Jump to content

XKR 4.0 tot leven wekken


Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

Mig-lassen is het makkelijkst,m het betaalbaarst,en brengt het minste warmte in het materiaal.

Daardoor minder kans op vervorming - en uiteindelijk minder kans op roest. 

 

TIG lassen is ook heel goed maar liefst voor iets dikker materiaal.

Autoplaat KAN, maar beter pijpen van uitlaat-dikte, draagarmen (mag niet... ja ik weet het) en zo.

Link to comment
Share on other sites

TIG is inderdaad een erg mooie vorm van lassen. En wil het best als je het werkstuk op de werkbank hebt en er goed bij kan. Voor het lassen aan de auto zelf kun je het beste MIG gebruiken. TIG is niet praktisch omdat je werkruimte aan de auto vaak beperkt is.

Link to comment
Share on other sites

TIG is inderdaad een erg mooie vorm van lassen. En wil het best als je het werkstuk op de werkbank hebt en er goed bij kan. Voor het lassen aan de auto zelf kun je het beste MIG gebruiken. TIG is niet praktisch omdat je werkruimte aan de auto vaak beperkt is.

Dank je, had al bijna een TIG apparaat besteld..

Dacht me goed verdiept te hebben maar toch nog even heroverwegen.

 

Voordeel van TIG leek me juist het met de hand toevoegen van materiaal, maar dan moet je er inderdaad wel goed bijkunnen.

Ik heb ooit MIG gebruikt en herinner mij dat het vaak geklooi met de weigerende draadtoevoer was..

Met een goed apparaat zal het niet gebeuren denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Dank je, had al bijna een TIG apparaat besteld..

Dacht me goed verdiept te hebben maar toch nog even heroverwegen.

 

Voordeel van TIG leek me juist het met de hand toevoegen van materiaal, maar dan moet je er inderdaad wel goed bijkunnen.

Ik heb ooit MIG gebruikt en herinner mij dat het vaak geklooi met de weigerende draadtoevoer was..

Met een goed apparaat zal het niet gebeuren denk ik.

 

Dat klopt ook, hoewel je er met de hand dan vaak weer beter bij kan dan met de lastoorts-met-dikke-kabeldoorvoer.

TIG gebruik ik nooit bij dun plaatwerk. Kans op wokkelen... liever bij dikten van 2 of meer mm. 

 

Het ligt echter niet aan je apparaat maar aan de instellingen (en sommige apparaten zijn klote in te stellen, dat wel).

kan oosimpelweg 'slecht onderhoud' van je lasbak zijn. Hangend draad bij MIG, daar zijn verschillende redenen voor:

- het KOPJE is gaar (nieuwe d'r op);

- draad roest of heeft knikken (nieuwe rol gebruiken, want als DAT roest is het fiks oud....);

- je steunt het kopje op het materiaal, de draad wordt te warm en vervormt al IN het kopje. 

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt ook, hoewel je er met de hand dan vaak weer beter bij kan dan met de lastoorts-met-dikke-kabeldoorvoer.

TIG gebruik ik nooit bij dun plaatwerk. Kans op wokkelen... liever bij dikten van 2 of meer mm. 

 

Het ligt echter niet aan je apparaat maar aan de instellingen (en sommige apparaten zijn klote in te stellen, dat wel).

kan oosimpelweg 'slecht onderhoud' van je lasbak zijn. Hangend draad bij MIG, daar zijn verschillende redenen voor:

- het KOPJE is gaar (nieuwe d'r op);

- draad roest of heeft knikken (nieuwe rol gebruiken, want als DAT roest is het fiks oud....);

- je steunt het kopje op het materiaal, de draad wordt te warm en vervormt al IN het kopje. 

Dank, dus toch MIG?

Vind TIG zo lekker ambachtelijk:-)..

 

Ik "moet" 1 stukkie voetenbak rechts, 2 heel kleine stukkies koker achter (alleen buiten plaat gelukkig) en twee stukjes in de achter wielkuipen.

Dit alles omdat ik geen "bobbels" wil zien, want er zaten geen gaten ofzo.. ( o ja in achterkuip wel)

En alles kleine stukken, de rest is keihard :-) en geen zichtplaatwerk dus niet opnieuw laten spuiten enzo..

Voorste wielkuipen achter de schokbrekers/subframe is al eens gerepareerd, en best wel netjes, alleen links is motorzijde helaas niet afgewerkt, maar dat kan nu ook nog wel.

Linkse bodemplaat was al gerepareerd, en heb ik weer kaal gemaakt en is gelukkig nog hard en netjes.

Vandaag ook de bodemplaat zijde van de dorpels kaal gemaakt.

