Ga naar inhoud
JWT67

Klussen aan mijn xj series 2

Aanbevolen berichten

JWT67    12

Eigenlijk veel te laat om een draadje te starten over mijn XJ. Te laat omdat ik het grootste onderhoud afgelopen jaren al uitgevoerd heb.

Nu was het jaguar forum in 1989, toen ik de XJ heb aangeschaft, ook nog niet online dus een klein excuus heb ik wel........

De klussen varieerden van het vervangen van de achterste krukaskering (asbestkoordje) tot het spuiten van de hele auto. Overigens moet voor het vervangen van dat asbestkoord wel de krukas zakken en dus de hele motor eruit. Ook wel wat laswerk gehad zoals de kriksteunen en de spatschermen achter. En natuurlijk heeeel veeeel andere grote en kleine dingen die je kan verwachten bij een oude Engelse dame. Oh ja ook zaken die je niet verwacht....... :(

Een kleine 2 jaar geleden heb ik een Honda Goldwing bj '78 aangeschaft. Ondanks dat ik er eigenlijk mee wilde gaan rijden en af en toe een klusje wilde doen lag ie 3 weken later helemaal uit elkaar. Vervolgens (bijna) alles opgeknapt en weer in elkaar gezet. Hierover heb ik op het Goldwingforum een draadje gemaakt en dat is eigenlijk toch wel leuk om te doen.

Dus nu ook maar voor de Jag een draadje aangemaakt.  

Afijn terug naar de Jag.

Nu is de komende tijd de auto weer aan de beurt. Ik wil de auto wel "rijdend" houden dwz geen projecten meer waardoor ie weer een jaar op bokken staat of zo. Ik ben niet van de strakke planning, het komt zoals het komt.

Wat wil ik het komende jaar gaan bijvoorbeeld gaan doen?

Zekeringenkast vervangen door een modern exemplaar

Wielen stralen en spuiten

Vacuumverlater repareren of vervangen

Rembekrachtiger repareren of vervangen

Voorstoelen en hoofdsteunen opvullen

Kleppen strakker stellen

Afdichtingen spindelasjes carburateurs vervangen

Luchtfilters zijdeglans spuiten (nu hoogglans)

etc

post-2689-0-66986800-1483288300_thumb.jpg

Groeten,

Jan-Willem

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

Leuk, Jan-Willem, en- mag ik zeggen- wat 'n prachtautomobiel!

Kleur ook fantastisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    125

Een V12! Mooie auto, veel succes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    555

Mooi verhaal,

Zal het zeker volgen.

( series2 XJ is mijn favoriet)

N.bz je bedoeld de "vacuüm vervroeger" toch??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Mooi verhaal,

Zal het zeker volgen.

( series2 XJ is mijn favoriet)

N.bz je bedoeld de "vacuüm vervroeger" toch??

Series 2 is ook mijn favoriet :)

Ik bedoel wel degelijk een vacuum verlater. Bij mij, en ook wat andere modellen, zit er een verlater op die de onsteking 16 graden verlaat. De reden hiervoor was om op deze manier een voldoende schone verbranding te krijgen tijdens stationairloop. Tijdens stationair is het ontstekingstijdstip dan 4 gr ATDC. Je kan wel zonder maar het heeft gevolgen voor de co en een hoger sationair toerental.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

Ik denk dat de verlater weer 'n vervroeger moet worden.

Denietsomeenaannamegevende

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547

Waarom wil je de fusebox vervangen door een moderne? Hij is dan niet meer origineel en de originele zekeringen zijn in de bouwmarkt gewoon te koop.

En wat bedoel je met kleppen strakker stellen? Die horen gewoon op de door de fabriek aanbevolen speling te staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Waarom wil je de fusebox vervangen door een moderne? Hij is dan niet meer origineel en de originele zekeringen zijn in de bouwmarkt gewoon te koop.

En wat bedoel je met kleppen strakker stellen? Die horen gewoon op de door de fabriek aanbevolen speling te staan.

