Jump to content

3 Olie keeringen v/h differentieel vervangen (XK8/XKR + andere modellen?)


HenkXKR
 Share

Recommended Posts

Paar maanden geleden de keering v/d inkomende Pignonas (cardanas keerring) en de 2 keerringen v/d uitgaande assen vervangen.
Isabella / Raymond heeft er ook een Topic over gemaakt https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/5297-vervangen-cardan-as-keering.

De pignonas keerring zit in een "mof/flens" , Om de keerring te vervangen heb je speciaal gereedschap nodig. Raymond heeft "op de brug" de mof verwijderd en vervolgens de keerring vervangen.

Wij (mijn zoon en ik) hebben het gehele subframe (incl. wielophanging) onder de auto vandaan gehaald. Was niet nodig maar ik wilde alles ontroesten verven en weer "als nieuw" onder de auto monteren. (zie het als een vroeg (preventief) restauratie projectje).
(Onderzijde auto ook in de tectyl gezet)
Ik geeft geen How to do, maar alleen een kleine toelichting bij de fotos. Ook mensen die om andere redenen aan hun dif, willen sleutelen (olie verversen) kunnen er wat van leren waar de olie bijvulplug zit bijv. (er is geen olie aftapplug!) Fotos geven ook een indruk van de onderdelen/constructie van de achterwiel ophanging.

Bij mijn auto waren de bouten/moeren in metrische maten. De bouten v/d flenzen v/d uitgaande steekassen waren engels.

Wat opvalt zijn de 2 hele grote gekartelde "moeren" die aan weerszijden van het differentieelhuis zitten. Dit is de behuizing van de conische lagers,

Door de "moeren/behuizing" vaster of losser te draaien stel je de conische lagers af.

Het lijkt beter beide lagers niet tegelijk te verwijderen (Differentieel kan er uit vallen en zal moeilijk weer af te stellen zijn).
De kartelrand is geborgd met een palletje. Het is zinvol de positie af te tekenen om eenzelfde lagerafstelling te behouden. 

Wij hebben wel de gehele cardanas-mof met keering vervangen (Was ca 220 Euro?). Zie foto met oude en nieuwe mof.

Let op het verschil tussen eerste en laatste foto van het subframe, Daar doe je het toch allemaal voor!,

Ps. in de kruiskoppelingen van de 3 genoemde assen, zitten vetnippels die bij een onderhoudsbeurt met een vetspuit gesmeerd moeten worden

trefwoorden : oilekeering, olie-keering differentieel, cardanas, olie aftappen, frame, wielophanging, stabilisatorrubbers, schokbrekerrubbers


post-6610-0-06159400-1470090912_thumb.jpgpost-6610-0-55224000-1470090937_thumb.jpgpost-6610-0-26277900-1470090962_thumb.jpgpost-6610-0-43101500-1470090983_thumb.jpgpost-6610-0-98115800-1470091000_thumb.jpgpost-6610-0-75049800-1470091017_thumb.jpgpost-6610-0-95858400-1470091033_thumb.jpgpost-6610-0-32614100-1470091051_thumb.jpgpost-6610-0-48272800-1470091072_thumb.jpgpost-6610-0-98685900-1470091094_thumb.jpgpost-6610-0-70703900-1470091140_thumb.jpgpost-6610-0-27095500-1470091175_thumb.jpgpost-6610-0-58286500-1470091377_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...