pimgmx Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Na een paar jaar 'behelpen' (met alle vormen van plezier!) met vierdeursproducten uit Coventry heb ik ein-de-lijk de hand gelegd op de Jaguar die ik van kinds af aan bewonderde... Als je zoals ik bent opgegroeid in de jaren '70-'80 is er één Jaguarmodel nóg iconischer dan de XJ. Plak één letter vast aan de type-aanduiding en je hebt een van de langst gebouwde modellen (21 jaar) uit de stallen van Sir Bill. Helemaal niet te versmaden in TWR- of Lister-verpakking, maar ook als 'normale' twaalfpitter een fantastische Grand Tourismo met een silhouet dat je van verre herkent. Een lang verhaal kort: er komt een LHD 1989 XJS 5.3 in Solent Blue/Isis Blue richting Nederland. De auto is nét jong genoeg voor de wat betrouwbaarder (all in the eye of the beholder) Marelli-ontsteking en heeft de US style dubbele koplampen. Z'n rijdend leven is-ie begonnen in New England, vlak daarna is-ie met z'n expat-baasje naar Yokohama vertrokken en daar blijven plakken. Een paar weken geleden is-ie daar van de veiling geplukt en op de boot gezet. In 27 jaar is er een onthutsende 41.000km mee gereden: 1500km/jaar. Da's minder dan ik de laatste 2(!) jaar met m'n 23 jaar oude Sovereign heb afgelegd... De auto is op één plekje na roestvrij, mechanisch 100% en heeft strak plaatwerk zonder noemenswaardige krassen/deuken of andere beschadigingen. De Lattice-wielen zien er als nieuw uit, net zoals het grootste deel van het interieur. Maar ik hoor dat zeurende stemmetje al: if it sounds too good to be true? Well, it doesn't! Er is - ahum - wél het spreekwoordelijke 'beetje werk' om de roofkat in zijn oude luister te herstellen: dit is namelijk geen concoursauto die alleen een wasbeurtje nodig heeft. Er moeten wat klassieke jaren '80-Jaguarkwalen verholpen worden: blanke lak die harder oplost dan Nescafé, een skislope die eruit ziet als het product van een bosbrand, en een dakhemel die een dubbelrol als hoofddeksel vervult. En preventief onderhoud aan ontsteking en brandstofleiding, verwaarlozing van een van beide kan hartverwarmende verrassingen opleveren... Maar: met een basis zo goed als deze zijn dat eerder knuffel- dan grizzlyberen op de weg, en kan ik ook nog wat zelf doen... Kwaliteitsfoto's volgen zodra-ie de Nederlandse haven bereikt heeft, hier alvast een teaser uit het Verre Oosten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Veel plezier er mee alvast, maar zo'n soort bonnetje krijg ik bij de lokale chinees ook. Ik hoop niet dat de Jag net zo plat is met 4 naar buiten gevouwen zijden als op dit plaatje. Ooit heb ik eens met een XJ-S mogen rijden en dat was een hele ervaring (vanuit een Fiatje 500). Tjonge wat een scheurbak was dat zeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Ik heb ook gereden in een XJS, slechts 500 meter helaas, maar toen was ik er gelijk gek op. Alvast veel plezier met je aanwinst. Gaat wel lukken denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IPF Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Waanzinnige aankoop, mooi verhaal! Altijd een groot fan van de XJS geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rover827Si Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Gefeliciteerd met de aanschaf van je XJS 5,3 LHD uit 1989. Ik ben zeer benieuwd naar de foto's te zijner tijd. Zelf heb ik nog nooit gereden in een XJS maar het zal ongetwijfeld zeer goed rijden. Heel veel succes met het opknappen van je Jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xag Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Kan me inderdaad heel goed voorstellen dat een XJ-S past in je rijtje droomauto's als je in de 70-er en 80-er jaren bent opgegroeid, heb ik ook. Guus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Potdorie wat heb je toch een mooie collectie Jags zo langzamerhand! En je gaat zelf knutselen aan je XJS? Dan mag de "bijbel" van Kirby Palm niet ontbreken in de documentatie! HIER een link naar meer dan 700 pagina's met verzamelde tips en allerlei informatie over de XJS. Heb je alvast wat te doen zolang je nieuwe aanwinst op de boot staat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wvdl Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Gefeliciteerd! En ook nog eens de V12! Geniet ervan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 je gaat zelf knutselen aan je XJS? Net zoals bij de vorige projecten: er zelf aan beginnen en kijken waar het schip strandt... Interieur, koelsysteem, brandstofsysteem (leidingen, filter, drukregelaar, O-ringen voor injectoren, ...) en ontsteking kan en doe ik zelf. Een preventieve achterremrevisie -inboards!- is een mooie winterklus. Ik overweeg de hele achteras los te gooien, alle ophangings- en remdelen te vervangen/reviseren én de achteras op te waarderen met een stabilisatiestang. Het aircosysteem zal op z'n best leeg zijn, in het slechtste geval wordt dat een klus om aan een specialist uit te besteden. Voor het bladderende lakwerk gaat-ie tzt naar mijn hofleverancier in de bollenstreek, dan wordt meteen het ontsierende roestplekje aangepakt. Dan mag de "bijbel" van Kirby Palm niet ontbreken Klopt helemaal: die ligt al digitaal op de plank, moet ik binnenkort maar eens laten printen/binden zodat-ie werkplaatsfähig is. Ook het beroemde 'big green book' van Brooklands is intussen onderweg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepee Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 welkom in de XJS club 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Prachtig Pim, wordt 'n hele collectie! Ik ben 'n fifties kid, dus kon het verscheiden van de E nooit echt waarderen, om me maar diplomatiek uit te drukken. Echter: Beauty is in the eye........... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweetspeed Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Volgens mij een aanrader qua waarde-ontwikkeling en daarnaast gewoon gruwelijk mooi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 WOW Pim. Lastig kiezen voor je in welke Jag te stappen smorgens. Gefeliciteerd. Erg fraai zo'n XJ-S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 24, 2016 Author Share Posted May 24, 2016 De auto is aangekomen in de Botlek. Er is al een wiegje geregeld in de crêche in Heinkenszand: pre-RDW inspectie + remflush, nu nog zorgen dat-ie daar wordt afgeleverd... Foto's van de verkoper hier: https://www.flickr.com/photos/pimgmx/albums/72157666291232414 Meer foto's volgen bij ophalen in de haven/afleveren bij Raymond... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Gefeliciteerd Pim met dit mooie project! Je hoeft je voorlopig niet te vervelen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 24, 2016 Author Share Posted May 24, 2016 Je hoeft je voorlopig niet te vervelen. Da's een understatement... Met 48 cilinders en een kleine 600 paardjes op stal is er altijd wel wát dat aandacht nodig heeft! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Misschien overbodig maar vergeet met al die cylinders en PK's ook je vrouw niet aandacht te geven. Ik weet hoe ik ben wanneer ik met de autotjes bezig ben: totaal geen tijdsbesef meer! dit tot soms lichtelijke "teleurstelling" van mijn vrouw. Deze hobby kan ook alleen maar met een begripvolle partner.... of als vrijgezel (dit werkt het snelst overigens, ik spreek uit ervaring) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 24, 2016 Author Share Posted May 24, 2016 vergeet met al die cylinders en PK's ook je vrouw niet aandacht te geven. Dat gaat - tot nu to - goed, Arie. Zolang er iets leuks/snels/stijlvols voor de deur staat is de goede vrede bij ons bewaard. Sterker nog: mijn Sovereign-megaprojectauto was een verjaardagscadeau van haar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauluspp Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Oehhh, dat wordt een héle mooie!!! Veel plezier en succes met dit prachtige project! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Dat gaat - tot nu to - goed, Arie. Zolang er iets leuks/snels/stijlvols voor de deur staat is de goede vrede bij ons bewaard. Sterker nog: mijn Sovereign-megaprojectauto was een verjaardagscadeau van haar... Ik mag zeker niet klagen met mijn vrouw maar denk dat ze toch een keer met jouw vrouw moet praten op een meeting ofzo: IK WIL OOK ZULKE VERJAARDAGKADO'S!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Mijn kantoor was voor 't grootste deel van de dag een auto-ambulance... Laptop op de knietjes, af en toe een praatje met de chauffeur, een paar telefoontjes tussendoor: het is weer eens wat anders dan een bureautje in zo'n hoogbouwpand. Ik werd voor de deur opgehaald, en na voor de zekerheid een losse accu en wat gereedschap te hebben ingeladen zijn we naar de Botlek getuft. Papierwerk bij het shipping-bedrijf bleek een eitje, en ik was blij te zien dat de XJ-S direct van het schip af een droog plekje had gekregen. So far, so good... Het bestuurdersportier had wat overtuigingskracht nodig (via passagierskant ingestapt en slothendel paar keer geactiveerd), maar na die kleine inspanning kon ik instappen. Omdat de interieurverlichting erg enthousiast oplichtte waagde ik de gok: sleutels van de passagiersstoel gepakt, een schietgebedje en op contact. Nog steeds alles goed: waarschuwingslampjes voor parkeerrem en bijna-lege benzinetank, daar kan ik mee leven... Toen het spannendste moment: de sleutel doordraaien naar rechts, gebeurt er wat? Nou, jazeker! Ondanks een ruime week stilstaan - en nog véél langer daarvoor - sloeg-ie meteen aan. Een beetje hoog in de toeren, maar da's voor een koude V12 niet uitzonderlijk. Hij liep meteen redelijk regelmatig, en ging zonder protesteren van 'Park' in Reverse en Drive. Het toerental zakte meteen als je 'm uit Park/Neutral haalde: allemaal volgens het boekje! Wat een opluchting: een auto zonder proefrit kopen had ik eerder gedaan met m'n DD6, maar eentje uit het buitenland halen zonder 'm überhaupt in het echt te zien was een heel stuk spannender! Met lopende motor heb ik meteen wat elektriek-basics getest: de buiten-/remverlichting werkt (1 mistlamp voor is kaduuk, een kniesoor), ruitenwissers doen wat ze moeten doen, evenals de elektrische ramen. O, en de veiligheidsgordel-aangeefdingesen natuurlijk: die schieten vrolijk op en neer langs de raamlijsten in een US-spec auto als je de deur open/dicht doet... De originele radio piept om een code, dat gaat een leuke speurtocht worden! De auto kon op eigen kracht de ambulance oprijden, zodat we de tocht konden voortzetten: een dik uur later stond de roofkat weer op z'n eigen vier pootjes bij de huisdokter. Eerst een sneak preview van de nieuwe werkplaats-speeltjes (fraai, heel fraai!), daarna hebben we afgesproken wat er later deze week gaat gebeuren. Wegens een ongeduldige chauffeur weer snel terug de (vracht-)auto in en een paar monsterhoosbuien later waren we weer thuis. Hoofdstuk 1 is zonder kleerscheuren afgesloten, nu afwachten wat dokter R. te H. met zijn immer kritische blik gaat tegenkomen... To be continued... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 WOW. Echt gaaf man. En wederom mooi geschreven.. Ik kijk uit naar de update.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Way to go! Best of luck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martyn Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Gefeliciteerd, wat een gave bak zeg!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 En voor de verkeerde verstaanders: die ghetto-style-raamfolie is natuurlijk verdwenen vóór je 'pimpmobile' kunt roepen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.