Ga naar inhoud
RoyvdStad

Eindelijk Arden AJ5

Aanbevolen berichten

RoyvdStad    46

Heren,

Sinds enige weken rij ik nu dagelijks met veel plezier in een schitterende witte LWB X308 maar dat is niet de enigste nieuwe auto die aan de collectie is toegevoegd.

Samen met forumlid Stijn (die net zo gek is van jaren 80/90 getunde luxe auto's als ik) zijn wij opzoek gegaan naar een Arden Jaguar. Natuurlijk woon ik vrijwel naast Herr J. Arden dus met een beetje hulp etc hebben wij na enige tijd iets unieks gevonden. In eerste instantie stond voor zowel mijzelf als ook voor Stijn een Arden AJ7 of AJ1 (XJS of Series III) hoog op het lijstje maar de looks kunnen niet "fouter" als die van een Arden AJ5 (XJ40).

Om een lang verhaal kort te maken, er staat dus nu een AJ5 op de oprit :) :)

Het is een AJ5 op basis van een 1991 Daimler 4 litre dus hierbij is het sportieve van buiten gecombineerd met het klassieke luxe van de Daimler (plus wat kleine aanpassingen natuurlijk). Motorisch is dit echter iets anders, en hij trekt ook wat meer bekijks dan een normale XJ40.

Foto's voor de liefhebbers.

post-885-0-64154700-1478467103_thumb.jpg post-885-0-45967400-1478467127_thumb.jpg post-885-0-38276100-1478467144_thumb.jpg post-885-0-29129100-1478467163_thumb.jpg post-885-0-23436200-1478467179_thumb.jpg post-885-0-88821700-1478467194_thumb.jpg

Nu maar weer opzoek naar een volgende, Arden XJS misschien !!!

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    615

Die is wel ruig zeg, en eigenlijk niet eens 'ranzig'. Zelfs wel soort van stijlvol. 

In ieder geval meer stijlvol dan Rod Stewart van 60+ met geblondeerd getoupeerd haar. :blind:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag42    46

That is a mean looking 'Son of a b....'

Om maar eens een Duitse term te ontwijken.

Ben benieuwd hoe hij er uit zou zien met z'n bumpers in de carrosseriekleur maar dit zal wel 'original Arden' zijn.

Prachtkleur trouwens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    313

Heel stoer!!

Ben benieuwd naar de prestaties van deze XJ40, welke specificaties heeft deze motor?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bart XJSC    8

Fantastische aankoop, ik hou wel van een spoiler hier en daar! En dan ook nog extra horses

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
pimgmx    145

Gefeliciteerd, Roy!!

Ook hier een geïnteresseerde in de details: is dit de 'full spec' versie met dubbele turbo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JaqqeS    4

De specs:

Hier weten we eigenlijk nog niet veel vanaf. Elke AJ was namelijk zoals de klant deze gewenst had. Binnenkort kunnen we wel achterhalen wat er precies aan veranderd is door hem langs te brengen bij het bedrijf in Krefeld. 

Wat we wel weten is dat hij heel anders rijd dan een normale XJ40. Hij reageert veel directer en is acceptabel hoorbaar  :)  tevens ligt de aj op de weg als een blok.

Hij heeft wel even stil gestaan, dus een beurtje kan hij wel gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    313

Zo te horen en te zien is dit dus de ideale vluchtauto na een bank-job. :triniti:  

Stijn & Roy, is dat toevallig ook wat jullie van plan zijn met deze Jag?    :sarcastichand:  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
pimgmx    145

Binnenkort kunnen we wel achterhalen wat er precies aan veranderd is door hem langs te brengen bij het bedrijf in Krefeld. 

Om te zien of het de biturboversie is hoef je alleen maar de motorkap open te doen...

Als het er ongeveer zó uitziet dan heb je een AJ5 met een ruime 100 paardjes meer dan een fabrieksversie

post-885-0-06416300-1478537288_thumb.jpg

De turbo's en bijbehorend loodgietwerk nemen zó veel plaats in dat je ze niet kan missen... :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
pimgmx    145

Is dat de Chasseur versie?

Nee, de Arden-versie. Een full-option AJ-5 had naast de mods aan interieur/exterieur ook een ander onderstel (veren/dempers) plus deze 'kleine' aanpassingen aan in- en uitlaattraject.

Er staat een AJ-5 met superlaag kilometrage te koop in Duitsland: https://www.classic-trader.com/uk/cars/listing/arden/aj-5/aj-5-biturbo/1994/50924

De foto's daarvan illustreren mooi Roys verhaal over de mogelijkheden tot 'customisation', kijk eens hoe anders interieur & exterieur van beide auto's eruit zien!

De turbo's bij een Chasseur liggen wat beter verscholen. Daarnaast hebben ze een kenmerkend blauw kleppendeksel met 'Turbo Technics'-sticker, een plaatje uit eigen archief:

post-885-0-00182500-1478537394_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RoyvdStad    46

Het is helaas geen Biturbo versie nee, niet alle AJ5's werden als Biturbo geleverd, naast andere motorische aanpassingen zijn er ook exemplaren met enkeld een ander onderstel of juist weer een ander uitlaat systeem etc, of zelfs helemaal geen motorische/technische aanpassingen maar een aangepast interieur of bodykit (zelfs goud/verguld was mogelijk) etc etc toen der tijd waren de mogelijkheden eindeloos (ik heb vrijwel alle uitgegeven documentatie van Arden). 

Zoals bij de AJ1 en AJ4 (Xj series III)  was er naast alle tuning mogelijkheden ook een hele dure aanpassing namelijk een andere Arden versnellingsbak (aangezien ik vorige jaar bezig ben geweest met een AJ4 kreeg ik hier veel info over) helaas kon mijn buurman Arden niet meer terug zien hoe bepaalde auto's geleverd zijn (uiteraard voor het digitale tijdperk) dus ook bij deze AJ5 wordt het lastig dan enkel de dingen die wij kunnen zien, maar hij gaat binnekort bij Arden op de brug dus ook daar volgen foto's van :)

Deze rijd veel sportiever dan de andere XJ40ers die ik gehad heb, al ging het bij ons meer om de looks maar kan ik het sportieve/snelle wel waarderen natuurlijk. :danced:

Overigens de reacties en blikken van mede weg gebruikers zij tot nu toe erg leuk, naar de vraag "wat is dat ?" heb ik al meerdere gehad ondanks dat er tot nu toe maar een paar enkele keren mee gereden is.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RoyvdStad    46

Vandaag even snel wat foto's geschoten van de Arden AJ5.

Dus hierbij voor de foto liefhebbers:

post-885-0-28388100-1481308776_thumb.jpg post-885-0-27745000-1481308749_thumb.jpg post-885-0-40550000-1481308760_thumb.jpg post-885-0-29437000-1481308732_thumb.jpg post-885-0-02669300-1481308791_thumb.jpg

Gr Roy

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RoyvdStad    46

Mooi Roy!

Lijkt niet even snel geschoten te zijn want kei mooie foto's hoor.

P.s zie dat je Kleve plates hebt...ken of ben je Turmgarage in Kleve?

Klopt ik heb Duitse kentekens, ik woon net over de grens in Kranenburg-Mehr dus hier KLE platen. 

De turmgarage ken ik doen eigenlijk alleen maar Porsche en VW, onsympathieke lui en staan nou niet bepaald goed bekend bij sommige.

Foto's zijn even snel met mijn telefoon gemaakt, had net even tijd om foto's te maken voordat de zon helemaal weg was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Djurre1980    86

Vet ding zeg.... top... heerlijk exclusief.

Toch vind ik een standaard Daimler met de chrome bumpers en chique velgen mooier, maar dit is ook wel heel speciaal en sportief :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RoyvdStad    46

Heren,

Gister wat nieuwe foto's gemaakt van de AJ5, helaas zijn wij niet vaak meer thuis in DLD en zitten we veel in de Griekse zon vandaar dat ik niet veel tijd heb gehad de afgelopen maanden om iets met de Jag's te doen, echter nu werd het weer eens tijd aangezien we volgende week weer een maand weg zijn.

Wat blijft het toch een heerlijke foute bak :)

post-885-0-01343700-1498494165_thumb.jpg post-885-0-55885300-1498494171_thumb.jpg post-885-0-11257900-1498494188_thumb.jpg post-885-0-10014100-1498494179_thumb.jpg post-885-0-98394400-1498494196_thumb.jpg post-885-0-26937600-1498494217_thumb.jpg

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    313

Fout is soms zoooo lekker.  :buba:

Zit er eigenlijk nog werk aan?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    585

Het gekke is, zo langzamerhand trek ik die gekke eighties shit best wel.

Arden, Brabus. Noem het maar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen