Jump to content

achterremmen E_type

HG_E-type
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik merk dat mijn achterremmen vastlopen na een tijdje rijden.

De remmen zijn zo'n 1,5 jaar geleden vernieuwd (schijven + zuigers + seals).

De binnenste zuiger van de rechter remklauw achter lijkt spontaan vast te gaan zitten.

Ik heb alle 4 de zuigers al een paar keer heen en weer gedrukt (na de remblokken 1 voor 1 verwijderd te hebben).

Remolie ververst + ontlucht.

Maar vanavond merkte ik weer hetzelfde.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Harrie

• Replies 25
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo,

Nu heb ik ongeveer hetzelfde probleem bij mij S-type uit 1967.

Zelfde remmen als van een E-type.

Als de boel warm wordt, blijven even hangen na er mee is geremd.

Komt wel weer lost na een paar seconden nadat je de rem loslaat.

Dat merk ik omdat ik een automaat heb, en je voelt dat ie loskomt en gaat kruipen na een paar seconden.

Is ontstaan nadat de remmen oververhit zijn geweest

Zelfs de dust seals van de remcylinders waren gesmolten.

Revisie is setje erin is de enige optie,

Groeten,

Peter Jan 

Ik dacht dat alle auto's piepveren hadden, of anti-rammel, nooit zonder gezien.

Al is het maar een paar van die plaatjes achter de remblokken. 

NB en vroeger hadden veel auto's dezelfde remmen. Jaguar had Girling of Lockheed meen ik.

Een Capri had ook Lockheed remmen. Kan heel goed hetzelfde spul zijn geweest.

Hallo Peter-Jan,

Revisie setje heb ik 1,5 jaar geleden al gemonteerd met nieuwe zuigers.

Ik merkte wel dat ik nu harder op het rempedaal moet duwen als vlak na de revisie.

Zou het de rembekrachtiger kunnen zijn?

Harrie

Hallo Harrie,

Dat dacht ik in de eerste instantie ook.

Nu had ik nog steeds de oude orginele rembekrachtiger ( eens 16 jaar geleden gereviseerd ), dus heb er maar een nieuwe erin gezet.

En zelfs de hoofdrem cylinder vervangen ( was ook nog de orginele,16 jaar geleden gereviseerd, maar was wel erg pittig nu )

Maar dit hielp niks.

Nu heeft de S-type een enkelvoudig remsysteem, dus zou ik het probleem ook op de voorremmen moeten hebben.

Maar het blijft alleen achter.

Heb je ermee geraced?

Bij mij was het ontstaan na wat rondjes op zandvoort.

Maar die S-type is natuurlijk ook flink zwaar met 1700KG

Groeten,

Peter Jan ( geen streepje ertussen Harrie :) )

groeten,

Peter Jan

Hallo Peter Jan,

Ok dit keer zonder '-'.

Nee ik heb er niet mee geraced. Alleen een paar keer kort even boven de 100 mijl gereden op de snelweg.

Dat zou toch moeten kunnen met een E-type.

Het lijkt alsof er remdruk blijft bestaan in het systeem na verloop van tijd. Voorzover ik weet is het alleen achter.

Groeten,

Harrie

Als er een "brake limiter valve" in zit, kan het zijn dat die verstopt zit.

Ik heb dat wel gehad met andere wagens, het is de bedoeling dat zo'n ding de druk naar achter beperkt.

daartoe zit er meestal een kogeltje of klepje in met een veer. Bij een bepaalde druk treedt dat dan in werking,

zodat je de achterwielen niet blokkeert en de kracht meer naar de voorwielen gaat.

heeft bij mij wel eens klem gezeten, gevolg: eens soort van handrem... dat kon flink walmen ook, smeulende remvoeringen.

Hallo,

Nee een brake limiter hadden ze toen nog niet.

De e-type heeft ook een vrij appart gescheiden remsysteem met een remote bekrachtiger.

waar je goed op moet  letten is of de zuigers in de hoofdrem cylinder wel helemaal terug komen.

Dan kan namelijk net het gaatje van de leiding dicht blijven zitten, en kan de olie niet terug lopen.

Dus let er ten eerste op dat de rempedaal helemaal goed terug komt, en de veer nog goed is.

Check als deze terug is dat er enige speling is tussen de pen die het pedaal bedient en de interne zuiger van de remcylinder.

Kan dus ook dat er bv een veer in de remcylinder lam of gebroken is, dat komen ze ook niet goed terug.

Succes,

Peter Jan

Kan ook nog, eens even denken of ik nog meer mogelijkheden weet... 

Nog een domme: een platte leiding.

Heb ik wel eens gehad, alweer met de Mini, ligt vrij laag bij de grond.

Was er een leiding afgekneld... onder druk kwam de olie wel heen.

Maar die kwam niet meer terug (het pedaal zuigt geen vacuum...).

Nog eentje, niet bij mijzelf, die had de gereviseerde remzadelsvan z'n schijfremmen weer gemonteerd,

maar er zat een slag in de remslang, door de pedaal druk kwam er WEL remolie heen (onder druk),

maar terugstromen ging een stuk moeilijker dus bleven ook vast zitten.

Is er trouwens een methode of de rembekrachtiger goed functioneerd?

Ja, heel simpel. 

Je trapt zonder de motor te starten op het rempedaal. Dat is dan (als het goed is) keihard.

Als je vervolgens de motor start, maakt die vacuum, en voel je het pedaal zachter worden,

oftewel "de assistent is wakker". Zet je de motor af, dan zou er nog ca. 20 seconden "hulp aanwezig" moeten zijn.

Je zou nog iemand onder de kap kunnen laten luisteren naar een eventueel lek. 

Hallo Peter Jan,

Ik denk dat Pizzaman (ik weet niet hoe je echt heet) toch gelijk heeft. Ik heb het net geprobeerd en het is inderdaad zo:

- druk op rempedaal zonder lopende motor: rempedaal voelt hard

- start motor en je voelt het rempedaal zachter worden.

Ik heb ook de vacuum slang even los gehaald bij lopende motor en hij zuigt m.i. goed.

Heb vandaag een paar korte ritjes gemaakt met veel remmen.

De remmen zitten niet vast maar de rechter remklauw voelt wel warmer aan als de linker.

Ik heb wel laatst de reservoir slangetjes vervangen want die begonnen erg te zweten.

Het bleek later dat de vorige eigenaar hier branstof slangetjes voor had gebruikt. Die heb ik nu vervangen door remolie bestendigde.

Misschien zit er toch troep in de master/slave cilinders.

Maar daar kom ik pas achter als ik de zaak open heb.

Harrie

• 1 month later...

Even een update:

Het heeft even geduurd maar ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.

Na de hoofdremcilinder en rembekrachtiger van een revisie set te hebben voorzien (zat nauwelijks troep in) en de remleidingen doorgeblazen te hebben het weer opnieuw geprobeerd.

Nog steeds het zelfde: na zo'n 10 min rijden werd de linker remklauw weer erg warm.

Dat was het dus niet.

Het uitlijnen van de remklauwen opnieuw gemeten en nog laten controleren door Rolf Ander. Dat was het ook niet.

Toen maar de handremklauwen verwijderd en weer een stuk gereden. Nu is het over.

Ik denk dat de rechter handremklauw achteraf toch te strak heeft gezeten en deze de warmte veroorzaakt heeft.

Het vreemde is dat het wiel niet blokkerend draaide als ik de auto omhoog had gekrikt.

Nu alleen nog weer de handremklauwen met kevlar blokken terug plaatsen. Dat zal nog een heel gepruts worden omdat er geen deksel zit aan de bovenkant van een serie 2. Ik denk dat ik er maar een luik voor maak (net als bij de serie 1).

Dat alles om te voorkomen dat de achteras er weer onderuit moet. Dat heb ik 1 keer gedaan en daar wou ik het graag bij houden.

Ook is het dan mogelijk om de handremafstelling te wijzigen.

Harrie

• 2 weeks later...

All,

Bij mijn e-type series 1.5 heb ik afgelopen winter de achterrem cilinders vervangen voor rvs cilinders die ik eerst voor had. Deze zijn iets groter maar passen prima. Voor heb ik coopercraft remmen om mee te kunnen remmen tussen al het abs geweld.

Een plakkende achterrem kan eigenlijk alleen maar een klemmende cilinder of een weigerende retraction pin. Als deze pin krom raakt, en dat gebeurt nogal eens bij het in elkaar zetten van de cilinder/zuiger wordt de zuiger niet meer teruggetrokken door de pin als je de rem loslaat. Dit zou voor S-types ook zo moeten zijn. De S-type had overigens iets grotere cilinders achter dan de e-type vanwege de zware achterkant.

Voor wat betreft de handrem, die zijn bij latere modellen zelf stellend. Interessant mechanisme, maar wel een beetje fragiel. Goed schoonmaken. Voorzichtig smeren en netjes in elkaar zetten. Overweeg om de "vingers " te vervangen die de handrem blokken lost van de schijf als de auto van de handrem afhaalt.

• 2 weeks later...

Hallo Leo,

Dat van de rvs cilinders kan ik me iets bij voorstellen. Helaas heb ik bij de revisie (1,5 jaar geleden) de gewone stalen besteld.

Het zal dan de combinatie iets te strakke handremklauw plus inwerking van vocht zijn geweest die voor een "plakkende" cilinder zorgde.

Inmiddels heb ik een inspectie luik gemaakt. Dit was zowiezo nodig omdat ik anders de handremklauwen niet meer terug gemonteerd kreeg.

Tevens heb ik nu ook de mogelijkheid om de remklauwen te verwijderen. Als een van de cilinders in de toekomst weer gaat plakken vervang ik deze door de RVS uitvoering.

Inmiddels al weer een paar keer gereden en tot nu toe lijkt alles weer te doen wat het moet doen.

Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Harrie

post-5849-0-30683500-1473276705_thumb.jpg

post-5849-0-04686100-1473276719_thumb.jpg

post-5849-0-34596900-1473276733_thumb.jpg

Wat ik begrepen heb is dit bij de serie 1 wel zo gedaan. Die moet een deksel bevatten.

Om redenen die mij niet bekend zijn is dit vanaf serie 2 niet meer gedaan.

Kan zijn dat de niet zelfstellende handremklauwen van serie 1 de reden is.

Zo zie je maar: "vertrouwen is goed, controle is beter", haha!