Jump to content

Klussen aan mijn xj series 2

Recommended Posts

XJeej    274

Als je de boel na afloop goed schoon maakt en een warme garage hebt maakt het volgens mij niets uit.

Ik heb nog nieuwe Michelin winterbanden liggen voor de XJ, als ik 'm deze winter nog klaar krijg ga ik daar lekker op rijden. 

RMelchers    79

Lekker Jan Willem, nu moet zeker ook een draadje starten met terugwerkend inhoud over mijn Jag, dacht Jan Willem heeft het ook niet dus hoef ik ook niet maar dat gaat nu niet meer op zeker. :sarcastichand:

Wordt tijd...

rover114    846

Als je de boel na afloop goed schoon maakt en een warme garage hebt maakt het volgens mij niets uit.

Ik heb nog nieuwe Michelin winterbanden liggen voor de XJ, als ik 'm deze winter nog klaar krijg ga ik daar lekker op rijden.

Probleem is dat dat er enerzijds in de praktijk bij blijft.

Anderzijds het Zout komt waar je met het regulier schoonmaken niet komt.

Vandaar: imo zeer slecht voor de levensduur.

RMelchers    79

Warme garage,? nee een koud geventileerde !

XJeej    274

Hoe ik dat voor mij zie is op de brug, wielen er af, alles spoelen en warm laten rusten.

In de praktijk... Geen hefbrug, geen warme garage, ... 

Ik zou graag een verwarmde plek zoals een spuitcabine maken in de schuur, voor langdurige opslag. Ooit. 

JWT67    48

Zo'n verwarmde plek met brug lijkt me ook wel wat maar helaas ook ik heb alleen een kouwe plek, wel met garage krik :)

In de winter, lees pekel, komt die van mij niet buiten. Hij kan echt wel wat hebben maar op den duur is/komt het niet goed denk ik.....

JWT67    48

Hoe ik dat voor mij zie is op de brug, wielen er af, alles spoelen en warm laten rusten.

In de praktijk... Geen hefbrug, geen warme garage, ... 

Ik zou graag een verwarmde plek zoals een spuitcabine maken in de schuur, voor langdurige opslag. Ooit.

Mijn, indertijd, geïmproviseerde spuitcabine waar ik hem gespoten heb. Een echte spuitcabine maken is wel een (kostbare) klus.

post-2689-0-03621600-1484416527_thumb.jpg

• Like 2

Han    555

Als je het met een spuitbusje een beetje strak kunt krijgen, lukt het je zeker met een goede verfspuit. En de dure auto's zijn zo strak in de lak omdat het na het uitharden wordt geschuurd en gepolijst.

JWT67    48

Als je het met een spuitbusje een beetje strak kunt krijgen, lukt het je zeker met een goede verfspuit. En de dure auto's zijn zo strak in de lak omdat het na het uitharden wordt geschuurd en gepolijst.

Haha dan is die van mij ook een dure auto want ik heb hem ook helemaal geschuurd en gepolijst :)

Belangrijkste reden waren de stofjes die in de lak zaten. En eerlijk is eerlijk ook 2 druipertjes en op paar plekken een beetje sinaasappel.

Erg leuk om te doen maar spuiten in een schuur, ondanks de voorbereidingen, zal ik niemand aanraden :)

XJeej    274

Ik wil mijn auto ook nog spuiten omdat het rood is verbleekt. Ken iemand die het heeft gedaan en ziet er een beetje uit als witte computerkast in licht, niet helder. Kun je dat effect wegkrijgen?

JWT67    48

Hmm ik heb nu geen idee waardoor de lak niet helder is. Welke lak is gebruikt? Single stage 2k of waterbasis met blanke lak? Weet je het kan zoveel oorzaken hebben dat de lak er niet goed uitziet. Het is daarom denk ik ook moeilijk om een goede nabehandeling vast te stellen.

Maar polijsten kan je altijd proberen, niet meteen met de grofste compound beginnen. De kans is dan aanwezig dat je, bij machinaal poetsen, door de lak heen gaat.......

JWT67    48

Jemig, als je zelfs de auto na restauratie kunt spuiten ben je wel echt een held hoor.

99,9% van de mensen die "alles" zelf doet begint daar niet..

(incluis mijzelf)

Dank je, maar wie niet waagt .......

