Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken

Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

20 uren geleden, Leonneke zei:

Ze (XK) gingen een tijdje vrij 'fors' omhoog. Bij Exco vragen ze absurde prijzen. (daarom staan ze er ook zo lang). XJS-C blijft volgens mij in waarde stijgen. 

Ik voorspelde in dit draadje in 2016 een verdubbeling van waarde. (ik kijk naar de onderkant van de markt????)

Ik kocht toen voor 8500....Voor minder vond je ze ook niet in rijdende staat.

Nu is de goedkoopste X100 XKR op mkpls net geen 17000...

Das toch het dubbele????????

Laat overlet dat ik die auto in 2018 verkocht voor 8500...met mijn stomme kop????. (met 4 nieuwe dunlops en een supergoede motor vol nieuwe onderdelen, recaro interieur en Detroit 20")

• Haha 1

• 2 weeks later...

Voor iemand die het leuk vind om aan de oudere supercharged v8en te hobbien:

https://youtu.be/YFCbIIVxwek

Dus de oude automaat, maar met de schakel snelheid van een moderne flipperbox????.

Ja van die flippers aan je stuur dan en volledig programmeerbaar????.

https://ofgear.dk/

Ik als wat oldskool prutsert, heb net een vliegwiel uit een sloper gekocht voor de V8, die ik als basis kan gebruiken om een handschakel vliegwiel te maken...????.

Een voorzichtige start gemaakt om een vliegwiel te bedenken wat de 6-handbak op de AJV8 mogelijk zou maken.

Daarvoor een origineel "automaat" vliegwiel van de V8 erbij gekocht (Marktplaats, liep er toevallig tegenaan????).

Dat origenele vliegwiel is eigenlijk maar een dun-lichtgewicht plaatje met daaromheen de starterkrans, 3 gaten voor de koppelomvormer, en een pulsgever (ring met gaten voor krukassensor).

Bij de handbak die ik kocht zat het 2.7 Diesel vliegwiel, is double mass principe, loodzwaar, past niet in de ruimte van de V8 (steekt dieper) en heeft geen pulsgeefringdinges.

Dus vandaag het 2.7D vliegwiel uit elkaar gehaald (losboren klinknagels) om te kijken of er een bouwdoos ontstaat????...waar ik wat mee kan.

Een speciaal vliegwiel voor de V8 met handbak is ook gewoon in UK te koop, maar gaat richting de 1000€...

IMG_20210515_135820.jpg IMG_20210515_103030.jpg IMG_20210515_103036.jpg IMG_20210515_103111.jpg IMG_20210515_111816.jpg IMG_20210515_125344.jpg

IMG_20210515_134720.jpg IMG_20210515_134725.jpg IMG_20210515_135316.jpg IMG_20210515_135319.jpg IMG_20210515_135326.jpg IMG_20210515_135820.jpg IMG_20210515_135831.jpg IMG_20210515_135943.jpg

IMG_20210515_140318.jpg IMG_20210515_142827.jpg IMG_20210515_142829.jpg IMG_20210515_142733.jpg IMG_20210515_140611.jpg

• Like 2
  • Klasse 3

• 3 weeks later...

For the record, mijn XKR staat sinds een paar weken stil. Transmissie storing en canbus achtige storingen.

Gebeurde bij een poging om de fabrieksopgave 0-100 te halen????.

Mijn Icarsoft doet het niet en de ELM327 pakt alleen ECU codes.

De storingen (Stuk of 4 meldingen op het dashboard) komen direct bij contact aan en de auto staat in limp home (zowel motor als bak).

Dus afspraak gemaakt bij G&G om eindelijk eens echt uit te zoeken waar de eerder nog intermitterende problemen door veroorzaakt worden.

Heb al heel wat onderzoek gedaan, maar niet echt wat gevonden.

Op verlichtingsplaat van de bak eerder gewisseld met schijnbaar succes, (canbus doorlus functie)  en verdacht brandplekje op ABS unit printplaat na dan...(zit er nog...)

Hoop dat het meevalt.. 

18e Juni aan de beurt????..

2 uren geleden, arie-jag zei:

Das mooi, heb je effe tijd voor de serie 1 en de DDR-boot!   :DD

Klopt Arie! De serie 1 staat in stalling maar volop bezig met de 1000cc tweetakt inboard van het bootje.

Carburateur loopt soms over en geeft soms geen benzine...

