Jump to content
pimgmx

Last but not least: 5.3 XJS Coupé...

Recommended Posts

pimgmx    155

"Ojee, dat is een heel groot boek"

:) :) :)

 

Dát pakket wacht ik met hoop én vrees af: ik vermoed dat ze dat op een pallet gaan aanleveren??

Als ze 't heel strak stapelen wordt dat een pakketje van 65X65X50cm, met een gewicht van 100-150kg...

 

En alles leuk en aardig, maar onze halftamme haarballen laat ik niet zomaar met 'onze' gloednieuwe boeken spelen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155

een Getrag of een original XJS-bak?

Ja en bijna ja. ;)

 

Jaguar gebruikte zelf Getrags, waar deze Getrag 265 donorbak uit komt gaat de leverancier me nog wel vertellen.

Reële kans dat-ie uit een 3.6 XJ-S komt...

 

Ik heb gekozen voor de kit van Simply Performance: én vanwege de goede verhalen van meerdere JEC-leden én vanwege de expertise die ze - in ruimhartige porties - deelden tijdens mijn gesprekken met ze.

 

De levertijd is fors, maar ik heb geen haast: een deel van de onderdelen wordt op bestelling gemaakt; de rest wordt in gebruikte staat her en der vandaan gehaald en daarna indien nodig gereviseerd. 

 

post-4318-0-28337900-1484905837_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    980

 

Afgelopen weekend de big-bore gasklephuizen grondig schoongemaakt en bij JCP de bijbehorende pakkingen, veertjes en aanverwanten besteld...
't Gaat gestaag de goede kant op! ;)
 

 

Hoeveel groter zijn deze gasklephuizen dan de originele ? Is de diameter van het inlaatspruitstuk groot genoeg dan? 

 

Ik dacht eigenlijk dat het gasklephuis van een Jag al oversized was.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155

Hoeveel groter zijn deze gasklephuizen dan de originele ? Is de diameter van het inlaatspruitstuk groot genoeg dan? 

73mm in plaats van 63.5mm of 2.875" ipv 2.5" voor de imperial-aanhangers.

Dat lijkt niet schokkend, totdat je ziet wat dat met het doorvoeroppervlak doet: 4185 versus 3166 mm2, een oppervlaktevergroting van ongeveer 1/3 (32.2%).

 

Het inlaatspruitstuk neem ik nog onder de loep: volgens zeggen is de opening op het manifold groot genoeg om grotere TB's aan te kunnen, zo niet dan wordt daar nog een randje afgehaald...

 

Ik dacht eigenlijk dat het gasklephuis van een Jag al oversized was.

Schijnbaar niet op alle motoren/modellen: een bekende XJ40 3.2 'upgrade' (met een minimale performance-impact) is inbouw van het grotere 4.0-gasklephuis.

Bij de HE 12-cilinders is er tastbare winst te halen uit deze aanpassing; aangepaste filter-/gasklephuizen is een vrij gangbare mod in het XJ-S-wereldje.

 

Op de latere 6.0 12-pitters uit XJ81 en X305 red je 't daar niet mee, daar is de meest effectieve upgrade eentje waarvoor je dieper in de buidel moet tasten: andere manifolds (zie ook hieronder).

Dat zesliterblok is mede ontwikkeld op basis van de ervaringen met de TWR XJ-S Group A racers, waar de 5.3 allerhande modificaties onderging (vergroten cilinderinhoud, inlaattraject, digitaal motormanagement) om de competitie met de BMW's en Volvo's uit die tijd aan te kunnen. 

 

Lister had als overtreffende trap een andere -meer radicale - oplossing om meer lucht de motor in te jagen: aangepaste inlaatspruitstukken met twee gasklephuizen ELK... Daar hoort vanzelfsprekend óók een ander inlaatspruitstuk bij, reken op een paar duizend Euro om die te laten maken. 

(de mallen zijn gered door een Britse TWR/Lister-afficionado die de spruitstukken op bestelling laat gieten)

 

Details over de AJ6 Engineering kit hier.

Boek over de Group A XJ-S van Allan Scott hier, het lezen meer dan waard!

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    475

Feel all right.
First gear, second gear, third gear, fourth gear, all right.
Old Johnny Thunder looks a little overweight,
And his sideburns are turning grey.

 

The Kinks

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155
Op 5/4/2017 om 1:28 PM, pimgmx zei:

...pakjesavond...

De Sint stond alweer dik twee jaar geleden aan de deur, tijd voor een update dus...

 

 

Geïllustreerd, wel te verstaan...

 

Eerst een korte samenvatting: doel van dit X-S langetermijnproject is een auto die er zowel qua interieur als exterieur 'stock' uitziet, maar onderhuids is verbeterd, zowel op gebied van comfort, performance als betrouwbaarheid.

Ofwel: alles dat in het zicht zit blijft hetzij OEM, hetzij een 'period' correct aftermarketaccessoire; en vanalles dat je niet direct ziet wordt vervangen door moderner en/of steviger materiaal.

 

Tot nu toe ging dit topic vooral over het opsparen van allerlei leuk om die verbeteringen door te voeren: een gestaag groeiende onderdelenberg.

Gelukkig kan ik dik twee jaar na dato melden dat er meer is gebeurd dan het manisch verzamelen van spulletjes...

 

Eerst is-ie met wat soortgenoten naar een andere hoek van het land verhuisd:

38763137940_65ece95964_c.jpg

 

Waar ik via-via terecht kwam bij iemand met veel XJ-S-ervaring, die de versnellingstransplantatie wel aandurfde..

 

32911619778_a930963ca5_c.jpg

 

De vorige foto verraadde het al: behalve inbouw van de handbak is ook het leeuwendeel van het uitlaatsysteem vervangen, waarover later meer:

31845680927_7983f1ea3d_c.jpg

 

Proefpassen van de adapterring:

46263742332_49ae4ac05e_c.jpg

 

Omdat de uitlaatlijn en versnellingsbak er toch onderuit waren was dit hét moment om een hi-torque startmotor van Wosp in te bouwen:

45763816285_ef6bba2147_c.jpg

 

46406038401_685af73e81_c.jpg

 

Met de startmotor op z'n plek konden de restrictieve US-spec downpipes ingeruild worden voor vrijer ademende exemplaren:

32972738488_5633575c9b_c.jpg

 

31845682747_b5db8a4ca2_c.jpg

 

Door de upgrades bleef er een boel over:

47942050417_e759f5409e_c.jpg

 

47942050797_16eb0b7670_c.jpg

 

Maar terug naar het échte werk: hier zitten bellhousing + inhoud op hun plek:

46126260705_963369c5bd_c.jpg

 

En een der grootste mijlpalen: de Getrag 265 gemonteerd, geflankeerd door een RVS uitlaat-upgrade:

47259094511_126503a14a_c.jpg

 

Een tweetal superkorte filmpjes van het nieuwe 'klankbeeld' vind je hier en hier.

 

De ombouwkit van Simply Performance bevatte zo veel mogelijk OEM-onderdelen.

Op mijn verzoek is daar voor koppelingsplaat en - cylinder van afgeweken met performance-exemplaren van AP Racing en heb ik zelf op basis van de koppelingsslang een nieuwe laten maken met 21e-eeuwse materialen:

40648751043_b3c7214801_c.jpg

 

Zelfs aan een nieuwe achteruitrijlichtschakelaar was gedacht:

33910531198_50ba712597_c.jpg

 

... evenals een nieuwe 'ski slope', met de juiste uitsparingsmaat voor de handmatige pook (pookknop is origineel en wordt opnieuw bekleed):

33939249228_263b3d724e_c.jpg

 

Pedaalbox ingebouw en alle loodgieterij aangesloten:

33702122508_a2d5ea8a1f_c.jpg

 

Met handbak + alle toebehoren én nieuwe uitlaatlijn (einddempers zijn origineel gebleven) gemonteerd ben ik zelf aan wat kleine klussen begonnen, in afwachting van de volgende grote etappe: het spuitwerk.

Een simpele maar bevredigende klus was het verwijderen van het stuurwiel 'maatje taxi', zodat het vervangen kon worden door een OEM Momo-wiel in mijn interieurkleur:

48072485762_7461b5bd2f_c.jpg

  • Like 2
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155
9 uren geleden, pimgmx zei:

...dat er meer is gebeurd dan het manisch verzamelen van spulletjes...

... maar ook dat verzamelen is doorgegaan...

 

De airconditioning wordt opgewaardeerd naar R134A met de kit van FenAir.

Behalve gangbaarder koelmiddel, gloednieuwe slangen, condensator en wat niet meer heeft deze set nóg een voordeel: de compressor van Sanden is zó veel kleiner dat er meer lucht over de 'V' van het motorblok kan stromen én dat je zonder gedoe bij de voorste bougies van beide cilinderbanken kan...

41105739650_74bd271144_c.jpg

 

Voor - deo volente - volgend kalenderjaar staat de upgrade van het onderstel op het programma.

Dat wordt een hele lijst: gemodificeerde polybussen voor het stuurhuis, wishbonerubbers, en ander klein spul.

 

Maar ook 'groter spul': de ophanging rondom wordt opgewaardeerd met Eibach veren en verstelbare GAZ dempers:

31845681627_fde737a453_c.jpg

 

31845682637_53402ab785_c.jpg

 

Ook komt ereen dikkere stabilisatorstang vóór, om de reeds aangeschafte stabi voor de achteras in het gareel te houden:

31845680177_eef550a4b6_c.jpg

 

Als er met de achteras gestoeid wordt gaat er ook een ander differentieel in; een 3.54 past beter bij de bakverhoudingen van de Getrag dan de huidige 2.88.

46894753305_6e542d920b_c.jpg

 

Tot slot wat kleinere mods voor de remmerij: rondom ommantelde Goodridge remleidingen...

47366301412_f87c26ee24_c.jpg

 

... en de magnifiek ge-engineerde ontluchtingskit voor de inboard achterremmen van Fosseway:

47366301412_f87c26ee24_c.jpg

 

Ik ben nog wel eventjes bezig... 😉

  • Like 1
  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155
Op 7/2/2019 om 10:56 PM, pimgmx zei:

... en de magnifiek ge-engineerde ontluchtingskit voor de inboard achterremmen van Fosseway:

Ik had 't verkeerde fotootje geknip-en-plakt in m'n vorige post, hier is de juiste:

 

46403014705_3928f9be12_c.jpg

 

Op 7/2/2019 om 10:56 PM, pimgmx zei:

Ik ben nog wel eventjes bezig... 

... en daarom een kleine interieurupdate: m'n tapijten zijn nog prima, ware het niet dat het tapijt aan bestuurderszijde spoorloos is. Om de irritatie van kleurverschil minimaal te houden heb ik Aldridge gevraagd om een setje voortapijten.

Aldridge had me een tapijt-sampletje gestuurd, bij hen is dat standaardprocedure vóór ze je order in productie nemen.

 

46584123285_08c9915afd_c.jpg

 

Je ziet op de achtergrond het dorpeltapijt, zoek de (kleur-)verschillen!

 

De oorzaak van 't verschil was snel gevonden: Jaguars 'trim code' Isis Blue betekent dat de stoelen, deurpanelen, middenconsole en zo nog wat dingetjes in Isis Blue zijn uitgevoerd. Maar niet alles, want dat zou te makkelijk zijn... ;-)

Een duik in m'n collectie fabrieksdocumentatie bood uitkomst: 

 

48239989202_d0a818b949_c.jpg

 

Aldridge vond het geen probleem me een nieuw sample te sturen. Een laatste vergelijking met de originele tapijten, zodat - hopelijk - binnen een paar weken het interieur weer wat completer is...

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155
Op 7/9/2019 om 2:06 PM, pimgmx zei:

...zodat - hopelijk - binnen een paar weken het interieur weer wat completer is...

't Pakket van Aldridge kwam binnen toen ikzelf aan het banden schoppen was in het steeds minder Verenigd Koninkrijk.

Ik ben onder de indruk: zelfs het materiaal voor de 'voering' lijkt angstaanjagend goed op OEM.

 

Boven de 30 jaar(!) oude passagiersmat, eronder de nieuwe:

48463541911_1dddff5d46_z.thumb.jpg.43deae877cbc99e5822d7d4a54ca746b.jpg

 

Nogmaals de oude passagiersmat boven in beeld, daaronder de nieuwe matten:

48463703782_2d74dac9a6.thumb.jpg.f893d25e3d1a148cc5957000b3c140a7.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    155

't Is een matige telefoonfoto, maar zowel pasvorm als tint zijn overtuigend genoeg naar mijn zin...

 

1397919116_48479677096_b2e955075d_z(2).thumb.jpg.5a344417c3c7b6c61292763f7ce397fa.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...