Wat lichte plekjes onder de originele steenslag / antidreun kit bij de punt lasjes, maar slechts heel licht en oppervlakkig, dus even borstelen en roeststopper erop en weer in de bescherming zetten.

 

Best wel opgelucht, want google maar eens op XKR RUST....dan weet je niet wat je ziet.

Morgen verder met inspectie, want maandag weer rijden.

In kerst vakantie aanpakken. (dan ook binnenzijde van de bodem behandelen als er genoeg tijd is)

 

Techniek: ik heb nog niet in de boeken gekeken, maar kun je speling in het stuurhuis afstellen? (ik neem aan van wel).

Er zit een beetje speling op de overbrenging tandwiel naar tandheugel.

Verder nog geen technische gebreken tegengekomen.

 

Wielen zaten erg vast! ook zonder moeren. maar het wat geschop:-)  tegen de band kwamen ze toch los.

Schijven en blokken als nieuw, en stab stang armpjes en draagarmrubbers zijn recent al gedaan.

Link to comment
Share on other sites

Dank, dus toch MIG?

Vind TIG zo lekker ambachtelijk:-)..

 

Ik "moet" 1 stukkie voetenbak rechts, 2 heel kleine stukkies koker achter (alleen buiten plaat gelukkig) en twee stukjes in de achter wielkuipen.

 

Dat kan je gerust allemaal met TIG doen. De kokerbalken zijn dikker staal, dat wil machtig mooi met TIG.

Maar.... 't wil ook machtig mooi met MIG, als je 't juiste apparaat hebt. 

Gewoon net ietsje meer powerrrr geven, en dan met dezelfde draadsnelheid waar je ook plaatwerk mee last.

Achterin de wielkasten wil ook lekker met TIG (ik ben zowel links- als rechtshandig, dat dan weer wel).

Het plaatwerk is daar iets dikker, je hoeft dan niet steeds 'om en om' te puntlassen, maar kan om-en-om streepjes lassen van een cm of 2,

of misschien wel in 1x geheel dicht lassen. En da's het mooist... 

 

Debodemplaten zou ik toch met MIG doen, met TIG gaat dat vlakke dunne plaat al heel snel 'bobbelen'.  

 

Ik heb een heel lekker MIGje. Daar kan ik zelfs 'gaten mee dichtschijten' van 5 mm doorsnede.

Ja, ook in het dunne plaatwerk, dat lukt me met TIG alleen in dikker plaat. 

Link to comment
Share on other sites

Dat kan je gerust allemaal met TIG doen. De kokerbalken zijn dikker staal, dat wil machtig mooi met TIG.

Maar.... 't wil ook machtig mooi met MIG, als je 't juiste apparaat hebt. 

Gewoon net ietsje meer powerrrr geven, en dan met dezelfde draadsnelheid waar je ook plaatwerk mee last.

Achterin de wielkasten wil ook lekker met TIG (ik ben zowel links- als rechtshandig, dat dan weer wel).

Het plaatwerk is daar iets dikker, je hoeft dan niet steeds 'om en om' te puntlassen, maar kan om-en-om streepjes lassen van een cm of 2,

of misschien wel in 1x geheel dicht lassen. En da's het mooist... 

 

Debodemplaten zou ik toch met MIG doen, met TIG gaat dat vlakke dunne plaat al heel snel 'bobbelen'.  

 

Ik heb een heel lekker MIGje. Daar kan ik zelfs 'gaten mee dichtschijten' van 5 mm doorsnede.

Ja, ook in het dunne plaatwerk, dat lukt me met TIG alleen in dikker plaat. 

 

Okee, ik ga een MIG apparaat uitzoeken..

Best met gas of alleen van die speciale draad? 

Link to comment
Share on other sites

Ik vind gas beter, want wanneer ik ga lassen is het een halve auto - en dat scheelt dan enorm in de kosten.

Daarbij kan je met een gas-apparaat evengoed 'gevuld draad' gebruiken als je dat wil (gas afschakelen, gevuld draad d'r in, klaar).

Bovendien kan ik er meerdere metalen mee lassen, met ander gas en/of draad. Al komt dat eigenlijk nooit voor...

 

Daarbij heeft gevuld draad de neiging om al snel niet meer te werken (het beste is om VERSE draad te gebruiken).

 

Aan de andere kant heb je bij gevuld draad niet snel de verkeerde verhouding draad/gas, natuurlijk. D'uh!

En je hebt nooit dat je gas op is terwijl je nog draad zat hebt...of andersom (je zal je verbazen hoe vaak dat gebeurt). 

Je hoeft ook geen mengstukken, hebt geen lekkage, kortom het is simpeler. 

 

Neem er eentje die goed regelbaar is. Minimaal 3 standen voor de toevoersnelheid van het draad,

liefst 5 standen voor de sturing van het vermogen (traploos mag ook maar is duurder en soms niet gigantisch goed).

 

NB: een slecht apparaat herken je zo. Die gaan langzamer lopen als je daadwerkelijk gaat lassen.

Dat komt omdat het ding dan niet bestand is tegen het vermogen wat wordt weggetrokken door het lassen,

en dan gaat de draadtoeveor dus langzamer lopen... bakt ie zichzelf vast aan de kop... 

 

O ja da's een ander voordeel van "lassen met gas", het koelt de kop een beetje af. 

Gezien er meestal geïsoleerd wordt met teflon en/of plastic, blijft die kop een stuk langer goed. 

Bij 'gevuld draad' wordt de kop heter. 

 

De laskop is erg belangrijk - kijk ook wat een reserve kost. En of ze goed verkrijgbaar zijn. 

Kijk ook of de las-toorts prettig in je GEHANDSCHOENDE hand ligt....

 

Neem ook niet het lichtste apparaat, want je wil ook bv 2.5-3 mm nog kunnen lassen. 

Nog dikker hoeft niet dat last sowieso beter met elektroden. 

En als je gas neemt, kijk of de (meestal kleine) gasflessen goed verkrijgbaar zijn. 

Mixgas is vaak duurder dan CO2, ik gebruik 90% van de tijd CO2...

 

Kijk ook hoe het zit met draad, las je veel dan is het handig als er een grotere spoel op past.

En of je verschillende maten draad kunt gebruiken... of dat je dan het halve apparaat moet veranderen...

Kortom dat je niet een 'Merk A' koopt waar alleen spul A van Merk A op past.  

Link to comment
Share on other sites

Zoiets als dit kan heel goed: https://www.allesvoorlassen.nl/lasapparatuur/mig-mag-lassen?prod_id=169135

 

Of zoiets: https://www.1ekeus.nl/gude-mig155-6w-lasapparaat.html?channable=e7844.MzAyMw&gclid=Cj0KEQiAguXBBRCE_pbQ5reuq8MBEiQANji2Ld-7TpUK7jLullOD5fLIvbW4ANrC2nNPse3U4y-ww9AaAruL8P8HAQ

 

Let op he, ZONDER GASFLES dus dat moet er nog bij.

Ik werk zelf met van die kleine cilinders. Is duurder, maar ik vind 't makkelijker.

 

NB koop ook zo'n ding: https://www.1ekeus.nl/weldmaster-s998f-mat-zwart-automatische-lashelm.html

Het scheelt je een HELEBOEL schele ogen van de koppijn. Koop een zo goed mogelijke!

Link to comment
Share on other sites

Zoiets als dit kan heel goed: https://www.allesvoorlassen.nl/lasapparatuur/mig-mag-lassen?prod_id=169135

 

Of zoiets: https://www.1ekeus.nl/gude-mig155-6w-lasapparaat.html?channable=e7844.MzAyMw&gclid=Cj0KEQiAguXBBRCE_pbQ5reuq8MBEiQANji2Ld-7TpUK7jLullOD5fLIvbW4ANrC2nNPse3U4y-ww9AaAruL8P8HAQ

 

Let op he, ZONDER GASFLES dus dat moet er nog bij.

Ik werk zelf met van die kleine cilinders. Is duurder, maar ik vind 't makkelijker.

 

NB koop ook zo'n ding: https://www.1ekeus.nl/weldmaster-s998f-mat-zwart-automatische-lashelm.html

Het scheelt je een HELEBOEL schele ogen van de koppijn. Koop een zo goed mogelijke!

 

Deze, is met gasfles, en ex btw maar weinig duurder. (gasfles is normaal 150 euro voor 5L geloof ik en 10L paar tientjes meer)

Toch dezelfde?

Lijkt me wel wat..

https://www.heelgoedgereedschap.nl/lastechniek/mig-mag-lasapparaat-sets-met-gasfles/weldpartner-wp-150-complete-mig-lasset-inclusief-gasfles

 

(En bedankt voor je hulp!)

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij een mooie keus, zoiets heb ik zelf ook. Ik doe d'r al 25 jaar mee. 

Kijk ook waar je de gasfles kunt laten vullen bij jou in de buurt, 

Bij mij kon dat nergens, maar ze verkochten wel de kleine wegwerp-busjes (5 liter). 

Dat werkte uiteindelijk voor mij goedkoper (en je kon er in reserve houden). 

Link to comment
Share on other sites

Die heb ik ook. En ik gebruik wegwerpflesjes van de Hornbach. Ik las niet zo vaak. En met zo'n klein flesje past ie precies onder de werkbank.

Okee dank, ik ga denk ik toch voor de 10 liter fles,...want als dit aanslaat komt er ooit weer een oldtimertje (e-type?) al is de ruimte waar ik nu woon wat beperkt voor een volledige restauratie.

Maar wie weet;-)

Link to comment
Share on other sites

Stel dat het 5 jaar duurt, dan weet ik niet of dat zo lang goed blijft.

Ik bedoel, dat gas blijft vast wel in die cilinder, maar de ventielen drogen uit en zo.

Als je VEEL last is het goedkoper met zo'n grote cilinder. 

Okee, maar het lijkt me zo vervelend om zonder gas te zitten, dan liever die paar tientjes extra voor een 5 liter extra inhoud (al gaat dat ook ooit op,...en dan sta je toch zonder:-( )

Ik zal best wat vergeefs gas wegblazen denk ik, zeker om de slag te pakken te krijgen... (proefstukkies enzo) 

Je hebt gelijk dat je zo,n las apparaat ding niet 5 jaar onaangeroerd moet laten staan..

Link to comment
Share on other sites

Nou, da's dus de gein:hoeveel er nog in zit, zie je niet - je moet dan de fles vol en leeg wegen.

En dan kan je zien hoeveel 'kilo' gas er nog in zit. Dat doet dus geen mens... kortom, leeg... wordt een verrassing.

En da's dan weer handig met die busjes: je kan er een paar op voorraad hebben.

Als de laatste er in gaat weet je dat je nieuwe moet halen. 

 

Dat je die grote fles leeg krijgt, ja echt wel. Staat gelijk aan 5 busjes gas.

Die krijg je wel op met wat jij van plan bent denk ik. 

Link to comment
Share on other sites

Nou, da's dus de gein:hoeveel er nog in zit, zie je niet - je moet dan de fles vol en leeg wegen.

En dan kan je zien hoeveel 'kilo' gas er nog in zit. Dat doet dus geen mens... kortom, leeg... wordt een verrassing.

En da's dan weer handig met die busjes: je kan er een paar op voorraad hebben.

Als de laatste er in gaat weet je dat je nieuwe moet halen. 

 

Dat je die grote fles leeg krijgt, ja echt wel. Staat gelijk aan 5 busjes gas.

Die krijg je wel op met wat jij van plan bent denk ik. 

Enne, accu los halen weet ik, maar ben als de dood voor elektronische problemen na het (MIG) lassen.

Zijn er meerdere voorzorgsmaatregelen?

 

(Apparaat is onderweg, met 10L fles en 2 maal 5KG draad :-) kan effe vooruit..)

Link to comment
Share on other sites

lasbeveiliging aansluiten.
post-885-0-26894400-1480362914_thumb.jpg

Las beveiliging gebruiken of accu loskoppelen geeft nog steeds geen garantie dat er toch nog een computer KAN sneuvelen, om 100% zekerheid te krijgen moet je alle computers loskoppelen van de bekabeling, maar dit is geen makkelijke klus als je even wat moet lassen.

Link to comment
Share on other sites

lasbeveiliging aansluiten.

attachicon.giflasbeveiliging-autolasbeveiliger-lasbeveiliging-voor-auto-s.jpg

 

Las beveiliging gebruiken of accu loskoppelen geeft nog steeds geen garantie dat er toch nog een computer KAN sneuvelen, om 100% zekerheid te krijgen moet je alle computers loskoppelen van de bekabeling, maar dit is geen makkelijke klus als je even wat moet lassen.

Lasbeveiliging is idd wel slim, maar om nou zo,n ding te kopen.. (ben niet van plan veel moderne autoos te repareren.)

Ik zal eens kijken of er ergen 1 kan huren of lenen.

Computertje vervangen is wel wat duurder..maar alles loshalen gaat wel wat ver. 

Is het risico niet laag als je een heel goede massa maakt op het te lassen deel ? (en niet op een aanpalend plaatdeel bijvoorbeeld)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog nooit wat stuk gehad, maar ook nog nooit aan dergelijke moderne auto's.

Spulletje is binnen, net effe in mekaar gezet;-)

Heb 0,6 en 0,8 mm draad erbij, maar zag dat de toorts alleen een 0,8mm koppie heeft.

Er zit geen 0,6mm kopje bij, is dat noodzakelijk of kun je ook gewoon zonder problemen 0,6mm draad lassen met een 0,8mm toorts?

 

Dit weekend eens wat proefstukjes lassen:-)

post-5862-0-57371600-1480537747_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...