Ga naar inhoud
EricX350

Eric X350 4.2 LPG Onderhoudservaring

Aanbevolen berichten

EricX350    1

Voor mij is dit forum om de X350 specifieke zaken te leren en mijn ervaringen te delen.

Sinds februari 2016 heb ik een X350 van mei 2003. Dit topic heeft voor mij als doel om het onderhoud aan mijn auto te delen.

 

De volgende werkzaamheden zijn gedaan:

1.     236.600 km Uitlezen en storingen wissen. Auto heeft een aantal maanden bij een garage gestaan en had diverse storingsmeldingen

2.     236.600 km Olie, filter en aftapplug vervangen (Zelf)

3.     236.900 km Uitlezen. Enkele meldingen zoals CAN Bus en luchtklep. Deze meldingen komen vaker voor en zijn niet direct zorgwekkend

4.     237.000 km Vogels Gas Installatie ingebouwd (Agatech)

5.     238.332 km Nieuwe steun Bolid telefoonhouder voor X350 gekocht

6.     239.520 km Multiriem vervangen (zelf, van bovenaf, lekker klusje)

7.     244.200 km Remblokken achter vervangen (zelf met hulpgereedschap)

8.     245.380 km Remolie vervangen (zelf) met hulp voor het rempedaal

9.     246.570 km Nieuwe sleutel programmeren (Jagpoint)

10.   247.000 km I.p.v. sigarettenaansteker een dubbele USB met 2x 2.5 ampère gemonteerd

11.   248.600 km RV deurslot gebruikt vervangen (zelf, gekocht bij Jagparts)

12.   250.500 km 1 bobine stuk. Door Jagpoint vervangen + de bijbehorende bougie

13.   251.700 km Remblokken voor vervangen (zelf)

14.   251.700 km Accu vervangen. Maratec 95Ah met 920 Ampère startspanning

15.   252.512 km Olie en filter vervangen (Zelf) Castrol Edge 5W30

16.   252.512 km Wiellager RV vervangen (Jagpoint)

17.   252.654 km 7 bougies vervangen (zelf)

18.   258.686 km Evapklep vervangen (zelf) Uitlezen bij Jagpoint

19.   260.784 km Pook blijft regelmatig in P staan. J-Gate vervangen (Zelf, gekocht bij Jagparts)

20.   263.800 km 4 Luxury velgen met gebruikte winterbanden gekocht bij Vivelde gebruikte autobanden

21.   268.332 km Achterwielophanging:  Bij G&G Heinkenzand

a.      Driehoeks draagarmen

b.      Stabilisatorstangen

c.      Spoorstangen

d.      Uitlijnen

e.      Luchtfilter

Deze reparatie had ik graag zelf gedaan echter ik heb te veel werk en een week later stond een rit naar Oostenrijk gepland.

22.   268.682 km Olie en filter vervangen (Zelf) Doos 4 x 5 liter Castrol Edge 5W30 rechtstreeks bij de oliehandel besteld.

23.   ….

 

Bovenstaande bestaat voor mij uit 3 delen:

1.      Achterstallig onderhoud herstellen

2.      Preventief onderhoud (Remblokken, bougies, olie, filters remblokken etc.)

3.      Correctief onderhoud.

 

Het sleutelwerk doe ik graag zelf. Het is een auto voor zowel zakelijk als privé gebruik en moet bedrijfszeker zijn. Voor onderhoud wat ik niet zelf kan doen (of geen tijd L ) ga ik naar Jagpoint en G&G Heinkenzand.

 

Onderhoudshistorie wordt in dit topic bijgewerkt. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    313

Nou ben ik wel benieuwd waarom je 7 bougies hebt vervangen en geen 8?

 

Guus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    313

Had ik even gemist Bertus.

 

Guus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
EricX350    1

Update onderhoud

1.      Als aanvulling op bovenstaande, de auto is gekocht op 20-2-2016 en na de inbouw van de gasinstallatie op 11-4-2016 is de auto in gebruik genomen voor dagelijks gebruik.

2.      Start 236.500 Km en einde 31-12-2016 - 274.491 Km

3.      Bij het onderhoudsboekje zijn apk formulieren en een factuur aanwezig. Op 5-11-2014 is APK gedaan bij een Km-stand van 226.369. Op 24-11-2014 is de compressor voor de luchtvering vervangen.

4.      Correctie op wiellager, LV is vervangen.

 

2017:

1.      Start 274.491 en nu 294.118 km. De laatste reparatie was op 16-11-2016 bij G&G Heinkeszand. Inmiddels 26.000 km gereden en recent 1 storing, bobine stuk.