De zekeringen kast van mij is, door slechte contacten denk ik, zo heet geworden dat het kunststof op een paar plaatsen gesmolten is sowieso bij zekering nr 10. En omdat ik geen zin in een goeie fik heb moet deze zeker vervangen worden. Ik heb meer vertrouwen in het contactvlak van de modernere steekzekering vandaar de keus. Wel zorg ik ervoor dat ik de originele kast altijd weer terug kan plaatsen om hem inderdaad zoveel mogelijk origineel te houden.

Volgens onderstaande link heeft de wijze van aansluiten van zekering 10 als enige reden de auto tot de grond te laten afbranden :)

http://www.bernardembden.com/xjs/refusebox/index.htm

Vwb de kleppen deze staan bijna allemaal op de maximale speling en dat hoor je heel goed...... Daarom wil ik de speling meer richting de minimale waardes afstellen. Is trouwens wel nog een aardig klusje voordat alle stelplaatjes gewisseld zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547

Oei, die fusebox is een probleem. Ik ging er ff van uit dat hij achter het paneeltje zit van de kleine klokjes van het dashboard.

De klepspeling: die wordt vanzelf minder, hoef je niks aan te doen en pas als je de kleppen helemaal niet meer hoort moet je je zorgen gaan maken.

Bij mijn series 1 zit nog het originele instructieboek en dat zegt dat hij 0.10 om 0.15 moet hebben, terwijl de engelse workshop manual 0.30 om 0.35 zegt. Dat is nogal een verschil.

Ik heb altijd 0.10 om 0.15 aangehouden met het 2.8 blok, welke nokkenassen heeft met twee boutgaten en bij de 4.2 heb ik 0.30 om 0.35 gedaan. Die nokkenassen hebben vier boutgaten, maar verder zie ik ook helemaal geen verschillen in het nokprofiel oid.

0.10 om 0.15 is duidelijk stiller en ik heb er nooit problemen door gehad, ook niet bij volgas op LPG over de afsluitdijk, dus het moet wel kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    147

Eigenlijk veel te laat om een draadje te starten over mijn XJ. Te laat omdat ik het grootste onderhoud afgelopen jaren al uitgevoerd heb.

Nu was het jaguar forum in 1989, toen ik de XJ heb aangeschaft, ook nog niet online dus een klein excuus heb ik wel........

Groeten,

Jan-Willem

Nou JW,..(Bwv2017) het is nooit te laat om bezigheden aan zo,n mooie wagen te posten hoor:-).

Zo,n V12 is wel effe wat anders dan een 4.2XK, (al is dat (door opgedane ervaringen) voor mij intussen DE Jaguar Motor van welleer..) 

Dus wat klepspeling betreft kan ik de adviezen niet bevestigen.(alleen dat klepspeling over het algemeen idd iets goeds is wat "over time" minder zal worden, en bij gebrek uiteindelijk je kleppen "open" gaat houden en dan mogelijk laat verbranden door onvoldoende koelende werking die contact met de massa van de cilinderkop via de klepzittingen normaal geeft, als er geen klepspeling meer is. (maar dat wist je al vermoed ik..) 

Je klussenlijst is dusdanig dat het al een fantastische auto is volgens mij (allemaal details, dus de auto is al erg goed:-))

Die zekeringkast, zou ik als ik jou was vervangen voor een origineel exemplaar. (maar ik ben jou niet, feitelijk..)

De zekeringenkast is niet de dader van het smelt werk vrees ik..(in geval het een hoog Amperage zekering betrof)

Mijn XJ had het ook, ik weet niet meer precies welk nummer de betreffende zekering had, maar de ruitenwisser motor was de de echte oorzaak dat die 35A (uit m,n hoofd) er net niet uit ging, maar de hitte wel alles in het circuit verbrande....

Bij mij was de zekeringenkast nog net bruikbaar (maakte wel contact na opkuisen) en de 35A zekering hield het daarna goed...maar voor het nette had ik hem moeten vervangen..

Ik lees mee, kom maar op met die fotoos:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

De klepspeling voor mijn motor moet, voor zowel in- als uitlaatklep, tussen de 0.012 inch en  0.014 inch. (0.305 mm en 0,356 mm.) bedragen. Het gros van de kleppen zit eerder tegen de 0.35 mm aan dan tegen de 0.30 mm. Nu is dat op zich geen enkel probleem sterker nog bij een hogere klepspeling heeft de motor meer vermogen. Maar goed je hoort de kleppen wel erg goed en dat stoort me toch een beetje. Ik ga in ieder geval niet lager dan 0.30mm.

Wat ik ook nog goed moet controleren zijn de nok volgers. Schijnbaar komt het voor dat hier scheurtjes in kunnen komen met alle gevolgen (en geluiden) van dien. Deze heb ik de laatste kleppen stel beurt niet echt gecontroleerd.

Vandaag maar eens een begin gemaakt met e.e.a. loshalen om überhaupt de klepspeling te kunnen meten. Lekker klusje weer, na zo'n 3 uur sleutelen had ik de kleppendeksels eraf. En wat was ik toch weer blij met mijn "flexibele" magneet om alle moertjes en ringetjes die overal in vallen weer tevoorschijn kunnen halen :good:    

Als de buitentemperatuur weer beter wordt alle leidingen, inlaatspruitstukken, etc in 2K lak spuiten. De laatste keer heb ik het met hittebestendige verf uit spuitbussen gedaan maar de duurzaamheid is niet goed gebleken.  

Optie is om eventueel te laten poedercoaten, maar eens op oriënteren. De luchtfilterhuizen worden sowieso zijdeglans gespoten maar eerst strak maken.

Wat mij vandaag nog opviel is dat de flexibele remvloeistof slangen, van het reservoir naar cilinder, weer nat (water) waren. Dit heb ik al eens eerder gehad en toen van sng andere slangen gekregen. Een hele tijd goed gegaan, toch maar eens contact met sng opnemen want dit heb ik met de originele slangen nooit gehad.

Ook nog eens goed naar de zekeringenkast gekeken en misschien toch maar verstandiger om deze eerst maar eens proberen goed inzetbaar te krijgen. Als ik zie hoe de bedrading nu vast zit krijgt een wisseling naar een alternatieve zekeringenkast een behoorlijk permanent karakter.......

Voor zover ik kan herinneren heb ik altijd de juiste Lucas zekeringen (en ampere) gebruikt. Ik ken het verschil in de amperage aanduidingen tussen Lucas (oud UK) en de gangbare aanduidingen.

Toch is bij een tweetal zekeringen het zaakje behoorlijk heet geworden (foto). Ook heb ik meer dan eens gehad dat b.v. de blowers het niet deden en nadat ik de zekering een keer op en neer bewoog deed ie het weer als een nieuwe........

Kortom dit behoeft nog wat aandacht  :-)   

Gelukkig had ik vandaag nog meer te doen dus de motorkap dicht gedaan en vertrokken uit de onverwarmde stalling  :coldb:

post-2689-0-15113300-1483561572_thumb.jpg

post-2689-0-64209000-1483561611_thumb.jpg

post-2689-0-74040400-1483561748_thumb.jpg

post-2689-0-63348100-1483561763_thumb.jpg

post-2689-0-75652600-1483561786_thumb.jpg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

sterker nog bij een hogere klepspeling heeft de motor meer vermogen. Maar goed je hoort de kleppen wel erg goed en dat stoort me toch een beetje.

Dat lijkt me toch niet, hoe minder speling hoe meer lift.

Teveel speling en de klep licht nauwelijks.

Dedoorredeneerder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Het heeft meer van doen met de veranderende timing van de nokkenassen als je de speling veranderd. Een grotere speling geeft vooral in het middengebied meer koppel. Het vergroten van de speling van 0.013" naar 0.016" geeft een andere timing 12 graden.

Nu klink ik heel wijs maar uiteraard heb ik deze kennis gewoon van het www :)

En wel van hier:http://www.jag-lovers.org/books/xj-s/18-Engmods.html#ValveAdjustment

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    147

Goed bezig!

