Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken


Recommended Posts

Iksjeezesel    505

Intussen wel gereden met de auto natuurlijk..

De auto houd nog steeds in en heb alle simpele zaken bekeken. Zonder dat de auto zich laat uitlezen gaat het mij niet lukken. 

Mijn vermoeden is gewoon de tps die slecht is, maar die gok vind te groot. Dus afspraak bij G&G gemaakt voor diagnose. Als dit te fixen is kijk ik weer verder. (diff revisie?)

 

En dat allemaal om een keertje over Circuit Zandvoort te kunnen knallen🤭. (met een automaat🤣)

 

Budget al gesneuveld en waarde overstijgend...

 

Uitlaatkleppies werken goed, js leuk, maar kunnen gelukkig met druk op de knop weer potdicht..

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Iksjeezesel    505

In dubio,

Komende week het oordeel van de specialist 😱..

 

Hoop dat het meevalt. (i.i.g. qua oorzaak gerammel en inhouden van de motor)

Kan er altijd nog een leeggeplukt, handgeschakeld trackday monster van maken:-) (Nog niet serieus mee bezig hoor, maar fantaseren is ook leuk ;-)...p.s wel een 6-handbak gevonden al ha ha)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Oordeel van G&G (Raymond) over m,n Project-XKR viel erg mee:-)..(dus het word geen kale trackday racer voorlopig)

Na een proefrit kon hij wel al een eerste A4tje volschrijven🤣 maar naast een paar grote zaken is niet alles mis met de auto.

Verder weer ouderwets bijgekletst, was te lang geleden!

 

Puntje bij paaltje:

Het inhouden komt hoogstwaarschijnlijk door de 10% kleinere supercharger pulley, in combi met en de aangepaste inlaat.

De motor krijgt dus waarschijnlijk het mengsel niet meer goed (teveel lucht / te weinig brandstof) waardoor de ECU detonatie waarneemt en de boel "uitzet" door de vervroeging van de ontsteking eraf te gooien en de short term fuel trim naar 0 te zitten om de boel te doven.

 

Verder,

  • De achterwielophanging inclusief differentieel.... zitten wel relatief nieuwe Bilsteins in maar het beste helemaal eronderuit halen (en repareren c.q helemaal vervangen,...slik).
  • De voorwielophanging heeft ooit nieuwe bussen gekregen maar men heeft wat ringen vergeten terug te zetten...Slordig maar is nog wel te herstellen natuurlijk.
  • De bak, die niet lekte, heeft door mij o.a. een nieuwe plugdoorvoer gekregen, en shame on me:banghead:lekt nu wel:-(  (Das wel effe een deuk in m,n zelfvertrouwen, maar komt ook wel weer goed in een uurtje freubelen)

Ik ga op mijn gemak beginnen met de supercharger te wisselen (ik heb nog een originele supercharger liggen met de gewone pulley;-) en met minder KM's.)

Dan voor de zekerheid ook de injectoren eruit halen en laten testen (want auto ruikt naar benzine als ik hem uitzet, en zag wat benzine op een zuiger druppelen met de boroscoop vorige week)

Als dat succes heeft en de auto weer z,n volle powerrrr heeft komt de achterwielophanging aan de beurt.

 

Omdat ik dacht te begrijpen dat voor niets de zon opgaat had ik netjes vooraf aangegeven dat ik alles zelf wil repareren en ik echt niet weet hoeveel geld ik in de auto kan/ga stoppen.

Dus wilde graag netjes betalen voor de diagnose. (ja joh komt goed joh was de reactie daarop 😆)

--> Dat is dus ook weer een dingetje wat me niet gelukt is, zelf niet met tig keer aandringen.. Best wel heel bijzonder, zeker in deze tijd.

Hij vind het gewoon leuk om de hobbyist weer op weg te helpen;-).

Klinkt raar misschien maar het is een voldongen feit.

 

Natuurlijk wilde ik eigenlijk zonder hulp diagnose stellen, maar toegegeven dat is een onmogelijkheid. Je kunt geluk hebben, maar ervaring leert mij dat je iedere keer een nieuwe " Ik weet zeker dat DIT het is" hebt en daar dan weer geld aan uitgeeft, en het dat toch niet blijkt te zijn...

 

Ik ben dus blij want ik kan weer verder met de hobby, kan ik me weer 8 maanden mee bezig houden:-)..

Handbak en standalone ECU installeren is een leuk idee, maar dan moet de knip wel echt open. Nu effe ni.

 

Paar bussen voor achterwielophanging op mktplts gekocht voor 25% van de prijs👍

 

 

$_86 (12).jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567
Op 10/20/2020 om 10:20 PM, Iksjeezesel zei:

Nou dat kan ik uitleggen hoor.

Ik heb een Jaguar branded portemonnee.

En zodra je die opendoet roept ie wanhopig "restricted performance"🤣..

https://www.ebay.com/p/1582544514

 

Jij hebt tenminste nog een portemonnee en dan ook een van Jaguar!  Patser, rijke stinkerd!  :lolu:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Nog geen tijd gehad om de Supercharger te wisselen helaas.

Wel nog een wellicht relevante constatering gedaan. 

De koelvloeistof pomp van de intercoolers loopt wel bij contact aan, (Word lawaaiig na 30 seconden) maar volgens mij loopt ie bijna vast na een paar minuten...

Vraag me af of ie nog wel pompt.

Dat in combi met de extra warmte van de sneller draaiende charger kan misschien wel eens de boel verergeren? Zal het gelijk meepakken en het systeem ook gelijk doorspoelen.

 

Wat is het effect van een niet werkende pomp? Zal toch wel vaker voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567
12 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Wat is een UK cafe racer zonder Black8🤣?

IMG_20201030_190521.jpg

 

Heb je bal 7 ook al klaar liggen voor als er weer eens een cilinder uitvalt?  :lolu:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505
Op 10/31/2020 om 6:38 PM, Iksjeezesel zei:

Nog meer Sjonnie🤭:  Een echte terugkerende P1638 Can bus failure😭.

ACC fault

TRAC fault

STAB fault

ABS fault

Restricted Engine Performance

Rem Vloeistof Laag...(is not🤬!)

 

Dus tijd en mooie gelegenheid om Databus eens uit te zoeken.....(het blijft een hobby hee)

Ben in de schema's gedoken (lekker ontspannend...) maar zie wat rare dingen daar..

mijn XKR is van 1e helft 2000.

In 1999 bestond nog geen Adaptive Cruise Control, dus die schema's heb ik niet veel aan.

Maar in de schema's van bouwjaar 2000 zie ik dan wel veel nuttige info, als ik (schakeling van) de seriele databus wil begrijpen zie ik dat daar in de databus een ACC (Cruise dinges) tussen ABS unit en ECU zit..(plaatje)

Ik was dus lekker aan het snuffelen in de auto op zoek naar bevestiging van wat ik in de schema's zag..

Maar Ik heb een Adaptive Cruise control Unit met een stekker waar niet 24 pinnen in zitten (BJ2000) maar 12 pinnen (BJ2001)..

Eerste gedachte was, jaa Jaguar-heritage qua electrics.. (LUCAS enzo:-)), maar dat lijkt het niet te zijn...

Er is daadwerkelijk omgebouwd ooit naar een andere unit. Wiring bij de unit is dus niet meer volgens schema (alles rood/geel, ook databus bekabeling voor 30cm..

Rare is dat ook de oude bedrading verderop niet de juiste databus kleuren heeft (geen twee maal geel en twee maal groen, --> ACC hoort te zitten "tussen" de databus en kan de loop dus onderbreken (rot plek qua corrosie overigens, in de voorbumper...!)

 

Of iemand dit ooit leest of snap en waardeert, maakt me niet uit:-).

Ik snap het ook (nog) niet..

 

Next: Databus doormeten. Vooral bij de J-gate en anders Instrument cluster misschien kaput?

P.S: dat ik mijn Icarsoft LR2 geen ISO9141-2 verbinding kan maken met de auto lijkt hier ook relatie mee te hebben...

 

Leuk weetje: de Adaptieve Cruise Ctl-dinges in mijn 20 jaar oude XKR werkt feilloos (tot de databus storingen (intermitterend) optreden...;-).

 

Schermafbeelding 2020-11-01 om 18.12.10.png

Schermafbeelding 2020-11-01 om 18.13.03.png

Schermafbeelding 2020-11-01 om 18.25.20.png

Schermafbeelding 2020-11-01 om 18.26.09.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Paar uurtjes besteed aan de intercooler radiator dinges en inbouwen  van de grotere koelpomp voor dat systeem.

De motorkap moest er toch af om fatsoenlijk te meten v.w.b databus storing (de "radar unit" van de ACC zit daar)

 

Na het verwijderen van de oliekoeler en de intercooler radiator was te zien hoe verstopt de lamellen zaten!

Mooie gelegenheid om alles door de te blazen en te spoelen. (Airco condensor en motor radiator ook)

Op de foto: wat er tevoorschijn kwam toen intercooler dinges eruit was (op de condensor)

 

Verder, aandacht (spuitlak) maakt alles mooier:-)..

De stang waar de koelers op en aan zitten was erg roestig...(is bij de meesten volgens mij)

 

IMG_20201103_135643_resized_20201104_060945700.jpg     IMG-20201104-WA0005.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Ik baal niet als een grote stekker, maar zat wel wat vocht in.... :-)

Zou dat storing kunnen veroorzaken? Het is de stekker waarmee de motorbekabeling op de auto zit aangesloten.

Ik denk het niet, het was erg weinig vocht en volgens mij loopt er geen databus bedrading door (effe checken)

 

p.s: ga beginnen de supercharger eraf te halen (advies gekregen) en neem op mijn pad alles mee waar een mogelijke oorzaak elektronische gremlins kan zitten.

IMG_20201105_160808_resized_20201105_054242311.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Vandaag eindelijk toegekomen aan het checken van de Katalysators💪 .... Daarvoor moesten ze uitgebouwd worden.

Ik denk dat na een half jaartje slowly proberen, zoeken en testen als hobbyist nu een belangrijke oorzaak van inhouden gevonden heb..🎊🎉.

De rechtse Katalysator lijkt een meltdown meegemaakt te hebben...

IMG-20201114-WA0001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...