Ik heb wel heel veel tijd in de voorbereidingen gestoken hoor. Alleen al de volgorde van spuiten van alle delen was behoorlijk puzzelen ook omdat ik meteen de binnenzijdes van de deuren en de stijlen wilde spuiten. Daarnaast kon het ook maar net uit met mijn 2 cillinder 220v compressor. Voor een hele auto spuiten moet je eigenlijk al een hele dikke 380v compressor hebben. Ook de 2 vochtafscheiders die ik gebruikte bleken tijdens het continu gebruik niet helemaal afdoende. En dan heb ik het nog niet eens over de techniek van het spuiten met de juiste afstand, spuitdruk, snelheid etc. Ik had de rug dus al max nat voordat ik begonnen was........ :)

Nee een hele auto spuiten zal ik niet gauw meer doen maar klein werk wel. Als het lukt heb ik er veel voldoening van en anders is het gewoon "opnieuw!"

Iksjeezesel    502

Dank je, maar wie niet waagt .......

Ik heb wel heel veel tijd in de voorbereidingen gestoken hoor. Alleen al de volgorde van spuiten van alle delen was behoorlijk puzzelen ook omdat ik meteen de binnenzijdes van de deuren en de stijlen wilde spuiten. Daarnaast kon het ook maar net uit met mijn 2 cillinder 220v compressor. Voor een hele auto spuiten moet je eigenlijk al een hele dikke 380v compressor hebben. Ook de 2 vochtafscheiders die ik gebruikte bleken tijdens het continu gebruik niet helemaal afdoende. En dan heb ik het nog niet eens over de techniek van het spuiten met de juiste afstand, spuitdruk, snelheid etc. Ik had de rug dus al max nat voordat ik begonnen was........ :)

Nee een hele auto spuiten zal ik niet gauw meer doen maar klein werk wel. Als het lukt heb ik er veel voldoening van en anders is het gewoon "opnieuw!"

Han    555

Je moet ook een goede afzuiging hebben en dat is wel eens het probleem. Een klein kooiventilatortje is veel te weinig. Je kunt dan beter buiten spuiten op een mooie windstille zomerdag in de morgen. Zorg ook vooral om goede adembescherming met minimaal actieve koolfilters. Zo'n wit kapje kun je gewoon weglaten, houdt niets tegen, alleen een beetje stof.

JWT67    48

Afzuiging is inderdaad al gauw een probleem Han. In mijn geval had ik een redelijke afzuiging want ik stond in een oude varkensschuur. Maar ook die was uiteindelijk toch ook te klein. De lucht die vervolgens aangevoerd moet worden moet wel stofvrij zijn en daarvoor had ik een speciaal filter voor gekocht. Echter de ventilator die ik weer daarvoor had kon amper lucht door het filter blazen :(

Zonder goede ademluchtbescherming ga je het niet fiksen om een paar uurtjes in de 2k dampen te verblijven een paar minuten is al heel vervelend.

Ik snap nu des te beter dat het huren van een spuitcabine en/of laten spuiten best wat pegels moet kosten :)

XJeej    274

Elektrische koelvin(nen) van een sloopauto een idee? Had er ooit een op een standaard gemaakt omdat mijn ventilator niet fris genoeg was in de zomer, durfde hem haast niet aan te doen, zo hard ging het! 

• Like 1

Pizzaman    771

Elektrische koelvin(nen) van een sloopauto een idee? Had er ooit een op een standaard gemaakt omdat mijn ventilator niet fris genoeg was in de zomer, durfde hem haast niet aan te doen, zo hard ging het! 

Aangedreven door een V12 Marco, meteen een compressor aan de krukas via de automaatbak.

Han    555

Ik had de slaapkamer van de studio omgebouwd naar spuitcabine, met luchtfilters in de toegangsdeur en een grote kooiventilator van een lucht CV unit op de vloer met een flexibele slang van 30 cm doorsnee naar de enorme zolder van het gebouw.

Daar kon geen auto in, maar wel de motorkap en de portieren.

Maar ik heb de hele tent verkocht en nu moet ik het ergens anders doen. Spuitcabine huren op een zaterdag kan vlakbij en kleine delen kan ik in de garage doen waar ik aan beide kanten een toegangsdeur heb die open kunnen en dus  kan ik ruim ventileren. De grote kooiventilator heb ik meegenomen.

• 1 month later...
JWT67    48

Tijdje terug de klepspeling gemeten omdat ik vermoede dat een aantal kleppen te ruim stonden vanwege het harde tikken van de kleppen.

