Jump to content
Iksjeezesel

XKR 4.0 tot leven wekken

Recommended Posts

LeapingXJR    292
1 uur geleden, Iksjeezesel zei:

dank je, Nee nog niet. kreeg eerder wel p0300 in combi met p0302 en 08 maar nu niet meer. Ik verdenk onbalans als oorzaak van misfires (of op net verkeerd moment) 

Klink raar maar kan wel volgens mij.

ik heb de slingerende balancer er weer af gehaald. Ik zie dat er ooit op de conische ring is geslagen waardoor ie niet helemaal aan kan sluiten...

Als je de Icarsoft komt halen zal ik ook wel een bobine er bij doen, die zijn hetzelfde als mijn auto. probeer eerst maar de stekkers van de bobines er 1 voor 1 af  te halen met lopende motor. De bobine die het minste verandering veroorzaakt in het stationair toerental zal de boosdoener zijn, als het dat is.

P.S De bobines van 7 en 8 (de achterste) worden altijd erg heet. Als ik bougies doe wissel ik die altijd naar voor.

Edited by LeapingXJR
p.s bijgevoegd
  • Like 1

Iksjeezesel    316
30 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Als je de Icarsoft komt halen zal ik ook wel een bobine er bij doen, die zijn hetzelfde als mijn auto. probeer eerst maar de stekkers van de bobines er 1 voor 1 af  te halen met lopende motor. De bobine die het minste verandering veroorzaakt in het stationair toerental zal de boosdoener zijn, als het dat is.

P.S De bobines van 7 en 8 (de achterste) worden altijd erg heet. Als ik bougies doe wissel ik die altijd naar voor.

Dank, maar ik kan zaterdag niet effe langskomen in Hzand. Ik heb geen haast verder en ga zeker naar de bobines kijken nu.

Iksjeezesel    316

Ik heb me wat verdiept in OBD dinges en fuel trim en dergelijke zodat ik wat gericht kan kijken wat de status is van mijn XKR motortje. (Nuttige info daar over gevonden op dit forum!!)

Wat werk niet zoals verwacht (de App):

Ik zie met Torque dat je Fuel trim sensor 1 t/m 4 kunt kiezen voor zowel Bank 1 als Bank 2.

Maar de ECU geeft alleen data 1 sensor voor Bank 1 en 1 sensor voor Bank 2.

Ik denk dat dit zo hoort bij deze motor/ecu....?

Dat is afbeelding 1 en 2.

Screenshot_20200209-121908_resized_20200209_122205112.thumb.jpg.ebb7f7fa8108283b72c6db668df56cc2.jpg      Screenshot_20200209-121918_resized_20200209_122138736.thumb.jpg.9a03235bfcde759de6d076ad1647c4ea.jpg

Afbeelding 3 laat zien dat ik in Torque App geen STFT kan laten zien (kan niet kiezen in Torque menu) op Bank 2..

Dit vind ik een beetje vreemd.

Screenshot_20200209-120441.thumb.jpg.5b321cdc9d2b0d1853d2ad27f98d1091.jpg

Wat blijkbaar ook een bekend probleem is met Torque dat er geen Coolant Temp afgelezen kan worden. Echter met andere Apps kan lukt dat wel, dus sensor doet het en ECU ontvangt dat signaal gewoon. (Dat werkt dus gewoon)

Verder naar de afgelezen waarden: op afbeelding 4 en 5.

Screenshot_20200209-121929_resized_20200209_122302949.thumb.jpg.bdb18e62aa586bb9304f8636a1dd8a8c.jpg  Screenshot_20200209-121924_resized_20200209_122340193.thumb.jpg.d1a5742a60d4115dbdc19d64627c5caa.jpg

Lijkt mij wel okee eigenlijk. (klopt dat?)

Ik heb alleen het idee dus dat ik niet Short term en Long term info heb van beide Bank's..met Torque.

(Ik heb ook Dash Command App maar die geeft op 4 Banks (4!!) heel rare fuel trim waarden)

Zo nu en dan springt de F/T 2X2 naar +100% (fractie van seconde, raar want zoveel % vrijheid heeft de ECU niet volgens mij). Zou een misfire kunne zijn waar de ECU op reageerd door meer brandstof te geven om het teveel aan zuurstof weg te werken.

Hoe loopt de motor:

Motor loopt warm (best) goed, met zo nu en dan een plofje.

Koude start heeft 1 omwenteling teveel nodig naar mijn zin, en de loop is met koude motor ook niet goed (motor staat te "stampen") bij koude motor. Na een minuutje gaat ie (best) goed lopen. 

Geen enkele storingscode

+De MAF sensor ziet er niet vies uit.

+Part load breather is open (opening wel 3mm ipv 2.5mm bij deze motor)

_Heb Remmenreiniger op de mogelijke inlaatlekkage plaatsen gespoten zonder reactie van de Motor of de waarden (ook goed dus)

Mocht er iemand zijn die hier iest over wil en kan zeggen dan graag:-)

(Alvast bedankt)

Screenshot_20200209-114603.jpg

Screenshot_20200209-113714.jpg

keesh    1059
4 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Heb Remmenreiniger op de mogelijke inlaatlekkage plaatsen gespoten zonder reactie van de Motor of de waarden (ook goed dus)

Bij een geblazen motor heeft dat geen nut, overdruk😉

• Like 1

LeapingXJR    292
6 minuten geleden, keesh zei:

Bij een geblazen motor heeft dat geen nut, overdruk😉

Inderdaad Rob... hebben we gisteren gezien met de demonstratie van Raymond met de rookmachine

LeapingXJR    292
15 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Wat blijkbaar ook een bekend probleem is met Torque dat er geen Coolant Temp afgelezen kan worden. Echter met andere Apps kan lukt dat wel, dus sensor doet het en ECU ontvangt dat signaal gewoon. (Dat werkt dus gewoon)

Heb je Torque pro? want bij mij werkt dat wel, ik krijg zelfs een gespoken message  als de motor op bedrijfstemp is.

Iksjeezesel    316
8 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Inderdaad Rob... hebben we gisteren gezien met de demonstratie van Raymond met de rookmachine

ik heb de riem van de charger er niet op zitten. Maarre, zou de charger bij stationair toerental normaal al overdruk geven? Ik dacht dat de motor dan lucht krijgt via dat kleppie op de inlaat elbow?

Iksjeezesel    316
6 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Heb je Torque pro? want bij mij werkt dat wel, ik krijg zelfs een gespoken message  als de motor op bedrijfstemp is.

nee geen pro. Zal ik effe aanschaffen

LeapingXJR    292

Maarre, zou de charger bij stationair toerental normaal al overdruk geven

Dat toonde de demonstratie van Raymond wel aan..... daar zat ik zelf met mijn beredenering ook naast

• Like 1

LeapingXJR    292

nee geen pro. Zal ik effe aanschaffen

Ik heb ook scanner pro op mijn telefoon .... maar die moet ik nog testen

Iksjeezesel    316

In de afbeeldingen hierboven is ook te zien dat de obd gewoon boordspanning meet, maar de ECU geen spanning ziet van de dynamo...

Dat zal de reden zijn van de laadstroomstoring en rood lampje in de dashboard voltmeter..

Dat word nog een zoektocht.

dynamo levert gewoon 14,3 volt.

En de rest...van de storingen komt daarna aan de beurt.

Werk zat aan deze auto😉

IMG_20200206_114858.jpg     IMG_20200209_114427.jpg     IMG_20200209_114441.jpg     IMG_20200209_114429.jpg

LeapingXJR    292

Ze hebben het hier over borstels diodebrug en spanningsregelaar op de dynamo. Schijnt ook dat de X100 specifiek jag dynamo heeft die een signaal naar de ecu geeft.

image.thumb.png.feb7dd030deddcfa32cf76a71ec03ed9.png

Iksjeezesel    316
48 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Ze hebben het hier over borstels diodebrug en spanningsregelaar op de dynamo. Schijnt ook dat de X100 specifiek jag dynamo heeft die een signaal naar de ecu geeft.

image.thumb.png.feb7dd030deddcfa32cf76a71ec03ed9.png

Dank je,

Het rare is dat ik op de accu wel meer dan 14 volt meet als de motor draait.

Dus de dynamo "doet" het wel.

Het lijkt alsof de ECU dit niet door heeft o.i.d.

Ik ben flink aan het surfen om zoveel mogelijk info te vinden die bruikbaar is (dus bedankt:-)).

Ik hoopte een kapotte 5A zekering in de bestuurders fusebox aan te treffen, maar zo simpel is het niet. (Daarover loopt het spanningssignaal van de dynamo over naar de ECU las ik)

Ik vond intussen ook nog een meet instructie voor dit probleem die ik nog moet uitvoeren...

Schermafbeelding 2020-02-06 om 18.33.56.png

Schermafbeelding 2020-02-06 om 18.33.40.png

Schermafbeelding 2020-02-06 om 17.35.52.png

LeapingXJR    292

Dat is dezelfde thread waar ik mij quote uit heb, volgens  hem zijn het doorgeslagen diodes en daarom krijgt je ECU geen signaal ook bij hem laad de dynamo  gewoon 14 volt. De quote is tevens de laatste post van desbetreffende thread. En geen vervolg post  dus waarschijnlijk opgelost

• Like 1

wimb    428
9 hours ago, LeapingXJR said:

Schijnt ook dat de X100 specifiek jag dynamo heeft die een signaal naar de ecu geeft.

Er zit inderdaad een 'intelligente' dynamo in. Ik heb ook heel lang rare storingen gehad die langzaamaan erger werden tot het moment dat de auto onrijdbaar werd:

(Vanaf de laatste post onderaan pagina 21.)

Achteraf gezien had ik het kunnen weten want in het WPH staat een uitgebreide storingsanalyseprocedure voor het laadcircuit. Maar ja, lezen hè.

Iksjeezesel    316
3 uren geleden, wimb zei:

Er zit inderdaad een 'intelligente' dynamo in. Ik heb ook heel lang rare storingen gehad die langzaamaan erger werden tot het moment dat de auto onrijdbaar werd:

(Vanaf de laatste post onderaan pagina 21.)

Achteraf gezien had ik het kunnen weten want in het WPH staat een uitgebreide storingsanalyseprocedure voor het laadcircuit. Maar ja, lezen hè.

Dank je Wim!

Er is inderdaad zoveel te lezen dat je niet weet waar je moet beginnen, vaak gaat het over een bijna maar niet helemaal identiek probleem. 

Maar met jouw jullie - hulp gaat het me zeker lukken.

Ik moet wel oppassen dat ik niet overal tegelijk mee aan slag ga. (Motor lijkt bijna okee nu, behalve als ie koud is, maar wacht nog op nieuwe multiriemen om piepen op te lossen)

Dan naar de bodemplaten repareren:-), en de (Brembo) remmen nalopen etc.

grtn

Iksjeezesel    316
Op 2/9/2020 om 10:58 PM, LeapingXJR zei:

Dat is dezelfde thread waar ik mij quote uit heb, volgens  hem zijn het doorgeslagen diodes en daarom krijgt je ECU geen signaal ook bij hem laad de dynamo  gewoon 14 volt. De quote is tevens de laatste post van desbetreffende thread. En geen vervolg post  dus waarschijnlijk opgelost

De gele draad waar spanning op moet komen als de motor draait blijft spanningsloos. Maar de draad is niet onderbroken (gemeten)

De andere dunne draad op de dynamo (Exiter) krijg accuspanning met contact aan dus okee.

Dynamo eraf gehaald en opengemaakt.

Bij mij werken de diodes wel (voor zover je dat met een multimeter kunt bepalen) maar de spanningsregelaar daarentegen lijkt geen enkele verbinding te geven...

Ik neem de gok door een nieuwe te bestellen, i.p.v. een nieuwe dynamo.

Schermafbeelding 2020-02-06 om 18.33.56.png   IMG_20200215_140940_resized_20200215_021047367.jpg    Screenshot_20200215-140925.jpg

LeapingXJR    292

Ben benieuwd ....voor die 25 euro het proberen waard. Maar met wat ik gelezen heb de diodes of spanningsregelaar.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

wimb    428

Ik ben ook benieuwd of daarmee je problemen zijn opgelost.

Zelf ben ik geneigd om de gehele dynamo te vervangen omdat de lagers meestal ook hun beste tijd gehad hebben. Vervangen of reviseren hangt natuurlijk wel af van de staat van de dynamo.

Achteraf (Ik weet het: achteraf kijk je een koe in haar ....): ik heb nog een oude redelijke dynamo liggen. Die had je ook kunnen lenen om een en ander uit te sluiten. 

• Like 1

Iksjeezesel    316
37 minuten geleden, wimb zei:

Achteraf (Ik weet het: achteraf kijk je een koe in haar ....): ik heb nog een oude redelijke dynamo liggen. Die had je ook kunnen lenen om een en ander uit te sluiten. 

Ach wie weet;-) kunnen we het daar nog over hebben mocht dit niet lukken..?

De dynamo met de ogenschijnlijk slechte regelaar lijkt verder in goede staat.

Enne, repareren is duurzaam hee;-).

wimb    428

Niet weggooien is ook duurzaam. 😅

4 minutes ago, Iksjeezesel said:

Ach wie weet;-) kunnen we het daar nog over hebben mocht dit niet lukken..?

Tuurlijk.