Lijkt logisch dat verder openende kleppen meer lucht geeft, maar soms is het niet zo simpel blijkbaar:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat remslangen probleem heb ik ook gehad uiteindelijk speciale slang besteld bij Limora en geen last meer van gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Dat remslangen probleem heb ik ook gehad uiteindelijk speciale slang besteld bij Limora en geen last meer van gehad.

Hmm die van sng is ook speciaal voor de remvloeistof en daar is de prijs ook naar...... Als sng geen goed alternatief bied ga ik hem bij Limora bestellen. Bedankt voor de tip!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

Het heeft meer van doen met de veranderende timing van de nokkenassen als je de speling veranderd. Een grotere speling geeft vooral in het middengebied meer koppel. Het vergroten van de speling van 0.013" naar 0.016" geeft een andere timing 12 graden.

Nu klink ik heel wijs maar uiteraard heb ik deze kennis gewoon van het www :)

En wel van hier:http://www.jag-lovers.org/books/xj-s/18-Engmods.html#ValveAdjustment

Ok, point taken and understood.

Je hebt 'n Series 2, neem aan dat je de ontsteking met 'n timing light/stroboscoop afstelt.

Kun je 'm ook lekker vroeg zetten. Uitproberen.

Deed dat zelf altijd met m'n toenmalige "beestjes" van motorfietsen, Norton Commando en Guzzi Le Mans II (vooral de laatste had er baat bij).

Ook maar iets veranderd aan de beademing of de mechanische bovenwinkel, vroeg afstellen met de strobo.

Proberen, geen gepingel, vroeger. En zo door.

De buren vonden het soms maar zozo, de aanwonenden van de Noorderzeedijk soms nog minder,

Lijkt me met 'n twee-cylinder wel 'n stuk gemakkelijker, 'n V-12 gepingel kun je nauwelijks als gepingel horen lijkt me, moet je voor waarheid aannemen.

Dez'nverhaalontkrachtende

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Dat afstellen van die twee cilinders zie ik helemaal voor me! Schroevendraaiers in de kontzak een stukkie rijden wat verstellen weer rijden toch wat terug stellen enz.........

Tja en de buren die moeten gewoon incasseren af en toe :)

Effe afstellen aan de V12 is toch een ander verhaal zeker omdat je alle aanpassingen niet direct opmerkt want hij is behoorlijk vergevingsgezind.

Daar zit dan ook meteen het gevaar in vind ik want hij blijft doordouwen totdat er misschien echt iets kapot gaat.

Mijn principe is dan ook alles afstellen conform de manual en dan moet het goed zijn. Mocht ie toch niet lekker lopen ligt het niet aan de afstelling maar is er iets defect.

En dan uitzoeken wat niet helemaal 100% functioneert is al een uitdaging op zich :)

De ontsteking stel ik inderdaad met een stroboscoop af. Daarbij controleer ik ook "regelmatig" de vervroeging bij de hogere toerentallen want de centrifugaal gewichtjes willen wel eens gaan plakken.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    259

Lekker Jan Willem, nu moet zeker ook een draadje starten met terugwerkend inhoud over mijn Jag, dacht Jan Willem heeft het ook niet dus hoef ik ook niet maar dat gaat nu niet meer op zeker. :sarcastichand:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

Ja Arie, met de billen bloot.

Denietletterlijkbedoelende

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    125

Lekker Jan Willem, nu moet zeker ook een draadje starten met terugwerkend inhoud over mijn Jag, dacht Jan Willem heeft het ook niet dus hoef ik ook niet maar dat gaat nu niet meer op zeker. :sarcastichand:

Dat moet zeker! Je hebt nu mooi de tijd, met dit weer kun je toch niet rijden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Haha het was inderdaad een vooropgezet plan om jou aan een draadje te laten beginnen over die fantastische series 2 van je :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    517

Dat moet zeker! Je hebt nu mooi de tijd, met dit weer kun je toch niet rijden. 

Eg wel!

De schijteraanhebbende

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    555

Eg wel!

De schijteraanhebbende

Mwah, jouw S-type is iets corrosiebestendiger dan Eem Series XJ Pizza.

Imo is het niet echt raadzaam met een series XJ de winter door te rijden.

Als je lang plezier wilt hebben van de wagen .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen