpg.e4599a5d61d1a73793ed93d6e1278c7e.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48
12 uren geleden, Tommie_jag zei:

Ziet er weer strak uit inderdaad. 

Wat heb je gebruikt als vulmiddel voor de hoofdsteun als ik mag vragen? 

Ehh ik heb gewoon wat stevig schuim gekocht bij een handelaar en deze in vorm gemaakt. Ik kan je helaas dus niet vertellen wat het voor een schuimsoort is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
JWT67    48

20180114_132255.thumb.jpg.d74140b543660a94c1331b4fec1f3387.jpg

Vandaag de achteras unit onder de auto vandaan gehaald en getransporteerd naar mijn schuurtje thuis.

Wat opviel is dat de vulkanisatie van 1 van de "ophangsteunen" los had gelaten dus de unit zat nog maar met 3 stuks vast.

De andere steunen maar eens goed inspecteren...........

1 Radius arm kreeg ik niet los van de body, binnenkort een tooltje maken om hem alsnog los te krijgen.

Wat ik in ieder geval wil doen is

Ontvetten

Opnieuw in de lak

schijven en blokken vervangen

zuigers remklauwen inspecteren

handremmen inspecteren

Keringen aandrijfassen vervangen (lekken, nog, niet)

etc.... :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...