Ga naar inhoud
Iksjeezesel

XKR 4.0 tot leven wekken

Aanbevolen berichten

Iksjeezesel    279

Beste Jaguar liefhebber,

Ik "had" eerder een draadje v.w.b. het tot leven wekken van een 1975 XJ6L.
Nu een XKR 4.0 van yr 2000 in de garage (..... :-)....).
Ik gebruik de auto sinds aanschaf gewoon dagelijks, en merk dat er wel wat zaken beter kunnen.
Intussen (en ook voor aanschaf hoor) lees ik veel over modificaties, en (vooral op andere (US) fora) over allerlei gevarieerde problemen, maar hier is het nog best wel beperkt tot wat ad hoc problemen en goed bedoelde deel renovaties?..
Nu is de XK8/R geen heel oude auto, maar wel degelijk nu al best een speciaal ding, en met wel ook wat potentieel levensbedreigende "dingetjes".
Ik eet mijn aardappels op als de XK® nu niet op de allerlaagste waarde zit. (3 keer per week)
Het kan alleen alleen omhoog gaan qua waarde denk ik. (zie P928 , P911)
Het is toch echt een premium brand auto met supercar allures (okee 5,4 naar 100 dus al best wel snel, maar na de 100 gebeurd het pas echt)

Ik ben al een paar jaar enthousiast gebruiker van dit forum, en zoek een beetje het detail wat nuttig is om deze peperdure (onderhoud reparatie) auto's te behouden wanneer ze bij een "eindgebruiker" zijn aanbeland.
Dit omdat ik denk dat wij geen eindgebruikers zullen blijken zijn, en deze auto's zich snel zullen ontpoppen als vergeetmenietje.... en (niet lachen) over 20 jaar de XKE van de (nu nog) toekomst zal blijken te zijn.
(p.s de bijzonder uitvoeringen van de XJS zijn zich nu ook echt aan het ontpoppen maar die haalt het qua charisma niet bij de X100...(sorry, slechts een mening, en ik willum ook))

Dus vooral de grotere zaken die op termijn nodig zijn, en hoe je die zelf kunt aanpakken...
Waar zit roest, en hoe heb je die aangepakt, wat lekt en hoe op te lossen, hoe nu echt vocht uit de lampen te weren, wielophanging, zwakke plekken (volgens mij net als bij XJ S2, de gevulkaniseerde shockmounts die loslaten...?)

grtn,

Wie er wat aan heeft, ik zal hier zo nu en dan wat neerzetten over de ervaringen tot zover.
Voor wie zaken heeft die hier passen (onderwerp) zijn van harte welkom, ik zal de tips ter harte nemen en feedback van de bevindingen geven.


grtjes Rob

post-5862-0-36953800-1479582661_thumb.png

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Thijss    1

 

Dus vooral de grotere zaken die op termijn nodig zijn, en hoe je die zelf kunt aanpakken...

Waar zit roest, en hoe heb je die aangepakt, wat lekt en hoe op te lossen, hoe nu echt vocht uit de lampen te weren, wielophanging, zwakke plekken (volgens mij net als bij XJ S2, de gevulkaniseerde shockmounts die loslaten...?)

 

grtn,

 

 

 

Ik heb sinds een maandje ook een XKR en ik gebruik hem ook dagelijks. Het is mij inderdaad opgevallen dat vooral op het Amerikaanse jaguar forum veel staat geschreven over dit type.

Tot nu toe heb ik al wat kleine dingen gedaan. 

- Gecheckt of de kettingspanners vervangen zijn voor de aluminium versie, gelukkig was dit al volledig gedaan.

- Afstandbediening van de cv deed het niet. Dit zat in de ontvanger achterin, even de contactjes schoon gemaakt en het werkte weer.

- Derde remlicht deed het niet. Kapotte ledjes schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, bij mij was gewoon de stekker los.

- De parkeersensoren deden het niet, 1 bleek kapot te zijn. Deze dus vervangen.

- Ik kreeg af en toe een traction controle storing, Daarom de abs sensoren schoongemaakt. Probleem is nog niet helemaal weg.

- De achterste wielkasten kaal gemaakt en opnieuw behandeld met anit roest spul. De holle ruimtes waren allemaal al gedaan.

- Er klapperde af en toe wat in de wielophanging voor. Ik heb alles na gelopen, geen speling gevonden. Maar toen ik de moertjes van de veerpoot naar de body aandraaide was het probleem zo goed als weg. Dus waarschijnlijk is de 'schuimrubber' schijf aan zn eind.

- Vocht in de koplamp: Ik heb alles droog geblazen en kleine silica zakjes in de lampunit geplakt. Het is nu weg, eens kijken of het terug komt. De extra pijpjes zijn door jaguar al eens gemonteerd.

- Omdat het dimlicht erg slecht is heb ik dit weekend een xenon setje gemonteerd. Dat scheelt een heel stuk.

 

Allemaal kleine dingen die je prima zelf kunt doen. En ook leuk zijn om zelf te doen.

 

Veel plezier van de auto, maar dat komt vast goed! :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Ik heb sinds een maandje ook een XKR en ik gebruik hem ook dagelijks. Het is mij inderdaad opgevallen dat vooral op het Amerikaanse jaguar forum veel staat geschreven over dit type.

Tot nu toe heb ik al wat kleine dingen gedaan.

- Gecheckt of de kettingspanners vervangen zijn voor de aluminium versie, gelukkig was dit al volledig gedaan.

- Afstandbediening van de cv deed het niet. Dit zat in de ontvanger achterin, even de contactjes schoon gemaakt en het werkte weer.

- Derde remlicht deed het niet. Kapotte ledjes schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, bij mij was gewoon de stekker los.

- De parkeersensoren deden het niet, 1 bleek kapot te zijn. Deze dus vervangen.

- Ik kreeg af en toe een traction controle storing, Daarom de abs sensoren schoongemaakt. Probleem is nog niet helemaal weg.

- De achterste wielkasten kaal gemaakt en opnieuw behandeld met anit roest spul. De holle ruimtes waren allemaal al gedaan.

- Er klapperde af en toe wat in de wielophanging voor. Ik heb alles na gelopen, geen speling gevonden. Maar toen ik de moertjes van de veerpoot naar de body aandraaide was het probleem zo goed als weg. Dus waarschijnlijk is de 'schuimrubber' schijf aan zn eind.

- Vocht in de koplamp: Ik heb alles droog geblazen en kleine silica zakjes in de lampunit geplakt. Het is nu weg, eens kijken of het terug komt. De extra pijpjes zijn door jaguar al eens gemonteerd.

- Omdat het dimlicht erg slecht is heb ik dit weekend een xenon setje gemonteerd. Dat scheelt een heel stuk.

 

Allemaal kleine dingen die je prima zelf kunt doen. En ook leuk zijn om zelf te doen.

 

Veel plezier van de auto, maar dat komt vast goed! :)

Dank Thijs,

 

Al echt een paar goede tips!

Ik heb geen zaken die niet werken op de auto, en ook ( nog) geen ook storingen gelukkig.

Maar best bedenkingen bij bepaalde zaken.

Zelf heb ik nog niets eens tijd gehad voor een stofzuig en wasbeurt van de nieuwe aanwinst helaas. Technische dag in Heinkenszand ging voor)

Maar ik probeer een paar weekjes van grondig onderzoek in te plannen.

Op bokken, wielen en remmen eraf.

Dorpels kaal maken op verdachte plekken, en roestplekken in achterwielkuip aanpakken. (Wel wat reparatie wenselijk)

Idd ook de spanners checken.

Waterpomp is uit 1 stuk (gietdeel).. Maar glimt als een spiegel en lijkt vervangen...(msschien toch maar vervangen?)

De waterrail is bij mijn auto gemodificeerd.

Vermoed dat er aan de voorwielophanging iets niet helemaal lekker zit (shockmounts

Ook wielagers enzo is iets wat ik wil checken voordat ik er mee durf te corneren;-)

 

Ps, jij ook veel lol met de auto;-).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Met de waterpomp was (DACHT IK) het probleem bij de 4.0 dat INTERN een plastic propellertje zit.

Dit gaat stuk en dan heb je stukjes plastic in je koelkanalen zitten, dat geeft ellende.

Er was een upgrade voor met een metalen propellertje aan de binnenkant. 

Schijnt dat ze die na 2000 standaard monteerden op de 4.0, of zoiets. 