En inderdaad 9 kleppen stonden te ruim variërend van 1 honderdste t/m 5 honderdste. Om de klepspeling, van alle kleppen, in de buurt van de minimale waarden te krijgen hoef ik uiteindelijk maar 5 stelplaatjes aan te schaffen. De rest kan ik bereiken door mijn huidige plaatjes een beetje intelligent te verplaatsen.

Dit weekend ook de spruitstukken, luchtfilters en wat leidingwerk tussen de carbs schoongemaakt en gestraald. Wanneer de buitentemperatuur weer wat hoger wordt ga ik alles spuiten. De luchtfilterhuizen, spruitstukken en stabilisator stangen worden worden zwart matglans (50%). De luchtfilterhuizen en de stabilisator stangen waren nu hoogglans zwart. Wel mooi maar niet zo origineel en in de loop der tijd toch wat beschadigingen opgelopen. Het leidingwerk wordt Weissaluminium (zilver). Ik had in het verleden de spruitstukken al een keer overgespoten met hittebestendige lak echter de hechting was na een een aantal keer warm worden toch een probleem. Het leidingwerk had ik eerder al eens met motip hittebestendig gespoten. Dit was helemaal geen succes, als je er maar naar keek viel de verf er al van af.......

Nu ga ik alles met 2K lak spuiten. Ik heb 2 jaar geleden ook het motorblok van mijn motorfiets met 2K lak gespoten en het zit er nog steeds erg goed op.

post-2689-0-65159700-1487531336_thumb.jpg

post-2689-0-08679000-1487531352_thumb.jpg

post-2689-0-77570600-1487531695_thumb.jpg

Iksjeezesel    502

Tijdje terug de klepspeling gemeten omdat ik vermoede dat een aantal kleppen te ruim stonden vanwege het harde tikken van de kleppen.

En inderdaad 9 kleppen stonden te ruim variërend van 1 honderdste t/m 5 honderdste. Om de klepspeling, van alle kleppen, in de buurt van de minimale waarden te krijgen hoef ik uiteindelijk maar 5 stelplaatjes aan te schaffen. De rest kan ik bereiken door mijn huidige plaatjes een beetje intelligent te verplaatsen.

Dit weekend ook de spruitstukken, luchtfilters en wat leidingwerk tussen de carbs schoongemaakt en gestraald. Wanneer de buitentemperatuur weer wat hoger wordt ga ik alles spuiten. De luchtfilterhuizen, spruitstukken en stabilisator stangen worden worden zwart matglans (50%). De luchtfilterhuizen en de stabilisator stangen waren nu hoogglans zwart. Wel mooi maar niet zo origineel en in de loop der tijd toch wat beschadigingen opgelopen. Het leidingwerk wordt Weissaluminium (zilver). Ik had in het verleden de spruitstukken al een keer overgespoten met hittebestendige lak echter de hechting was na een een aantal keer warm worden toch een probleem. Het leidingwerk had ik eerder al eens met motip hittebestendig gespoten. Dit was helemaal geen succes, als je er maar naar keek viel de verf er al van af.......

Nu ga ik alles met 2K lak spuiten. Ik heb 2 jaar geleden ook het motorblok van mijn motorfiets met 2K lak gespoten en het zit er nog steeds erg goed op.

Het betere werk!

Ik heb m,n xj niet lang genoeg gehouden om de hittebestendige lak te testen..

Weet wel dat wat ik gebruikte het goed deed tot er benzine overheen liep.

JWT67    48

Het betere werk!

Ik heb m,n xj niet lang genoeg gehouden om de hittebestendige lak te testen..

Weet wel dat wat ik gebruikte het goed deed tot er benzine overheen liep.

De hittebestendige lak van vht is wel behoorlijk benzine bestendig heb ik gezien in testjes. Maar ook die wordt op den duur aangetast.

• 1 month later...
JWT67    48

Eindelijk weer een fatsoenlijke buitentemperatuur zodat er weer verf gespoten kan worden zonder max bij te verwarmen. Van alles wat ik nog wil doen heb ik eerst de wielen gedaan. Ik heb ze maar laten stralen want als ik dat in mijn eigen cabine zelf wil doen ben ik wel heel lang bezig. Het spuiten ging best goed, had wel wat last van dry spray met de laag primer. Met de 2k toplaag (weissaluminium)heb ik het goed glad kunnen krijgen. Nu rustig te tijd geven om uit te harden.

post-2689-0-72690000-1490523930_thumb.jpg

post-2689-0-03890800-1490523948_thumb.jpg