Jump to content

Remlichtschakelaar . Brake Switch Malfunction P1 571

Buurman
 Share

Recommended Posts

Had vorige week melding "Noodloop Motor- man. " 

Even schrikken, maar na uitlezen bleek de brake light switch de veroorzaker te zijn.

De cruise control werkt dan ook niet meer.

Het rode lampje daarvan op de schakelconsole  is dan ook uit.

Verder op dat moment geen bijzonderheden, kan gewoon rijden en remlichten werken, incl 3e.

Na contact met Raymond een nieuwe originele laten opsturen, is nu binnen.

Maar er viel mij de afgelopen dagen nog wat op:

Zonder melding werkte de CC ook niet meer terwijl console-lampje wel aan stond.

Maar al snel verscheen de melding  "Noodloop Motor- man. " weer.

Ook nu net na thuiskomst en achteruit garagepad op merkte ik dat de remlichten bleven branden, maar dan zonder 3e remlicht.

Deze ging wel aan met intrappen rempedaal.

Na contact weer uit en aan, geen melding en remlichten functioneren weer "normaal" .

Dit verhaal even ter info, nieuwe switch gaat er z.s.m. in en zal het oplossen.

Maar voor het geval iemand iets herkend in bovenstaand verhaal dan kan het enige hulp bieden....

Het vervangen  kan nogal een lastig klusje zijn volgens diverse internet info dus updates volgen. 

En mocht er iemand ervaring hebben met vervangen, dan zijn tips welkom.

post-6777-0-00724000-1482516193_thumb.jpg

Het is een bekend probleempje. Ik heb het jaren geleden ook gehad. De (micro) schakelaar is in feite een dubbele schakelaar. Het is niet zo heel ingewikkeld om een te vervangen. Stoel helemaal naar achteren, leuning zoveel mogelijk naar beneden. Op je rug naar beneden met je hoofd in de footwell. Beetje onhandig, maar goed te doen.

Jeroen 

Alle verhalen over hoe moeilijk het is om te vervangen bleken een  "Storm in een glas met water" te zijn.

Wellicht dat het voor ander modellen wel lastiger is maar in mijn geval zou het de 2e keer binnen 15 minuten te doen zijn.

Matje naast de wagen en op mijn knieen aan de gang gegaan aangezien op je rug liggen met hoofd tussen de pedalen ik ondanks mijn normale postuur en 1.82 mtr, dit geen aantrekkelijke optie vond.

Weet uit eigen ervaring wat een hernia is en als je dat nog een keer wilt beleven moet je vooral zo'n positie vermijden.

Afijn: 

Mijn schakelaar zit niet op een metalen plaatje dat met 2 draadeinden door schutbord steekt.

Ik hoef dan ook niet onder de motorkap om daar de moertjes los te draaien.

Bij zit hij gewoon gemonteerd op stelen frame van stuurkolom/rempedaal.

Onderste boutje en moertje er uit.

Heb met spiegeltjes zitten zoeken naar bovenste boutje-moertje maar die zijn er blijkbaar niet, het ipv daarvan een "pen" zijn die in het open einde van de schakelaar schuift.

Schakelaar kun je dan naar beneden schuiven. 

Nieuwe omgekeerd weer terug, even 3x proberen......

Boutje weer door gaatjes.

Dan lastige gedeelte, het moertje zo positioneren en vast kunnen houden om boutje er weer in te draaien.

Je zit in een dusdanig lastige positie dat je je armen en handen niet tegelijk kunt laten doen wat je zou willen, misschien na een paar borrls dat het wel zou lukken maar daar was het nog te vroeg voor.

Heb moertje dus in ringsleuteltje getaped, verder appeltje -eitje....

post-6777-0-64432100-1482586541_thumb.jpgpost-6777-0-65465000-1482586558_thumb.jpgpost-6777-0-43529600-1482586574_thumb.jpg

Heb vandaag via binnenweggetjes de wasserette en supermarkt bezocht, ca. 70 km met uiteraard veel rem-werk.

Alles goed..............

Maar toen ik rechtsaf afslag dorp nam, omhoog bruggetje op met 10 km/u en beetje gas bij .....

Oranje- en rode MIL lampjes.

De ene voor Motormanagent Noodloop, en de ander voor ABS en stability ( deze laatste komt al geruime tijd voor en heeft als melding " geen signaal van rechts-voor ABS sensor, maar alleen als ik een flinke verkeersdrempel neem)

Het was ook een echte noodloop want motor liep meteen paar-honderd toeren hoger stationair.

Gelukkig nog maar 500 mtr. tot aan mijn oprit want de laatse keer met deze melding kon ik maar max. 40 km/u rijden omdat mijn gasklephuis de geest had geven,)

Na contact uit en weer aan geen meldingen meer op dashboard.

Meteen uitgelezen met mijn Autel Maxidiag en waar er vorige keer meldingen te lezen vielen over brakelightswitch ontbraken deze hier.

Ook geen foutmeldingen van ECM o.i.d. .

Motor weer starten en liep gewoon weer normale lage toerental.

Verder niet gereden want de boodschappen moesten naar binnen en het eten op tafel.

Kan er nu geen touw aan vastknopen waarom na nieuwe switch nu deze meldingen weer verschenen en niet uit te lezen zijn....

Morgen verder zien, hoop op een soort van X-mas Scrooge die 3e kerstdag verdwenen is,...............Hooo-Ho-Hooooh

Cruise control werkte normaal gesproken ook als er geen melding was van defefte remschakelaar.

Viel alleen uit bij melding en deed het gewoon weer als melding na herstarten weg was of na verwijderen foutmeldingen.

De ABS melding heb ik al een hele tijd, rechtsvoor zit volgens uitleesapparaat in signaal van sensor naar module.

Rotor en sensor al schoongemaakt dus verdenk verbinding ergen aangezien melding altijd komt na drempel o.i.d.

Noodloop van gisteren was nieuw.......

Ga zo even stuk rijden............

Met die ABS sensor meldingen kon ik nog wel leven.

Maar die motor noodloop incl rood lampje baart mij zorgjes.

Had deze tijdens proefritje in HKzand nadat stuurkogels vervangen waren.

Kon met 40 km/u terug naar Raymond alwaar bleek dat gasklephuis defect was....... :-(

Tussen hoofd-en nagerecht door ff deze reactie.

Weer even ritje gemaakt met zelfde bruggetje maar geen meldingen.

En wat nu!

Jaguar te koop.....

Hond is ook leuk, "Cat's or Dog.... "

Altijd lastig kiezen :-)

Abs sensor links en recht wisselen.

Schuift het probleem mee naar de andere kan = Sensor defect, of draad breuk tussen snesor en connector.

Blijft het probleem aan dezelfde kant sensoren ok, zoek in de rest van het systeem.

Probleem komt niet meer voor?  waarschijnlijk slechte verbindin in 1 van de connectoren, en door losmaken vast zetten , en ander contatcopppervlakten tussen links en rechts is het probleem ( tijdelijk) opgelost.

Voorloopig ka je weer even vooruit;)

Abs sensor links en recht wisselen.

Schuift het probleem mee naar de andere kan = Sensor defect, of draad breuk tussen snesor en connector.

Blijft het probleem aan dezelfde kant sensoren ok, zoek in de rest van het systeem.

Probleem komt niet meer voor?  waarschijnlijk slechte verbindin in 1 van de connectoren, en door losmaken vast zetten , en ander contatcopppervlakten tussen links en rechts is het probleem ( tijdelijk) opgelost.

Voorloopig ka je weer even vooruit;)

Had het tijdje geleden geleden ook gelezen om l. en r. te wisselen.

Was het helemaal vergeten, goeie tip!

Heb ondertussen alweer een paar honderd kilometers gereden.

Waar ik 's morgens bij 1e verkeersdrempel  in de weg een ABS storing mocht ontvangen, soms de hele dag ook weer niet, ben ik tot op heden gevrijwaard van welke storing dan ook.

Alle drempels tot aan "asociaal" genomen  maar de MIL blijft stil, geen meldingen.

Ik ben zowaar blij en vraag mij af "Kan dit alleen maar komen door vervangen remlichtschakelaar? "