Jump to content

trage gasrespons en gevoelig pedaal

JimmyB
 Share

Recommended Posts

Hallo

Ik heb hierover vroeger al gerapporteerd; mijn XK8 heeft een 'trage gasrespons'. Ik bedoel: je wil vertrekken,drukt voorzichtig gaspedaal in, er is een delay (gebeurt effe niks), dan gaat toerental pas omhoog. Er is ook een tweede fenomeen: het eerste stuk vh pedaal is vrij gevoelig. Een kleine verplaatsing geeft (met een delay) toch vrij grote toerental stijging. Resultaat van die twee samen: je vertrekt met een schok. gewoon 'smooth' vertrekken of accelereren op lage snelheden is niet mogelijk. In sportstand is het allemaal nog iets heviger.

Ik heb lang gedacht dat het aan de automaat ligt. Laten spoelen in HZ, maar geen enkel effect hierop.

Iemand een idee wat het kan zijn? Bij uitlezing geen afwijkingen.
Kan dat met stappenmotor te maken hebben?

Auto heeft behoorlijk wat km (180.000).

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Las ook ooit ergens dit: "Under the bonnet, the only thing which seem to come back on in a while are sticky throttle due to carbon buildup "
Oftewel, meuk in 't gasklephuis, als ik 't goed interpreteer.  Ook dit overigens geldt voor X306, mogelijk outdated voor XK8.
Verder: wat Pizza zegt...

Die van jou heeft toch geen gaskabel meer, die XK8?

Kan dan in de potmeters zitten, van je pedaal of van je gasklephuis bij de motor.

Even naar de ECHTE expert bij jou in de buurt. 

Hij heeft een X306, dat is de X300 XJR (6 in lijn dus met supercharger).

Jazeker, het gaat over mijn XK8 (mijn mooiste jag, maar de motor/versnellingsbak heeft me nooit bekoord)

Het is een vreemde combinatie: er is een duidelijke delay bij het indrukken v.h. gaspedaal (in vergelijking met mijn andere jags en moderne auto's) en je mag het ook niet te diep indrukken (anders gaat ie direct te hoog en is de schok bij het vertrekken enorm).
Ook bij rustig rijden (40/u) moet je met kousen voeten dat pedaal hanteren, anders telkens een schok bij wat dieper indrukken pedaal
M.a.w. het is heel lastig om controle te krijgen over de motor en acceleratie
Als je natuurlijk 'sportief' rijdt en telkens met gierende banden wil vertrekken dan zal je er niet veel van merken

Bij hoge snelheden geen problemen (wschlk door potentiele energie en verhoudingen in versnellingsbak)

Ben al bij verschillende 'goeie' monteurs geweest: 'alles is normaal'
Misschien is de auto origineel zo bedoeld (o wee de passagier)?

Power heeft ie verder genoeg (wel met meer herrie dan mijn V12 of XJR, maar is misschien ook zo bedoeld ...)

Gasklephuis laten reinigen lijkt me een goeie tip
En misschien die potmeter vervangen
Die 98 geloof ik niet echt in, daarvoor is het 'euvel' te groot

Mijn S-tiepje deed het ook, waren diverse bobines stuk. bougies vuil, en een lambda sonde kapoet.

Je kon het horen ook, hij liep niet 100% mooi rond stationair, soms een hikje. 

Na het vervangen liep ie weer 100%, BP98 er in en ging ie nog mooier van lopen.

Betere gasresponse ook. 

Maar die van mij is een handbak, dus erg lastig er mee te rijden was het niet. 

WEL dat ie eerst 'niet wou oppakken' en dan met enige vertraging fiks hard er vandoor ging. 

Jazeker, het gaat over mijn XK8 (mijn mooiste jag, maar de motor/versnellingsbak heeft me nooit bekoord)

Het is een vreemde combinatie: er is een duidelijke delay bij het indrukken v.h. gaspedaal (in vergelijking met mijn andere jags en moderne auto's) en je mag het ook niet te diep indrukken (anders gaat ie direct te hoog en is de schok bij het vertrekken enorm).

Ook bij rustig rijden (40/u) moet je met kousen voeten dat pedaal hanteren, anders telkens een schok bij wat dieper indrukken pedaal

M.a.w. het is heel lastig om controle te krijgen over de motor en acceleratie

Als je natuurlijk 'sportief' rijdt en telkens met gierende banden wil vertrekken dan zal je er niet veel van merken

Bij hoge snelheden geen problemen (wschlk door potentiele energie en verhoudingen in versnellingsbak)

Ben al bij verschillende 'goeie' monteurs geweest: 'alles is normaal'

Misschien is de auto origineel zo bedoeld (o wee de passagier)?

Power heeft ie verder genoeg (wel met meer herrie dan mijn V12 of XJR, maar is misschien ook zo bedoeld ...)

Gasklephuis laten reinigen lijkt me een goeie tip

En misschien die potmeter vervangen

Die 98 geloof ik niet echt in, daarvoor is het 'euvel' te groot

"goeie" monteurs...tsja...wat jij beschrijft is toch echt niet zoals het hoort.

Ik heb de X308 (XJR) ook een paar jaar gereden en daar was dat toch echt niet aan de orde.

Soepeltjes en zonder horten of stoten, direkt goed oppakken op elk moment.

Inderdaad wel wat meer geluid dan de V12, maar da's ook wel weer logisch.

Dus moet er toch meer aan de hand zijn.

Ik neem aan dat hij ook uitgelezen is?

Pizzaman, on 19 Aug 2016 - 21:11, said:

WEL dat ie eerst 'niet wou oppakken' en dan met enige vertraging fiks hard er vandoor ging. 

: beter als dit  kan ik het niet omschrijven, Pizzaman

Bij uitlezen alles normaal.

En ja, als die 'ervaren' monteurs ermee proefrijden, dan gaan ze meestal als een gek te keer, alsof moet bewezen worden dat die auto kracht heeft (i.p.v. gewoon rustig te rijden ...) 

Misschien beginnen met gasklephuis en bougies te laten vervangen. Niet veel aan te verliezen

Las ook ooit ergens dit: "Under the bonnet, the only thing which seem to come back on in a while are sticky throttle due to carbon buildup "

Dat kan er aan de hand zijn. Er is zelfs een instructiebladblad door de fabriek over uitgegeven. Ik dacht dat het eens per jaar gereinigd moet worden, samen met het openmaken van de 'small breatherhose'.

E zijn 2 dingen die je zelf even kan en moet nazien,

De carter en kleppendekselontluchting,

ls die goed open zijn en het euvel blijft dan is er een software verandering nodig en zolas je het nu schrijft zou ik toch echt ook 1 of allebei de gaskleppotetiometers verdenken.

Die geven geen storing.

Was er wel enig verschil na het spoelen, ik kan me niet herineren dat dat andere probleem er toen ook was....

Maar het is zeker op te lossen, de potentiometers zijn niet meer te koop, maar de gaskleppen worden door ons gerepareerd met garantie.

We kunnen er wel naar kijken voor je..

Ik heb momenteel 4 gaskleppen liggen van het oude type en 2 van het nieuwe (vacuumondersteund) die geheel gerepareerd zijn..

Maar de automaat reageerd op de ECU en de werking van de motor, die gaan echt heel nauw samen.

Als de motor niet goed reageert of presteert dan doet de automaat het ook niet goed.

OK

Ik probeer dit laatste even op een rijtje te zetten:

-de 'sticky throttle' kan de oorzaak zijn en kan gereinigd worden

-dit is hetzelfde als de gasklep (??), maar als ik het goed begrijp, Isabella, die moet dan in zijn geheel vervangen worden of 'gerepareerd'? 

-de gaspotentiometer(s) kan ook de oorzaak zijn

Een oplossing zou iig leuk zijn, want de auto is het zeker en vast waard

• 5 weeks later...

Hallo Heren

Mischien raar maar ik had zoiets de Automatische Bak kwam traag opgang en klapte ook in versnelling en dat bleek aan de dynamo en de accu te liggen de Automaat kreeg niet genoeg voltage,ik heb de dynamo vervangen en een nieuwe accu erin en het probleem is weg .

Mijn raad kijk hoe oude accu is .

Groet Frans

Interessant om te weten.

Intussen heb ik gemerkt dat het lampje 'motorstoring' soms gaat branden bij stationair draaien. MAAR bij indrukken van het gaspedaal, een tiende van een millimeter, eigenlijk eerder 'aanraken', stopt het met branden. En bij optillen pedaal (alweer een fractie van een mm) brandt het weer. Wijst dus in richting van pedaal zelf (zoals hierboven eerder gesuggereerd).

Of misschien toch ook nog transmissieprobleem. Las ergens dat deze bakken, indien niet onderhouden, na 100000km meestal disfunctionneren, wat zich o.a. uit in 'abrupt', met schok, vertrekken uit stilstand.

Ik ben er nog niet aan toe om dit alles nog es te laten checken, maar staat zeker op lijstje ...

Als het lampje gebrand heeft , kan je de foutcode uitlezen, die geeft je een richting aan van wat er aan de hand is. Maar let op een foutcode geeft niet altijd het probleem aan maar een richting!

Meest voorkomende fout is de lambda sonde, deze fout is vaak aanwezig, maar hoeft niet de veroorzaker te zijn. Deze zit aan het einde van het traject, als er onderweg iets fout gaat zie je dit aan het eind, de sonde zal het registreren, maar is niet de oorzaak zelf. ( dont shoot the messinger ;) )

Om een goed beeld te krijgen en niet gehindert te worden door oude storingen, wis alles en doe je truck opnieuw, dan hoef je allen de laatste fout op te lossen. ook kan 1 fout meerde codes triggeren. Maar een voorzichtige conclusie wijst toch wel richting pedaalsensor.