Kon uit oud DDR magazijn nog een hagelnieuwe nieuwe carburateur scoren😎..

16235062528585866876669507619649.jpg

• Klasse 1

Gisteren een dagje bij G&G om nu eens goed uit te zoeken wat de oorzaak is van de storingen in mijn autootje.

Ik heb weer enorm veel geleerd van Raymond (en Jeffrey, dank!) terwijl Raymond tussen de verschillende klantauto's "schakelt" en iedereen blij poogt te maken (lukt hem nog ook)

Met zijn aanwijzingen mocht ik (ook) zelf zaken aan mijn auto doen om de diagnose te stellen (hoe gaaf is dat voor een hobbyist als ik!!)

Hij vind het gewoon echt leuk als mensen zich in de complexe techniek van deze auto's verdiepen en dat uit zich door een bijzonder hobbyist vriendelijke houding. (nu nog rekening zien te krijgen... ;-))

Tussendoor (buiten) nog uitgebreid met andere klanten (allemaal liefhebbers) gekeuveld over hun en mijn autootjes (heerlijk toch!)

De basis van mijn auto is nu helemaal ge-checked (relais, zekeringen er overigens meerdere relais stuk...etc) maar het is nog niet gelukt de WDS in het netwerk te laten kijken (of zoiets:-))

Ik heb geleerd dat eerst de basis goed moet zijn want als je direct electronisch kastjes gaat wisselen is de kant groot dat de oorzaak niet weg is en dan sloop je dus de nieuwe units ook in no time.

Maar dat is nu zekergesteld in orde.

Kunst is nu om de WDS wel in het systeem te laten kijken (beetje kip ei, maar het was al bekend dat deze auto geen makkelijk probleem heeft..)

Andere ECU geprobeerd maar dat bood nog geen uitkomst.

Komt goed, ik volg de adviezen op en ga nu een andere TCM proberen (bakcomputer) 

Nog wel een zorg over de de automaat zelf, want toen de auto in storing een paar weken geleden ging kwam er nogal een bonk uit de bak...

Dat kan wel eens een dure bonk geweest zijn..

Maar daar komen we pas achter als het netwerk weer aan de praat is:-).

(Als de bak stuk is.......dan is de start van de handbak ombouw een feit. Maar ook daarvoor moet eerst het netwerk weer aan de praat zijn.)

Raymond-G&G super bedankt voor hoe je dit voor de hobbyist mogelijk maakt!

IMG-20210619-WA0000.jpg

• Like 3
  • Klasse 1

Ik gebruik dit draadje nu ook even als archief, anders geloof ik mijn eigen herinnering niet meer na vandaag (op een moment dat ik Raymond weer durf lastig te vallen:-))

For the record: Auto is al een tijdje niet uit te lezen met WDS. 

Meldingen, sinds een week of 3:

1: Transmissie storing

2: ACC niet beschikbaar

3: Beperkte trekkracht

4: Verkeerd onderdeel gemonteerd

5: PECUS T

6: P1643 is ook echt niet te wissen (=Canbus TCM naar ECU kaput, maar daar is niks mis mee--> bedrading gemeten)

Meest logische oorzaak na denkwerk van velen inclusief mijzelf, alle metingen en controlles:

A:  TCM

B:  ABS Unit

C : InstrumentCluster

Vandaag al de TCM binnen van Hendrikus.

Ik denk, eerst nog even contact aan en starten contact uit (beginsituatie vaststellen) en dan accu los en TCM wisselen.

Dus contact aan:

-> Restricted performance melding.

-> ....??

-> Verder niks geen andere storingen op het dashboard!

-> Huh?

Stukkie rijden, inderdaad restricted maar schakelt nu weer wel!!! (vrijdag naar huis vanuit Hzand schakelde ie echt nog niet)

Uitlezen met levensgevaarlijk hobby OBD2 dinges (ik niet veel keuze want m,n Icarsoft LR2 doet niks):

1: P1251 Fault (Throttle Body)

2: en ja hoor nog de oude trouwe P1643 pending (altijd pending...)

Ja maar....Throttle Body 10A zekering was stuk gegaan vrijdag (konden effe helemaal geen gas meer geven) en na vervangen zekering weer okee, maar fout toen niet gewist met Icarsoft dinges van G&G. (want WDS komt er niet in, WDS=vooringang en  Icarsoft=achteringang dinges;-)) (Any comments?🤣)

(Vraag blijft overigens waarom de relais zo heet waren vrijdag, en waarom de TB 10A zekering eruit kwam ter plekke.)

