Jump to content
Iksjeezesel

XKR 4.0 tot leven wekken

Recommended Posts

Iksjeezesel    367

Nieuwe bobine nog niet binnen.

EGR:

Intussen wel de EGR eruit gehad maar was niets mis mee.

Was toen de EGR klep en EGR tube vergeten te bekijken tijdens koppakking klusje , dus dat bleef me een beetje bezighouden (had ze laten zitten in de auto) 

Brandstof:

Forte heeft overigens wel wat geholpen! :-). Je hoorde gewoon wanneer het spul in de motor kwam! Ik had het in een bijna lege benzinetank gedaan <10L.

Op een gegeven moment ging ie van, niet goed naar echt heel slecht stationair lopen (10 seconden) naar bijna uitvallen om daarna ineens netjes te gaan draaien (stationair dan toch)

Misschien toch een injector vastgezeten (auto had minimaal 6 maanden stilgestaan)

Nog steeds had ik geen storingscodes...

Ontsteking(?)

Nu in aanloop naar de keuring een heeeel piepklein stukkie gedaan waar zo,n auto voor bedoeld is....en gelukkig heeft me dat wel een paar storingscodes opgeleverd. (EINDELIJK!)

P1316 en P0304.

Dan heb ik niet voor niets een bobine besteld vermoed ik.

Ben nog altijd in de war met de cilindernummering (en of mijn reader daar van op de hoogte is)

Maar als ik het goed begrijp is P0304 op mijn jaar 2000 XKR de achterste aan de bijrijderskant...?

JagV8FireOrder.thumb.jpg.eccce84f96a208affccf06633b70f9e8.jpg

P.s Alle meldingen/orange lampen op het dash zijn weg, ook de ABS:-).

wimb    502
14 hours ago, Iksjeezesel said:

Maar als ik het goed begrijp is P0304 op mijn jaar 2000 XKR de achterste aan de bijrijderskant...?

Ja, dat klopt. Met de nummering ben ik bij de mijne de bietenbrug opgegaan. 🙈 Zie mijn draadje.

Iksjeezesel    367

Bobines eindelijk binnen:-) en Nr 4 gelijk gewisseld en...........

Tromgeroffel.... -->Probleem lijkt nu opgelost;-).

Op termijn wil ik er misschien een puberale actieve uitlaat opknutselen.. (Shame on me, maar is een bucket list dingetje)

Iksjeezesel    367

APKtje moet nog even wachten...

Achteruitrij-lichten deden het niet:-(. Zekering goed, lampen goed.

Google begon over control computers bij een search naar "reverse lights X100".

Uiteindelijk met hangende pootjes (ik zeg altijd alles zelf te willen doen) bij G&G om advies gevraagd:-).

En gekregen natuurlijk, plus een J-gate draaischijfpaneel met dat microschakelaartje (om te testen) omdat het eenvoudigst zou kunnen zijn, nadat ik de basisdingen had gecheckt (👍👍👍 service)

Bij openmaken van de middenconsole heb ik stom genoeg de motor gestart en de automaat bediend... (met mijn eigen draaischijfdinges nog wel electrisch aangesloten maar schroeven verwijderd)

Spontaan een Transmissie storing (Oeps, Hoe dan? Niet eerder gebeurd! pookschakelaar op een niet logisch moment bediend vrees ik)

Paar keer gereset..Boel weer maar vastgeschroefd want eerst info zoeken dacht ik.

Storing blijft nu weg..

En de achteruitrijlampen,...die doen het nu want er zat corrosie op beide stekkers van de achterlichten..(Duh, had ik effe kunnen checken)

Deze auto's blijven een soort doos van pandora voor mij (soms):-)

IMG_20200506_151032.jpg     IMG_20200506_131804.jpg

• Like 1

wimb    502
13 hours ago, Iksjeezesel said:

(Duh, had ik effe kunnen checken)

Achteraf. Achteraf kijk je een koe in haar k*nt. 😉

Het is toch fijn dat het is opgelost en dat het zo simpel was.

arie-jag    468
5 uren geleden, LeapingXJR zei:

Project loopt al bijna op het einde..... wanneer is hij te koop? emoji14.png

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

:lolu::lolu:  Dacht precies het zelfde René! :lolu:

Iksjeezesel    367

Te koop: XKR;-) veul voor weinig.

Nee voorlopig niet.

Hij is weer gekeurd en rijd goed, maar er is nog wel een beetje werk aan (dus hoeft ie niet weg)

Iksjeezesel    367
Op 5/8/2020 om 1:24 PM, Iksjeezesel zei:

Te koop: XKR;-) veul voor weinig.

