Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken


Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

Vandaag op advies van ons aller specialist een complete achteras op de kop getikt. Zojuist helemaal uit Noord Holland door de beste man (de verkoper) thuisgebracht????. Hij was voor de sneeuw al weer in N-Holland..

Gelukkig klopte de staat van de onderdelen met wat was beloofd, met een lekvrij en spelingsvrij Differentieel, spelingsvrije aandrijfassen, goede wielhubs met perfecte wiellagers en zelfs de schokbrekers nog als nieuw (zelfs de onderste lagerbussen daarvan)

Was best een gok dit, maar goed gegokt...

 

Net de IRS gedeeltelijk gedemonteerd om bovenstaande vast te stellen. Weer een mooie dag zo????.

Ik ga de boel stralen en netjes maken en van het voorjaar wisselen met wat er nu onder de auto bungelt..????.

 

fotootje ter indicatie niet mijn IRS.

s-l400.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden, keesh zei:

Fabrikanten hebben polybussen met verschillende hardheid. De kleur bepaald de hardheid.

Aha, ik zag dat ze een inderdaad ook zwarte hebben, geen rubber maar poly, de hardste.(en duurste)

 

Of duiden ze er positie mee aan? (plaatje)

 

Powerflex-Full-Bush-Set-W.jpg

Link to comment
Share on other sites

32 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Of duiden ze er positie mee aan? (plaatje)

Misschien, maar dat is dan wel door de hardheid. De meeste hebben twee kleuren, een voor normaal en een voor sport.

 

Quote

Our materials are colour coded to make them easily identifiable. Below explains the shore rating and their common uses.

Red 65A – Used for our Universal exhaust mounts and diesel engine mounts.

Yellow 70A – Mainly used for engine mounts, diff mounts and subframe mounts or areas where the bush needs a lot of movement and absorption.

Purple 80A – Our most common material. This is used in most areas of the suspension and provides the right mix between performance and compliance.

Black 95A – Our hardest material. This is used mostly for our Black Series range or in our Road Series where the vehicles standard suspension demands require us to use this hardness of material i.e. in areas of high load.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minuten geleden, keesh zei:

Misschien, maar dat is dan wel door de hardheid. De meeste hebben twee kleuren, een voor normaal en een voor sport.

Dank, klopt dus beiden????. Het is een beetje een raar zicht van de gele b*tpluggen onder de auto, maar het maakt van de GT ietsje meer een sportieve auto las ik..

De oude bussen waren nog prima maar zijn erg flexibel. Niet goed voor scherp weggedrag ofzo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Te koud nu, ondanks kachel in de garage.

Dus maar beetje verdiepen in volgende stappen van m,n X100 projectje. 

Achteras pas wisselen als het weer wat opwarmt.

Ik wil de Jag wat lager op zijn wielen zetten. Alles onder het mom van keertje naar een trackday in 2025 ofzo ..

Verlagen is in veel gevallen een drama voor de geometrie van de wielophanging volgens mij. Vaak weegt het niet op tegen het lagere zwaartepunt enzo.

Maar dit projectje zoekt juist de problemen op, gewoon omdat het kan????.

Achter verlagen gaat prima denk ik. 

met extra spacers tussen aandrijfassen en het differentieel kun je het teveel aan ontstane camber compenseren.

 

Maar de voorwielophanging...

Das wat lastiger.

De camber afstelmogelijkheid af fabriek is er beperkt. Als je flink omlaag wil gaat de Camber volgens mij helemaal fout..

Ik zag ergens custom upper A frames met afstelmogelijkheid maar never nooit binnen m,n ieniemini budget natuurlijk.

Als ik zover ben zal ik mijn oplossing delen, wie weet zijn meer gekken als ik 

Ik zag excentrische Polybussen van BMW M3, zoiets moet lukken, maar dan de juiste maat vinden...

Andere optie is......Zelf excentrische polyurethaan bussen gieten voor de upper A frames. (je mot het maar aandurven????????)

 

IMG_20200512_184003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begin gemaakt met achteras verwijderen.

Hangt aan 4 bouten, maar ook propshaft, handremkabeltje, remklauwen, abs sensors en achterste uitlaatdempers losmaken (dat laatste omdat me dat wel makkelijk leek, zijn er pas nog af geweest, dus zo gebeurd).

 

Alles relatief eenvoudig.....tot de voorste bouten aan de beurt waren, waarmee het A-frame dinges aan de auto hangt..

links wilde echt ni..beetje warm gemaakt, voorzichtig klein beetje beweging..effe stukkie terug, en verder....  KNAK????????.

Dus de rubber bus eromheen maar weggefreest. Later de restanten verwijderen, kan ik er wat beter bij..(fotootje van vernaggelde bus)

 

Andere kant bout er wel uitgekregen maar daarna de boel nog kneitervast..

Soms zit het mee...

IMG_20210218_211854.jpg

Link to comment
Share on other sites

Op 5/10/2020 om 6:41 PM, Iksjeezesel zei:

Nog te doen,

 

-Best hard hoog-tonig geluid tijdens langzaam rijden (met weinig toeren) over kleine snelheidshobbels. (Het geluid komt overeen met als je met een schroevendraaier o.i.d in snel tempo tegen cardanas buis tikt (tingelt?) maar kan echt niet vinden wat daartegenaan komt)

Verdachten:

Tussenlager cardanas.

Differentieel

Koppelomvormer (NEEE please)

Wielophanging / stab-stang.

 

werk zat

 

 

 

 

10-Mei-2020: postje over to do list waarop een misterieus en SUPERIRRITANT geluid onder de auto...

Tijdje geleden advies gekregen om de hele achteras te wisselen en terecht.

Idd Diff heeft beetje speling (niet extreem veel) aandrijfas "kruisjes" wel flink versleten..

Alles onder de diff olie daaronderen.

Beluchting/ontluchting van diff helemaal dichtgekoekt. (geeft overdruk in diff, drukt alles eruit...?)

 

Maar pas nu de IRS eronder vandaan is zojuist de oorzaak van de rammel gevonden????????.

Metalen stofhoes van een Cats schokbreker.. Is vervangen 4 jaar geleden...sindsdien de rammel volgens vorige eigenaar..  verkeerd in elkaar gezet????..

Kom nu weer goed????.

.

IMG-20210219-WA0004.jpg    IMG-20210219-WA0003.jpg   IMG-20210219-WA0005.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 uren geleden, Iksjeezesel zei:

O, vergeten te vermelden: Wat een K*Tklus om zonder brug of heftafeldinges,.... zo,n IRS eronder vandaan te halen..(Laat staan terug monteren)

 

Staat in Katwijk aan Zee een brug geheel ter beschikking, koffie gratis als jij de zeeuwse bolussen meeneemt.:buba:

 

IMG_3094.thumb.JPG.1b19393e9b0d36a455a3ae203a47354b.JPG   IMG_3500.thumb.JPG.150f8d7bc2c594de2e231476ef0065f6.JPG      IMG_3501.thumb.JPG.f7b7af39716fa0438f5029432bdcac3f.JPG

 

Stel voor aan je vrouw een weekendje te kamperen in de bollenstreek :laugh2:

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, arie-jag zei:

 

Staat in Katwijk aan Zee een brug geheel ter beschikking, koffie gratis als jij de zeeuwse bolussen meeneemt.:buba:

 

IMG_3094.thumb.JPG.1b19393e9b0d36a455a3ae203a47354b.JPG   IMG_3500.thumb.JPG.150f8d7bc2c594de2e231476ef0065f6.JPG      IMG_3501.thumb.JPG.f7b7af39716fa0438f5029432bdcac3f.JPG

 

Stel voor aan je vrouw een weekendje te kamperen in de bollenstreek :laugh2:

Heel gaaf hoor Arie????. Jij leeft in het paradijs zie ik????.

Ik kom in Maart wel effe op je brug en vertrek als de auto klaar is, goed? ????

Noem het een seizoensplek????.

Link to comment
Share on other sites

Mijn XJ6 staat vlakbij in een geïsoleerde loods met ook alles erop en eraan, voor een habbekrats (brug, straalcabine, heftruck etc)

Maar ik doe alles heul erg op m,n gemak zeg maar. En een paar weken op de brug blijven staan is natuurlijk geen optie.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...