Dus even kijken of de fouten nu wel gewist kan worden.

En ja, dat kon (allebei gewist!!! hoera!!)

Dus effe rijden, en ja inderdaad probleemloos veel te hard, effe werd wat langer want was lang geleden, lekker even gassen:-).

Geen mechanische schade aan de bak gelukkig..Schakelt zelf nog sneller dan ooit tevoren op 1 of andere manier en toch soepel.

Na de rit de auto thuis neergezet met vraagtekens in mijn ogen (hoe kan dat nou?)

Motor uit.

Motor nog effe aan. (droomde ik dit zojuist?)

Terug bij af:-(.

6: P1643 en weer echt niet te wissen.

Accu los.

Hendrikus geleverde TCM erin.

Accu vast.

Starten

Nog steeds.

6: P1643

Op naar de volgende waarschijnlijke oorzaak nu.

O ja, zou een onweersbui deze Jaguar juist goed doen? (want daarna deed ie ut:-)...een ruim half uur :blink2: .. maar wel heel goed😇..

• Klasse 1

• 5 weeks later...

Eerder vandaag heb ik dit project opgegeven, zonder WDS mogelijkheid (auto pakt um ni) en na een TCM en (3) ABS units te wisselen was ik er een beetje helemaal klaar mee.

Auto geschorst. Soms is dat nodig om de druk eraf te halen:-)..

Daarna even gegeten, en weer aan de slag😂..

Ik denk de oorzaak van het probleem nu eindelijk gevonden te hebben....

Als ik het zeker weet zal ik het delen. ter lering en vermaak.

Ut is simpel, maar dat is meestal als je het eenmaal gevonden hebt🤣

(ook ik ga winnen:banghead:)

• Klasse 2

Tromgeroffel🤭.....

Het was een slechte verbinding in de zekeringenkast linksvoor onder de motorkap..

Alle relais en zekeringen waren gecheckt. Ik had zelfs op alle zekeringen spanning gemeten...

Maar TCM kreeg niet constant spanning toch..

Als je de op zekering spanning meet duw je met de pen van de multimeter op de zekering....

En dan maakte de onderbreking in de zekeringenkast gewoon verbinding😠..

Maar goed, nu gevonden dus weer blij.

De diagnose volgorde van onze vrienden in Hzand was:

1: TCM

2: ABS

3: Instrument cluster (misschien)

O,ja zekeringenkast ruikt raar, was het devies🤣.

Zo zie je maar, als je goed luistert ligt het antwoord voor het oprapen😉.

--} Oorzaak was:

TCM onvoldoende spanning door raar ruikende zekeringenkast 👍.

Nu alles weer okee (brug over onderbreking gesoldeerd)

We kunnu wir rije😎

• Klasse 2

20 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Tromgeroffel🤭.....

We kunnu wir rije😎

Alleen is in al die tijd (maanden, jaar?) de benzine naar € 2,- de liter gegaan... dat is natuurlijk een onoverkomelijk geestelijke hindernis voor een zuunige zeeuw.:startle:

Die zeeuwen kunnen het heus wel betalen maar gruwelen van het idee dat te moeten betalen... en dan zit je daar met je slurpende XKR die het eindelijk doet :laugh2::lolu:

• Haha 1

6 minuten geleden, arie-jag zei:

Alleen is in al die tijd (maanden, jaar?) de benzine naar € 2,- de liter gegaan... dat is natuurlijk een onoverkomelijk geestelijke hindernis voor een zuunige zeeuw.:startle:

Die zeeuwen kunnen het heus wel betalen maar gruwelen van het idee dat te moeten betalen... en dan zit je daar met je slurpende XKR die het eindelijk doet :laugh2::lolu:

Alweer 70 euries opgestookt sinds gisteren hoor 😇.

Ook dat doet een XKR snel🚀! (4 rondjes rond de kerk en het is weg)

Maarre, omdat het soms zo vanzelfsprekend lijkt...

Dezelfde auto staat al lange tijd op dezelfde plaats (foto🤣)...

Met het enige verschil, dat ie nu veeeeel mooier is, misschien omdat ie nu op ieder moment klaar is om ongegeneerd te knallen😜.

denuvanavondnietrijdende🤫

IMG_20210723_210929.jpg

• Haha 1