 

Maar ik zou niet weten hoe je de 'goeie' van de 'sclechte' kan onderscheiden. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Met de waterpomp was (DACHT IK) het probleem bij de 4.0 dat INTERN een plastic propellertje zit.

Dit gaat stuk en dan heb je stukjes plastic in je koelkanalen zitten, dat geeft ellende.

Er was een upgrade voor met een metalen propellertje aan de binnenkant. 

Schijnt dat ze die na 2000 standaard monteerden op de 4.0, of zoiets. 

 

Maar ik zou niet weten hoe je de 'goeie' van de 'sclechte' kan onderscheiden.

 

Dank,

Ja zoiets was het volgens mij ook Mario.

Ik dacht gezien te hebben dat de nieuwe pomp een behuizing uit twee delen heeft.

De mijne niet....

Als het een oude pomp is, is het wel raar wel dat zo,n pomp die in de beginjaren vaak faalde bij mijn autootje na 16 jaar en twee ton nog goed werkt...

Kan nog zijn dat jaguar het oude ontwerp ook aanpaste vanaf 2000, en dat de pomp uit 2 delen een aftermarket merk is?

Best vaak zijn die beter....(best vaak ook niet;-))

 

We zullen zien..(op tijd hoop ik)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Misschien heb je ook gewoon geluk... 

Stond ook niet dat ze ALLEMAAL in elkaar stortten.

 

BTW de waterpomp van mijn Peug doet het ook nog perfect na 17 jaar.

Het enige wat daaraan vervangen is zijn de accu en de dynamo. 

O ja, en de koppelingskabel. 

 

Maar die pomp... gezien het DESASTREUS effect... zeg ik weg ermee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Misschien heb je ook gewoon geluk... 

Stond ook niet dat ze ALLEMAAL in elkaar stortten.

 

BTW de waterpomp van mijn Peug doet het ook nog perfect na 17 jaar.

Het enige wat daaraan vervangen is zijn de accu en de dynamo. 

O ja, en de koppelingskabel. 

 

Maar die pomp... gezien het DESASTREUS effect... zeg ik weg ermee.

Das inderdaad het veiligste,...

Maar aangezien de vorige eigenaar in 3,5 jaar voor meer dan 13000 euro aan de auto bestede is het wel onwaarschijnlijk dat er 200 euro voor een pomp werd bezuinigd...

Maar geen reden waarom ik wel die 200 euro zou besparen natuurlijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    301

BTW de waterpomp van mijn Peug doet het ook nog perfect na 17 jaar.

Het enige wat daaraan vervangen is zijn de accu en de dynamo. 

O ja, en de koppelingskabel. 

Dan heb jij echt een peloton geluksengeltjes op je schouder zitten. Een Frans motorblokje en dan 17 jaar met originele waterpomp en distributieriem doen. :twitch:  Als ik jouw hok zou kopen is dat het eerste wat ik zou vervangen, nog voordat ik er een meter mee ga rijden.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Dan heb jij echt een peloton geluksengeltjes op je schouder zitten. Een Frans motorblokje en dan 17 jaar met originele waterpomp en distributieriem doen. :twitch:  Als ik jouw hok zou kopen is dat het eerste wat ik zou vervangen, nog voordat ik er een meter mee ga rijden.

 

Distributieriem wordt vervangen, is regelmatig onderhoud (voorgeschreven!) he. 

Zit ook niet dezelfde olie meer in... filter ook niet... bougies ook niet... zoals voorgeschreven... Hahaha!

Echter die waterpomp is de originele. 1.6 blokje, bekend als 'bombestendig'.

De latere zestienkleppers niet, maar de tweeliter 16V dan weer wel.

Zie de kilometerstanden maar eens op de verkoopsites, lijken bekant diesels.

Niks engeltjes... gewoon kijken wat er BLIJFT rijden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    301

Dan nog heb je geluk met die pomp want ze gaan in de regel anderhalf keer zo lang mee als de riem.

En waarom zou je 'm niet vervangen als die riem er toch af ligt? Voor twee tientjes voor de pomp en nog geen half uur extra klustijd rij je niet met een tijdbom.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Dan nog heb je geluk met die pomp want ze gaan in de regel anderhalf keer zo lang mee als de riem.

En waarom zou je 'm niet vervangen als die riem er toch af ligt? Voor twee tientjes voor de pomp en nog geen half uur extra klustijd rij je niet met een tijdbom.

 

Ik heb nog nooit gehoord dat ze stuk gingen. Die van het voormalig Opeltje wel, die vervingen we ook steeds.

Dat ding heeft er 3 versleten en is uiteindelijk terminaal geworden vanwege roest aan de wielophanging.

 

Zal 't de volgende keer (als die er komt) wel effe meenemen. 

Maar ik ben zo eentje die vervangt soms ook een druklager... afhankelijk van hoe het er uit ziet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Ik heb nog nooit gehoord dat ze stuk gingen. Die van het voormalig Opeltje wel, die vervingen we ook steeds.

Dat ding heeft er 3 versleten en is uiteindelijk terminaal geworden vanwege roest aan de wielophanging.

 

Zal 't de volgende keer (als die er komt) wel effe meenemen. 

Maar ik ben zo eentje die vervangt soms ook een druklager... afhankelijk van hoe het er uit ziet.

Als het niet kapot is niet vervangen is inderdaad het motto (of je moet er slecht bij kunnen en amper extra kosten:-)

Dit weekend eindelijk de onderkant en wielophanging van de auto eens aan een grondige inspectie onderwerpen.

Lijstje maken, info zoeken, evt onderdelen bestellen, plannetje maken en dan in de kerstvakantie de boel aanpakken.

Eventuele wiellagers ga ik aan de specialist overlaten want dat lukt niet (goed) met mijn gereedschap.. (hydr-pers)

Ben erg benieuwd naar wat ik tegen ga komen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Zoiets doe ik meestal ook, waterpomp vervangen - meestal ja, maar bij de Peus niet. 

Bij de Capri ook niet... De Fiat X1/9 wel. Bij de Fiat 500 NOG NOOIT vervangen sinds 1976.

 

Motto idd. je kan er slecht bij en wat het kost. 

Maar ook op internet kijken of het vaak stuk gaat. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

 

Maar ook op internet kijken of het vaak stuk gaat. 

Yep, of een topic openen om aandachtspunten te verzamelen (En/of te vereeuwigen voor de volgende gek die zo,n ding koopt;-) )

 

nr 3 is verdacht (heb last van "tramrailing")

post-5862-0-62059100-1479932485_thumb.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Ik van railwaylining.

 

Depolylingualist

 

Hi Polybushinglingualist:-)

Tramlining sucks big time, en het rare is dat ie het bij hoge(re) snelheid niet doet maar vooral in de stad...

Echter door het weggedrag in de stad, durf ik niet meer echt "sportief" te rijden tot nader order. (terwijl ik wel het danige verbruik voor lief neem...)

Achterbanden zijn ook wat oud (maar wel best goede Pirelli P zero 285-30-20 dus geen Chinese banden, waar ik eerder best positief over was,... maar tot ca. 200 PKtjes:-) )

Draagarmbussen voor zijn recent vervangen.

Ik verdenk de V-mounts van de voorste subframe....

Wat heb je aan je lieve RRRRetje gedaan om tramlining op te lossen?

 

Als ik niets vind aan de ophanging zijn de stuurkogels verdacht,. zijn die goed dan de uitlijning aan de beurt (toe out op de voorwielen is een waarschijnlijke oorzaak dan....)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Heel herkenbaar, dat gebeuren op lagere snelheid en ook het vertrouwen.

Ik heb voor toch ietwat smallere banden gemonteerd, made quite the difference.

255-45/17 werd 235-50.

Laser uitgelijnd door de leverende prima bandenboer ook, maar die hoefde er niets aan te doen.

Je sjouwt je lam aan de broodjes die je achter de stoelen moet leggen, trouwens.

 

Moet de V-mounts nog doen, eentje is goed, de andere ligt aan 1 kant los.

Merk je bij quirky movements.

 

Alle bushes en rubbers is voor mij trouwens ook nog 'n todo, toch 20 jaar oud.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    650

Qua Pirelli's heb ik toch een opmerking, ik heb ze maar 'opgerookt' op de S-type. 

Zijn best goede banden, maar mijn ervaring is dat ze na enige tijd en slijtage

echt allergisch worden voor regen en blaadjes op de weg en wat al niet. 

 

Wat er ook bij mij onder komt, nooit meer Pirelli. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
bernhardn    21

Dan heb jij echt een peloton geluksengeltjes op je schouder zitten. Een Frans motorblokje en dan 17 jaar met originele waterpomp en distributieriem doen. :twitch:  Als ik jouw hok zou kopen is dat het eerste wat ik zou vervangen, nog voordat ik er een meter mee ga rijden.

Mijn DS had een pomp van 40 jaar oud, vroeghu was alles wat degelijker gebouwd denk ik, wat toen van staal was is nu kunsstof.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Qua Pirelli's heb ik toch een opmerking, ik heb ze maar 'opgerookt' op de S-type. 

Zijn best goede banden, maar mijn ervaring is dat ze na enige tijd en slijtage

echt allergisch worden voor regen en blaadjes op de weg en wat al niet. 

 

Wat er ook bij mij onder komt, nooit meer Pirelli. 

 

Ben er ook geen fan van, volgens mij veroorzaken ze ook snel trillingen en moeten vaak opnieuw gebalanceerd worden begreep ik (in de maat)

Ik ga voor de Dunlops, (als de rest van de auto in orde bevonden is) die zitten voor ook en schijnen beter te zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

Heel herkenbaar, dat gebeuren op lagere snelheid en ook het vertrouwen.

Ik heb voor toch ietwat smallere banden gemonteerd, made quite the difference.

255-45/17 werd 235-50.

 

Moet de V-mounts nog doen, eentje is goed, de andere ligt aan 1 kant los.

Merk je bij quirky movements.

 

Alle bushes en rubbers is voor mij trouwens ook nog 'n todo, toch 20 jaar oud.

 

 

Banden wil ik gewoon voorgeschreven maat houden eigenlijk, dat moet toch wel goed zijn? (285-30-20 achter en 255-35-20 voor)

Bushes van de voorste bovendraagarmen zijn recent vervangen (voor originele rubber bussen)

Zou een kapotte V mount grote invloed hebben op Tramlining?

Of gewoon stuurkogels (dan kan de uitlijning op de uitlijnbrug goed zijn maar tijdens het rijden kunnen de voorwielen net die 0.1 graad toe out krijgen wellicht?)

Raar wel dat tramlijnen:-(, het is niet altijd, vooral bij spoorvorming bij verkeerslichten enzo.

Best scary

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

V- mount denk ik niet, maar smallere banden heb ik geen aversie tegen. Kijk het internationale forum er maar op na.

Had ooit 'n Maserati Biturbo SI, veel bredere banden dan de gewone Biturbo.

Stuurauto pur sang, maar nerveus, wil je niet weten, tramlining als geen ander.

Smallere bandjes voor op aanraden van 'n echte kenner en de pret werd zo mogelijk nog groter!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279

V- mount denk ik niet, maar smallere banden heb ik geen aversie tegen. Kijk het internationale forum er maar op na.

Had ooit 'n Maserati Biturbo SI, veel bredere banden dan de gewone Biturbo.

Stuurauto pur sang, maar nerveus, wil je niet weten, tramlining als geen ander.

Smallere bandjes voor op aanraden van 'n echte kenner en de pret werd zo mogelijk nog groter!

Okee, nog meer pret?

Ik zit nu nog even in de keuze mig of tig;-).... Neig sterk naar tig.

Geen ervaring mee, maar lijkt me een super craftmanship methode, en ga ik me dan trachten op te specialiseren want erg gaaf als je dat goed kunt.

Er zit wat werk aan weet ik, niet groot, of veel hoop ik....2 plekkies van 5 a 10 cm rond...

Ik ben dus nog van indruk dat het erg meevalt (heb wel gekeken natuurlijk bij de koop (op straat:-) zoals het een slimme koop NIET betaamd).

Zondag avond weet ik meer, en wellicht meer nodig dan een glaasje wijn..

We shall see,..( maar wat...is the still the question :wink: )

Uk forum stemt wel wat paranoia...op gebied van verborgen rottigheid.

Fantastische auto, te mooi om waar te zijn, of .... gewoon een ontdekking van vergeten talent,... een XKR is echt veel klasse EN PKs voor relatief niet veel centen.

 

Destiekumopeenuitdaginghopert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×