2.      3-1-2017 APK gedaan. Geen gebreken of andere meldingen.

3.      In november bij G&G Heinkeszand e.e.a. aan de wielophanging achterzijde laten vervangen. Veel minder trillingen. Toch voor mij nog steeds enigszins aanwezig. Balen.

4.      In oktober gebruikte Luxury velgen met gebruikte winterbanden van 8 jaar oud gekocht…

5.      274.742 km - 4-1-2017 2 Winterachterwielen (Vredestein Wintrac) via een vriend bij de BMW-dealer op een Hunter balanceermachine laten balanceren. Beide onbalans. Rijd nu een stuk beter. Ik ben kritisch en voel nog steeds wat

6.      278.198 km- 8-2-2017 de 2 Voorbanden (Goodyear F1) ook laten balanceren

7.      274.899 km - 13-1-2017 bij Jagpoint geweest voor het vervangen van de olie differentieel. Echter er zit schone olie in. Olie niet vervangen. Filter motorolie voor op voorraad gekocht.

8.      Xx-1-2017 Tijdens de wissel voor het balanceren even de remblokken bekeken. Vóór inmiddels 24.000 km gereden. Ze slijten snel. Bekend euvel bij dit model dat de remblokken niet geheel vrij komen en altijd een beetje aanlopen. Ik ben benieuwd bij welke km-stand de blokken vervangen moeten worden…

9.      Brandstofverbruik:

a.      Een periode dagelijks naar Eindhoven, 92 km heen, 552 km in 3 dagen. Verbruik: 1 liter op 9 km (Laagste verbruik 1 op 9.2 km).

b.      Meeste km op 1 tank: 632 km.

c.      Nu ook veel korte ritjes van 18 tot 50 km en wat meer stad. 1 liter op 8 km (hoogste verbruik 1 op 7. 8).

10.   279.105 km - 16-2-2017  Gasfilter vervangen.

11.   279.387 km - 17-2-2017. Bestuurdersstoel, de zitting laten vullen. Ik had het idee op het frame te zitten. Dat klopt. Bij van der Werf laten herstellen. Mooi ambachtelijk werk. De stoel wordt gedemonteerd, leren bekleding en stoelverwarming. De raakvlakken en met name de beschadigde delen worden met leer bekleed. Dit voorkomt dat de scherpe delen in de vulling snijden. En volgens mij ook drukverdeling. Aan de bovenzijde wordt een extra laag vulling gelijmd. Op weg naar huis dacht ik ‘ik zit op de bok en oef dat is hard. Heb ik hier slim aan gedaan 2 dagen voor een rit van 800 km?”. Ja. Tijdens de 800 km rit geen last gehad en plezier van de goede zit.

12.   En plezier van de opnieuw gebalanceerde banden. 170 Km/h is cruisen J. Verbruik: 1 op 8.

13.   285.112 km - 4-4-2017 Olie + filter vervangen.

14.   287.097 km - 23-4-2017. LV-band oppompen. Breekt het ventiel af?? Blijkt dat bij de winterbanden aluminium bandenspanningssensoren zijn gemonteerd… Dat heeft een X350 van 2003 niet. Rubberen ventielen geplaatst.

15.   In de weken erna:

a.      Winterbanden vóór direct vervangen voor de zomerbanden. De Goodyear winterbanden kunnen komende winter nog 1 seizoen op de achteras.

b.      LV enkele weken een lichte trilling. Die word erger…. Een bijzonder verschil van slijtage in het loopvlak. Dwars over de band. Band er onderuit en trillen weg..

c.      En RA een gekraak… Alle rubbers geïnspecteerd (onderstaande draagarmrubbers zijn vervangen bij 268.000 km) en overige rubbers ingespoten. Alle rubbers zijn goed. Binnenkort op de brug testen. Als de auto op de straat staat en ik druk RA de vering in (zowel motor aan als uit i.v.m. luchtvering…) dan is het gekraak hoorbaar. Iets in de veerpoot… Er zit een lichte trilling achter in de auto (vanaf het begin) en heb het vermoeden dat het RA. Dezelfde veerpoot??

16.   291.279 km - 8-6-2017 – 291.279 km. 2 winterbanden vervangen voor Conti Sport Contact 5 235-50-18-97V

17.   291.570 km - 12-6-2017. Bobine vervangen. De 2e. Ik heb nu een reserve bobine achterin de auto zodat ik deze zelf kan vervangen zodra er 1 stuk is. Oliefilter voor op voorraad gekocht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
EricX350    1

Even een update 17.000 km en een zak geld verder....

