Jump to content
pimgmx

Last but not least: 5.3 XJS Coupé...

Recommended Posts

pimgmx    153

...eigenlijk best wel heel erg mooi........

Het bevordert de looks misschien, maar is in ons fopklimaat héééél onpraktisch: 't verduistert zó goed dat ik bijna om een roodwitte stok ben gaan vragen om de overdekte opslag uit te komen, kon m'n omgeving nauwelijks zien door de zijruiten :-( 

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te voorspellen dat-ie met folie zo donker als deze niet door de Nederlandse keuring komt...

Pauluspp    288

Geweldige eerste ervaring in ieder geval!

Nu de eerste kritische blik van de huisdokter en dan zelf de puntjes op de i.

Mooi begin man :-)

IPF    25

Cool, cool, cool...

Blijft op eoa manier een van de meest katachtige Jags ever.

En wat een geweldige kleur is dat Solent/Isis-blue!

Tommie_jag    9

Strakke en mooie auto.

Vooral het zij silhouet is prachtig.

Persoonlijk vind ik de neus minder geslaagd, maarja smaak is natuurlijk persoonlijk.

Succes met de checkup!

pimgmx    153

Het verlossende woord van de huisarts: "een uitzonderlijk goede basis"...  :superman:

De lage kilometerstand wordt bevestigd door een eerste inspectie, en na ingrijpen van de thuisploeg in Heinkenszand is de remmerij weer gangbaar én schoon. Er zit nog genoeg 'vlees' op de blokken en schijven voor aardig wat kilometertjes, mooi meegenomen!

Vóór de gang naar de RDW krijgt-ie nog een ouderwets Zeeuwse dosis aan preventief onderhoud:

• nieuwe thermostaten en verse SP12-koelvloeistof
  • nieuwe motorolie en filter
  • verse diff-olie
  • flushen van de injectoren
  • nieuwe banden (huidige DOT-codes zijn uit 't jaar stillekes), balanceren, uitlijnen

De motor loopt zó soepel dat we de bougies/ontsteking laten voor wat het is.

Nadat-ie de NL platen heeft ga ik eerst maar eens een stukkie rijden vóór er verder ingegrepen wordt...

pimgmx    153

I think this is the beginning of a beautiful friendship...

Exactly what my bank manager said... :wink:

Alle gekheid op een stokje: de opluchting is groot dat de aankoop-op-afstand zó goed is uitgevallen.

'm Nu langzaam maar zeker in oude glorie herstellen is het plan, voordat-ie helemaal naar wens is ben ik wel een jaartje verder...

(kwam net inlaatspruitstukken met dubbele gaskleppen per cilinderbank tegen, tempting, very tempting!)

pimgmx    153

...het verschil in rijbeleving...

Met wat modificaties (uitlaatlijn, stabilisator-upgrades, BBTB's) op de verlanglijst gaat het quite another beast worden, Peter...

Als 't ooit nog goed komt met de krasloten gaat er een handbak in, je moet wát te dromen overhouden!

• Like 1

IPF    25

Als 't ooit nog goed komt met de krasloten gaat er een handbak in, je moet wát te dromen overhouden!

Volledig juiste ambitie: handbak, altijd +1

pimgmx    153

handbak, altijd +1

Die twaalf overmaatse kaboutertjes in het vooronder SCHREEUWEN erom.

Samen met het LSD achterin een érg goede reden om de 'slushbox' vaarwel te zeggen.

Een originele Getrag vinden is zo goed als kansloos (die gaan tegen idiote prijzen de hobbyracerij in); áls de ombouw gaat gebeuren wordt 't waarschijnlijk een conversiekit op basis van Japanse tandwieltjes.

Maar dat is meerdere hoofdstukken vooruitlopen op de harde werkelijkheid, eerst maar eens zorgen dat-ie van de RDW de weg op mag...

haddock    475

Briljant, Pim!

Ik zou de remolie ook laten doen.

And, indachtig Casablanca: Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she drives into mine.

Ik heb de XJS toch altijd wat lady-like gevonden.

pimgmx    153

Haddock: remflushen is een procédé dat in de verte vergelijkbaar is met het spoelen van een automaatbak.

Er gaat een reinigingsmiddel door het systeem om interne aanslag/contaminatie te verwijderen, waarna het systeem met verse remvloeistof wordt afgevuld.

Als ik me niet vergis heeft Raymond ook hierover een filmpje-met-uitleg op z'n bedrijfssite.

rover114    706

Mooi verhaal weer. Fijn dat ie zo goed uitpakt...Blijft een gok kopen op afstand..

( mss dadelijk met de krasloten net zoveel geluk :DD )

pimgmx    153

...handbak in van een S-type?

Ik neem aan dat je de oer-S-type bedoelt?

Op 12-cilinders is er weinig dat een 'straight fit' is dat oorspronkelijk voor de 6-cilinders is ontworpen (de Getrag 265 uitgezonderd, zie hieronder), en er is überhaupt maar een handjevol V12's be-handbakt. Ook durf ik te betwijfelen of de S-type-bak het koppel van een - gemodificeerde - V12 pijnloos kan verwerken. Tot slot zou ik eerder kiezen voor een moderner binnenwerk dan een paar stappen terug in de tijd te doen.

De OEM-oplossing is de Getrag 265, die - spaarzaam - gebruikt werd voor de XJS/XJ40/X306.

Maar ja, díe zijn niet ruim voorhanden: er zijn weinig Jags met Getrag gebouwd, de goede auto's met Getragbak worden gekoesterd, en gaat er zo eentje de sloop op, dan zijn bak/vliegwiel/koppeling/pedalen al voor een topprijs verkocht vóór je 'Classic Jag Racing' kan roepen.

Meer realistische opties zijn gebaseerd op modernere techniek, waarbij ook zesbakken mogelijk zijn:

• conversiekit uit de Land of the Brave op basis van een Tremec-bak ($5K zonder verzend-/invoerkosten, auw!)
  • conversie van Dellow from Down Under op basis van een Toyota Supra- of Tremec-bak
  • kant-en-klare bellhousing kopen en de rest er bij shoppen/laten maken

Zoals ik al zei: eerst de rest van de boodschappenlijst maar eens afwerken!

Dan ga ik pas nadenken of ik hiervoor het spaarvarken wil gaan spekken...

Pizzaman    703

Ik bedoelde eigenlijk de handbak van een moderne S-type. 

Da's toch ook een Getrag bak, best kans dat ze er aan de buitenkant

geen moer aan veranderd hebben. da's bij Ford ook zo, en bij Fiat.