Nee voorlopig niet.

Hij is weer gekeurd en rijd goed, maar er is nog wel een beetje werk aan (dus hoeft ie niet weg)

Nog te doen:

-Ruisend geluid van de aandrijflijn

Verdachten:

Tussenlager cardanas.

Differentieel

-Best hard hoog-tonig geluid tijdens langzaam rijden (met weinig toeren) over kleine snelheidshobbels. (Het geluid komt overeen met als je met een schroevendraaier o.i.d in snel tempo tegen cardanas buis tikt (tingelt?) maar kan echt niet vinden wat daartegenaan komt)

Verdachten:

Tussenlager cardanas.

Differentieel

Koppelomvormer (NEEE please)

Wielophanging / stab-stang

-Inhouden bij ineens plankgas, zodra hij boven de 2500 tpm komt.  Geef je geleidelijk (ook veeel) gas is er niks aan hand.

Verdachten:

Gasklep positie signaal (?) (zie soms rare waarden daarvan op de torque app)

Brandstof toevoer te weinig (2e Pomp of filter)

MAF sensor

werk zat

arie-jag    468
15 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Nog te doen:

-Ruisend geluid van de aandrijflijn

Verdachten:

Tussenlager cardanas.

Differentieel

-Best hard hoog-tonig geluid tijdens langzaam rijden (met weinig toeren) over kleine snelheidshobbels. (Het geluid komt overeen met als je met een schroevendraaier o.i.d in snel tempo tegen cardanas buis tikt (tingelt?) maar kan echt niet vinden wat daartegenaan komt)

Verdachten:

Tussenlager cardanas.

Differentieel

Koppelomvormer (NEEE please)

Wielophanging / stab-stang

-Inhouden bij ineens plankgas, zodra hij boven de 2500 tpm komt.  Geef je geleidelijk (ook veeel) gas is er niks aan hand.

Verdachten:

Gasklep positie signaal (?) (zie soms rare waarden daarvan op de torque app)

Brandstof toevoer te weinig (2e Pomp of filter)

MAF sensor

werk zat

Das dan toch wel bij de prijs inbegrepen?  :DD

Iksjeezesel    367
2 uren geleden, arie-jag zei:

Das dan toch wel bij de prijs inbegrepen?  :DD

Ligt aan de prijs natuurlijk:-),

De auto is nu al onbetaalbaar leuk want lekker rijden en af en toe sleutelen, wat wil je nog meer!

Al best wat KM's gemaakt intussen. 100Km/u is wel lastig vol te houden.

Maar de adaptieve cruise control van 20 jaar oud werkt nog feilloos! (das best bijzonder volgens mij bij deze auto's)

Iksjeezesel    367

Weer een stapje verder met onderzoeken:

Nog te doen:

-Ruisend geluid van de aandrijflijn + tingelend geluid tegen wat de cardanas lijkt te zijn. (Die maakt dat geluid als ik erop tik)

Is waarschijnlijk :

Tussenlager cardanas. -->Dit lijkt de oorzaak van het geruis en het gepingel.

Ik heb SNG Barrat gevraagd op p/n EBC9040 ook op X100 past want zie bij X100 alleen een hele as staan..:-(

Hele cardanas vervangen omdat er een lagertje stuk is $$, denk het niet hee.)

Verdachten:

1 : Nu eerste plaats: Ik heb (shame on me) euro 95 getankt...Mijn vorige XKR liep daar wel normaal op als je net effe niet anders aantrof bij de pomp, maar met een 10% pulley upgrade en dikke vette (bij wijze van spreken he, hij is niet vet:-)) inlaat puupe lijkt de boel op knock sensors begrenst te worden nu...

Nog een half tankje = 150 km en dan 98 erin:-). Misschien is de wens de vader van de gedacht hier..

2: Gasklep positie signaal (?) (zie soms rare waarden daarvan op de torque app)

3: Brandstof toevoer te weinig (2e Pomp of filter)?

4: MAF sensor?

Iksjeezesel    367
5 minuten geleden, LeapingXJR zei:

G&G heeft die tussenlagers. Hetzelfde bij de X350 en daar kan hij hem ook van vervangen.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X

Top!

Doe ik dat gelijk met de actieve uitlaat mod:-) binnenkort. (Guilty pleasure)

LeapingXJR    374

P.s dat geruis tussen as .....is dat niet je Hardy schijf die uitgedroogd of gescheurd is???

Iksjeezesel    367
3 minuten geleden, LeapingXJR zei:

P.s dat geruis tussen as .....is dat niet je Hardy schijf die uitgedroogd of gescheurd is???

Die schijf ziet er wel aardig goed uit (maar heb hem niet los gemaakt)

Als ik de as 40cm voor het diff op en neer beweeg voel ik beetje speling op het tussenlager.

Ik heb met de boroscoop gekeken en het ziet er ook niet best uit daar..

Wiellagers wil ik ook nog vervangen op termijn.

Diff weet ik niet zou graag tegen Quaife sper diff uit een sloper aanlopen:-)..

arie-jag    468
12 uren geleden, LeapingXJR zei:

Die Quaif diff Zou ik ook wel willen 1200+ nieuw. FF te gortig

Verkoop je toch gewoon je boot... :startle:            zoals ze vroeguh in de reclame zeiden ;)

Iksjeezesel    367
24 minuten geleden, arie-jag zei:

Verkoop je toch gewoon je boot... :startle:            zoals ze vroeguh in de reclame zeiden ;)

dat nooit, je kent me toch😂

Iksjeezesel    367

Weer een stapje verder met onderzoeken:

Verdachten:

1 : Nu eerste plaats: Ik heb (shame on me) euro 95 getankt...Mijn vorige XKR liep daar wel normaal op als je net effe niet anders aantrof bij de pomp, maar met een 10% pulley upgrade en dikke vette (bij wijze van spreken he, hij is niet vet:-)) inlaat puupe lijkt de boel op knock sensors begrenst te worden nu...

Nog een half tankje = 150 km en dan 98 erin:-). Misschien is de wens de vader van de gedacht hier.. Wens was inderdaad vader van de gedachte. Nieuw filter erin en Shell octaan 98

2: Gasklep positie signaal (?) (zie soms rare waarden daarvan op de torque app) Wel heel rare toerental signalen (15000tpm:-)) op de torque app af en toe...(Krukaspositiesensor?)

3: Brandstof toevoer te weinig (2e Pomp of filter)? POMP (1 van de 2) is nu hoofdverdachte. Zal ze binnenkort eens testen (kan met een jumper draad in de kofferbak) Testen met contact aan en filter eruit gaat niet want dan krijgt 1 pomp maar 2 seconden spanning, hoort zo... (met motor niet gestart). Gevalletje Pandora:-)

4: MAF sensor? 

p.s toch ook maar een Icarsoft JLR besteld

$_86.jpeg

Iksjeezesel    367

Over Icarsoft op mijn XKR van 2000. (kan aan de auto liggen,....of aan mij:-))

Type Icarsoft LR2. Software versie V12.20 (tweedehansje)

Totale domper.

-Ziet niet het ISO9141 OBD2 protocol als ie scant.

-Kan alleen wat raam en deur systemen zien.

-Engine en automaatbak ECU kan ik geen verbinding mee maken, gasklephuis ook niet, (misschien mist mijn auto een "readiness" input voor het ding? Contact aan en zelfs motor aan maakt geen verschil) Jammer want het ging mij om uitlezen van de automaat (verdenk kapotte input speed sensor in de bak, want brandstof pompen zijn beide goed)

-VIN pakt ie niet ook niet wanneer VIN handmatig is ingevoerd.

-Daarnaast Icarsoft.com Icarsoft.eu websites hebben reeds 2 jaar verlopen certificaten (kom er niet op dus, dat geloof je toch niet!)

-Het update-bestand wat ik bij een shop gevonden is alleen voor Windows:-. Zelfs al zit het in MACOSX mapje. (In ik heb alleen Mac's en dat is al erg genoeg op zich:-))

Voorlopige conclusie: wat een rommel.

Suggesties zijn welkom natuurlijk.

Voorlopig maar weer verder met m,n ELM van 3 euro en een paar Apps van ook zo,n bedrag.

IMG_20200520_153928_resized_20200520_051734157.jpg IMG_20200520_154023_resized_20200520_051849250.jpg Schermafbeelding 2020-05-20 om 17.23.40.png Schermafbeelding 2020-05-20 om 16.49.37.png 

Schermafbeelding 2020-05-20 om 17.24.19.png

wimb    502

Dat is wel heel vreemd. Ik heb de betovergrootvader, de i930. Die was nieuw uit doos al geconfigureerd voor JLR en pluk en plee. 

Overigens krijg ik ook die certificaatmelding op de Duitse site, maar niet als ik naar icarsoft.com ga. Misschien daar nog eens proberen?

• Like 1