 

17.    298.037 km – 4-8-2017. 4 x schokbrekerrubbers vervangen. De auto was een zwabberdoos. Bij aankoop (236.500 km) apk keurpunt zijn de 4 rubbers ook vervangen. Ff met Raymond gesproken, gaan iedere 50.000 km stuk. Lekker dan, heb ik dit grapje á +- 430,- euro nog 2 keer in het voorruitschiet… 
18.    304.284 km – 25-09-2017. Wat hoor ik nu ??? een bak herrie uit de motorkap 4 km voor huis. Thuis aangekomen kap open en kijken, multiriem vliegt aan vellen in de rondte. De riem is bij 239.480 vervangen voor een originele echter de riem is naast de spanner gelopen… en over de vaste steun gaan slijten. Spanner en riem vervangen (Gates).
19.    305.328 km – 4-10-2017. Olie + filter vervangen Castrol 5W30 C2.
20.    305.858 km – 4-10-2017. 2 nieuwe banden, Goodyera Eagle F1 Asymetric. Bij ander inzien ben ik meer gecharmeerd van de Conti SportContact 5 (nu achetrop)
21.    306.798 km – 5-10-2017 1 rubber remcilinder RV stuk (kleine van de 2). Originele bij Hendrikus Alkema besteld en vervangen. Cilinder was onbeschadigd.
22.    306.798 km – 5-10-2017. RA Veerpoot vervangen voor een gebruikte. Dit rijdt nu weer rustig.
23.    306.798 km – 5-10-2017. Storing ABS DSC hersteld. 
24.    28-09-2017: Uitlezen met iCarsoft i930 ( Raymond, GG Heinkenszand , dank voor het lenen) RA ABS storing. Kijken, draadbreuk op 1 cm van de steker. Even controleren of het niet de sensor is? LA wisselen met RA. Breekt RA het m5 boutje af. Grrr… . Dit was een week eerder. Postbode elastiek er omheen en geen storing op RA. Na 1.000km postbode elastiek nog in goede staat. Wordt niet warm. Dus heb jij het probleem, 1 of 2 tyrips er omheen en je kan ff doorrijden. 
Reparatie:
   a.    LA draadbreuk herstellen
   b.    RA uitboren en nieuwe schroef er in. Storingen verholpen. 
25.    De I930 iCarsoft, special voor Jaguar en Land Rover, prima ding. De iCarsoft XL II lijkt mij wel wat….
26.    308.742 – 26-10-2017. Thermostaathuis, waterpomp vervangen en koelsysteem 2 x reinigen.
27.    314.300 – 10-12-2017 Icarsoft LR II gekocht. Helaas doet ie het niet op de motorstoringen… komt vaker voor bij auto’s. I.v.m. DSC storing. Bedrading ABS sensor gebroken. Ik vermoed door de remmenreiniger. Iedere 2 w a 3 weken door de wasstraat en velgen spik en span schoonmaken heeft zo zijn gevolgen… 
28.    15-12-2017 – 314.500 En als klap op de vuurpijl  en jaarafsluiting: Automatische bak stuk. Ok, vanaf het moment dat ik de auto kocht was de koppelomvormer niet goed. Bekend probleem bij koude motor en ongeveer 80 km/per uur danst het toerental ongeveer 100 tpm. 
Bij GG Heinkenszand gebruikte bak met 117.000 km er onder. Inclusief goede koppelomvormer en powerflush. Enige weken ervoor ging ik inhalen achter een vrachtauto vandaan en zette de bak ff in zijn sportstand. En gas er op. Ok, die kwam er iets te hard in, dat voelde niet goed. Vanaf dat moment meer trillingen. Uiteindelijk ging de bak in noodloop (alleen 3e versnelling). 
De Bak. Super. Auto rijd meer ‘smooth’.
   1.    Vanaf het begin was de koppelomvormer niet goed
   2.    Auto trilde vanaf het begin licht. Dat was mij teveel
   3.    Boven de 170 rammelde je de auto uit. Nu niet meer
   4.    Er zat een kloenk in bij wegrijden of overgang van R <> D
   5.    Bij koude start zat er een iets te scherpe tik in. In de motor of de bak?? Nu is die weg. 
29.    15-12-2017 – 314.500 APK, een remleiding onder de auto waarvoor het nodig was e.e.a. laten demonteren wat je thuis niet op de grond doet. 

 

Wordt vervolgt. 
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    313

Ik rij maar erg weinig met onze X350 maar zo te lezen had je ook wel het nodige aan achterstallig onderhoud. Al deze zaken in 17k is best veel. Hopelijk kun je zo weer even vooruit!

 

Guus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
EricX350    1

Achterstallig onderhoud is er tussen 236.500 en 260.784 km uitgehaald. 

Op hoofdlijn:

  1. in het begin achterstallig onderhoud
  2. veel km's is veel regulier onderhoud
  3. te veel reparaties in te korte tijd. De dingen die stuk gaan kunnen stuk gaat tot 400.000 km echter gaan nu al. Ik kan zeggen 'dan heb ik het alvast gehad' echter ik houd mijn hart vast wat er de komende 110.000 km nog gaat komen (+- 425.000 is mijn wens).
  4. en 4 rubbers veerpoten iedere 50.000 km á € 430.- vindt ik niet ok.
  5. de X350 200.000 km zakelijk rijden vraagt wat van je portemonnee. En van je incasseringsvermogen omdat ie mij te vaak (nu 4 x) in de problemen brengt, er acuut iets geregeld moet worden (oplossing en andere auto)
  6. op gas doet ie het prima.  1 op 8.5 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    313

Ik kan me voorstellen dat het zo aardig in de kosten loopt en dat je dan afwegingen moet maken. Zelf zou ik er ook meer vertrouwen in hebben om lang (= veel km) met een nieuwe Jaguar door te rijden dan een oudere kopen en er dan veel in te gaan rijden. En laten we wel wezen, het waren nieuw geen goedkope auto's om te produceren en die kosten blijven ook hoog als ze ouder worden. 

 

Guus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rover827SI    56

Ik heb nagenoeg geen kosten gehad in de afgelopen 40.000 km. maar misschien kun je dit niet vergelijken met jouw auto aangezien jij deze auto hebt gekocht bij een veel hogere kilometerstand (236.000). Mijn auto heb ik gekocht bij 117.000 km en deze staat nu op ongeveer 157.000. Het enige wat tot nu toe is vervangen (buiten het reguliere onderhoud) is alleen maar een accu en expansievaatje.

Aad

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bart XJSC    6

In het algemeen kan je wel zeggen "dik rijden is dik betalen" wat op zich niet erg is maar rubbers van de veerpoten die je ieder 50.000 km moet vervangen zou mij ook irriteren. Is er nooit een modificatie of beter onderdeel voor ontwikkelt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
sweetspeed    43

Altijd lastig. Een auto van dit kaliber met 2 ton + ervaring kopen, dan weet je dat de post onderhoud er in gaat hakken. Anderzijds weet je dat je nauwelijsk nog afschrijving hebt. Met die insteek heb ik enkele keren zeer voordelig (Saab en Lancia) in mooie auto's kunnen rijden. Je moet er een beetje geluk mee hebben. Maar bij sommige Saabs en zeker bij Jaguars kan de post onderhoud akelig oplopen. Hoe meer cilinders hoe hoger de kosten.

Een Toyota Corolla kun je gerust jarenlang op water en brood zetten, die dingen blijven het gewoon doen en je merkt er niks van. Hoe complexer de auto, hoe meer die auto zal laten merken wat zijn zwakke plekken zijn. Ik heb soms overwogen om de CE lampjes gewoon af te plakken zo gek werd ik er van.

Maar met een échte specialist en voldoende diepe zakken komt het uiteindelijk altijd goed.

Mijn STR kwam vandaag fluitend door de keuring en we vertrekken over een paar weken vol vertrouwen ermee richting wintersport gebied. (#knockonwood)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    187
6 uren geleden, sweetspeed zei:

(#knockonwood)

Nu snap ik waarom veel Jags een houten dashboard hebben. :laugh:

  • Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
EricX350    1
Op 7-1-2018 om 11:00 AM, Xag zei:

Ik kan me voorstellen dat het zo aardig in de kosten loopt en dat je dan afwegingen moet maken. Zelf zou ik er ook meer vertrouwen in hebben om lang (= veel km) met een nieuwe Jaguar door te rijden dan een oudere kopen en er dan veel in te gaan rijden. En laten we wel wezen, het waren nieuw geen goedkope auto's om te produceren en die kosten blijven ook hoog als ze ouder worden. 

 

Guus

 

Ben ik mee eens. Ik heb bewust gekozen voor het 'business model ' lage aanschaf (minder afschrijving) en hoger onderhoudsrisico. Alleen na een paar maanden realiseerde ik mij dat bij mijn gebruik ik te veel afhankelijk ben van uitlezen en kennis specialist. Maar om hem nu direct te verkopen... nee. De volgende wordt wel iets kleiner echter dat duurt nog ff. De wens is 425.000 km en de verwachting is Q4 2020. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


×