Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken

Recommended Posts

Iksjeezesel    502

Een paar weken geleden bleek dat de automaat van m,n XKtje lekte.

Dat was effe balen want hij was dicht voordat ik preventief de conductor plate en doorvoer verving gelijk met een vloeistofwissel...

Ik dacht dat iets verkeerd had gedaan wat het lek veroorzaakte.

Intussen is duidelijk wat er mis was.

De diameter van de Chinese copy doorvoerplug is 0,2mm kleiner. De O-ringen ook een tiende dunner...

En dan....dicht het niet af..

dus weer een proefondervindelijk vastgesteld dat goedkoop duurkoop is (of kan zijn)

Dikkere O-ring had het probleem kunnen oplossen overigens.

Ik heb de Mercedes plug weer teruggezet😀 

IMG-20201115-WA0000.jpg

Schermafbeelding 2020-11-15 om 19.58.04.png

• Like 1

• 2 weeks later...
Iksjeezesel    502

Heb net onder risico van verguizing mijn humble entry op een trackday forum gemaakt:-).

Het is natuurlijk van den zotte als je met een 1615KG automaat over een circuit denkt te kunnen rijden zonder daar een rijdende chicane, of vangrail functie te kunnen gaan vervullen.

Echter, ik ken de potentie van de XKR X100 en denk dat het best een snel en zelfs een best agile apparaat kan zijn,.....of op termijn ooit kan worden.

Ik ben meestal van de lange adem, en kom dan best vaak daar waar ik wil komen (best handig als je niet snel bent;-).....)

Dus ik ga, als mijn huidige XKR ingrepen effectief blijken te zijn, in het voorjaar eindelijk eens een paar rondjes Zandvoort boeken.

De basis van die hopelijk niet kamikaze onderneming is:

1: 1615KG (1000KG staal----615 kg electonische rotzooi en plastic?)

2: 722.6 Elektronische Mercedes AMG versnellingsbak (Traaaaaaage overgangen maar verder wel heul nauwkeurig en sterk) 

3: Ergens rond de 367PK (maar 10% pulley upgrade en Charge-cooler upgrade dus dromend van theoretisch tegen de 390PK)

4: Af fabriek 525NM torque, wat best imposant (en ook heel voelbaar) is:-)....

Eerlijk gezegd, als twintiger had ik een Renault 5 GTTurbo met standaard 120PK (800KG) die met een paar eenvoudige ingrepen (gekalibreerd en regelbaar lek ik waste gate leiding v/d turbo en extra vervroeging) 180PK+ genereerde uit de 1.4L 8V met onderliggende nokkenas(!)

Dat was echt een kanon met hoofdletter K, vooral onder de 140kmpu. Onder genot van detonatie schoot het gekke ding overal voorbij of overheen.

De XKR geeft ondanks de cijfers (367/525/1615) dezelfde ervaring. (zonder de detonatie hopelijk)

In andere +/- 350-400 pk auto's met soortgelijk koppel heb ik dat nog niet ervaren. (ook heel leuk en meer begerenswaardig misschien, maar niet de umphf in het middengebied:-(...)

Dusss,

Ik hoop dat ie ut nu EINDELIJK eens doet (Morgen fire-up) ....en daarna focus op wegligging (resulterend in conclusie: afscheid of vermagering / c.q. conversie naar handbak etc etc,  is mijn vermoeden)

Grtjes

IMG-20201127-WA0001.jpg

• Like 2
  • Klasse 1

arie-jag    567

Zo te horen heb je het technisch aardig voor elkaar!

Nu de bestuurder nog?   :lol:

Heb zoiets met mijn MG Midget met gewicht van +/-750kg en 155PK, gaat als de brandweer op Zandvoort, Assen, Zolder, Silverstone en NurburgRing!

De auto kan veel meer ware het niet door de grootste beperking: de bestuurder!

Ik ga tot waar ik denk het nog onder controle te hebben en dat is nog lang niet de max van de auto... ;)

• Like 2

Iksjeezesel    502

Nou, wat een desillusie vandaag na zulke hoge verwachtingen...

Nog steeds de hele roedel aan storingen na 10 minuten laten lopen (Trac, Stab etc), en dat na al het werk wat gedaan is afgelopen maand. (stekkers opgegraven uit de donkere krochten van de motorruimte)

Als klap op de vuurpijl, cilinder 6 doet helemaal niet meer mee, wel vonk, geen brandstof. Lijkt in aansturing te zitten. Morgen nieuwe moed verzamelen...

Nooit geweten dat stilstand ook echt achteruitgang kon betekenen...:-(

Maar never nooit ni opgeven.

• Verdrietig 1

Iksjeezesel    502
10 uren geleden, arie-jag zei:

Zo te horen heb je het technisch aardig voor elkaar!

Nu de bestuurder nog?   :lol:

Heb zoiets met mijn MG Midget met gewicht van +/-750kg en 155PK, gaat als de brandweer op Zandvoort, Assen, Zolder, Silverstone en NurburgRing!

De auto kan veel meer ware het niet door de grootste beperking: de bestuurder!

Ik ga tot waar ik denk het nog onder controle te hebben en dat is nog lang niet de max van de auto... ;)

Ik zou ook nooit echt heel hard durven gaan met een X100.

Maar een beetje piepende bandjes wel (en heel hard van bocht naar bocht:-))...

Heb al heeeel lang niet meer op het randje gereden (20+jaar denk ik :-))

Het laatste randje was een berm in de Franse alpen, waar ik een half metertje miste, en waar we vervolgens zijwaarts in een Opeltje GSI van de berg af rolde...(en dat vond mijn bijrijdster c.q. echtgenote, niet grappig🤔)

Toen wist ik dat ik geen Colin mcRae heette:-)...

• Haha 1

haddock    688

Volgens mij kun je er n soort ‘brace’ onder monteren waardoor ie veel stijver wordt. En volgens mij heb ik dat hier ergens gelezen.

denbraceindebekhebbende

• Like 1

Iksjeezesel    502
1 uur geleden, haddock zei:

Volgens mij kun je er n soort ‘brace’ onder monteren waardoor ie veel stijver wordt. En volgens mij heb ik dat hier ergens gelezen.

denbraceindebekhebbende

Ja dat kan..dat draadje heb ik ook gezien.

Maar is bij een coupe niet echt nodig denk ik..

Als ik eindelijk de motor goed heb is de IRS aan de beurt, dat zal meer verschil maken...denk ik

Iksjeezesel    502
2 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Nou, wat een desillusie vandaag na zulke hoge verwachtingen...

Nog steeds de hele roedel aan storingen na 10 minuten laten lopen (Trac, Stab etc), en dat na al het werk wat gedaan is afgelopen maand. (stekkers opgegraven uit de donkere krochten van de motorruimte)

Als klap op de vuurpijl, cilinder 6 doet helemaal niet meer mee, wel vonk, geen brandstof. Lijkt in aansturing te zitten. Morgen nieuwe moed verzamelen...

Nooit geweten dat stilstand ook echt achteruitgang kon betekenen...:-(

Maar never nooit ni opgeven.

Ondanks dat ik nu beter niet sleutel (🍷) toch even in de schema's gedoken.

En effe met mijn handen achter mijn rug naar de kabelboom gekeken..

De stekker waar de injectoren van de linker cilinder bank over lopen is gaar. (wist ik, lock is stuk, maar had het zolang met tyrapje geborgt want wie weet wat voor een problemen je anders krijgt (;-))

Toch even losgeknipt (handen niet op mijn rug;-)) en stekker losgemaakt.  Wat mij opviel is de oranje vochtseal door een gaatje van een stekkerpin uitpuilde.

Dat heurt niet. Sealtje blijkt gebroken en zat tussen de pinnen.

Ook de pinnen zelf zien er niet best uit...lijken gecorrodeerd.

Ik hoop dat dit de oorzaak blijkt te zijn. Nu effe ni verder proberen (starten).

Morgen weer een dag.

IMG_20201128_210003_resized_20201128_090840165.jpg

• Like 1

wimb    636

Pinnetjes schoonmaken en een kwak vaseline er in. Ik vind het een gore beunoplossing maar het voorkomt wel corrosie door vocht.

• Like 1

Iksjeezesel    502
27 minuten geleden, wimb zei:

Pinnetjes schoonmaken en een kwak vaseline er in. Ik vind het een gore beunoplossing maar het voorkomt wel corrosie door vocht.

Thx doe ik,

Op termijn maar een ander injectorkabeltje scoren:-)

debestwelvangorebeunoplossingenhoudende

• Haha 1

Iksjeezesel    502
9 uren geleden, wimb zei:

😅

Deranzige

deranzige oplossing werkte voor het weer mee laten doen van cilinder 6, maar de rest is nog net zo naadje als eerst😡😉 .

catje was dan wel dichtgesmolten, maar er is meer aan de hand nog...

wimb    636

Je hebt in ieder geval één oorzaak minder.

Electrische storingen zijn heel lastig op te sporen. Ik vind het elektriek van de Jaguar heel betrouwbaar (dûh, bijna alles is Japans), dus vermoed ik dat er spanningsdips optreden. Het doet me denken aan het gezeur dat ik heb gehad. De oorzaak bleek een gare dynamo te zijn.

• Like 1

• 2 weeks later...
Iksjeezesel    502

Weer wat gevonden....

De "mijne" heeft wel het nieuwe type charge air cooler seals....maar niet d retainer plates met het groefje daarvoor...

