Jump to content
pimgmx

The forty at thirty: Dunkeld XJ40.com/JEC Meeting

Recommended Posts

exlid1    3

Wat denk je Harro, komt Pim door de ballotagecommissie?

Aan de andere kant als zelfs jij er door heen gekomen bent dan kan het voor Pim nooit moeilijk zijn  :sarcastichand:

Dan kan het voor NIEMAND moeilijk zijn! Dus Pimmie gaat dat zeker redden.  :codemafia:

Welcome to the club, Pim.

pimgmx    153

... er komt een (Engelstalig) fotoboek dat zowel het 2016-event beschrijft als stilstaat bij de lancering in '86 ...

Ik ben intussen iets meer dan een maand verder en het project is een beetje uit de hand gelopen: artikelen van 10 verschillende auteurs en beeldmateriaal van een dozijn fotografen waaronder véél niet eerder gepubliceerd materiaal. Dankzij Paul Skilleter én de Jaguar Heritage Trust komt de ontwikkeling van de XJ40 en z'n perslancering in 1986 veel uitgebreider aan bod dan ik in eerste instantie kon hopen.

En gelukkig is het internationale XJ40-netwerk groot en gevarieerd: al het grafische en designwerk wordt gedaan door een Daimlerrijder annex grafisch ontwerper uit Zwitserland, zodat het boek kwalitatief nét zo goed wordt als het materiaal wat erin opgenomen is...

Hieronder een sneak preview van de eerste pagina's, de resolutie is bewust ultra-laag: het meeste materiaal mag alleen voor het boek gebruikt worden, en hiermee houd ik de copyright-politie op veilige afstand!

post-885-0-87285400-1478190237_thumb.jpg

do judge a book by its cover...

post-885-0-49710400-1478190254_thumb.jpg
een 'double spread' uit de fotosectie

post-885-0-48265800-1478190275_thumb.jpg
De 2016-prijsuitreiking, geen auto-evenement zonder awards!

post-885-0-02555200-1478190287_thumb.jpg
Verslag van de persintroductie in 1986 door de PR-directeur van Jaguar
  • Like 2

pimgmx    153

Dank, heren!

Met een verleden in het uitgeef- en redactiegedoe kon ik het niet laten...

Als ik geweten had WAT ik me op de hals heb gehaald was ik er misschien nooit aan begonnen, nu kan ik niet meer terug. :wink:

pimgmx    153

Het eindresultaat komt gestaag in zicht...

Vannacht kwam het laatste artikel binnen: een niet eerder verteld verhaal over de hogesnelheidstesten op de Ring van Nardo, uit de pen van de toenmalige rechterhand van de legendarische Norman Dewis.

Het is een verslag uit de eerste hand van meerdere pagina's, met als 'toetje' foto's van de gecamoufleerde prototypes in actie op de kombaan en in de werkplaats. Tot nu toe zijn sommige van die foto's alleen getoond tijdens de presentaties in Dunkeld deze zomer: een eer dat dit uit de hand gelopen hobbyproject hun eerste verschijning in druk gaat worden!

Hiermee is het tekstuele werk vrijwel klaar en kunnen we fotoselectie en paginadesign gaan afronden. Daar zijn we nog wel even zoet mee...

Met al het materiaal veilig opgeslagen is er ook zicht op de omvang van het boek: we gaan dicht in de buurt van de 100 pagina's finishen.

• Like 1

pimgmx    153

ik ben benieuwd

't Wordt een one-off uitgave van maximaal 100 exemplaren om de distributie behapbaar te houden.

Dit is een nonprofitproject (stupid me!), de boeken gaan dus tegen kostprijs de deur uit. Die prijs weten we eind deze maand, dan sluit de intekenlijst en kan de drukker ons exact vertellen wat dit avontuur gaat kosten.

Er zijn via voorintekening al zo'n 60 exemplaren geclaimd, dus je hebt nog bedenktijd! :)

Mocht je interesse hebben: stuur een email met je adresgegevens naar xj40at30@gmail.com.

Binnen een paar weken krijg je een mail met de definitieve prijs + betaalinstructies.

pimgmx    153

Eén korte anekdote - uit het veel langere verhaal over Nardo - als voorproefje (vrije vertaling van mijn hand):

Het testteam reed met 6 gecamoufleerde prototypes van de fabriek 'eventjes' via de Alpen naar Nardo in het uiterste zuiden van Italië: een van de eerste keren dat Jaguar snelheidstesten niet op de openbare weg deed!

En überhaupt de eerste keer dat er hogesnelheidsduurtesten door Jaguar werden gedaan; dat idee hadden ze geleend' van de Duitse luxefabrikanten die daarvoor Nardo al geruime tijd gebruikten. Jaguar testte eigenlijk alleen prototypes in Nardo (een paar jaar eerder de HE V12, in Series III en XJ-S 'mules'), nu werd gekeken hoe het nieuwe AJ6-blok zich zou houden onder een wekenlange belasting van 12u/dag.

De meegereisde monteurs kregen de ondankbare taak om 's nachts in tweeuursploegendienst de wacht te houden bij de auto's. Cash was nog steeds zo'n probleem bij Jaguar dat ook voor het XJ40-megaproject naar iedere penny werd gekeken...

De hogesnelheidstests op de beroemde Ring verliepen voorspoedig, tot volgens klassiek jaren '80-scenario de fabriek in Engeland in staking ging. Regels zijn regels: hierdoor mochten de monteurs niet meer werken van de vakbond. Zonder monteurs kon er niet getest worden, dus zat er niets anders op dan de staking (van een week...) uit te zitten. Wat doe je dan als teamleider? Nou, autootjes huren, hotelletje boeken en met de hele club relaxen aan de kust, natuurlijk! 

Op de terugweg ontstond er onenigheid over wiens huur-Ritmo de snelste was, en als techneuten onder elkaar móest er een solide oplossing komen om dat pleit te beslechten. Dat gebeurde in stijl: 's nachts met een slappe smoes de Italiaanse bewaking omgepraat en met 5 witte Ritmootjes de kombaan op! En inderdaad: een verschil van ruim 10km/u in topsnelheid tussen de langzaamste en de snelste Fiat...

• Like 1

pimgmx    153

Het project heeft wat vertraging opgelopen, maar dat had een goede reden en een nóg beter resultaat: het boek krijgt een dubbel voorwoord, van zowel Jim Randle (Chief Engineer toenterijd, tevens hét brein achter de XJ220) en ex-Jaguar CEO Sir John Egan. De laatste keer dat Sir John een voorwoord voor een XJ40-publicatie schreef is 'slechts' 28 jaar geleden...

De laatste informatie die de drukker nog miste is net voor het weekend met ze gedeeld, hopelijk is komende week eindelijk het definitieve prijskaartje bekend!

...een niet eerder verteld verhaal over de hogesnelheidstesten op de Ring van Nardo...

Een sneak preview van de eerste twee pagina's van dat artikel, en meer:

31371694666_0ea7cf256c.jpg
De foto op de rechterpagina is niet eerder gepubliceerd: een gecamoufleerd prototype op de 'Ring' van Nardo

31371694726_67179c0715.jpg
Zoek de verschillen... 1986 (links) en 2016(rechts)

31407826155_bb70b10cf1.jpg
Eerste twee pagina's over 'D38', de enige overlevende van het contingent persauto's.

31407826015_4121e9846c.jpg
Twee willekeurige pagina's over de 2016 Commemorative Rally

haddock    475

Some thirty odd years ago I was living and working in Scotland.

Ik reed in 'n stokouwe Taunus (Cortina!) bestel met meestal 'n Seanymph (wee alu boat) omgekeerd op het dakdrager- of imperiaalloze dak.

Maar eenieder kende mijn passie voor Jags, in ieder geval het kroegvolk.

Dave "the diver" was 'n offshore duiker die ook lekker midden in de Highlands woonde, Aberdeen was a mere 100 miles away.

Hij verdiende muntjes als geen ander, "maar" reed Subaru (vond ik eerst niets, betreffende de maar, dus).

Wij hadden wel gespreksstof, en 'n zondag's golfpartijtje deed ons ook geen kwaad.

De nieuwe Jag diende zich aan, he went berserk!

Hij las en zag de stiekeme fotootjes, vond het prachtig.

Aldus vond ik uit dat hij ook 'n Jagnut was, hij wilde 'm!

Ik vond het helemaal niets. Mijn ouwe XJ was 'm, niets anders, zeker niet nieuw en strak. Het moest sleek and stylish imho.

This might save 'm, is wat hij dan repliceerde op mijn opmerkingen, en hij was ook zeker wel van de strakke lijnen, he was organised, a thing I can only strive for.

Lang verhaal kort: hij heeft er eentje gekocht.

In retrospect: I was the romantic fool, and the 40 might have just saved them.

Alhoewel ik wel denk dat het merk nooit teloor was gegaan, daarvoor is het te groot.

Maar de toen nog eigen weg (Egan) is definitly preferable.

Deietwatontroerde

• Like 2

pimgmx    153

En jij bent druk zat denk ik...

Het spitsuur is over; de monkey on my shoulders is nu verkast naar de brede schouders van de ontwerper.

Ik gok dat hij intussen voor 2/3 klaar is: er kwam zó veel materiaal laat binnen dat hij een paar dingen heeft moeten laten liggen tot we zeker wisten dat we álles hadden. 

Voor mij is er niet heel veel meer te doen: wat correctie- en proefleeswerk, orders verwerken, ruziën met de drukker over geld, en straks de verzending, that's it!

De laatste maanden meerdere uren/dag met dit akkefietje zoet geweest, ik kan zelf ook niet wachten tot ik the real thing eindelijk in handen heb. ;)

• Like 2

Iksjeezesel    299

Het spitsuur is over; de monkey on my shoulders is nu verkast naar de brede schouders van de ontwerper.

Ik gok dat hij intussen voor 2/3 klaar is: er kwam zó veel materiaal laat binnen dat hij een paar dingen heeft moeten laten liggen tot we zeker wisten dat we álles hadden.

Voor mij is er niet heel veel meer te doen: wat correctie- en proefleeswerk, orders verwerken, ruziën met de drukker over geld, en straks de verzending, that's it!

De laatste maanden meerdere uren/dag met dit akkefietje zoet geweest, ik kan zelf ook niet wachten tot ik the real thing eindelijk in handen heb. ;)

Nooit verwacht, maar dit topic maakt me een XJ40 te willen hebbu. (Al ligt dat buiten de mogelijkheden momenteel)

Wat gaaf is het als er echte liefhebbers zijn....het veranderd je beeld van zo,n object enorm:-).

Het mooiste is het omslagpunt (eigenlijk 2 jaar daarna) waar het van vergeetmenietje tot een echt en terrecht waardeoordeel komt.

Want eerlijk is eerlijk, echte Jags zijn niet bedoeld als vergeetmenietje, want het zijn met passie voor automobielen ontworpen en gemaakte dingen. (Met alle beperkingen van dien, andres had het geen karakter;-))

• Like 2

haddock    475

Heb ik ook, Rob.

XJ©, 40 and 300.

Lijkt me geweldig.

Wat heb ik de 40 verguisd

wat was ik blij met de 300.

How things can change.

Memories are just that.

Ik raak enthousiast.

Of Dave ooit gezegd heeft dat de 40 ze zou redden weet ik niet zeker.

Kan ook komen doordat ik het hier gehoord heb.

Maar hij was daverend blij and had high hopes.

For the brand, that is.

Maar de series II is de mooiste.

De 300 de beste.

Laten we de 40 dan prijzen als the saviour!

Dewatcarriedawayrakende6of12ert

Iksjeezesel    299

For the brand, that is.

De 300 de beste.

Dewatcarriedawayrakende6of12ert

Zoisut.....

Nooit gedacht dat ik merkenthousiast zou worden... (De elketweejaareenandermerkkopende..)

Weet niet of Tata dat kan vasthouden.

pimgmx    153

De 300 de beste.

Qua bouwkwaliteit is een late (93-94) XJ40 vergelijkbaar met een '300, maar da's muggenziften en in the eye of the beholder.

Geen reden het niet met je eens te zijn: een 300-met-föhn of met 12 kaboutertjes (liefst SWB) is voor mij dé definitieve evolutie van de XJ...

Een Series XJ (liefst een II, nog liever een XJ-C) heeft daarentegen het meest iconische design, en mocht ik ooit over kap'teinvergelijkenswaardige stallingscapaciteit beschikken komt die de kudde nog wel een keer gezelschap houden...

De XJ40 begint langzaam maar zeker z'n status van underdog te verliezen en was - als je Sir John mag geloven - one of the cars that helped save Jaguar

Tevens het laatste model waarbij - vooral dankzij de idioot lange ontwikkelperiode! - Jaguar-grootheden als Bob Knight, Norman Dewis, Jim Randle, Harry Mundy en Sir William (ja, die ging na z'n pensioen gewoon door!) betrokken waren.

Langzaam maar zeker wordt het verhaal van dit model een nieuw hoofdstuk in 't grote Jaguargeschiedenisboek, wat denk ik betekent dat het niet veel langer duurt voor ook de X300 aan de beurt komt!

En in de slipstream van 'Dunkeld' is er méér gebeurd dan alleen maar mensen die verhaaltjes en foto's met elkaar deelden. ;)

Sommigen gingen een stapje verder en hebben hun chequeboek afgestoft. Autojournalist en Jaguarkenner extraordinaire Paul Skilleter was onder de indruk van z'n leenauto van de Trust: de laatste XJ40 die in Browns Lane van de band rolde, een 4.0 Sovereign met nog geen 10.000 mijl op de teller als ik me niet vergis. Het kostte precies 1 weekend om hem weer verliefd te laten worden op de XJ40...

9598259689_bd12dfc9f1.jpg

'M94', the last of the line...

9601137970_be17e3fa01.jpg

Motorruimte verraadt de absurd lage kilometerstand

(de drop-dead gorgeous V12 Coupé op de achtergrond...)

En dat is niet zonder resultaat gebleven: Paul heeft sinds vroeg dit najaar weer een '40 in z'n collectie. 

Die transactie werd een internationaal onderonsje, een beetje apart verhaal voor een Brit die een Britse auto koopt...

Een ímport uit Japan (dus vertroeteld én roestvrij), gekocht van een Zuid-Afrikaan, met aankoopadvies van een halve Griek, een Schot, een Nederlander én van een Brit: David Marks. Dit exemplaar was zó goed dat Paul er een Chasseur Stealth voor liet staan (ik had een andere keus gemaakt ;)), en is met een beetje geluk dit voorjaar on the continent te bewonderen....

• Like 2

exlid1    3

De XJ40. Mijn eerste kennismaking met Jaguar.

1993. Ik was net mijn eigen onderneming begonnen en had een voormalige lease Buick Regal Ltd 3.8 van 1991 gekocht.

Word ik gebeld door een van mijn eerste klanten, die ik van mijn voormalige werknemer had overgenomen.

"Ik ga je mijn auto verkopen".

Ja, maar ik heb al een auto...

"Ja, maar je hebt altijd zoveel voor me verdiend, ik ga je een mooi aanbod doen".

Ok, en wat gaat dat worden dan? Vroeg ik nog steeds wat achterdochtig. De goede man had wat kenmerken waar ze in de 40-er jaren toch regelmatig wat vraagtekens bij stelden.

"Hfl. 40.000,-, je mag hem overnemen voor Hfl. 40.000,-".

Ok, daar ga ik over denken.

Ik had geen idee of dat goedkoop of duur was.

De enige andere Jag die ik tot dusver van dichtbij had gezien was die series die met beide voorraampjes open langs kwam rijden toen we als kleine jongetjes met een speelgoedpistooltje op de stoeprand zaten.

Zo'n pistooltje waar je van die witte plastic rondjes mee kon schieten.

Die schoten we dus tijdens zijn passeren van rechts naar binnen en er links, vlak voor zijn neus langs, weer uit.

Godsammekrake, die ging in zijn achteruit, kwam weer terug en ging me tekeer!

Nada de gentlemanlike. Maar dat terzijde.

Dus ik de Autotelegraaf van zaterdag gekocht en Jags gespot.

Het ging om een Daimler 4.0, gunmetal grey, prachtige kleur, met CD-wisselaar en 7 kilo mobiele telefoon.

Min of meer gelijkwaardige Jags stonden erin voor Hfl. 70.000,-.

Hij had dus niks teveel gezegd, auto meteen gekocht.

Een andere eveneens mee overgekomen klant hoorde van dat verhaal.

Die reed altijd Mercedes, nu een blauwe 280 SE pullman, kocht ie nieuw en werd dan na tien jaar weer vervangen.

Mocht ik ook overnemen, ook vriendenprijsje, Hfl. 10.000,-.

Een jaar later beide auto's samen bij mijn vrienden van Van Vliet Trucks ingeruild op een bordeauxrode XJ81 (XJ40 V12) van 1993.

haddock    475

mocht ik ooit over kap'teinvergelijkenswaardige stallingscapaciteit beschikken komt die de kudde nog wel een keer gezelschap houden...

Kom je hier toch lekker in de buurt wonen, verhuur ik je de halve loods, lijkt me leuk.

Deplattelander