Ga naar inhoud
HenkXKR

Aankoop overwegingen XK8 /XKR

Aanbevolen berichten

HenkXKR    48

Op het forum al een paar keer de opmerking gezien dat iemand een dergelijke auto zoekt, of “wel zou willen hebben”. Dat is vrij vaag.
Om je zoekgebied af te bakenen moet je een keuze maken uit het model 1996-2005, of de veel moderner ogende modellen daarna (+ zwaardere motoren, moderner ogend dashboard en modernere technologie).
Daarnaast de belangrijkste keuze : Coupe of cabrio.
Ze zijn zo opvallend en mooi dat mensen zich omdraaien als ik voorbij rijd en regelmatig aangesproken wordt op partkeerterreinen e.d..
Hoewel totaal andere auto’s, zijn de XK100 modellen goedkoop vergeleken met bijv een Porsche van 15 jaar oud met 150.000 km op de teller. Die zijn niet zo bijzonder meer, een koopje dus!

Omdat ik bewust naar het oude model zocht kan ik hierbij mijn ervaringen delen.
Op Marktplaats de oude brochures aangeschaft +prijslijsten met de opties en de kleurstalen kaarten.
Hierbij bleek er verschillen te zitten tussen de modellen 1996-2002 en 2002-2005.
Het belangrijkste is natuurlijk de motor. 4.0l of 4.2l.
Optisch moet je de keuze maken uit de diverse carrosserie kleuren. (+ cabriokap kleuren) Omdat er niet veel aangeboden worden en 50% zwart zal zijn blijft er weinig keus over.
Het maakt ook optisch veel verschil of er 17,18,19 of 20” velgen zijn gemonteerd.

In dit stadium kun je ook naar de gewenste interieur kleuren zoeken (meeste interieurs zullen zwart/antraciet zijn.) De stoelbekleding kan in diverse vormen/modellen gestikt zijn.
Houtkleur v/h dashboard zal meestal Wortelnoten zijn maar ook ….. was populair bi de XKR
Voorts verschillen in kleur: bovenzijde dashboard, voorste raamstijl, bovenzijde portieren en vloerbekleding.

Om de mogelijkheden te zien ga je naar Google-afbeeldingen en tikt de combinatie trefwoorden in : XK8+ een van de volgende woorden : colour, trimcode, wheels , interior, chairs, dashboard, engine etc. (verzien zelf maar wat woorden).
Verder veel googelen (= voorpret) over alle mogelijke items, bijv de motoren en bijbehorende versnellingsbakken/automaten.

De kwaliteit van deze 20-15 jaar oude auto’s kan erg verschillen. Ze werden niet gekocht door oude dametjes om wat boodschappen mee te doen. Anderzijds werden veel Cabrio's als 3e auto gebruikt om alleen op zondag een stukje mee te rijden. Goed (laten) keuren dus!!

Keuze dashboard.
Het zijn stalen paneeltjes waar een heel dun laagje fineer over is geplakt.
Naast houtkleur (of Kevlar) is er nog de keuze “wel of geen navigatie”.
De navigatieknopjes zien er nogal gedateerd uit, de laatste update is van 2012. Op Engelse fora en Youtube kun je zien dat sommige bezitters het paneeltje lostrekken, er een moderne tiptoets navigatie achter monteren en ipv de knopjes 2 zwarte gaasjes monteren.

Een ander keuze is om het navigatie paneel te vervangen door het paneel met de 3 gaten en er de bijbehorende klokjes voor aan te schaffen. Monteer dan ook Aluminium /chrome ringen rondom de (nu totaal) 6 meters en het ziet er veel sportiever uit..

Gekke Engelsen?

Het is aan de overzijde blijkbaar een Cultautootje.

Nog genoeg aan te sleutelen als je er een hebt:

http://www.paragondesignuk.com/engine.htm

(beetje overdone i.m.h.o)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wvdl    78

Een nog missende overweging:

wanneer zijn de 3e generatie kettingspanners gekomen? Welke jaartallen/VIN-nummers zijn veilig? Bij welke moet je opletten?

Vwb het interieur: vergeet niet de Sport-uitvoering van vroege XK8's te noemen - er zijn kennelijk enkele (vroege) XK8's met een stoffen "Sport"-interieur gemaakt (ipv leer). Voor leer moest de kopers in het begin extra betalen.

Bij overweging om voor de originele 17" Revolver-velgen te kiezen - de bijbehorende banden zijn moeilijk te verkrijgen.

Als je beoogde XK8/XKR al de 20" BBS-velgen heeft, heb je geluk - de BBS-velgen zijn ondertussen aardig zeldzaam (of: duur) 

Nog een overweging: kun je de XK8 droog stallen? En ben je bereid roest aan te pakken?

Er zijn helaas nogal wat roestgevallen bekend...

Dit is het eerste wat ik even kan bedenken, wat ik nog mis.

Maar goed initiatief Henk. Een prachtig (bijna) compleet overzicht  van de belangrijkste overwegingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    177

Dank!

Nuttige info voor de aanstaande kandidaat koper.

De 4.2 is toch veilig? (geen Nikasil en plastic kettingspanners?)

Hebben de origineel NL auto's ook Nikasil problemen, of alleen de US uitvoeringen? (brandstof additief was de oorzaak geloof ik)

Maar volgens mij zijn vanaf eind 2002 al af fabriek beter spanners gemonteerd toch?

grt Rob (aan het wikken en wegen om een XKR als nuttige aankoop te rechtvaardigen:-))

Moet ik wel m,n XJ6 Series 2 wegdoen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wvdl    78

Dank!

De 4.2 is toch veilig? (geen Nikasil en plastic kettingspanners?)

Hebben de origineel NL auto's ook Nikasil problemen, of alleen de US uitvoeringen? (brandstof additief was de oorzaak geloof ik)

Maar volgens mij zijn vanaf eind 2002 al af fabriek beter spanners gemonteerd toch?

grt Rob (aan het wikken en wegen om een XKR als nuttige aankoop te rechtvaardigen:-))

Nikasil is nu, met huidige brandstof geen probleem meer.

Was volgens mij ook vooral een Brits probleem (maar ben ik niet helemaal zeker van...)

Van een andere site geplukt:

Engines subject to this problem include XJ8/XJR engines with the last [/size]six digits of their VIN numbers between 812256-F41862, and XK8/XKR engines with the last six digits of their VIN numbers between 001001-A24195.

Note that late in the 1999 model year the factory began installing upgraded plastic tensioners. These second-generation units are, to the best of our knowledge, more reliable than the originals.

In 2005, Jaguar introduced a third-generation metal-based tensioner kit. (See the photos at left.) We now use the metal-based third-generation tensioners exclusively when replacing cracked first- and second-generation Jaguar V8 tensioners.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

Natuurlijk had ik mij verdiept in de motoren, maar dit onderwerp hier bewust niet aan gesneden.

Had via Bol.COM het boekje "The Essential Buyer's Guide, Jaguar  XK8 & XKR" gekocht. (Ook voor een paar andere Jaguar modellen verkrijgbaar).

Hierin valt te lezen dat v.a. Augustus 2000, motoren met stalen cilinderbussen werden geproduceerd. (v.a. motor nr. 0008181043).

echter, het kan zijn dat een pre 2000 model, 2 jaar lang showroommodel is geweest en pas in 2001-2002 op kenteken is gezet. 

Een ouder model kan intussen allang gemodificeerd zijn.

Bouwjaar in relatie  met 1e, 2e, of 3e generatie kettingspanners is moeilijk te controleren bij een aankoop. Advies: direct laten controleren of je de stalen versies hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    177

Natuurlijk had ik mij verdiept in de motoren, maar dit onderwerp hier bewust niet aan gesneden.

Had via Bol.COM het boekje "The Essential Buyer's Guide, Jaguar  XK8 & XKR" gekocht. (Ook voor een paar andere Jaguar modellen verkrijgbaar).

Hierin valt te lezen dat v.a. Augustus 2000, motoren met stalen cilinderbussen werden geproduceerd. (v.a. motor nr. 0008181043).

echter, het kan zijn dat een pre 2000 model, 2 jaar lang showroommodel is geweest en pas in 2001-2002 op kenteken is gezet. 

Een ouder model kan intussen allang gemodificeerd zijn.

Bouwjaar in relatie  met 1e, 2e, of 3e generatie kettingspanners is moeilijk te controleren bij een aankoop. Advies: direct laten controleren of je de stalen versies hebt.

Zou je dat controleren/vervangen van kettingspanners zelf kunnen met standaard gereedschap?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
harryxk8    11

Ik denk als je een Xk8 of XkR wilt aanschaffen moet gaan voor het model. Daar is wat betreft XKR/Xkr en cabrio een groot verschil.

Ja valt voor het model of niet.

Verder zijn er genoeg aanbiedingen , maar let wel op wat je aanschaft. Doe net als ik maak eerst een aantal proefritten en laat dan deze auto door een expert beoordelen.

Mogelijk een van omze sponsoren.

Verder veel succes gewent met je keuze.

Ik weet wel als je cabrio aanschaft dat je veel bekijks hebt! :yes:

greetz Harry

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Ik vind een XK coupe prachtig, zowel de eerdere als die na 2005. 

De cabrio lijkt me lekker, maar vind ik wel minder mooi. 

Waarschijnlijk omdat mijn kop er dan uit steekt dat bederft een hoop... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Dank!

I could be your huckleberry!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

Zou je dat controleren/vervangen van kettingspanners zelf kunnen met standaard gereedschap?

Heb daar zelf geen ervaring mee. Als hierboven al eerder aangegeven, typ de gewenste woorden in op Google of Youtube.    Bijv. XK8 XKR chain tensioners. Krijg je op Youtube een aantal filmpjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    177

Ik denk als je een Xk8 of XkR wilt aanschaffen moet gaan voor het model. Daar is wat betreft XKR/Xkr en cabrio een groot verschil.

Ja valt voor het model of niet.

Verder zijn er genoeg aanbiedingen , maar let wel op wat je aanschaft. Doe net als ik maak eerst een aantal proefritten en laat dan deze auto door een expert beoordelen.

Mogelijk een van omze sponsoren.

Verder veel succes gewent met je keuze.

Ik weet wel als je cabrio aanschaft dat je veel bekijks hebt! :yes:

greetz Harry

Kiezen..laten we het nog even orienteren noemen.

Maar mocht het gegund zijn, dan een van de eerste (bouwjaren) XKR Coupe (4.0) (geen XK8 geen Cabrio) en liefst geen zwarte, al is dat niet lelijk ofzo. Er is überhaupt weinig aanbod in anders dan zwart.

Interieur wat mij betreft wel liefst zwart.

18 inch vind ik mooi, 20" ook mooi maar beetje minder chique in mijn ogen.

Over smaak valt niet te twisten.

Ik zal eens een keertje gaan rijden (maar heb liever dan al ruimte in de garage gemaakt want dan is er geen houden meer aan vrees ik)

Gegroet

Rob,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

18 inch vind ik mooi, 20" ook mooi maar beetje minder chique in mijn ogen.

Over smaak valt niet te twisten.

Mijn XKR heeft de 20"BBS! Was er in het begin ook niet zo enthousiast over. Vond ze een beetje "sjonnie achtig".

Nu zou ik niet anders willen. Ze "maken" de auto, geven hem karakter en benadrukken dat het een sportauto is. (een GT)

Hij is ontworpen met een knipoog naar de E-type. Dat is ook geen chique auto (de XK150 en F type ook niet).

Nog niet vermeld in dit topic, maar ik vind het een heerlijke auto! Ben voorzichtig iv.m draaikolken in de benzinetank maar het is echt leuk om dat gaspedaal diep in te trappen. Als je accelereert van 90km/uur naar 140km/uur, wordt je diep in de kussens gedrukt en wordt het kleine jongetje in je, weer helemaal blij :crazypilot:  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    177

Mijn XKR heeft de 20"BBS! Was er in het begin ook niet zo enthousiast over. Vond ze een beetje "sjonnie achtig".

Nu zou ik niet anders willen. Ze "maken" de auto, geven hem karakter en benadrukken dat het een sportauto is. (een GT)

Hij is ontworpen met een knipoog naar de E-type. Dat is ook geen chique auto (de XK150 en F type ook niet).

Nog niet vermeld in dit topic, maar ik vind het een heerlijke auto! Ben voorzichtig iv.m draaikolken in de benzinetank maar het is echt leuk om dat gaspedaal diep in te trappen. Als je accelereert van 90km/uur naar 140km/uur, wordt je diep in de kussens gedrukt en wordt het kleine jongetje in je, weer helemaal blij :crazypilot:

Ik ben van mening dat een xk® wel net wat meer klasse uitstraalt dan een soortgelijke duitse, italiaanse, of .....US Gt. (Al komt een 3200gt een eind in de buurt)

Ik noemde dat wellicht onterrecht chique.

Een Aston, is in mijn ogen de overtreffende trap op dat gebied. (Maar de mooiere zijn heel ver boven budget)

Mooi, snel en ook zeker geen sjonnie.

Geniet van je auto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

Ik ben van mening dat een xk® wel net wat meer klasse uitstraalt 

In de vergelijkende auto tests wordt hij vergeleken met Porsche,  Maserati 3200 en AstonMartin

De XK8/R vind ik van dit rijtje de mooiste en meest stijlvol (ook het minst sportief!).

Keuze van kleur, interieur, velgen en andere opties kunnen een XK8/R zowel gedistingeerd (in zwart en groen) of sportief (rood) laten lijken.

Ik opteer voor de sportieve kant en ga daar meer de nadruk opleggen door hem wat op te leuken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Ik maak vast geen vrienden, maar ik vind het 'n beetje 'n Dames-auto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    0

Tsja, de moeder van Curt, 80+ en een echte dame, rijdt/reed er ook een...  :twitch:

Maar ik vind 'm evengoed wel mooi hoor...de R dan vooral hé, met die roostertjes, die maken hem wel af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    273

Hij is ook voor m,n vrouw....

Zo Rob, heb je wat goed te maken dat je er niet met een bosje bloemen af kan, slippertje met de secretaresse?      :sarcastichand:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Odin    115

Zo Rob, heb je wat goed te maken dat je er niet met een bosje bloemen af kan, slippertje met de secretaresse? :sarcastichand:

Heb een tijdje vlak bij wassenaar gewoond, opvallende samenhang tussen dames en auto's. Jong en hoogblond in een Mini (de scharrel), wat ouder en bozig blond in een Porsche (om het goed te maken).

On topic, mooie auto's. Handige tips. Los van het kettingspanner verhaal, andere redenen om de 4.2 te kiezen ipv de 4.0? Significante technische / betrouwbaardheids voordelen?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

Tussen een 4.0 uit 1996 en een 4.2 uit 2005, ligt 9 jaar. Dat zal op dit moment op een aantal aspecten (roest/electronica?) merkbaar kunnen zijn (over 20 jaar is dat verschil verwaarloosbaar).

Wat betreft de aandrijflijn, de 4.0 en de 4.2 hebben het zelfde blok (dus geen compleeet nieuwe motor). De volume vergroting werd bereikt door de zuigers een iets langere slag te laten maken.

In autotest werd vooral benoemd dat de 4.2 motor verder doorontwikkeld is (logisch lijkt me) en roemen ze de betere ZDF automaatbak die achter de 4.2 hangt. Op Engelse fora wordt de 4.2 motor omschreven als "bom proof".

Heb zelf slechts een (1) 4.2 en rij er nu, probleemloos, 3 maanden in. 

Statistisch is het daarom niet aan mij om kwaliteitsverschillen te benoemen. Dezelfde techniek is ook in andere jaguars uit die tijdsperiode toegepast. Het zou interessant zijn als een van de forum garagisten hierover wat kan melden.

Zal binnenkort een posting doen met ALLE verschillen tussen 4.0 en 4.2, want op dat moment werd er ook een kleine facelift/update doorgevoerd.

Ben dit topic begonnen (en wil er best nog meer tijd instoppen om de info uit te breiden), om latere potentiele kopers op weg te helpen. Hoop dat er niet te veel offtopic postings in worden gedaan en/of een moderator van tijd tot tijd de boel kan opschonen om de info compact te houden.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    474

Goed idee, dat op opschonen.

Wij kunnen lekker l*llen, maar voor posterity is terzake veel handiger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    177

Zo Rob, heb je wat goed te maken dat je er niet met een bosje bloemen af kan, slippertje met de secretaresse?      :sarcastichand:

Nee Arie dat niet,, maar bij (on topic) --Aankoop overwegingen XK8/XKR-- hoort ook een excuus verzinnen om op mijn leeftijd in zo,n auto rond te rijden.

Mijn excuus zou zijn dat ie van m,n vrouw is:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    48

De verschillen tussen een XK8 4.0 en XKR 4.0 zijn niet alleen de Supercharger en de Louvres in de motorkap.
Standaard op de XK8 4.0 zijn 17" velgen, ABS en Traction control
- Elektrisch bedienbare softtop                        

- Mistlampen in voorbumper
- Startblokkering en inbraak sensoren              

- Klassiek interieur : Stoelen gestikt in rechte banen, wortelnoten interieur
Verdere opties die u in een opsomming lijst kunt tegenkomen: 6 CD wisselaar, (in kofferbak) 12 voudig  elektrisch verstelbare stoelen, Bedieningstoesten in stuur en (Motorola) telefoon, Trip computer, Sportstoelen (iets diepere zit en gebogen banen), premium sound systeem (9 speakers, 6 in de convertible). Bekerhouder in middensteun, achteruitrijbeveiliging,

De XKR 4.0 had standaard : 18" velgen  - Louvres in motorkap  - Grille in RVS gaas - Elektrisch inklapbare en zelf dimmende buitenspiegels  
De chroomstrip op het kofferbakdeksel van de XK8 is bij de XKR in de carrosseriekleur gespoten
- Smalle spoiler op kofferbak deksel                                

- Regensensor gestuurde ruitenwissers                   

- Telescopische koplamp sproeiers.
- Sportstoelen (Diepere zit en gebogen banen/stiksels)      

- Stuurwiel in hout en leder 

Verschil Facelift in 2002 tussen 4.0l en 4.2l
Een aantal zaken die bij de 4.0 optie waren, zijn met de 4.2 standaard geworden: 
DSC   Dynamic Stability Control
CATS Computer Active Technology Suspension,  het systeem stemt de schokbrekers af op de rijomstandigheden (slecht wegdek, korte bochten). Daarnaast past het onderstel zich aan je rijstijl aan.
EBA Emergency Brake Assist (EBA) (verhoogde remkracht bij noodstop)
(A.R.T.S) Adaptive Restraint Technology System.  Het systeem beoordeelt de kracht van een frontale botsing, plus het aantal inzittenden, hun gewicht en hun positie, om de optimale activering van de frontairbags te bepalen.
Cruise Control
ACC Adaptive Cruise Control is nieuwe optie en bevat Forward Alert, een geluidsignaal dat de bestuurder waarschuwt als de afstand met de voorligger te klein wordt. Ook past de ACC Cruise de snelheid aan om een goede afstand te bereiken. Gaat de file weer sneller, gaat automatisch de snelheid weer omhoog

De XKR had al meer opties.[/font][/size]
Standaard voor de XKR 4.2 worden nu ook: Sportstoelen, Xenon verlichting en Brembo remmen (Staat wel de naam Jaguar op).[/font][/size]
Nieuwe opties zijn:[/font][/size]
- Voor beide modellen komen er nieuwe velgen bij, [/font][/size]
- 4 nieuwe carrosserie kleuren (Jaguar Racing Green, Ebony, Midnight and Adriatico Blue)[/font][/size]
- 2 Tone interieur op de sportstoelen, [/font][/size]
- Een ingebouwd kompas in de achteruitkijk spiegel (geeft met letters de 8 posities van de windroos aan (W, NW etc.)[/font][/size]
- [/font][/size] Sport interieur : Dashboard in Esdoornhout, bovenzijde dashboard,  bovenzijde portieren en vloerbekleding in Warm Charcoal (stoelen en deurkleer naar keuze).
- Sportonderstel : Vergrootte Brembo schijven, 20" velgen, Adaptief (sport) onderstel. Het sport onderstel dad eze meerprijs kostte 10.000 Euro![/font][/size]
Radio voorbereiding betrof een eventuele Motorola telefoon. Een bluetooth carkit is nooit een optie geweest[/font][/size]
Bovenstaande lijst is niet volledig, (Wil niet te veel tekst gebruiken!) er kunnen  best een paar foutjes inzitten maar geeft een goed beeld van wat de mogelijkheden waren. Voor meer info: zie de bovenvermelde literatuurbronnen![/size][/font]

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ron62    5

Let op Adaptive Cruise Control problemen. Zodra het oranje lampje ACC niet beschikbaar brandt, heb je een lange zoektocht voor de boeg. Snelheidssensoren, remlichten, remschakelaar, ACC radar, ECU, bedieningsknoppen, Ik ben er nog niet achter waarom de ACC bij mijn auto niet werkt. Niet dat ik zit te wachten op ACC in mijn auto maar dat irritante waarschuwingstekstje zou ik graag niet meer zien.

Indien het Alpine systeem in de auto zit, zijn er geen updates voor het satnav systeem. De kwaliteit van het audio systeem is beneden de maat, maar van wegen de originaliteit laat ik het zo.

Kijk bij aankoop ook of de draagarm rubbers nog goed zijn. Dat merk je snel bij een proefrit. De auto gaat dan bij 100/120km p.u. "zweven".

Let ook op of het thermostaathuis (plastic) is vervangen voor een metalen huis. Voor aanschaf heb ik een proefrit gemaakt met een auto waar deze laatste twee punten niet aangepakt waren en deze auto was ronduit eng om mee te rijden. Op een stuk van 20 km ging het rode koelvloeistoflampje 6 keer branden. Die auto hebben we dus laten staan bij de aanbieder.

Let ook op het aantal sleutels wat bij de auto geleverd wordt. Twee zwarte en een groene. Dat is tot nu toe de enige fout die ik wel gemaakt heb bij aanschaf. 1 sleutel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen