Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken


Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

Yamaha!

Volgens mij is de V6 in de X-TYPE ooit ontworpen door Porsche en van daaruit naar Ford (Cosworth) gegaan om daarna bewerkt te worden door Jaguar (de kop en inlaat). Yamaha is hier volgens mij geen partij in geweest.

Correct me if i'm wrong!

 

 

 

 

The AJ-V6 that would be used in the X400 (X-Type) was a development of the same unit in the X200. If the origins of the architectures were complicated, the engine itself made their lineage seem positively straightforward. The AJ-V6 was based on Ford’s Duratec 25 and 30 V6 engines, usually used in transverse applications. The origins of the engine however were outside of the Ford family. In the early Nineties, Porsche were developing a lightweight 60° all aluminium alloy V6, but as Porsche struggled in the pre-Boxster era and plans for front engine, rear drive designs were shelved (and would be until the 2009 Panamera saloon), the engineering was sold to Ford and Cosworth. How much of this design still exists today is debateable, but it would seem to be here that the Duratec V6’s story began.

 

Bron:

http://www.aronline.co.uk/blogs/cars/jaguar/x-type-jaguar/the-cars-jaguar-x-type/

Link to comment
Share on other sites

Je hebt gelijk, ik ben in de war met de Volvo V8-motor, dat had weer wat verwarring met de Jag V8.

De AJ-V6 is de opvolger van de 3 liter uit de Taurus SHO, daar had Yamaha wel mee van doen.

 

Maar ongetwijfeld hebben ze goed gekeken. 

Looptoverigens wel geheel als een Japans naaimachientje, zo'n V6.

Mazda had wel iest met Ford... zooom zooooommmm of zoiets.

Link to comment
Share on other sites

De volvo V8 van Yamaha is mij bekend ( iets te goed na een accu drama ;)

 

En zelf was ik ook in de bonen, er waren 3 partijen , en een ervan is natuurijk jaguar ;)

 

De link met mazda en ford was volgens mij de probe ??

 

[edit] bijna goed , hier wat info nadat  ik zelf ook weer nieuwsgierig werd  : https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratec_V6_engine#Mazda_GY

Link to comment
Share on other sites

Ik had een 2 meter endoscoop gekocht en na een maand eindelijk binnengekregen voor de kokerbalk inspectie.

(was van plan een MP4 te te posten over XK roestvorming op dat vlak)

Maar helaas werkt het ding niet op m,n Huawei telefoon:-(.

Toch zal het binnenkort gaan lukken en lijkt me leuk om te laten zien dat zo,n cameraatje van 16 euro best een uitkomst kan bieden soms...

 

Iemand ervaring mee?

post-5862-0-71609200-1481217408_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

geen ervaring mee maar lijkt me idd reuze handig voor dit soort inspecties.

in dat tijdschrift staat ook dat er een voor bodemplaat een ontwerpfout heeft en waar onder roest kan ontstaan! 

Klopt v.w.b bodemplaat,...en zo het geschiede idd..

Kan goed gerepareerd worden maar is wel een stomme ontwerp fout.

Ze hebben het allemaal (vroeg of laat), zelfs als je het niet kunt zien. (bij de jouwe ook?)

Die plaat moet er gewoon af want dient geen enkel doel. (buiten het vasthouden van vocht zodat er non-stop roestinwerking optreed op de bodemplaat die erachter zit, zonder dat je het ziet)

Als de nutteloze plaat "door" is zie je pas rottigheid, en dan is de bodemplaat dus ook al weg in zekere mate.

Link to comment
Share on other sites

O, dat wist ik niet..

Welke heb jij?

Was jij bij Raymond met de 2005 versie?

Ik heb nog niks maar heb dat magazine door gelezen, vanaf 2001 (in NL 2002) zijn alle kwalen er fabrieks af uit gehaald, dus goede kettingspanners en waterpomp (herkenbaar aan de 2 metalen delen met zwarte pakking ertussen PDF44 pg.91)  :read:

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog niks maar heb dat magazine door gelezen, vanaf 2001 (in NL 2002) zijn alle kwalen er fabrieks af uit gehaald, dus goede kettingspanners en waterpomp (herkenbaar aan de 2 metalen delen met zwarte pakking ertussen PDF44 pg.91)  :read:

Bernhard, als je keuze tussen Jaguar en Porsche is past dan een P928 niet beter?

Had ooit de eerste in echt 70's tintje:-), maar in GTS uitvoering is het wel een auto in de richting van een XKR (alleen zijn die GTSen nogal duur tegenwoordig:-))

Wel beiden dikke V8*, 2+2, en echt GrandTourers. (*met Nikasil ook , tenminste die ouwe van mij had dat al wel)

post-5862-0-57017200-1481384734_thumb.jpg

post-5862-0-02197900-1481385006_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Daar heb ik ook naar zitten kijken en zelf ook even naar de Lotus Esprit! maar blijf toch denk ik wel bij Englands trots!!!

Op dit moment is de XKR-S toch wel mijn absolute favoriet en er mag dan ook wel zo'n ordinaire vleugel op...

 

post-885-0-62221100-1481399145_thumb.jpg

 

.... Maar deze is niet te betalen...

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk vind ik dat al net zoiets als die Porsche... het kan misschien wel harder gaan dan de 'standaard',

maar het doet flink afbreuk aan de schoonheid van het oorspronkelijke ontwerp. 

 

Petjesgehalte, dat nog net niet, maar het hangt er wel tegenaan. 

Niet dat het niet ruig is, of lelijk, maar dan toch. 

Link to comment
Share on other sites

Ik snap je gedachte, dit heb ik ook veel jaren gehad met de Citroens de eerste generatie CX zoals hij bedoelt was vond ik het mooist, de schone pure lijnen. maar veel later begon ik de GTI's en Turbo's steeds meer te waarderen.

Het betekend niet dat de rest me niet interesseert maar ils een model op Nr1 moet zetten dan deze en ook het idee dat er maar 100 van zijn gemaakt (50 LH en 50 RH), moet zeggen lelijke Jags zijn er niet in mijn ogen!

 

Petjes hebben voor mij toch meer een golf gti of Opel gsitjes met opsmuk gehalte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...