Jump to content
Iksjeezesel

XKR 4.0 tot leven wekken

Recommended Posts

LeapingXJR    334

Ik heb altijd 1 reserve. Links.a is voor de cruise control, rechts.a voor de automaatbak als rechts stuk is gaat de wagen in limp mode omdat hij de omwentelingen niet kan tellen en de bak wil beschermen. Handig voor onderweg

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
2 uren geleden, LeapingXJR zei:

Ik heb altijd 1 reserve. Links.a is voor de cruise control, rechts.a voor de automaatbak als rechts stuk is gaat de wagen in limp mode omdat hij de omwentelingen niet kan tellen en de bak wil beschermen. Handig voor onderweg

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk
 

Ik weet niet of die ABS sensor stuk is hoor (zou kunnen) maar een zo erg vervuilde sensor heb ik niet eerder gezien! :-).

De combi van vetklodder en remstof (met metaalpoeder) van de remschijven kan de sensor ook verstoren las ik ergens.

 

Als m,n dynamo onderdeel binnen is kan ik de motor weer eens starten om te kijken of het schoonmaken van de ABS sensoren heeft geholpen.

Ik hoop dat de storingen verholpen zijn als de spanningsregelaar weer werkt en de "auto" weer ziet dat er spanning is, EN de sensoren zijn schoongemaakt.

Ik hoop NIET dat de ABS / traction ctl modules een te hoog voltage hebben gezien voordat de regelaar de geest gaf...

 

Ik had (en heb?) dus:

-Laadstroom storing.

-ABS storing.

-Trac niet beschikbaar

-Cats storing

 

Mijn auto heeft de adaptieve cruise control.

Het rare is dat die geen storingsmelding geeft.

 

 

Stap voor stap.

 

Vandaag de bodemplaat uit de voeten bak geslepen (de bekende plek..)

Ook leuk:-).

 

Stap voor stap.

 

 

IMG_20200216_195741_resized_20200216_075831616.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334

De abs /traction is waarschijnlijk de wiel sensor die zijn inherent aan elkaar. Dus dat zijn twee vliegen in 1klap

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    455
11 hours ago, Iksjeezesel said:

Ik hoop NIET dat de ABS / traction ctl modules een te hoog voltage hebben gezien voordat de regelaar de geest gaf...

De enige die bij mij waren overleden waren diverse lampjes, waaronder dimlicht. Die Japanse elektronica kan kortstondig gelukkig best wat hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
Op 2/16/2020 om 7:59 PM, Iksjeezesel zei:

Ik had (en heb?) dus:

-Laadstroom storing.

-ABS storing.

-Trac niet beschikbaar

-Cats storing

 

Mijn auto heeft de adaptieve cruise control.

Het rare is dat die geen storingsmelding geeft.

 

Stap voor stap.

 

Nu de auto weer spanning ziet van de dynamo is niet alleen de Laadstroom storing weg, maar ook de "Trac niet beschikbaar" melding.

Niet eerder in m,n lijstje storingen gemeld is "stab syst storing" (komt samen met Trac storing).

Die is ook weg nu:-)

Van CATS systeem heb ik de module losgekoppeld (melding dus ook weg) want voor het gebruik wat ik voor ogen heb is comfort niet belangrijk.

Later zal ik wel eens meten of ik CATS kan repareren maar nu geen prio.

 

ABS lampje brand nog wel.

Maar ik heb nog niet gereden (staat op bokken)

Moet je rijden om ABS lamp uit te krijgen?

 

Anders de voedingspinnen van de ABS module maar eens opzoeken en opnieuw solderen (Is een algemeen bekend probleem schijnbaar)

 

ook nog even de harten uit de 20" karrenwiel Detroit velgen geschroefd want erg gecorrodeerd.

Nu op zoek naar een straler in de buurt.

IMG_20200223_164709_resized_20200223_044835527.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334
52 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Moet je rijden om ABS lamp uit te krijgen?