De TSB is dus niet volledig uitgevoerd, of men heeft later seals vernieuwd, en het post TSB part number besteld.

Bij "mijne" bleven de seals tussen de charger en de coolers maar naar binnen gezogen worden...

Pas toen ik mijn reserve onderdelen erbij pakte zag ik het verschil in seal, en hielp google mij aan de TSB....

Of het een oorzaak is weet ik niet, maar we gaan gewoon door hee:-)

Wat een getob😂

303-57am2 Loss Of Engine Performance (1).pdf

• Like 1

• 2 weeks later...
Iksjeezesel    502
Op 12/1/2020 om 8:18 AM, wimb zei:

Electrische storingen zijn heel lastig op te sporen. Ik vind het elektriek van de Jaguar heel betrouwbaar (dûh, bijna alles is Japans), dus vermoed ik dat er spanningsdips optreden. Het doet me denken aan het gezeur dat ik heb gehad. De oorzaak bleek een gare dynamo te zijn.

Ben de databus storing aan het opzoeken, want na een paar weken stilstand zat deze storing er blijvend in (mooi, dan kun je zoeken namelijk).

Eerder verdacht ik de radar van de ACC omdat deze ook echt tussen de databus zit en een zwak punt schijnt te zijn.

Kan nog steeds, maar de databus doorlussen op de ACC radar connector nam de storing niet weg dus op het US forum maar weer eens verder lezen:-)

https://www.jaguarforums.com/forum/xk8-xkr-x100-17/multiples-errors-227305/

Ik had 120 ohm op de databus bij de OBD2 connector aansluiting tussen 6 en 14, (moet 60 ohm zijn)

In het Instrument cluster zit een 120 Ohm termination weerstand, en in de ABS unit ook 120 Ohm een termination weerstand geloof ik.

Deze zitten beiden als het ware tussen de gele en de groene databus "geleiders", waardoor ze als het goed is dus 60 ohm geven als je tussen de gele en de groene data bus draad meet. (2 maal 120 ohm parallel = 60 ohm)

Nu heb ik de J-gate connector losgemaakt aan naar beide kanten gemeten, (moet naar beide kanten van de databus (up en downstream) dus 120 ohm meten vanaf de losgekoppelde gear selector dinges stekker.)

2069916625_Schermafbeelding2020-12-22om20_58_15.thumb.png.86fc00626157da620168463d20f5480d.png

Dat was okee.

Daardoor nu het vermoeden dat de J-gate printplaat een slecht contact maakte waardoor de databus onderbroken was en ik maar 1 termination weerstand in het circuit had (120 Ohm dus).

Ik had nog een oude liggen (met een gebroken topplaat) en daar zag de printplaat er wat beter uit. 

Nu weer 60 Ohm tussen de OBD2 aansluiting 6 en 14,  en geen storingen.

Effe afwachten of dit inderdaad de oorzaak was:-).

Een dag niet geleerd is een dag niet gevloekt🤣 (geintje natuurlijk, is hartstikke leuk om uit te zoeken)

Iksjeezesel    502

Of ik er ooit wat mee ga doen weet ik niet, maar kon het niet laten...

Heb toch een 6 handversnellingsbak gekocht die ("direct bolt on!!") op de 4.0 AJ-27S past...

Heeft 80000km ervaring, zit ietsje lager in koppel (460NM i.p.v. 525NM) , maar daar zit wel wat marge op en hoeft niet gegarandeerd 2 ton mee te gaan. 

Moet nog wel geleverd worden uit Duitsland en hoop dat het een betrouwbare verkoper is...

Als ik ooit aan de ombouw begin zal er nog wel meer nodig zijn:-).

Zoals een extra pedaal is bijvoorbeeld wel handig, andere cardanas misschien (lengte?), pookmechanisme etc etc, en een megasquirt omdat de ECU het niet pikt als je de automaat zomaar durft te amputeren (al zit daar juist de uitdaging, om het zo te doen dat het wel gewoon allemaal blijft werken:-))

Schermafbeelding 2020-12-25 om 21.52.41.png

• Klasse 2

• 3 weeks later...
Iksjeezesel    502
Op 12/1/2020 om 8:18 AM, wimb zei:

Ik denk dat ie ut nu doet....🍻.

Databus okee nu, acceleratie ook normaal.

Nog werk zat aan gelukkig 😉.

• Like 1

Pizzaman    771
5 hours ago, Iksjeezesel said:

De 6-Handbak, voor ooit....

IMG-20210113-WA0000.jpg

Ik zal nog eens m'n Capri ombouwen met een S-type V6 3.0. 

Maar nou ik dat zo zie krijg ik V8 gedachten voor datding...

En dan noem ik het een Suzuki (Sjees U zelf Uw Kist In).

Zoiets, heeft het n toch nog iets IkSJEEZesel, als dank voor het idee. :lolu2:

• Haha 1