Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken


Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

Eindelijk de juiste achter-remblokken gevonden die tegen een stootje kunnen voor als ik nog een rondje trackday durf...

Het type blokken hoort niet bij mijn auto met dit bouwjaar zeggen de webshops.

Maar ja, zit un Purformaaans of Hendulinks pek op hee🤣.

 

10x de prijs van Ridex blokken en nog geel ook.

dp41140r-380-380.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eindelijk de remmetjes achter gedaan, zoonlief (11) had tijd om te helpen🤭.

Nu dus een liter Motul remvloeistof geflushed en de EBC remblokken gemonteert.

De EBC remblokken zaten klemmend in de remklauwen en das ni goed natuurlijk..

Maar een schuurpapiertje en wat koperslib bracht uitkomst.

Er zat toch lucht in de rechtssachter remklauw.. alleen de buitenste helft daarvan met eigen nippel..

Nu het EBC inremprocedee doorlopen 🤔.

Voorlopig remt het met het geluid van een trein (piepeeend).

Er zit een soort carburendum coating op de blokken die de schijven optimaal op de blokken laat "inslijpen".

Dit ten bate van de uiteindelijke remvertraging natuurlijk. (2 maal zoveel)

Nu heeel veel zin om een echte trackday te boeken..Maar moet eerst nog een sessie vrijrijden boeken om zeker te stellen dat de remmen circuitwaardig zijn nu.

Zandvoort heeft een eigen  stikstofcrisis geloof ik... maar hoop daar toch echt sub-2minuten rondjes te gaan doen in 2022.

 

IMG_20211027_132808_resized_20211127_071132794.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Er zit een soort carburendum coating op de blokken die de schijven optimaal op de blokken laat "inslijpen".

 

Die blokken moet je volgens mij letterlijk 'in remmen' toch ? Paar hele forse remacties net voor blokkeren ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/29/2021 at 3:06 PM, Leonneke said:

 

Twee-en-een-half uur op het gemakkie toeren. 🤣

Mislukt helaas:-(...Was het effe vergeten..

Schijf plaatselijk te heet geworden en jawel, 1X gescheurd (haarscheurtje).

IMG_20211231_121450.thumb.jpg.7b69794175aee2c1ea3aa4488d556e22.jpg

Dus er moeten nieuwe schijven op.

330mm achter-remschijven zijn niet dik gezaaid voor de X100..

Webshops in NL geven allemaal X150 schijven voor mijn auto (5X108 ipv 5X120.65)

Dus maar in UK besteld.

Schermafbeelding 2022-01-01 om 14.47.15.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Mislukt helaas:-(...Was het effe vergeten.. Schijf plaatselijk te heet geworden en jawel, 1X gescheurd (haarscheurtje).

IMG_20211231_121450.thumb.jpg.7b69794175aee2c1ea3aa4488d556e22.jpg

 

Oei. Wist niet dat dat zo veel gevoeliger reageert. Dit komt (vermoedelijk) door de nieuwe remblokken?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Leonneke said:

 

Oei. Wist niet dat dat zo veel gevoeliger reageert. Dit komt (vermoedelijk) door de nieuwe remblokken?

Zou kunnen inderdaad..

Maar misschien was het al gescheurd, en had ik daardoor "brake judder" -->alleen bij hete remmen..

Het is echt een klein scheurtje, maar zit daar wel doordat er veel spanning in het materiaal zit.

Bij koude remschijf voel je dat scheurtje net met je nagel, maar ik vermoed dat bij hete rem verder naar buiten komt (en de rem dus gaat rammelen bij hard aanremmen)

Ik zal de boel opnieuw nog eens goed bekijken (zuigers, geleide pinnen, naven, en de uitlijning daarvan t.o.v de klauw) om te pogen bij de nieuwe schijven niet dezelfde problemen te hebben. (dat een beetje zonde van het geld:-(..)

Ben me nu een beetje beter aan het inlezen op remproblemen. OMG,.. het is een wetenschap op zich!

IMG_20220102_153111.thumb.jpg.2c374869e238b5bcd8272adfdd8c8c81.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nieuwe remschijfjes dus vandaag binnengekomen.

Het zijn niet de standaard XK8 maat schijven maar wel dezelfde maat die al op de auto zat. 

Nu heb ik nog oude (roestige) standaard XK8 remschijven buiten liggen en vond het wel leuk om het verschil te laten zien ter vergelijking..

Beiden zijn dus remschijven van de XK8/R achteras. 

IMG_20220112_132556.jpg

IMG_20220112_132603.jpg

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Over verschil in remschijven gesproken..

De originele (kleinere) remschijven ventileren vanaf de velgkant, de R-Performance schijven vanaf de naaf kant.

De shields achter de schijven zijn bedoeld voor de kleine schijven want geen opening om koellucht bij het hart van de grotere schijf te krijgen.

Das ni goe.

Het viel me eerder niet op. Maar nu begrijp ik de oververhitting van de achterremmen wel beter😂.

IMG_20220112_132556_resized_20220112_014356129.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2022 at 9:46 AM, arie-jag said:

Niet vergeten je remblokjes&schijven effe lekker in te vetten: piepen ze niet en gaan er langer van mee!

Rest van de auto dan weer niet maar ja, keuzes..   :lolu:

Kijk, ik had vette remmen😂, werkt niet!

Screenshot_20220119-194501.thumb.jpg.48dc4c0bf0bdb09bdc6eedcc54e9152b.jpg

 

On 1/16/2022 at 8:01 AM, wimb said:

Daar moet je geen grappen over maken Arie. 😡

Remmen is voor watjes. 😅

Remmen is angst! (vooral als ze het effe niet doen😂)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...