Over het algemeen wis je die en is hij uit.... als je gaat rijden en er is een sensor stuk gaat de lamp weer aan (bij de x350 dan). Bij een X100 weet ik het niet. Missschien moet je daar wel eerst rijden zodat de comp de omwentelingen per wiel berekend en dan het lampje uit gaat?

 

59 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Nu de auto weer spanning ziet van de dynamo is niet alleen de Laadstroom storing weg, maar ook de "Trac niet beschikbaar" melding.

ben blij dat het gelukt is😉... krijgen best wel wat voor elkaar zo onder elkaar als jag amateur knutsel kneuzen😂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347

ben bezig met de enorm gecorrodeerde BBS Detroit velgen te fatsoeneren.

De straler had vrijdag middag als laatste klusje mijn velgjes....

De poeder coating kreeg ie er niet goed af, en hij besloot om dan maar wat grover te gaan..

Dus veeeel werk om weer shiny te krijgen.

Het esthetische is nu nog niet belangrijk.

De corrosie is weg. Het was echt teveel rottigheid, ik kreeg de velgen bijna niet meer uit elkaar daardoor.

IMG_20200223_164709_resized_20200223_044835527.thumb.jpg.27ab1a34eddf2627ca69072e12a0648e.jpg

 

IMG-20200228-WA0000.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347

Velgjes weer roestvrij. Nieuwe naafkapjes erin.

Nu de remmen aan de beurt (nakijken, verversen, en toonbaar maken)

 

Bij deze XKR ben ik geen originaliteits-freak (normaal wel...) maar wil ik het sportieve karakter een beetje benadrukken. 

Gewoon voor de lol, is weer eens wat anders als waar ik voorheen mijn tijd instopte.

 

PHOTO-2020-03-07-08-18-01.jpg     PHOTO-2020-03-07-08-19-13.jpg      PHOTO-2020-03-07-19-56-35.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347

mijn AJ27S loopt nog niet goed 

En aangezien ik alleen "OBD2 voor beginners" heb gelezen had ik O2 waarden in de Torque Pro app nog niet ontdekt...

nu wel, en ook wat testdata, waarvan er 1 test faalde.

Wie weet wat die gefaalde test betekent?

Ook mijn bank 2 O2 sensor 2 waarde is enorm wisselvallig. Op bank 1 geeft sensor 2 een mooi constante waarde.

 

Ik zou hier graag wat meer van begrijpen 😁.

Screenshot_20200311-175156.jpg    Screenshot_20200311-174931.jpg   Screenshot_20200311-175126.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
Op 3/11/2020 om 7:27 PM, Iksjeezesel zei:

mijn AJ27S loopt nog niet goed 

En aangezien ik alleen "OBD2 voor beginners" heb gelezen had ik O2 waarden in de Torque Pro app nog niet ontdekt...

nu wel, en ook wat testdata, waarvan er 1 test faalde.

Wie weet wat die gefaalde test betekent?

Ook mijn bank 2 O2 sensor 2 waarde is enorm wisselvallig. Op bank 1 geeft sensor 2 een mooi constante waarde.

 

Ik zou hier graag wat meer van begrijpen 😁.

Screenshot_20200311-175156.jpg    Screenshot_20200311-174931.jpg   Screenshot_20200311-175126.jpg

 Of moet de waarde juist niet constant zijn? 

Ik moet toch aan de echte OBD reader vrees ik....Want met deze dat akan ik niks (zonder hulp:-))

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334

Rob hier kan ik je ook niet mee helpen. Ik weet ook niet wat deze data stroom betekent.

Ik heb naast de torque pro ook "car scanner pro" op mijn telefoon. Ik vindt de lay-out een stuk begrijpelijker en de data is gewoon verwoord met tekst ipv code taal. Kost 3,19 in de Playstore maar is een stuk begrijpelijker voor ons OBDII beginners

Groeten René

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
18 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Rob hier kan ik je ook niet mee helpen. Ik weet ook niet wat deze data stroom betekent.

