Jump to content
pimgmx

Last but not least: 5.3 XJS Coupé...

Recommended Posts

Pizzaman    726

Da's jammer - geen andere autotypen waar dezelfde bak onder zit?

Lijkt me dat Getrag allang failliet zou zijn als ze alleen de handbak van de Jaguar leverden.

Of dat ze 2 personeelsleden hadden... 

pimgmx    155

DEZE club...

Yep, da's de makkelijkst vindbare via Google.

Als je de Amerikaanse Jag-forums er op naslaat is de praktijk weerbarstiger: incomplete kits, slechte kwaliteit koppelingsplaten, net-niet-passende bellhousings en druklagers. Mensen die maanden op missende onderdelen moesten wachten, dat soort ellende. 

Tegen de tijd dat ik zo'n set in m'n garage heb heeft die al snel $6500 gekost, en als je dan ook nog moet hopen of de boel past/compleet is?

Ik vermoed dat ik met dat budget ook dichter bij huis kan slagen en mezelf minder gedoe op de hals haal...

arie-jag    402

Vriend van mij heeft pas een getrag 5bak gekocht voor acceptable/niet veel van Nederlander die deze bak uit zijn race/banger opel had gehaald.

Hij gaat hem gebruiken wanneer hij een recent gekochte 3.8 in zijn huidige 2.4 MKII gaat hangen.

Heeft ook wel even geduurd voor hij de juiste prijs voorbij zag komen.

Pim, zoals je al aangaf gewoon schuin oog open houden op diverse verkoop sites en bij de tijd dat je er klaar voor bent heb je 'm misschien al voor weinig voorbij zien komen.

• Like 1

Pizzaman    726

Nou nog een koppelingshuis et cetera vinden.

Die bakken zitten ook onder een BMW E30. 

Zal je in Duitsland dus wel kunnen vinden, gekroepoekte exemplaren genoeg denk ik.

NB: ook onder de BMW 7-serie, E23 (van ca. 1982 of zo). Zullen d'r ook genoeg van zijn.

E30, E23, maar ook de E24 en E28 hebben die bakken gehad.

Let wel op, maar dat zal je al wel weten, er bestaan 2 versies. Eentje "sport" met een 1:1 vijfde versnelling,

en een versie "schongang" (0,81:1) of zoiets, waarbij de 5 een overdrive is. De eerste uit de E30 M, laatste krijg je uit de 7-serie.

XJeej    167

DEZE club biedt conversiekits aan speciaal voor de XJS. Kost wel wat, maar beter duur dan niet te koop :wink:!

Op het Amerikaanse forum is iemand die dit heeft gedaan met deze kit, hij was er niet tevreden over. 

http://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/xjs-th400-tko500-conversion-your-friendly-ohio-redneck-88323/

http://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/xjs-th400-tko500-conversion-your-friendly-ohio-redneck-88323/page6/#post998826

• Like 1

pimgmx    155

Yep: als je dat leest is alleen een bellhousing kopen, bak erbij zoeken en zelf knutselen ongeveer net zo snel...

Maar voorlopig is het one step at a time: 'm ophalen bij de huisdokter, zorgen dat-ie NL kentekens krijgt en dan de cosmetische slijtage aanpakken.

De lijst met mogelijke upgrades is bijna oneindig voor deze auto/motor, éérst moet de basis weer 100% goed zijn voor ik daar aan begin!

Frank XJ40    2

Hoi Pim,

Ik had dit draadje nog niet gezien, jouw collectie begint aardig te groeien.

Veel succes met dit "project", ziet er veelbelovend uit. Ik ga het zeker volgen.

Groet, Frank

• Like 1

pimgmx    155

Veel succes met dit "project", ziet er veelbelovend uit. Ik ga het zeker volgen.

Dank je! Hoe gaat het met je CX?

Een korte update: de huisdokter meldde dat-ie klaar is met de gezamenlijk opgestelde lijst voor achterstallig/preventief onderhoud.

Maar na overleg blijft de XJ-S tóch nog even in de workshop of wonders in Heinkenszand...

De middenpijpen van het uitlaatsysteem zijn zo-zo, en worden vervangen door RVS exemplaren met wat extra 'grunt'. Het nuttige met het aangename combineren noemt men dat. :wink:

Als kers op de pudding worden de RHD Japanse koplampen vervangen door LHD-spec onderdelen, dan mag er niks meer zijn dat RDW-goedkeuring in de weg staat.

[famous last words]

pimgmx    155

Ook al elders op dit forum gemeld: met dank aan hansvh is er een boeketje gemengde oderdelen onderweg om een compleet nieuwe kabelboom voor de injectoren te bouwen. Die zal gevolgd worden door een soortgelijke kit om alle brandstofslangen en - aansluitingen in de motorruimte te vervangen. 

Héél veel hitte kan het niet voor z'n kiezen gehad hebben tijdens die bescheiden 25.500 mijl, maar na 27 jaar kan het vervangen van vermoeide kunststoffen en rubber sowieso geen kwaad!

Vlerk    11

Hé Pim

Dat is wel 'n heel mooie aanwinst (voor jou zowel als voor het forum :wink: )Volgens mij heeft onze huisdokter in Heinkenszand beslist om de wagen nog wat bij hem te houden zodat hij er zelf nog wat langer van kan genieten. :-)

Ik ben alvast benieuwd naar het eindresultaat!

Met vriendelijke groeten, Alex

• Like 1

pimgmx    155

Tijdens de welverdiende vakantie van de surgeon general kan ik zelf weinig aan de auto doen.

Maar da's geen reden om achterover te leunen.

Net is een pakketje binnengekomen dat het klassieke nadeel van een Japan-import grotendeels tenietdoet: missende documentatie.

De ontbrekende onderhoudsgeschiedenis wordt bestreden door preventief onderhoud: een zéér grote, bijna afgeronde beurt in Zeeland, daarna kleinere klusjes die ik zelf ga doen. Maar da's maar één aspect van de missende papieren...

Met veel geduld heb ik de juiste - US market - instructieboekjes voor het juiste bouwjaar - 1989 - gevonden. Een mooie complete set, inclusief een apart instructiefoldertje voor de US-spec elektrische veiligheidsgordels en het obscure 'total driving experience' cassettebandje!

post-4318-0-17904400-1471691852_thumb.jpg post-4318-0-51394500-1471691866_thumb.jpg post-4318-0-96508500-1471691876_thumb.jpg post-4318-0-86679800-1471691897_thumb.jpg post-4318-0-85621300-1471691910_thumb.jpg post-4318-0-08347800-1471691926_thumb.jpg

Djurre1980    110

Mooi!!!

Altijd goed om een Jaguar zo compleet mogelijk en origineel te maken/houden, doe ik ook altijd.

Staan er verder nog "obscure" teksten op dat bandje? :P

• Like 1

pimgmx    155

Altijd goed om een Jaguar zo compleet mogelijk en origineel te maken/houden

De looks van deze blijven origineel, maar onderhuids gaat er het een en ander veranderen: upgrades en modificaties om handling en betrouwbaarheid te verbeteren. Een soortgelijk stap-voor-stap-traject als de Z3 ondergaan heeft.

Ik heb het luxeprobleem van meerdere Jags; m'n mintgroene Insignia is de auto voor 'originality first'. 

Staan er verder nog "obscure" teksten op dat bandje?

Daar kom ik later vandaag achter... 

Straks een rit met de Sovereign, ga ik eens rustig luisteren wat Jaguar verstaat onder 'totale rijervaring'!

Djurre1980    110

Daar kom ik later vandaag achter... 

Straks een rit met de Sovereign, ga ik eens rustig luisteren wat Jaguar verstaat onder 'totale rijervaring'!

Bij de S-type had ik zo'n CD, is leuk om erbij te hebben, regelmatig naar geluisterd, gewoon cool.

Djurre1980    110

Doet me denken aan het geweldige 1990 promotiefilmpje van de XJ40 met voice over van Tom Baker en een jonge Martin Brundle achter het stuur van een Daimler:

• Like 1