Ga naar inhoud
martien van der linden

Motor slaat af bij gas geven MK2 240

Aanbevolen berichten

Beste forumleden

Sinds een week of 3 ben ik in het bezit van een Jaguar MK  240 uit 1967. Deze zou al een paar jaar stil staan.

Motor liep niet.  Inmiddels contactpunten en condensator vervangen, de boel op tijd gezet. (bougie kabels waren pas vervangen), de bougies vonken, compressie is 8 bar,  brandstofleiding gespoeld, nieuw brandstoffilter, olie in de carburatoren en nieuwe benzine in de tank.

De motor slaat nu wel aan maar loopt stationair niet echt lekker en lijkt futloos. Toerental komt niet boven de 800 toeren.  Wanneer er gas gegeven wordt slaat de motor af. 

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn. (brandstofpomp werkt en vult de vlotterkamers)

Alvast bedankt

Martien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    22

VEEL TE VEEL  benzine of VEEL valse lucht.

Choke wel  uitgezet na het starten ?

Al vacuum gemeten bij stationair toerental?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Heb je SU carburateurs, de zuiger kan vast zitten. 

dan verrijkt ie het mengsel niet als je gas geeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    548

Op een 240 zitten toch geen SU carburteurs dacht ik maar Solex?

Demonteren en alles schoonmaken.

post-885-0-46208000-1459370721_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Op een 240 zitten toch geen SU carburteurs dacht ik maar Solex?

Demonteren en alles schoonmaken.

Weet ik ook niet maar hij zegt "olie in de carburatoren", dus daarom denk ik SU.

Het kan ook nog een vastzittende vervroeging zijn, maar niet meer dan 800 toeren, en bij gas slaat ie af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Op een 240 zitten inderdaad SU carburateurs.

Vandaag ga ik inderdaad de carburateurs maar los halen en de afstelling bekijken.

Hopelijk staan ze niet goed afgesteld.

Gr.

Martien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    548

Okay, op de MK2 2.4 litre zaten andere carburateurs, maar dan zijn ze met de 240 weer terug gegaan naar SU. Dat is een simpel ding en ik vrees dat de oude benzine smerige meuk heeft achtergelaten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    132

Ik ben benieuwd, is het gelukt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, helaas niet.

De carburateurs heb ik schoon gemaakt. De sproeiers zaten vast waardoor ik ook geen shoke niet kon gebruiken maar helaas geen resultaat.

Ook op gas is er geen verbetering waardoor ik de oorzaak steeds minder bij de carburateur zoek.

De vervroeger werkt.

Verder zoeken nu maar. :twitch: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

hallo

je vertelde dat je naalden vast zaten, je zuigers gaan niet omhoog. even kijken als je de zuigers op tilt,

of die met een klak naar beneden komen zo niet je bearing jet stellen. of de zuigers zijn al een verwisseld, van links naar rechts probeer dat eens verwisselen . als hij loopt op achthonderd toeren,en je trekt er een bougiekabel er af wat doet hij dan. probeer dat met alle zes reageert hij niet op een aantal cilinders dan zitten er een paar kabels verkeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Wat Rene zegt. Je hebt ze nu schoon maar doen ze het wel.

Kortom probeer die lifting pins (daarom vroeg ik het ook al).

Als ie 800 stationair loopt, en je drukt de pins omhoog, moet ie gaan "verzuipen".

Dat merk je doordat ie een soort afwurggeluid maakt. Doet ie dat niet, dan is er iets mis.

Gaat ie er sneller van lopen dan weet je dat ie VEEL te arm staat.

Slaat ie meteen af als je de pins 1 mm induwt, dan staat ie VEEL te rijk.

Vervolgens, als dat niet het probleem blijkt, je ontsteking gaan controleren.

Weet niet waar je woont maar misschien zit iemand in de buurt die er verstand van heeft?

NB: met een filmpje, waarop je bijvoorbeeld die lifting-pins probeert, kunnen we meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
BertJaguar    29

Als je de pins omhoog duwt en hij gaat slechter lopen dan staat hij te arm. Gaat hij duidelijk beter lopen dan staat hij te rijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

ik ben benieuwd of je het probleem al heb opgelost.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste mensen,

Alvast bedankt voor jullie reacties.  Helaas heb ik de afgelopen tijd niets aan de Jaguar kunnen doen.

Ik heb in de tussen tijd nog wel een service setje gekocht voor de carburators. Deze wil ik van de week monteren en dan de boel weer in elkaar zetten.

Dan maar weer afwachten en jullie opmerkingen toepassen.

Wordt vervolgd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eindelijk weer begonnen met mijn probleem van moeilijk starten.

Inmiddels het service setje in de carburators geplaats maar dit mocht helaas geen baat hebben. De motor wil gewoon niet normaal lopen!

Daarom verder gaan zoeken in de richting van de ontsteking.

Nogmaals de motor op tijd gezet. ( contact punten, verdeler kap en bougiekabels reeds vervangen )

Nu moet je de motor op tijd zetten met de voorste cilinder op bdp (werkslag).  De eerste cilinder is echter die aan de achter kant van de motor.

Mij is nu niet geheel duidelijk, of dat je ga tellen met het aanbrengen van de kabels van af de kabel waar de rotor nu naar wijst ( dit is eigenlijk de 6e cilinder), of dat je terug tel en de kabel waar nu de rotor naar wijst, op de 6e cilinder.

Ik weet nl. niet wat de vorige eigenaar allemaal heeft uitgespookt met de motor. Misschien de stroomverdeler wel uit elkaar gehad en verkeerd om in elkaar gezet waardoor ik nu een verkeerde ontsteking volgorde gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Verkeerde ontstekingsvolgorde kan alleen aan de kabels liggen.

Want de verdeler blijft 1 kant op draaien, alleen de kabels kunnen in de verkeerde volgorde zitten.

Checken dat deze naar de juiste bougies lopen dus, nadat ie op tijd staat.

Hoe de telling/ontstekingsvolgorde zit zal men hier wel weten. 

Als bij de her-inbouw de verdeler verdraaid is kan de rotor inderdaad ergens anders naar wijzen. 

Maar wanneer de punt van de rotor bij 1 van de 6 "contacten" van de kap is, is DAT degene die ontsteekt.

Vind dus uit wanneer cilinder 1 zijn "compressieslag" maakt (bougie er uit, vinger er op, handmatig draaien).

Dan weet je dat op het moment dat cilinder 1 "perst" DAAR de kabel naar toe moet welke dan juist contact maakt met de rotor.

Vervolgens de andere kabels in de juiste volgorde er op zetten.

Wat er ook nog kan zijn is dat de vervroeging dan wel vertraging van de ontsteking vast zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    548

1-5-3-6-2-4 is de volgorde en de rotor draait tegen de klok in en idd zit cilinder 1 tegen het schutbord.

Kijk ook even of de nokkenasen op tijd lopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    9

ik vermoed geen lucht kijk je klepspelling even na

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    548

Het gebeurt regelmatig dat iemand om hulp vraagt met een probleem, hij dan zoveel mogelijk hulp krijgt aangeboden, maar hoe het verder gaat weten we niet. Ik denk niet dat dit moedwil is, maar het is  wel erg leuk als we als forum een probleem kunnen oplossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste forumleden

Wat betreft de laatste opmerking kan ik jullie vertellen hier helemaal mee eens te zijn.

Helaas ben ik de afgelopen maanden niet in de gelegenheid geweest om zelfs ook maar naar de jaguar te kijken.

Hopelijk dat dit de komende maand zal veranderen en ik weer verder kan waar ik gebleven ben.

Dit is ook de reden dat ik weer op het forum kijk.

Ik hou jullie beslist op de hoogte.

Groet

Martien

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen