Jump to content

kickdown kabel afstellen

HG_E-type
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het afstellen van de kickdown kabel?

De kickdown functie heeft tot nu toe nog niet gewerkt bij mijn E-type serie 2.

De automaatbak schakelt op zich wel goed.

Volgens het Haynes manual moet de kabel strakker of losser afhankelijk van de druk die gemeten wordt op het speciale punt op de bak. Nu heb ik niet zo'n drukmeter en is de vraag of dit ook op een andere manier goed is af te stellen. Zelf heb ik de kabel al wat strakker gezet maar merkte geen verschil.

Groeten,

Harrie

• Replies 10
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zou daar niet zo maar op goed geluk aan gaan draaien. Het feit dat er een drukmeter nodig is zegt iets over de mate van nauwkeurigheid die nodig is bij het afstellen. Is een CV-drukmeter geen optie? Kun je bij iedere bouwmarkt kopen, heb je alleen nog wat spulletjes nodig om de aansluiting op die plug te kunnen maken.

Bijgaand, als aanvulling op de Haynes, de pagina uit de servicemanual die deze handeling beschrijft.

post-755-0-11930800-1463472764_thumb.jpg

Vanavond eens gekeken maar tot mijn verbazing zie ik geen plug waar je de druk kunt meten.

Volgens het manual (Haynes) zou die er moeten zitten.

Zijn er verschillende uitvoeringen van BW en zit het op een andere plaats?

Harrie

post-5849-0-89995300-1464123731_thumb.jpg

post-5849-0-19687600-1464123897_thumb.jpg

Hmmm. Dat WG Div is een afkorting voor Warner Gear Division, er zit dan ook een Borg Warner bak onder, volgens mij type 6 of 8. De overige letters kan ik niet thuis brengen. Veel andere informatie dan die ik je al gegeven heb kan ik ook niet terug vinden, misschien dat een XKE bezitter hier op in kan haken?

Harrie die plug waar jij het over hebt is een boutje. Als je deze er uitdraaid kan je een oliedruk meter op aansluiten dmv een wartel, 3/8 geloof ik. Bij mijn automaat, BW 12, meet je hier de druk om vervolgens de vacuum control unit af te stellen. Deze unit regelt het schakelmomentschakelmoment. Kickdown is electrisch.

Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen dat je echt moet weten welk type bak je hebt voordat je wat kunt gaan afstellen. Wil je toch druk meten kan je van die setjes kopen met diverse wartels en een drukmeter voor een paar tientjes. Of natuurlijk even lenen van iemand.

Groeten,

Jan-Willem

post-2689-0-17380800-1464361490_thumb.jpg

• 4 months later...

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb dit wel aan de hand gehad. Aan Haynes heb je niets (de instructies in Haynes over de kick down kabel zijn gewoonweg fout!) - bekijk liever de service manuals van deze pagina: http://www.myds420.info/, deze wagens hebben ook de BW 8 en BW12 bakken.

De 6-cilinder E-types hadden allemaal de borg warner model 8, de V12's kregen de borg warner model 12 mee. Vanuit een ander topic begrijp ik dat je een zespitter hebt - dus laten we ervan uitgaan dat er een BW8 bak onder zit. In die servicemanuals staat ook een aantal tests die je kunt doen, ik raad je van harte aan die te volgen.

Die BW8 heeft een kabel die niet alleen de kickdown, maar ook de regeldruk in de bak bepaalt. Regeldruk? Die bepaalt hoe ferm en bij welk toerental de bak schakelt. Bij flink doorrijden wil jij niet een zijdezacht schakelpunt bij lage toeren, bij cruisen over de boulevard wil je niet dat de bak met een luide klonk opschakelt - een variërende regeldruk is dus nodig en die wordt mede bepaald door de stand van je gaspedaal - via dat kabeltje dus. De BW12 bak doet dat niet met een kabel, maar met een vacuummembraan. Die 'kijkt' dus naar het motorvacuum om te bepalen hoe diep het gas is ingedrukt.

Zomaar de kabel verstellen ga je merken in de schakelpunten, maar kan (met mate) niet zoveel kwaad om te proberen. Waar erg voor gewaarschuwd wordt is het slippen van de bak - dat gebeurt als de regeldruk te laag wordt en gaat je veel centjes kosten. Lees de service manual, en draai hem na je test weer terug in de oude stand.

Mijn problemen met de throttle cable heb ik kunnen oplossen door alle spelingen uit het gasklepmechanisme te halen (dichtlassen - nieuwe gaatjes boren). Na 40+ jaar is die speling aan de ruime kant, en die speling zorgt voor ellende want dan klopt de afstelling niet meer.

Succes, en laat weten hoe het gaat.