Ik heb naast de torque pro ook "car scanner pro" op mijn telefoon. Ik vindt de lay-out een stuk begrijpelijker en de data is gewoon verwoord met tekst ipv code taal. Kost 3,19 in de Playstore maar is een stuk begrijpelijker voor ons OBDII beginners

Groeten René
 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    252
1 uur geleden, Iksjeezesel zei:

 Of moet de waarde juist niet constant zijn?

 

Met mijn beperkte kennis hiervan betekent de vrijwel constante waarde dat hij niet (goed) werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347

Tijd zat dus veel woorden (voor wie het interesseert..)

 

Intussen staat m,n autootje weer op zijn wielen en is het laswerk onder de auto allemaal gedaan.

Ik vrees echter dat ik zelf niet veel verder kom met de slecht lopende motor zonder specialistische hulp.

 

Ik ben er vrij zeker van dat de motor op 7 cilinders loopt maar de ene keer verschilt van de andere. (ik wissel bobines van plek, maar of dat er wat mee te maken heeft..maar geen codes dus kan er niet echt iets mee?)

Vandaag liep ie wel weer "okee" stationair. (af en toe een plofje mis zie filmpje) Pas al je wegrijdt klinkt het als een "Amerikaanse V8" (bopbopbop...en dat heurt niet, op filmpje helaas niet goed te horen overigens)

Uitlaat is ook een beetje lek halverwege, zou dat invloed hebben?

 

De auto is geschorst dus kan niet even een stuk gaan rijden helaas. Zag wel de O2 sensors links en rechts nu beide weer regelen, dat is fijn. (pendelen tussen 0.1 en 0.9V een tijd deed links het niet, had teveel olie van de compressie test "gezien"...oeps) 

Even in H-zand bij ons aller goeroe langs om diagnose uit te besteden zit er dus ook niet echt in. (En ben nog net niet klaar om het op te geven:-))

 

Vandaag in de cilinders gekeken van de bestuurders "bank".

Daar lijkt het "probleem" te zitten namelijk. (zo klinkt het)

De kop aan de andere kant is overigens al vervangen, (opnieuw opgebouwd en gevlakt e.d. oude kop was een klepzitting uitgevallen)

Maar er staat dus geen koelvloeistof op de zuigers aan de bestuurderskant. (dat zou een logische waarneming geweest zijn denk ik)

Voorste 2 zuigers hebben daar wel een "schoongespoeld" stukje aan de inlaat kant (boroscoop). Die zuigers lijken daar door benzine plaatselijk "schoongespoeld" te zijn.

Zou kunnen zijn dat dit duidt op cilinders die een tijdje af en toe geen ontsteking hebben gehad?

 

Op die voorste cilinder hoor je ook een lichte "knock" vooral als ie koud is. (iets meer geluid plaatselijk schijnt ook te kunnen als ie niet ontsteekt omdat de zuiger dan omlaag getrokken word in plaats van naar beneden geduwd door ontbranding...?)

Dat getik is overigens ook zonder de riemen erop dus komt niet door idler pulley..(10 seconden geprobeerd).

Er is geen "piston slap" (geen voelbare speling op drijfstanglagers net voorbij bdp.)

 

Er zit overigens ook een goedkoop aftermarket oliefilter op. Het zou me niet verbazen als daar niet de noodzakelijke terugslagklep in zit want telkens als ie paar dagen niet gedraaid heeft is de motor lawaaierig en wordt ie stil als ik een tijdje draait.

 

-->Wat zou het fijn wezen als de OBD2 App een storing zou geven....!!!

Een kapotte bobine of injector moet toch gewoon een storingscode  geven?!

Injector stekkers losmaken tijdens het laten draaien van de motor lukt niet zo goed, kan er niet goed bij.

De voorste ging wel los en er was wel wat verschil in motorloop maar niet veel. (het zijn er 8 hee, heb alleen ervaring met 4 cilinders qua luisteren..)

Linker bobines wel stuk voor stuk stekker eraf gehad maar effect daarvan gaf mij ook geen helder idee v.w.b probleem of oorzaak...

 

Volgende stappen:

*  Kortstondig 12v op de injectors zetten en luisteren of ze klikken. (effe pielen om ze eraf te krijgen onder coolers)

*  Uitzoeken of een bobine stuk kan zijn zonder dat er een code is (Er is ook wel een vonk heb ik eerder gezien)

*  Ik weet het effe niet meer:-(...

*  Advies is zeer welkom:-).

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334

Hey Rob,

Als je met het wisselen van je bobines niets of bijna geen verschil merkt lijkt het mij toch
misschien een vervuilde injector. Ik weet niet hoe lang hij stil heeft gestaan met misschien in combinatie met E10/verouderde benzine? Niet geschoten is altijd.... Brandstof tank leeg maken, 10 liter premium en een flesje Forte. Dat Forte werkt goed, zal misschien je probleem niet verhelpen, maar als hij blijvend anders gaat lopen weet je in ieder geval dat je in die hoek moet zoeken

Groeten René

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334

Ps. die knock die je waarneemt kan ook een injector zijn die niet meer goed sluit en na druppelt, dat kan de knock zijn door ongecontroleerde verbranding ontstaat

Groeten René

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
1 uur terug, LeapingXJR zei:

Hey Rob,

Als je met het wisselen van je bobines niets of bijna geen verschil merkt lijkt het mij toch
misschien een vervuilde injector. Ik weet niet hoe lang hij stil heeft gestaan met misschien in combinatie met E10/verouderde benzine? Niet geschoten is altijd.... Brandstof tank leeg maken, 10 liter premium en een flesje Forte. Dat Forte werkt goed, zal misschien je probleem niet verhelpen, maar als hij blijvend anders gaat lopen weet je in ieder geval dat je in die hoek moet zoeken emoji6.png

Groeten René
 

 

1 uur terug, LeapingXJR zei:

Ps. die knock die je waarneemt kan ook een injector zijn die niet meer goed sluit en na druppelt, dat kan de knock zijn door ongecontroleerde verbranding ontstaat

Groeten René
 

thanks Rene, 

ik denk dat het inderdaad ie die richting te vinden valt..

brandstof (injectors) lucht (compressie) en temperatuur (ontsteking).

Ik geef toe, het lijkt TE simpel maar ben gewoon geen automonteur, laat staan merk-bekwaam.

Hoop dat het lukt...

Raar wel GEEN storings codes toch?

 

Als ie goed loopt wil ik er graag een middagje mee (verantwoord) vlammen op Zandvoort;-).

Tegen die tijd gooi ik nog wel een lijntje uit want misschien zijn er meer mensen die dat leuk vinden ;-).

Heb al een trackday helmpje op het oog..(is verplicht) Maar of het ooit lukt..?

unnamed.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334
53 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Raar wel geen storings codes toch?

Alles wat in een storings code wordt omgezet door de computer van de wagen wordt getrigert door of spannings verschil of door weerstand verschil, dus elektronisch.

Dus als je een druppel injector hebt (laten we het maar even zo noemen) dan is dat niet waarneembaar voor de computer want de injector werkt immer elektronisch goed.

Zelfs voor de lambda niet, Maar....deze zal het het mengsel/ uitstoot wat de slechte injector veroorzaakt gaan afregelen op die zijde, en zal dus de cilinderbank gaan afregelen met de brandstof toevoer.

 

Dat zijn dus alle 4 cilinders/ injectors aan de rechter zijde omdat de computer niet weet welke injector het is.

De rechter lambda meet dus de uitstoot van je hele rechter cilinder bank  alle 4 de cilinders(gezien zittend vanuit de bestuurders stoel bij een x350) dus cilinder 1,3,5 en 7. En daar zit de eerste lambda ook, net na het spruitstuk voor de katalysator.

 

Dus als 1 injector blijft hangen/ langer open blijft dan gaat de computer de brandstof knijpen dmv korter spuitmoment om de uitstoot goed te krijgen wat hij meet via de lambda.

 

Dus resumé bij de 3 goede wordt het spuit moment verkort terwijl de verdachte lekker door squirt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
20 uren geleden, LeapingXJR zei:

Alles wat in een storings code wordt omgezet door de computer van de wagen wordt getrigert door of spannings verschil of door weerstand verschil, dus elektronisch.

Dus als je een druppel injector hebt (laten we het maar even zo noemen) dan is dat niet waarneembaar voor de computer want de injector werkt immer elektronisch goed.

Zelfs voor de lambda niet, Maar....deze zal het het mengsel/ uitstoot wat de slechte injector veroorzaakt gaan afregelen op die zijde, en zal dus de cilinderbank gaan afregelen met de brandstof toevoer.

 

Dat zijn dus alle 4 cilinders/ injectors aan de rechter zijde omdat de computer niet weet welke injector het is.

De rechter lambda meet dus de uitstoot van je hele rechter cilinder bank  alle 4 de cilinders(gezien zittend vanuit de bestuurders stoel bij een x350) dus cilinder 1,3,5 en 7. En daar zit de eerste lambda ook, net na het spruitstuk voor de katalysator.

 

Dus als 1 injector blijft hangen/ langer open blijft dan gaat de computer de brandstof knijpen dmv korter spuitmoment om de uitstoot goed te krijgen wat hij meet via de lambda.

 

Dus resumé bij de 3 goede wordt het spuit moment verkort terwijl de verdachte lekker door squirt. 

Thanks voor deze uitleg Rene,

 

Het zou inderdaad wel eens 1 of 2 injectors kunnen zijn!

De plug waar de linker 4 injectors aangesloten zitten is een beetje gaar herinner ik mij (lock kapot)

Weer iets om te checken of het intermittent fout kan veroorzaken!

Forte is de volgende stap.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
Op 3/12/2020 om 8:33 PM, LeapingXJR zei:

Rob hier kan ik je ook niet mee helpen. Ik weet ook niet wat deze data stroom betekent.

Ik heb naast de torque pro ook "car scanner pro" op mijn telefoon. Ik vindt de lay-out een stuk begrijpelijker en de data is gewoon verwoord met tekst ipv code taal. Kost 3,19 in de Playstore maar is een stuk begrijpelijker voor ons OBDII beginners

Groeten René
 

Ha Rene,

Weer wat gevonden op het gratis wijdeweb:-)

Nog niet echt naar gekeken maar...

TID:$22 lijkt iets over EGR te roepen...?

Stap voor stap.

Screenshot_20200311-175156.jpg.9ac2f71e601cdc0dd7798075d2ccdb80.jpg

Jaguar OBDII Revised 11-2003.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    334
Ha Rene,
Weer wat gevonden op het gratis wijdeweb:-)
Nog niet echt naar gekeken maar...
TID:$22 lijkt iets over EGR te roepen...?
Stap voor stap.
Screenshot_20200311-175156.jpg.9ac2f71e601cdc0dd7798075d2ccdb80.thumb.jpg.2bc21d436069e1758be53f5f1f6daab6.jpg
Jaguar OBDII Revised 11-2003.pdf
Daarom gebruik ik nu ook carscanner pro. Die heeft deze codes vertaald naar echte data waar je wat mee kunt.

Groeten René

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    347
4 uren geleden, LeapingXJR zei:

Daarom gebruik ik nu ook carscanner pro. Die heeft deze codes vertaald naar echte data waar je wat mee kunt.emoji6.png

Groeten René
 

Kan de pro niet vinden maar de reclame versie wel.

Dat ziet er hoopvol uit inderdaad. (want vraagt naar merk en bouwjaar en geeft coollant temp weer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...