Jump to content
pimgmx

Last but not least: 5.3 XJS Coupé...

Recommended Posts

pimgmx    153

Het cassettebandje was speciaal voor de Amerikaanse markt uitgebracht (er bestaat nog een andere versie, speciaal voor de cabrio-uitvoering), en dat was te horen ook!

Kant A is een gesproken 'walkthrough' van de toeters en bellen (climate control, cruise control, radio, ...) van de XJ-S door een heer met een kalm en beschaafd oostkustaccent. De B-kant is andere koek: een selectie van muziek die de Jaguar USA-marketeers bij de doelgroep vonden passen. In het midden wat niets-aan-de-hand middle of the road-muziek en wat anonieme dertien-in-een-dozijn powerrock, maar bij begin en eind gingen de wenkbrauwen van ondergetekende en de lady of the manor op de bijrijdersstoel even omhoog...

Het is een bekend vooroordeel dat Amerikanen weinig historisch besef hebben, en hier hebben ze hun uiterste best gedaan dat te bevestigen...

De marketingsmurfen aan de andere kant van de plas hebben hier vast weken over vergaderd, en gedacht:

"Het moet stijlvol, laten we er een moppie klassiek tegenaan gooien. Dat ademt niet alleen beschaving en klasse, maar it's also sooooo European."

Alleen jammer dat ze letterlijk en figuurlijk hun klassiekers niet kenden!

Je zou denken bij klassiek en British Heritage: misschien een stukkie uit The Planets van Holst, of een deuntje Britten?

Of passend bij de hofleverancier van de Queen Mum: Rule Britannia?

Nee, niets daarvan: Jim-Bob en Billy-Ray kozen voor edelgermaansche klasso-bombast. Een "interessante" keus als je weet wat er in de jaren '40 met Coventry is gebeurd.   :scratchhead:

De B-kant opent met O Fortuna van Orff (jawel, de subtiliteit zelve...) en doet het ter afsluiting nog eens dunnetjes over met het eveneens ingetogen Ritt der Walküre van Wagner. 

Rare jongens, die Amerikanen!

pimgmx    153

...upgrades en modificaties...

Adresje gekregen voor originele Lister-inlaatspruitstukken.  :wild:

Let's see where that'll take us...

pimgmx    153

De roofkat is weer op honk!

Na "een paar" dingetjes die de huisdokter heeft gedaan is deze kater-op-leeftijd onderhuids weer stukken beter dan-ie in tijden geweest is:

- 4 nieuwe koplampen (lesson learned: géén aftermarket aanschaffen!)

- nieuwe thermostaten & koelvloeistof

- remflush 

- verse stuurolie

- nieuwe filters

- nieuwe ruitenwissers

- 4 nieuwe Pirelli's + uitlijnen

- nieuwe accu

- een lijstje aan reparaties aan o.a. uitlaat en onderstel

In navolging van thuisbezorgd.nl en deliveroo doet G&G mee aan de conveniencetrend: exact 24 uur na mijn telefoontje met Joke stond er er een 18-metercombinatie voor m'n deur met een XJ-S aan boord. En dat voor nauwelijks meer dan wat een retourtje Heinkenszand me aan benzine kost! 

Ik was graag weer eens langs gegaan in de workshop of wonders, maar met m'n overbelaste agenda was dit scenario wél zo praktisch...

post-885-0-31191900-1474384030_thumb.jpg

Leuke Japanse details:

post-885-0-45365700-1474384048_thumb.jpg post-885-0-68625000-1474384062_thumb.jpg

Beetje peut erin en stomme raamfolie eraf:
post-885-0-78110300-1474384075_thumb.jpg post-885-0-60549000-1474384092_thumb.jpg

En veilig in z'n eigen garagebox:
post-885-0-41456800-1474384105_thumb.jpg

(koplampen die weer de goede kant op wijzen!)
post-885-0-06220600-1474384116_thumb.jpg

• Like 1

pimgmx    153

Upgrades,....? Of toch original ....?...

Upgrades...

ARB achter, steviger ARB voor en aangepaste luchtfilterhuizen gaan er sowieso komen. Schijnbaar is in Japan al een deel van de restrictieve US-spec uitlaat verwijderd, da's alvast een vinkje extra op de performancechecklist!

Voor de veiligheid gaan injectorkabelboom en brandstofleidingen dit najaar 'onder het mes'. Dat voelt raar: de motorruimte is na 40K km nog zó clean dat 't bijna zonde is om daar in te gaan knutselen. Echter: veiligheid en betrouwbaarheid vóór alles, zeker als er performance-mods gaan volgen.

Maar... Voordat er allerlei spannende mods en upgrades plaatsvinden eerst maar eens naar de RDW en daarna kilometers maken; volgens Raymond zijn motor en bak door het lange stilstaan nogal lui geworden. Er een paar goede stukken mee rijden gaat de laatste kinderziektes boven water krijgen, da's op de korte termijn het belangrijkste. 

En daarna?

Als-ie goed bevalt wordt na bezoek aan de spuiter (interieur en andere aandachtspuntjes doe ik natuurlijk zelf!) het spaarvarken gespekt voor de conversie naar handgeschakeld. Ik heb daar uiteindelijk een betrouwbare leverancier (Simply Performance, net buiten Londen) voor gevonden met veel XJ-S-specifieke kennis en ervaring. Bij mijn volgende zakelijke bezoek aan het perfide Albion maak ik een kleine omweg: een proefrit in een door hen gemodificeerde en getunede 5.3 met Getragbak.  :superman:

• Like 2

Shiptronic    57

Vanwaar de voorkeur handbak? Er is toch niet zo relaxed als zoeven met een automaat? Of is het vanwege de zeldzaamheid? Een achteraf tot handbak omgebouwde telt voor mij dan niet ;)

pimgmx    153

Vanwaar de voorkeur handbak? 

't Zal ongetwijfeld met smaak te maken hebben: als je dit soort auto's als lange-afstandscruiser wilt rijden is een automaat de logische keuze.

Maar...

Er zit 'meer in de motor' dan je eruit haalt met de antieke drietrapsbak die erin ligt.

De jongere, elektronisch geregelde vierbakken uit de XJ40/X300 zijn al een wereld van verschil, maar anno nu ook geen schoolvoorbeeld van rijdynamiek.

Kort samengevat: voor het betere bochten- en heuvelwerk (mijn favoriete vakantieomgeving) is de automaat mij niet dynamisch genoeg en is een handgeschakelde vijfbak een hele verbetering.

Met de combinatie onderstelaanpassingen+handbak komt de auto veel meer tot leven, maar dat moet dan wel je kopje thee zijn. De cruisecontrol blijft gehandhaafd, dus voor de écht lange stukken is het nog steeds ontspannen rijden... 

Tot slot is dit een luxeprobleem: als ik niet wil schakelen neem ik m'n XJ wel! :wink:

Of is het vanwege de zeldzaamheid?

Originele XJ-S V12's met handbak zijn extreem zeldzaam, als ik me niet vergis zijn die alleen in de allereerste bouwjaren zéér mondjesmaat geleverd.

Veel van de handgeschakelde XJ-S'en die nu rondrijden zijn achteraf omgebouwde automaten. Door een Getrag te gebruiken blijf ik zo dicht mogelijk bij origineel (plus dat 't goedkoper is dan een bouwpakket uit de States te laten komen).

Ombouw naar een handbak verkleint 't aantal mogelijke kopers als je later van je auto af wilt: er zijn meer liefhebbers van een Jag met automaat dan met een handbak.

Echter: voor goed uitgevoerde upgrades (brandstof, onderstel, inlaat, uitlaat, handbak) hebben liefhebbers paradoxaal genoeg méér over dan voor een originele auto.

Ter nuancering: dat geldt voor een redelijk gangbare youngtimer als een XJ-S, waarschijnlijk ergens tussen minder en niet voor échte zeldzaamheden als flat floor E-Types... :wink:

Pizzaman    703

Vanwaar de voorkeur handbak? Er is toch niet zo relaxed als zoeven met een automaat? Of is het vanwege de zeldzaamheid? Een achteraf tot handbak omgebouwde telt voor mij dan niet ;)

Beter relaxen met een automaat, beter te raggen met een handbak.... 

pimgmx    153

Door m'n boekproject heeft dit project op een (té) laag pitje gestaan.

Maar daar komt de komende tijd verandering in!

Zojuist heb ik m'n kerstcadeau and then some gespendeerd aan optimalisatie van het inlaattraject: een gebruikte set van AJ6 Engineering met vergrote luchtfilter- en gasklephuizen. Gecombineerd met de al gemodificeerde tussenpijpen van de uitlaat kan de motor hierna een stuk vrijer in- én uitademen...

Na de jaarwisseling kan-ie terecht bij de spuiter/plaatwerker, het gaat nu langzaam maar zeker de goede kant op!

post-4318-0-48014300-1482848737_thumb.jpg

post-4318-0-66332600-1482848729_thumb.jpg

Iksjeezesel    299

Sjonge Pim,

Ik weet niet waarom maar dit hele draadje was me intussen al weer een beetje ontschoten...(terwijl het toch zeer passievol geschreven is, ligt echt aan mij dus)

Heb het dus van a tot z nog eens doorgelopen :-). Leuk project hoor!

Ik wist dat de XJS ooit de waardering zou krijgen die het al die tijd al toekomt.

Als jouw XJS er straks weer shiny en strak bij staat is alles wat je ziet oogverblindend, en met extreem lage KM stand en volledige history, dus de perfecte combi.

Ik zeg (al doe je het daar niet voor) : over 5 jaar: meer waard als een F-Type:-)

Ik zou willen dat ik onbeperkte ruimte (en budget) had, dan wist ik wel wat ik allemaal zou kopen.

Ten eerste omdat het zoooo mooi is.

Ten tweede, als extra appeltje voor de dorst "voor later"....(maar dan moet je wel bijna het loodje leggen van de dorst) 

Ben erg benieuwd naar het perfecte spuitwerk...

Interieur nog doen?

(Rob)

• Like 1

pimgmx    153

Dank voor je enthousiaste reactie, Rob!

De afweging was vooral 'nu of nooit': goedkoper gaat een redelijke/goede XJ-S niet snel meer worden denk ik.

Het is een auto die ik al heel lang wilde hebben, en na de ervaring met eerdere projecten durfde ik deze sprong in het diepe eindelijk aan...

Interieur nog doen?

Leer is goed: geen scheuren, geen krassen, heeft wel een paar sessies 'voeding' nodig om er weer boven op te komen.

Het enige aandachtspunt is een paar cm 'piping' aan de bestuurdersstoel die losgekomen is. Verder zijn 't in het interieur de klassieke XJ-S manco's: de skislope ziet eruit als een skihelling ná een steenlawine en de dakhemel hing zó ver door dat ik niks meer zag door de binnenspiegel...

't Lijstje voor het interieur:

• alles zéér grondig schoonmaken
  • laatste stukjes raamfolie eruit, ramen lijmvrij maken. Wil ik mee laten pakken met het spuitwerk.
  • nieuwe dakhemel. Die ga ik óf zelf proberen na mijn 'goede' ervaringen met Myrtle, óf kant-en-klaar kopen bij een betrouwbaarder aanbieder
  • nieuwe skislope: zit inbegrepen bij 't handbak-pretpakket van Simply Performance. Een drastischer optie is in één keer al het houtwerk opnieuw doen (al een adresje voor gevonden), dan weet ik zeker dat ik geen kleurverschil heb
  • code voor de radio, om die weer aan de praat te krijgen. Mocht-ie niet werken laat ik 'm repareren door mijn favoriete hifi-goeroe, óf vervangen door een werkend exemplaar, net wat budgetvriendelijker is. ;)

pimgmx    153

Kan je de radio code niet aanvragen via dealershipnetwerk?

Goede suggestie, Peter!

Dat wordt mijn eerste pitstop voor dit probleempje...

pimgmx    153

...XJ40 Book drukte...

Bijna klaar (famous last words...), dus is 't tijd de aandacht te verschuiven naar een project zonder toetsenbord, muis en rode pen. ;)

Ik ben deze week nog zoet met correctiewerk van de ongebonden proefdruk: zóóó bevredigend om eindelijk naar 'hardcopy' te kunnen kijken!

Doel is de definitieve bestanden direct na nieuwjaar bij de drukker te hebben, zodat we de belofte van 'leveren in januari' waar kunnen maken.

pimgmx    153

...de definitieve bestanden direct na nieuwjaar bij de drukker te hebben..

Mission accomplished!

Gisteren zijn de definitieve bestanden geüpload, nu is (bad pun intended) de drukker aan zet...

Dit weekend neem ik afscheid van één der projectauto's, wat me tijd, ruimte én wat pecunia oplevert voor het XJS-project. Als voorschot op de dingen die komen gaan heb ik een nieuwe dakhemel plus bonusstof voor bekleding rond de A-stijlen en zijruitjes besteld bij een leverancier met een robuustere reputatie dan het niet-zo-heel-erg-jofele Myrtle. Alleen nog "even" inbouwen en er kan weer iets van het lijstje!

• Like 1

pimgmx    153
post-885-0-19848800-1484063235_thumb.jpg

De nieuwe dakhemel is het Kanaal veilig overgekomen...

Inclusief genoeg extra bekledigingsstof om de binnenbekleding een keer of 3 opnieuw te kunnen doen, sympathieke geste van de leverancier!

Afgelopen weekend de big-bore gasklephuizen grondig schoongemaakt en bij JCP de bijbehorende pakkingen, veertjes en aanverwanten besteld...

't Gaat gestaag de goede kant op! ;)

post-885-0-20152700-1484063267_thumb.jpg post-885-0-38169500-1484063287_thumb.jpg