redman 171 Report post Posted May 18, 2020 Wat een huisvlijt Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted June 1, 2020 Nou het voorscherm is af, wat een werk! Eerst heb ik de onderste rand achter het voorwiel aangepakt, deze was bij het dubbele plaatwerk bol gaan staan en doorgeroest. Slechte stuk er uit dus: En dan vervangen voor een stuk uit een ander scherm, met daarbij veel tijd er tussen om vervorming te voorkomen. En met een beetje zinkspray er over zie je er weinig meer van. De koplamprand is wel een aardige saga geworden. Zoals je ziet was deze rondom flink slecht. Ik heb de rand gereconstrueerd uit meerdere schermen, waarbij veel zorg besteed is aan het uitmeten en zorgen dat alles recht is. Dit is het resultaat en helaas ook de enige foto. Maar er zit nu geen spatje glasvezel, plamuur of roest meer aan! Quote Share this post Link to post Share on other sites
redman 171 Report post Posted June 1, 2020 Vakwerk 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted June 2, 2020 Wauw, Ik wil zelf nog wel eens Tin leren smeren. ( voor kleine gaatjes) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted June 2, 2020 Er zat ook flink veel tin in het oude scherm, helaas wel over roest heen. Hoewel tin mooier is dan plamuur blijft het dichtsmeren; de roest houd je er niet mee tegen. Maar werken met tin en lood lijkt me ook leuk om een keer te kunnen! Van wat ik er van gezien heb is het nog best een kunst, plus je moet goed beschermd zijn. Wat dat betreft zijn we met moderne plamuren toch vooruit gekomen de laatste decennia. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 502 Report post Posted June 2, 2020 1 uur terug, Mkickert zei: Hoewel tin mooier is dan plamuur blijft het dichtsmeren; de roest houd je er niet mee tegen. Nou...ik durf best te beweren dat je roest alleen tijdelijk tegen kunt houden. Zelfs als je alle reparaties van ijzer met een las apparaat aanbrengt... soms is het een jaar, soms wel 5...of 10? maar mooi is het ook want leuk om te doen, Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted June 2, 2020 Daar heb je een goed punt. Stalen auto's roesten uiteindelijk altijd; het beste wat je kan doen is de roest zo lang mogelijk uitstellen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted June 14, 2020 Ik maar een paar uur vandaag, dus ben met een kleiner klusje aan de slag gegaan. Omdat ik veel moeite had met de motorkap uitlijnen en ik wist dat de voorkant ooit een kleine tik had gehad, besloot ik de motorkap scharnieren te vervangen. Deze zitten immers direct achter de voorbumper en zullen als eerste een klap krijgen. Dit bleek ook te kloppen, er zat een aardige vouw in. De kokers waren keurig recht en roestvrij, ik heb deze uitgeborsteld en in de Owatrol gezet, voordat ik de nieuwe scharnieren er in heb gezet. Na wat geklooi met de radiator (die in de weg zit voor één van de bouten) zit toch alles weer netjes in elkaar. Nu kunnen de voorscherm en motorkap er weer op om alles definitief recht op zijn plek te zetten. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted July 3, 2020 Flink wat meters gemaakt vandaag! Ik heb eerder de bestuurdersdeur vervangen voor een uit een late serie 1. Deze heeft andere sloten dan mijn vroege serie 1. Hier de (niet vervangen) rechterdeur: Hiervan heb ik op een stukje karton alle gaten uitgemeten en hun positie ten opzichte van de rest van de deur. Stukje karton omdraaien en omzetten naar de linkerdeur. Zoals je ziet zijn alle gaten anders. Met de trappenboor (wat een mooi stuk gereedschap) de gaten uitboren, samen met de hoeken van het grotere gat. Tussen de gaten met de Dremel uitslijpen, en dit later netjes vijlen. Daarna stukjes maken om de overtollige gaten te dichten, waarna alles weer is zoals het hoort. Voorheen zat de LPG vuller onder de trekhaak, wat zeker als het regent een rotplek is. Daarbij kwam dat de trekhaak weg is en ik de achterplaat net heb vervangen en dat ik dus niet weer een lelijk gat hierin wilde boren. Dus wat ik heb gedaan is de linkertank verwijderd, en het gietstuk waaraan het tankdeksel zit ingekort. De LPG vuller zit aan een dik stuk plaatstaal geschroefd. Dit wordt gesandwicht tussen de body en het gietstuk. Hier zie je ook de vers geboorde gaten voor de chromen 'vleugeltjes' achter de tankdop. Niet origineel, wel mooi. Afijn, alles ziet er netjes uit, hopelijk werkt het net zo goed als het er uit ziet Daarbij heb ik ook het schuifdak verwijderd. Dit werkte perfect (elektrisch!), maar de afvoerslangen waren verstopt waardoor het lekte. Het schuifdakpaneel zelf zit ook al wat roest aan, plus natuurlijk oude rubbers die niet meer nieuw te krijgen zijn. Nu de auto gespoten wordt zit ik heel erg te twijfelen om het schuifdak helemaal te verwijderen. Enerzijds is het een mooi, orgineel en handig accessoire (zeker op een zwarte auto in de zomer), anderzijds ben ik bang dat het sowieso weer gaat lekken, zeker omdat de auto niet altijd droog gestald zal zijn. Wat is wijsheid? Daarbij komt ook dat de spuiter die ik op het oog had pas einde jaar tijd heeft, wat een flinke tegenslag is. Eigenlijk is de Jag nu vrijwel klaar om gespoten te worden, en overige klusjes beginnen op te drogen. Balen dus. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 771 Report post Posted July 3, 2020 On 7/31/2019 at 4:46 PM, XJeej said: Bij mij hechtte het plamuur niet op zinkspray, alleen kaal metaal. Kon de plamuur er gewoon af pellen. En alles wat ik heb behandeld met 3 lagen hammerite roest ook al door, ondanks kaal maken. Na een paar maand (wel veel buiten gestaan) Je moet wel de ECHTE Hammerite gebruiken, die met de "pukkeltjes". Je mag wel komen kijken hoe een Mini kan roesten dan kan je het verschil zien. BTW wij hebben wel eens deuren van een Mini geplakt met krantenpapier en lijm. Hup spuitbus erbij en zelfde kleur maken, kwam zo door de APK geen enkel probleem. Ik kan plamuren als de beste... 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mkickert 66 Report post Posted October 4, 2020 Het was misschien even stil, maar er wordt nog steeds gewerkt! In de vorige post zag je hoe ik het gietstuk van het tankdeksel heb aangepast om als LPG vuller te dienen. Vandaag ben ik aan de slag gegaan met de stappenboor om het gat voor de vulslang te maken. Hatsekidee! Tot dusver het makkelijke, want de scherpe lezer ziet dat het kofferdekselscharnier verwijderd is. Die zit namelijk flink in de weg als de kofferbak open is. Die moest aangepast worden, ander had ik of een kofferbak die nauwelijks open ging, of een scharnier wat als vulslangguillotine ging dienen. Het scharnier is in typische Jaguar stijl sterk overgedimensioneerd: het had net zo goed een sleepoog voor de Titanic kunnen zijn. Uit karton heb ik een malletje geknipt van het gat, en op het scharnier aangegeven wat weggeslepen moest worden. Even slijpen, en dan de bovenkant weer dichtmaken met plaatstaal en een stuk stalen pijp om de stijfheid er in te houden. De vulslang loopt nu keurig vrij! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.